Gå til innhold

Jeg har gått opp 7 kilo siden juni!!!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det hjalp meg faktisk å skrive dette innlegget! 
Jeg bestemte meg på søndag etter jeg hadde skrevet dette at nå var det nok!

Jeg har ikke rørt godteri eller snacks siden søndag. Ikke drukket sukkerholdig drikke. Spist sunn mat. Ikke hatt voldsomme cravings. Klart meg fint både på jobben og kvelden. Har gått ned 1,5 kg. som selvfølgelig er vann, men en motivator 😊 Er klar for siste rest nå! Kanskje det er en dagbok jeg trenger rett og slett.

Anonymkode: 3818b...ae2

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 1.9.2024 den 17.19):

Dette er jo helt krise! Forstår ikke hva som skjer med meg!

Jeg hadde nylig gått ned 15 kilo og følte meg veldig fin. Endelig fornøyd. Så vet jeg ikke hva som skjedde i sommer, men 7 kilo er nå tilbake!

Jeg kjenner ikke igjen kroppen, jeg klarer ikke slutte å spise. Kvelden er verst, men også i løpet av arbeidsdagen. På kvelden holder jeg meg opptatt, men allikevel finner jeg frem mat. Er ikke sulten, klarer bare ikke slutte å spise!

På jobben er jeg også veldig opptatt, men suget etter mat eller snop kommer uansett og tar "makten".

Jeg angrer alltid etterpå og tenker hvor jævlig dust jeg er som ikke har noen viljestyrke

Anonymkode: 3818b...ae2

Du forstår ikke hva som skjer og vet ikke hva som har skjedd, men skriver i neste avsnitt at du spiser hele tida. Da vet du jo hva som skjer da - du spiser for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nei, det har du ikke. 6 kg på 8 dager er nesten 6000 kalorier overskudd om dagen. Du har antageligvis forstoppelse. 

Anonymkode: 7acf5...da0

Vekta viser opp 6kg og forstoppelse er det ikke. Men er nok mye vann, gikk på vekta nå i sted og det er 2kg ned allerede. Det jeg vil frem til er at karbohydrater, salt og alkohol er drepen for min kropp, så jeg kan ikke holde frem med slikt kosthold (det kan vel ingen, men mange overvektige spiser nok mye tomme kalorier slik som jeg gjør/gjorde).

Anonymkode: 005f8...532

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.9.2024 den 16.48):

Jeg kjenner jeg blir så provosert når overvektige sier ting som «Hvis det er et slikt forhold normalvektige har til mat, er det ikke rart det er lett for dem å kontrollere vekten».

De aller fleste normalvektige må også passe vekten sin, og kan ikke stappe i seg alt de ønsker. Jeg har sinnsykt lyst på sjokolade, godis, store porsjoner av usunn mat, chips hver dag jeg også - men vet at det ikke er bra for meg, så da må jeg bruke viljestyrke til å holde meg unna. 
Hele poenget med å holde på en normalvekt er måtehold. Det er den endringen du også må få til - selv om du syns det er vanskelig. Medisiner er ikke løsningen på alt! Hva skjedde med folk egentlig??

Anonymkode: 822ac...e86

Dette er selvfølgelig helt sant. De fleste som ønsker å holde en sunn vekt må kjempe mot fristelser hver eneste dag. Men overvektige, spesielt de med fedme, har lagt seg til vaner av kontinuerlig overspising, og har ikke den automatiske kontrollen i ryggmargen som slanke har. Dermed så kan medisiner hjelpe. Syns ikke vi skal shame de som tyr til det, mange av de har prøvd "alt", men det sitter ikke. Måtehold må indoktrineres og trenger lang tid på å feste seg. 

Anonymkode: 9fb52...820

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Dette er selvfølgelig helt sant. De fleste som ønsker å holde en sunn vekt må kjempe mot fristelser hver eneste dag. Men overvektige, spesielt de med fedme, har lagt seg til vaner av kontinuerlig overspising, og har ikke den automatiske kontrollen i ryggmargen som slanke har. Dermed så kan medisiner hjelpe. Syns ikke vi skal shame de som tyr til det, mange av de har prøvd "alt", men det sitter ikke. Måtehold må indoktrineres og trenger lang tid på å feste seg. 

