AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #121 Del Skrevet 4. september 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): All hypen og hysteriet rundt graviditet, fødsel og baby. Hvor unikt og spesielt det er- eh nei- d fødes barn på jorda hver dag. Du trenger ikke gravidefotoshoot, babyshower, doula, elektrisk vugge, vogn til 20K, filme fødselen, fortelle «din fødselshistorie» merkeklær til kiden, gender reveal party, sykemelding fra andre trimester, permisjon og tilrettelegging i hue og ræva- masse privilegier som skattebetalerne og kolleger må betale i form av penger og merarbeid. Anonymkode: 426b7...fe3 Enig i det meste, bortsett fra sykemelding, permisjon og tilrettelegging. Det vitner om at du har hatt enkle svangerskap, men det finnes mange som sliter både underveis i svangerskapet og etterpå… Anonymkode: b0d98...86b 12 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #122 Del Skrevet 4. september 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Enig i det meste, bortsett fra sykemelding, permisjon og tilrettelegging. Det vitner om at du har hatt enkle svangerskap, men det finnes mange som sliter både underveis i svangerskapet og etterpå… Anonymkode: b0d98...86b TS spurte om brannfakler. Jeg mener deg er en del som fint kunne jobbet, flere jeg kjenner som har rett ut sagt at de kommer til å sykemelde seg i svangerskapet for de ikke gidder tilrettelegging på jobb osv.. De som har reelle medisinske årsaker til at de ikke kan jobbe noe, blir en annen sak. Anonymkode: 426b7...fe3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Paneera Skrevet 4. september 2024 #123 Del Skrevet 4. september 2024 MariaIsabel skrev (På 2.9.2024 den 7.14): Mødre som bestemmer seg før barnet er født for at de ikke skal amme (uten medisinsk grunn), og de som gir opp ammingen for raskt... Ja, MME er et godt alternativ for de som ikke KAN amme, men det er et mindre optimalt alternativ, som ikke bør brukes når det ikke er nødvendig. Folk som har myk sengekant på sprinkelsenga... Jeg forstår ikke hvorfor dette fortsatt er så vanlig. Vi vet jo at det øker sjansen for krybbedød, og det er ikke nødvendig. Det er forbudt i USA og noen andre steder. Synes det er helt vilt at det fortsatt selges, reklameres for, og at de aller fleste fortsatt bruker det. Hva vet du om hvorfor folk bestemmer seg på forhånd for å ikke amme? Om jeg skulle bli gravid, kan jeg ikke amme. Jeg kan antagelig heller ikke føde vaginalt, og må ha keisersnitt. Dette pga overgrep i barndommen og alvorlige kroppsforstyrrelser som følge av dette, med bl.a angst for kroppskontakt. Kan ikke si jeg hadde brydd meg så veldig mye om hva folk hadde ment om dette. Hadde tatt det valget som var best for meg og baby. Det beste valget for baby ville helt klart ikke vært en mor retraumatisert av fødsel, eller en mor stiv av skrekk hver gang barnet skulle mates fordi ammingen trigget flashbacks til overgrep Fatter ikke hvorfor folk legger seg opp i hvordan folk føder eller mater barna sine. De som velger annerledes, de har sine grunner. De fleste vil barna sine vel, og vet hva som er riktig for seg og sitt barn for en best mulig spedbarnstid. Det er faktisk bedre å gi MME enn å forårsake spisevansker og tilknytningstraumer hos barnet pga stress hos mor. Melken kommer vel heller ikke i gang ved altfor høy utskillelse av kortisol … 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2024 #124 Del Skrevet 4. september 2024 Tanuki skrev (På 2.9.2024 den 22.06): Det er likegyldig om man ammer eller gir MME. Spedbarn burde sove på samme rom som foreldre, i hvertfall samme som mor. Nå viser det meste av forskning at det ikke er likegyldig.. Anonymkode: f7182...97d 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MariaIsabel Skrevet 5. september 2024 #125 Del Skrevet 5. september 2024 (endret) AnonymBruker skrev (16 timer siden): Jeg lurer alltid på hva som er en god nok grunn til å ikke amme? Hva legger du i medisinsk? Anonymkode: 6338d...f18 Jeg kan ta meg selv som eksempel, selv om jeg ammet i 4 år likevel og har tenkt å amme igjen. Jeg hadde ekstremt mange og alvorlige brystbetennelser under hele ammeperioden. Jeg ble innlagt med over 42 i feber 2 ganger, og ble immun mot antibiotika. Nå 10 år senere responderer kroppen på antibiotika igjen, så jeg tenker jeg skal amme igjen, og har skaffet masse hjelpemidler for å redusere risikoen yttligere, men kommer nok til å gi