Gå til innhold

Dine «brannfakler» om graviditet og nyfødttid

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tanuki skrev (17 minutter siden):

Likegyldig i det store og hele, å være mamma er så mye mer enn å amme. Det er så liten forskjell mellom MME og morsmelk at det virkelig ikke er verdt å henge seg opp i om andre ammer eller ikke. 

Forfriskende å se at noen faktisk fremsnakker mme. Jeg er så enig med deg. Folk behandler morsmelk som om den er magisk. Mett baby og en mamma som har det bra er det beste. 

Anonymkode: d7c06...0f3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Forfriskende å se at noen faktisk fremsnakker mme. Jeg er så enig med deg. Folk behandler morsmelk som om den er magisk. Mett baby og en mamma som har det bra er det beste. 

Takk. Fikk ikke til amming med min første baby. Han fikk aldri tak, og melka kom ganske sent. Fikk heller ikke veldig mye hjelp på sykehuset. Pumpet og slet i flere uker, syntes det var jævlig, og følte at "alle" dømmet meg når jeg tok frem flasken med mme. Men barseltiden ble så mye bedre da jeg sluttet med pumpingen og gikk helt over til mme. Med andremann brukte jeg bare mme, og hadde en super barseltid. i ettertid er jeg lei for at jeg stresset så mye og ødela barseltiden med førstemann.

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, AnonymBruker said:

20 hours ago, Tanuki said:

Likegyldig i det store og hele, å være mamma er så mye mer enn å amme. Det er så liten forskjell mellom MME og morsmelk at det virkelig ikke er verdt å henge seg opp i om andre ammer eller ikke. 

På statistisk nivå har barn som har fått morsmelk første leveår lavere forekomst av fedme, allergier og depresjoner.

Hvis mor er syk, kommer det antistoffer mot viruset ut gjennom morsmelk, for å beskytte barnet. Nuppene i areola-feltet på mors bryst tolker informasjon fra barnets pust, og innholdet i melken justerer seg etter det – for eksempel kan melken skille ut spesifikke vitaminer som barnet har lite av.

Morsmelk kan dryppes i tette barneledere og løse opp tetthet – fungerer mye bedre enn saltvann. Morsmelk kan dryppes på betente øyne med lindrende effekt, eller has i badevannet for barn med sensitiv hud. 

Det viktigste er selvsagt at barnet får den næringen det trenger, og at det vokser og utvikler seg fint. Om amming ikke fungerer, er morsmelkerstatning nettopp det – en erstatning. Man burde ikke «shame» kvinner som sliter med amming. Men morsmelk er helt gull og meget fascinerende, og erstatning bør ikke sidestilles med morsmelka. 

Anonymkode: 454da...68b

• Liker 1
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.9.2024 den 7.45):

Jeg syns det er uansvarlig av barselkvinner å overlate babyen til far eller besteforeldre i timesvis, og pumpe seg for brystmelk for å drikke med venninner, og "ta seg fri".

Anonymkode: 9098b...654

Venninnen min pumpet og dro ut med vennegjengen da babyen var 8 uker gammel. Jeg unnet henne det og hun hadde bare godt av det, og denne turen ut har ikke definert henne som verken uansvarlig eller dårlig mor. Vi er like glad i henne og har aldri tenkt noe negativt om henne pga dette. Hvorfor skulle vi det?

Hvorfor er det greit at menn drar ut annenhver helg mens kvinnen er gravid og i nyfødtperioden, mens så fort en kvinne gjør det så er det ramaskrik?

Vi må slutte å være så harde mot hverandre.

Anonymkode: 2a6b5...666

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler: For en dum tråd, Kjerringer som skal prøve å overgå hverandre i hvor "god innsats" de har gjort eller mener de vil gjøre".

Lagre og les om 10 år,

Anonymkode: 5989c...bfc

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Annonse

Når jeg ser folk kjøpe pute og dyne til nyfødte får ganske noia da av åpenbare årsaker... Er bare ikke noe jeg ville risikert personlig. 

Anonymkode: 6494a...013

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.9.2024 den 14.47):

Mammapolitiet er jo kjent for mange, og jeg prøver så godt jeg kan å ikke være mammapoliti eller kommentere andres valg. Men her på nett er vi anonyme, så kom med dine «brannfakler» innenfor tema.

Jeg kan starte

- Å ikke være aktiv (helst trene) under graviditet er direkte uansvarlig, på linje med snusing

Anonymkode: 8f04f...98c

Jeg bruker medisiner som gjør at jeg ikke kan amme. Allerede har jeg fått kommentarer på at amme bør alle gjøre. Min brannfakkel blir jo bare det at mødre som velger mme, gjør det ofte fordi de må. Reagerer på mødre som er så opptatt av mobilen at de ikke fokuserer på baby

Endret av Sefanja
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.9.2024 den 22.25):

Jeg mener at det er helt høl i hue å tro at mme er like bra for baby som morsmelk. Folk som tror det er uopplyste eller forsvarer valget sitt om å ikke amme. Synes mange gir opp alt for lett og tar alt for lett på amming. Jeg synes flasker er en uting. Og nei, man trenger ikke være borte fra den nyfødte for å hente seg inn. Man kan få avlasting på andre områder (matlaging, husarbeid). 
nyfødte har det best med mamma! Det er min største brannfakkel. Pappa er ike like bra når de er så små. 

Anonymkode: 70662...b76

Men mange som tar medisin får jo ikke lov til å amme

Anonymkode: 3f8cd...c9a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...