Gå til innhold

Tar jeg feil: Lån av leilighet og mat

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg og samboeren min var på ferie, når en venn tok kontakt og sa han trengte et sted å bo i Oslo i 3 dager.

Vi hadde heldigvis lagt igjen nøkkelen hos en nabo, som skulle vanne planter, og siden vi var på ferie lot vi han låne leiligheten gratis frem til vi kom tilbake så lenge han skiftet på sengen og vasket etter seg.

klokken 01:30 natt til søndag kommer vi etter 11 timers reise tilbake fra ferie og leiligheten ser fin ut. Vennen vår reiste videre samme dag så alt i orden. 

Men da vi skal lage oss frokost søndag merker vi at Brød, smør, egg, kaffe og syltetøy som vi hadde lagt klart til vi kom hjem fra ferie er borte. Vennen vår hadde heller ikke spurt om det var greit å forsyne seg av vår mat. Og når vi sendte en melding om dette og spurte om hvorfor han ikke hadde gått til Kiwi som var 5 minutter unna og handlet. Fikk vi vite at siden han var gjest regnet han med å kunne forsyne seg, som om han var hjemme.

når vi videre sa at vi måtte kjøre til bakeren 30 minutter unna for å kjøpe et nytt brød og om han kanskje kunne vippse oss for dette, ble han veldig sur, sa at vi ikke hadde de samme verdiene som han og at dette vennskapet ikke var noe han lenger ønsket da han ikke lenger følte seg som en venn men som en byrde.

var dette feil av oss? Vi prøvde å hjelpe en venn, men føler vi bare fikk dritt tilbake. 

Anonymkode: cdc83...f99

• Liker 1
  • Hjerte 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dere porsjonerer smør, syltetøy, egg og kaffe?

Anonymkode: 74a78...87c

• Liker 17
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vennen deres er ikke noe å samle på, men samtidig syns jeg dere henger dere opp i bagateller, ikke noe å bruke energi på, gå videre.

Anonymkode: ec1b6...b7c

• Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Porsjonerer ikke, utenom brødet som var ferdig oppskåret og fryst. Kaffemaskinen bruker nespressokapsler og resten var brukt opp.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil av ham. Man forlater det man har lånt å bedre stand enn man fant det.

Men også feil av dere å lage bråk.

Anonymkode: 94698...095

• Liker 12
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vennen deres er et skikkelig rasshøl. 

Jeg og samboer lånte leiligheten til et familiemedlem i sommer og før vi dro, fylte vi kjøleskapet med ekstra godt pålegg, juice og godteri vi vet vertskapet er glade i, satt en blomsterbukett på bordet med et kort og vasket grundig etter oss. I vår omgangskrets er det en forbaska selvfølge.

Vi rørte heller ikke det eiere hadde i kjøleskapet da vi kom men kjøpte selvsagt egen mat da vi var der. 

Atferden med å tømme kjøleskapet og at på til forsøke å overbevise dere om at det er dere som er problemet, viser egentlig at dette er en parasitt dere skal være glad dere er kvitt.

• Liker 41
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor i Oslo bor du, når du må kjøre 30 minutter for å finne en baker?

Dere er litt smålige

Anonymkode: 83ab9...3dd

• Liker 22
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig av han, og ikke vanlig folkeskikk, men hadde aldri i verden sendt melding om det. Det syns jeg faktisk var enda verre å gjøre!

Anonymkode: 91fae...a26

• Liker 25
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Feil av ham. Man forlater det man har lånt å bedre stand enn man fant det.

Men også feil av dere å lage bråk.

Anonymkode: 94698...095

Jeg syntes ikke ts laget bråk kun fordi hun etterspurte penger når fyren hadde tømt kjøleskapet deres. Jeg går ut fra at han visste de kom hjem på en søndag. Hvis du mener å etterspørre penger fra noen som har forsynt seg grovt uten at ette var avtalt er å «lage bråk» så ville jeg revurdert hvordan jeg tenker altså. Jeg vil si det er «gjesten» som er den som lager bråk.

• Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

altflyter skrev (1 minutt siden):

Vennen deres er et skikkelig rasshøl. 

Jeg og samboer lånte leiligheten til et familiemedlem i sommer og før vi dro, fylte vi kjøleskapet med ekstra godt pålegg, juice og godteri vi vet vertskapet er glade i, satt en blomsterbukett på bordet med et kort og vasket grundig etter oss. I vår omgangskrets er det en forbaska selvfølge.

Vi rørte heller ikke det eiere hadde i kjøleskapet da vi kom men kjøpte selvsagt egen mat da vi var der. 

Atferden med å tømme kjøleskapet og at på til forsøke å overbevise dere om at det er dere som er problemet, viser egentlig at dette er en parasitt dere skal være glad dere er kvitt.