meg raskere nå hvis jeg ender med å slite like mye som sist. Jeg innser at jeg var for sta sist, og burde gitt meg tidligere. Andre medisinske grunner kan være at man er veldig avhengig av en medisin for å fungere, og den medisinen ikke kan tas når man ammer, eller manglende kjertelvev i brystene så man ikke har mulighet til å få melk. Finnes sikkert årsaker jeg ikke vet om også, men det er det jeg kommer på sånn umiddelbart. Jeg synes ikke det er god nok grunn til å frarøve barnet sitt den beste næringen, at man "synes det er stress" fordi da kan ikke far mate osv, eller er redd for å ødelegge puppene. Mange sier at MME er like bra som morsmelk, og at man velger mellom to like gode alternativer, og det er rett og slett helt feil. MME er et flott hjelpemiddel når man ikke KAN amme, virkelig, og vi har klart å lage ganske bra MME, men den vil aldri nå opp til morsmelk, for morsmelka tilpasses barnet perfekt, og inneholder ting vi aldri vil kunne kopiere. I tillegg er ammingen en viktig del av tilknytningsprosessen. Man kan bonde under flaskemating også, men ikke på samme måte. Endret 5. september 2024 av MariaIsabel 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MariaIsabel Skrevet 5. september 2024 #126 Del Skrevet 5. september 2024 Paneera skrev (3 timer siden): Hva vet du om hvorfor folk bestemmer seg på forhånd for å ikke amme? Om jeg skulle bli gravid, kan jeg ikke amme. Jeg kan antagelig heller ikke føde vaginalt, og må ha keisersnitt. Dette pga overgrep i barndommen og alvorlige kroppsforstyrrelser som følge av dette, med bl.a angst for kroppskontakt. Kan ikke si jeg hadde brydd meg så veldig mye om hva folk hadde ment om dette. Hadde tatt det valget som var best for meg og baby. Det beste valget for baby ville helt klart ikke vært en mor retraumatisert av fødsel, eller en mor stiv av skrekk hver gang barnet skulle mates fordi ammingen trigget flashbacks til overgrep Fatter ikke hvorfor folk legger seg opp i hvordan folk føder eller mater barna sine. De som velger annerledes, de har sine grunner. De fleste vil barna sine vel, og vet hva som er riktig for seg og sitt barn for en best mulig spedbarnstid. Det er faktisk bedre å gi MME enn å forårsake spisevansker og tilknytningstraumer hos barnet pga stress hos mor. Melken kommer vel heller ikke i gang ved altfor høy utskillelse av kortisol … Men det er jo en medisinsk grunn... Jeg skrev "uten medisinsk grunn". Det jeg sikter til er de som ikke vil amme fordi de synes det er stress at far ikke kan mate og at de dermed må opp om natten selv hver natt f.eks. At du har angst for kroppskontakt er likevel noe du absolutt bør jobbe med før du får barn, da kroppskontakt er svært viktig for tilknytning uansett om man ammer eller ikke. Man blander seg inn fordi barna går glipp av viktig næring, og de kan ikke selv gjøre noe med det. MME når faktisk ikke opp til morsmelk, og jeg er bare lei av at folk sier det er like bra - det er ikke det. I noen tilfeller kan det likevel være bedre å gi MME, fordi utfordringene med å gi morsmelk veier tyngre enn fordelene - som i ditt eksempel - om du blir veldig stresset og retraumatisert av det, så merker barnet det, og vil sannsynligvis selv forbinde kroppskontakt med noe negativt og stressende. Vi kan faktisk overføre våre egne traumer til barna ved å bare være veldig stresset gjentatte ganger i gitte situasjoner når barna er små. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #127 Del Skrevet 5. september 2024 5 hours ago, AnonymBruker said: All hypen og hysteriet rundt graviditet, fødsel og baby. Hvor unikt og spesielt det er- eh nei- d fødes barn på jorda hver dag. Du trenger ikke gravidefotoshoot, babyshower, doula, elektrisk vugge, vogn til 20K, filme fødselen, fortelle «din fødselshistorie» merkeklær til kiden, gender reveal party, sykemelding fra andre trimester, permisjon og tilrettelegging i hue og ræva- masse privilegier som skattebetalerne og kolleger må betale i form av penger og merarbeid. Anonymkode: 426b7...fe3 Ååh jeg syns også det er litt kleint med sånn fotoshoot. Både som gravid og av den nyfødte. Det blir så mye styr, og så dyrt. Kan hende vi tar ungene til fotograf når de blir eldre. Så vi kan gi noen bilder til besteforeldre. Men et bilde av en mage eller en sovende baby er liksom litt kjedelig å ha på veggen syns jeg. Og jeg takler heller ikke de "tegningene" av babyen med vekt osv under som folk har blåst opp i stua si. Det er masseprodusert tull. Vi støtter heller ordentlige kunstnere. Anonymkode: 3d316...3ed 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #128 Del Skrevet 5. september 2024 AnonymBruker skrev (På 2.9.2024 den 16.26): Førstegangsgravide med fødeangst Anonymkode: e7c78...456 Hvorfor er det så provoserende? Skjønner at noen får fødeangst når de bare blir servert de mest dramatiske fødselshistoriene, både fra venninner og sosiale medier. I følge mediene er det visst heller ikke fungerende fødestuer på sykehus nord for Trondheim.. 