Gå til innhold

Hjelp til utdanning via NAV om man sliter med utbrenthet/ adhd?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har fått diagnostisert adhd i voksen alder. Føler meg utbrent i jobben jeg har. Vil gjerne skifte retning før jeg går på en smell. 

Kan man få hjelp og støtte fra NAV? Grunnen til at jeg ikke har gjort noe før er pga adhd. Har ikke overskudd til både jobb og studier. Tror også deltid kunne blitt mye. Og har ikke råd til å ta ulønnet perm.

Anonymkode: 1c334...e43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nav hjelper nok ikke før du faktisk er utbrent, og selv da holder de igjen med mindre du kan bevise at du garantert vil klare å holde deg i arbeid med ny utdanning. Så er ganske vanskelig å få innvilget med andre ord.

Alternativet er stipend og lån fra lånekassen, med eventuell deltidsjobb ved siden av. Fordelen med adhd er jo at finner du et studie du brenner for og er motivert til så greier en ofte mer enn vi tror 💪

Har adhd selv altså, og det verste du kan gjøre for deg selv er å unnskylde deg på grunn av diagnosen. Du må finne dine mestringsstrategier og bruke dem for å greie jobb og/eller studier. Selvsagt er det vanskelig, men om du ikke gjør det vil du trolig ikke greie å stå i ny jobb heller på sikt så like greit å begynne der :)

Anonymkode: 9403c...0ce

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lønn og stipend skal i utgangspunktet dekke. NAV sponser i utgangspunktet ikke utdanning. Hvis du er sykmeldt kan du få sykepenger, og ellers kan du få dagpenger og evnt. Beholde dagpenger under utdanning, men da må du snakke med dem.

Det er jo ikke rart du er utbrent hvis du jobber 100 prosent siden av.

Anonymkode: 4e54d...366

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...