Enig. Det riktige i denne situasjonen ville vært at vennen som fikk låne leiligheten satt igjen en flaske vin og et takke-kort på kjøkkenbenken, samt hadde MINIMUM etterfylt kjøleskapet

• Liker 19
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne nok kommentert det, men ville ikke bedt om kr for det. Den personen ville selvsagt aldri få tilbud om å låne leilighet (eller noe annet) igjen. 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Dere porsjonerer smør, syltetøy, egg og kaffe?

Anonymkode: 74a78...87c

Hvis jeg skal bort så forsøker jeg å spise meg mest mulig ut av huset. Vi har mye matsvinn i landet, flere burde gjort som TS og passa på man ikke hadde for mye mat. 

• Liker 14
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Hei!

Jeg og samboeren min var på ferie, når en venn tok kontakt og sa han trengte et sted å bo i Oslo i 3 dager.

Vi hadde heldigvis lagt igjen nøkkelen hos en nabo, som skulle vanne planter, og siden vi var på ferie lot vi han låne leiligheten gratis frem til vi kom tilbake så lenge han skiftet på sengen og vasket etter seg.

klokken 01:30 natt til søndag kommer vi etter 11 timers reise tilbake fra ferie og leiligheten ser fin ut. Vennen vår reiste videre samme dag så alt i orden. 

Men da vi skal lage oss frokost søndag merker vi at Brød, smør, egg, kaffe og syltetøy som vi hadde lagt klart til vi kom hjem fra ferie er borte. Vennen vår hadde heller ikke spurt om det var greit å forsyne seg av vår mat. Og når vi sendte en melding om dette og spurte om hvorfor han ikke hadde gått til Kiwi som var 5 minutter unna og handlet. Fikk vi vite at siden han var gjest regnet han med å kunne forsyne seg, som om han var hjemme.

når vi videre sa at vi måtte kjøre til bakeren 30 minutter unna for å kjøpe et nytt brød og om han kanskje kunne vippse oss for dette, ble han veldig sur, sa at vi ikke hadde de samme verdiene som han og at dette vennskapet ikke var noe han lenger ønsket da han ikke lenger følte seg som en venn men som en byrde.

var dette feil av oss? Vi prøvde å hjelpe en venn, men føler vi bare fikk dritt tilbake. 

Han burde spurt, og dere har rett til å bli litt sure for det.

Men reaksjonen deres i etterkant, ved å konfrontere han med dette og ønske refusjon av utgifter, var uklok.

Min Farmor var ei stillferdig klok dame som hadde et godt råd til folk som ønsket å skape konflikter. "La det være stilt", sa hun da.

Deres måte å håndtere dette på, har bare gjort vondt verre.

Anonymkode: 027fe...9f8

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Merkelig av han, og ikke vanlig folkeskikk, men hadde aldri i verden sendt melding om det. Det syns jeg faktisk var enda verre å gjøre!

Anonymkode: 91fae...a26

Ja, dette var smålig, TS. Man møter ikke smålighet med enda mer smålighet, og kutter vennskapet over noen brødskiver? Det var uhøflig og lite dannet av han, men er det mulig at du overreagerer litt her? 

Anonymkode: 5a000...2f0

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skikkelig drittsekk-oppførsel å spise opp mat i en leilighet man låner gratis. 

Jeg hadde ikke reagert om noen forsynte seg med litt kaffe etc, med mindre det ble tomt for meg. For tre dager må han jo skjønt at han må kjøpe inn mat. Gratis bolig og mat er helt urimelig. Han skal jo ikke tjene på å bo hos dere 

Anonymkode: 0ba63...589

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

at vi ikke hadde de samme verdiene som han og at dette vennskapet ikke var noe han lenger ønsket da han ikke lenger følte seg som en venn men som en byrde.

«Vi lånte deg en leilighet og forventet å få den tilbake i samme stad, når vi ikke har mat på morgenen i kjøleskap så er ikke det samme stand. Takk for vennskapet tiden det varte, du har helt rett i at vi ikke har samme verdier. Lykke til videre.»

Dette er hva jeg ville skrevet til noen som skrev det til meg. Hvis han ikke vil være venn lenger «cut your losses». 

• Liker 15
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte han opp alt smøret på 3 dager? Feil av han å ikke kjøpe tilbake. Men hadde ikke brydd meg med å klage til ham. Men hadde ikke fått lånt leiligheten igjen. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var feil å nevne alt som var borte, men ønsket bare å poengtere dette. Handler vel ikke om mengde, og noe svinn regnet jeg også med.

Men når vedkommende ikke spør om det er greit, og vi våkner neste dager, forventer å lage oss frokost og finner i stedet ut av vi må til nærmeste butikk å handle, når vi i utganspunktet ikke kunne lånt bort leiligheten og hatt en rolig morgen slik vi ønsket, og i tillegg ikke får noe takk eller forståelse for at dette var kjipt for oss fra vår venn. 

• Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...