Anonymkode: 9fb52...820

Ingen som shamer hverken overvektige eller de som bruker slankemedisin i den kommentaren du siterer. Vi er flere som blir litt provoserte når det antas at ikke-overvektige har det så himla lett og at det ikke krever noe av oss og faller helt naturlig. Jeg jobber hardt for å stå imot fristelser hver dag, jeg har også matstøy og jeg tilpasser andre måltider hvis jeg har, eller vet jeg skal skeie ut. En kveld hadde jeg så inderlig lyst på noen kakerester som stod i kjøleskapet at jeg måtte slenge hele driten i søpla og dynke restene med ketchup for å være 100% sikker på at jeg ikke kom til å spise ut av søpla.

Anonymkode: 0bbe5...2e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Ingen som shamer hverken overvektige eller de som bruker slankemedisin i den kommentaren du siterer. Vi er flere som blir litt provoserte når det antas at ikke-overvektige har det så himla lett og at det ikke krever noe av oss og faller helt naturlig. Jeg jobber hardt for å stå imot fristelser hver dag, jeg har også matstøy og jeg tilpasser andre måltider hvis jeg har, eller vet jeg skal skeie ut. En kveld hadde jeg så inderlig lyst på noen kakerester som stod i kjøleskapet at jeg måtte slenge hele driten i søpla og dynke restene med ketchup for å være 100% sikker på at jeg ikke kom til å spise ut av søpla.

Anonymkode: 0bbe5...2e1

Kjenner meg så godt igjen! Wienerbrød gikk i søpla inngnidd med zalo her forleden. Bmi 19, må unnvære det jeg har mest lyst på hver dag. Har veid 85, veier nå 55, men det er en jobb som må gjøres. 

Anonymkode: 24ea9...350

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 9/4/2024 at 4:48 PM, AnonymBruker said:

Jeg kjenner jeg blir så provosert når overvektige sier ting som «Hvis det er et slikt forhold normalvektige har til mat, er det ikke rart det er lett for dem å kontrollere vekten».

De aller fleste normalvektige må også passe vekten sin, og kan ikke stappe i seg alt de ønsker. Jeg har sinnsykt lyst på sjokolade, godis, store porsjoner av usunn mat, chips hver dag jeg også - men vet at det ikke er bra for meg, så da må jeg bruke viljestyrke til å holde meg unna. 
Hele poenget med å holde på en normalvekt er måtehold. Det er den endringen du også må få til - selv om du syns det er vanskelig. Medisiner er ikke løsningen på alt! Hva skjedde med folk egentlig??

Det er det samme som med barn, hvis man ikke har egne barn sådan man ikke sette seg inn i hvordan det er å ha egne barn. Du kan crave  så mye du bare kan men hvis du aldri har hatt overvekt/fedme-problematikk så kan du ikke sette deg inn i hvordan det er. Sånn er det bare. De beste på å gå ned I vekt er de som har erfaring med det, de beste til å slutte å drikke alkohol som alkoholiker er de som har gjort det. Jeg som er alkoholiker kan aldri få den kunnskapen eller vite hvordan det er uansett hvor mye faglig kunnskap jeg har om tema. 

Anonymkode: 73427...6d1

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Det er det samme som med barn, hvis man ikke har egne barn sådan man ikke sette seg inn i hvordan det er å ha egne barn. Du kan crave  så mye du bare kan men hvis du aldri har hatt overvekt/fedme-problematikk så kan du ikke sette deg inn i hvordan det er. Sånn er det bare. De beste på å gå ned I vekt er de som har erfaring med det, de beste til å slutte å drikke alkohol som alkoholiker er de som har gjort det. Jeg som er alkoholiker kan aldri få den kunnskapen eller vite hvordan det er uansett hvor mye faglig kunnskap jeg har om tema. 