🙄 Anonymkode: 00fc5...b15 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #129 Del Skrevet 5. september 2024 At livet med baby er ganske lett om man gjlr det lett. Om man slutter å planlegge alt mulig av sosiale ting og heller en spontan når energien er til stede og babyen tillater det er mye gjort. Å haste avgårde til babysang kl 10 når babyen endelig sover etter en våkenatt er reinspikka idioti. Anonymkode: 27be5...586 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #130 Del Skrevet 5. september 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): At livet med baby er ganske lett om man gjlr det lett. Om man slutter å planlegge alt mulig av sosiale ting og heller en spontan når energien er til stede og babyen tillater det er mye gjort. Å haste avgårde til babysang kl 10 når babyen endelig sover etter en våkenatt er reinspikka idioti. Anonymkode: 27be5...586 Enig, med mindre man har f. eks. kolikkbaby, klistermerkebaby eller andre lignende grunner som gjør at man aldri får pause. Man må bare akseptere at hverdagen må tilpasses etter babyens behov og rytme, men gjør man det og forholdene er normale ellers så er det ikke veldig stressende å ha baby. Anonymkode: 7cfb9...a01 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yodas Skrevet 5. september 2024 #131 Del Skrevet 5. september 2024 1 minutt siden, AnonymBruker said: Enig, med mindre man har f. eks. kolikkbaby, klistermerkebaby eller andre lignende grunner som gjør at man aldri får pause. Man må bare akseptere at hverdagen må tilpasses etter babyens behov og rytme, men gjør man det og forholdene er normale ellers så er det ikke veldig stressende å ha baby. Anonymkode: 7cfb9...a01 Det er ikke slitsomt å ha baby. Det som er slitsomt er å prøve å gjøre noe som helst annet samtidig med at man har en baby. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #132 Del Skrevet 5. september 2024 Yodas skrev (49 minutter siden): Det er ikke slitsomt å ha baby. Det som er slitsomt er å prøve å gjøre noe som helst annet samtidig med at man har en baby. Klart det kan være slitsomt om man har en baby som gråter store deler av døgnet, uavhengig av om du bare ligger i senga eller ikke. Anonymkode: 5375f...30a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #133 Del Skrevet 5. september 2024 AnonymBruker skrev (På 3.9.2024 den 13.38): F.eks se på baby, og følge med på om den søker øyekontakt. Trille lange turer for å komme seg i form etter graviditet, dra på babysvømming, ha fysisk kontakt med andre mennesker for å få litt god stimuli, lage sunn og god mat som er ekstra viktig med tanke på amming, ta seg tid med eldre barn om man har flere, gjøre unna litt husarbeid slik at ettermiddag og kveld kan bli koselig familietid, lese gode bøker, kose med mannen sin ...... Anonymkode: 526cb...8f3 Altså. 1. Å stirre på babyen 8 timer om dagen kommer til å drive de aller fleste til vanvidd. De aller fleste mødre har noe som heter hjerne, og denne hjernen trenger påfyll av annet enn go go-ga ga. 2. Norge er et land med mye drittvær. Lange trilleturer er fint når man nyter det, og burde gjøres for kos, og ikke for å trene. Jeg koser meg ikke med en lang trilletur i striregn eller 25 minusgrader. 3. Babysvømming er som regel en halvtime i uka. 4. Fysisk kontakt med andre mennesker på dagtid? Alle er på jobb. 5. Sunn og god mat kan lages raskt og enkelt. Mannen kan og bør bidra med husarbeidet og matlagingen når han ikke jobber. Fødselspermisjon er ikke for at mor skal ta unna alt husarbeid, slik at far slipper. 5. De eldre barna er som regel i barnehage eller skole på dagtid. 6. Husarbeid bør alle i husstanden bidra til. 7. Kose med mannen samtidig som man ammer er ekkelt og burde ikke forekomme. 