*jeg som IKKE er alkoholiker.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg skriver jo ovenfor at jeg har veid 85 kg og gått ned til 55, så beklager men jeg vet altså hva jeg snakker om. Og det er en tung jobb ja, men man må brette opp ermene og gjøre det. Alt i livet er ikke enkelt, man må pushe seg og jobbe hvis man vil oppnå noe! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.9.2024 den 16.48):

Vanligvis slipper normalvektige det kontinuerlige matsuget og tankekjøret som blant annet jeg har. Det å så og si nesten aldri kunne legge seg mett nok. Jeg kunne spise 3-4 ganger så mye som andre og først da være mett nok til å kunne sove eller tenke på andre ting enn kun maten. Saxenda hjalp meg utrolig mye til å ha vanlig matlyst og vanlig metthet. Går nå på wegovy siden saxendaen dessverre ikke lengre var på blå. Jeg burde egentlig ned minst 40 kg og allikevel da ville jeg vært overvektig. Medisinene, i mitt tilfelle, er faktisk den eneste løsningen om jeg ikke skal opereres. 

Anonymkode: bdab6...315

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.9.2024 den 21.43):

Mens dere overvektige tydeligvis ikke forstår at mange normalvektige også virkelig craver usunn mat, chips, sjokolade, kake, is etc, hver ENESTE dag. Men pga viljestyrke greier jeg (vi) å la være å spise det daglig, samme hvor vanvittig lyst vi har på det, og samme hvor tøft det er å stå imot. DET er forskjellen!

Anonymkode: e125d...429

Enig… tenker det samme om de narkomane som craver litt stoffer. De kan bare droppe det med litt viljestyrke liksom, selvom det er tøft å stå i mot

Anonymkode: b7c4c...768

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg skriver jo ovenfor at jeg har veid 85 kg og gått ned til 55, så beklager men jeg vet altså hva jeg snakker om. Og det er en tung jobb ja, men man må brette opp ermene og gjøre det. Alt i livet er ikke enkelt, man må pushe seg og jobbe hvis man vil oppnå noe! 

Men da stiller jo saken seg annerledes. Det er ikke sånn at du alltid har være normalvektig. Du har hatt en overvekt/fedme, da er det ikke rart at du har voldsom matstøy.

En person som aldri har slitt med overvekt eller fedme, vet ikke hvordan det oppleves. Det er vel det folk vil frem til her. 

Anonymkode: f0ed1...40b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Insulinreguleringen din kan være helt bananas, TS. Lurt å få sjekka om det. Går du på medisiner som kan gi hypoglykemi, f.eks.? Jeg har nettopp slutta på en medisin som ga meg dette svineriet, så jeg er på tur ned i vekt nå. 

Anonymkode: 2eda1...da9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 1.9.2024 den 21.10):

Det er jo helt normalt at kroppen vil tilbake til den vekten den har hatt. Derfor reagerer den med det matsuget du opplever. 

Har hatt det likt selv, for meg ble det medisiner som ble løsningen per nå. Får se om jeg noen gang kommer til å slutte på dem. 

Anonymkode: ef10f...f5a

Nei det er det ikke. Setpoints er ikke ekte. Man går tilbake til dårlige matvaner man hadde tidligere, that’s it. Enkelte har hormon ubalanse i kroppen som gjør at man har større matlyst og søtsug, som foreks ozempic hjelper å dempe. Men kroppen tenker ikke «80kg.. der vil jeg være».

Anonymkode: 04275...e54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppsøk medisinsk hjelp. 

Jeg er i andre enden, og har gått ned nærmere 8 kg siden juni. Jeg har blitt undervektig. Sliter med stress, tankekjør og har det vanskelig. Jeg ser ut som et beinrangel og skal oppsøke hjelp, har INGEN matlyst. Får i meg bare noen redbuls og minimalt med mat 😔

Anonymkode: 0fe19...63c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...