8. Lese gode bøker kan man også gjøre. Mange av oss blir imidlertid svært trøtte og får hjernetåke av amming, så det kan være vanskelig å konsentrere seg. Anonymkode: 7361b...7b6 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #134 Del Skrevet 5. september 2024 AnonymBruker skrev (På 3.9.2024 den 16.23): Trening av kropp er også bra for hjernen. Anonymkode: 8f04f...98c Ingen påstår noe annet. Men det er en nyanse - trening av kropp gjør at man utvikler hjernen bedre, men man må fortsatt gjøre andre tiltak for å utvikle hjernen. Man blir ikke smartere utelukkende av å løfte vekter. Da hadde alle bodybuildere hatt IQ på 150. Anonymkode: 7361b...7b6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #135 Del Skrevet 5. september 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): All hypen og hysteriet rundt graviditet, fødsel og baby. Hvor unikt og spesielt det er- eh nei- d fødes barn på jorda hver dag. Du trenger ikke gravidefotoshoot, babyshower, doula, elektrisk vugge, vogn til 20K, filme fødselen, fortelle «din fødselshistorie» merkeklær til kiden, gender reveal party, sykemelding fra andre trimester, permisjon og tilrettelegging i hue og ræva- masse privilegier som skattebetalerne og kolleger må betale i form av penger og merarbeid. Anonymkode: 426b7...fe3 Det er heller ikke noe spesielt med bursdag, bryllup, dåp, ny jobb, nytt hus, det å bli frisk fra kreft og så videre. Vil du at vi skal ha 365 hverdager i året, hvert år? Aldri feire noe, for det er jo alltid noen som også har gjort det, rundt om i verden, ergo ikke noe unikt? Permisjon er lovpålagt og gjelder begge foreldrene. Sykmelding er det forskjellig med. Er man veldig syk som gravid, så blir man sykmeldt. Klarer man å jobbe, så jobber man. Du glemmer også at disse barna som fødes, blir fremtidige skattebetalere. Hadde ingen født barn, ville Norge ha dødd ut. Anonymkode: 7361b...7b6 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #136 Del Skrevet 5. september 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): TS spurte om brannfakler. Jeg mener deg er en del som fint kunne jobbet, flere jeg kjenner som har rett ut sagt at de kommer til å sykemelde seg i svangerskapet for de ikke gidder tilrettelegging på jobb osv.. De som har reelle medisinske årsaker til at de ikke kan jobbe noe, blir en annen sak. Anonymkode: 426b7...fe3 Det spørs hvordan "tilretteleggingen" gjøres. Hvis denne tilretteleggingen innebærer at man nedgraderes og risikerer å fortsette i den lavere stillingen med den lavere lønna også etter endt permisjon, forstår jeg at de ikke ønsker det, da dette er diskriminering. Anonymkode: 7361b...7b6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #137 Del Skrevet 5. september 2024 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Klart det kan være slitsomt om man har en baby som gråter store deler av døgnet, uavhengig av om du bare ligger i senga eller ikke. Anonymkode: 5375f...30a Dette. Har babyen kolikk slik at mor sover max 2 timer per døgn, er det slitsomt per definisjon. Been there, done that. Heldigvis hadde jeg ikke flere barn den gangen, men å studere med kolikkbaby var tortur. Anonymkode: 7361b...7b6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #138 Del Skrevet 5. september 2024 Man får foreldrepermisjon for å ivareta ungen man nettopp har fått, ikke for å gjøre alt mulig annet innen handling, vasking, rydding, matlaging og husleige greier. De tingene bør vente til den andre forelderen er hjemme og man kan fordele det 50/50. Kan strekke meg til å handle mat på butikken, siden det er ferre folk der da. Eller skru på ovnen så den er klar til middag. "Men man kan jo rydde litt når babyen sover", fuck no, da skal jeg sove/chille selv 😁 Handler om å ha kapasitet til å ivareta barnet 100% i våkentiden. Anonymkode: 874eb...c3d 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #139 Del Skrevet 5. september 2024 Jeg har bare én: å tenke negativt om hva andre gjør og synse om hvor farlig eller uansvarlig det er tyder på at det mangler ganske mye under topplokket. Anonymkode: c496d...339 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tanuki Skrevet 5. september 2024 #140 Del Skrevet 5. september 2024 21 hours ago, AnonymBruker said: Nå viser det meste av forskning at det ikke er likegyldig.. Anonymkode: f7182...97d Likegyldig i det store og hele, å være mamma er så mye mer enn å amme. Det er så liten forskjell mellom MME og morsmelk at det virkelig ikke er verdt å henge seg opp i om andre ammer eller ikke. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå