Gå til innhold

Dine «brannfakler» om graviditet og nyfødttid

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Syns det er litt rart å:

Ikke ville ha besøk av de nærmeste. Noen vil vente flere uker.

Kaste bort permisjonstiden på mobilbruk og serier hele dagen 

Samsoving

Sitte på kafe med baby mange timer daglig

Ikke la far få slippe til

At så mange tør å bli gravide når de er kraftig overvektig

Anonymkode: 526cb...8f3

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Fordi det gir enorme helsefordeler for både mor og barn. Det minimerer risikoen for nesten alle vondter og plager, øker sjansen for vellykket vaginal fødsel. Les deg opp. Går nesten ikke an å ramse opp fordelene det er så mange. Synes det er uansvarlig å ikke gjøre det, dessuten øker du sjansen for å belaste velferdsstaten unødvendig.

Anonymkode: 8f04f...98c

Og jeg synes det er uansvarlig å ikke trene hjernen. Likevel fokuserer alle på kropp hele tiden. Og bare det. Selvfølgelig er det ikke uansvarlig å trene, når man er aktiv, slank og spiser sunt.

Anonymkode: 7361b...7b6

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Og jeg synes det er uansvarlig å ikke trene hjernen. Likevel fokuserer alle på kropp hele tiden. Og bare det.

Gjør virkelig alle det? 

Anonymkode: 1b379...439

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Gjør virkelig alle det? 

Ja. Det er masse mas om trening. Alle må trene. Men det er ikke noe mas om å lese, gå på teater eller lytte til klassisk musikk.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Syns det er litt rart å:

Ikke ville ha besøk av de nærmeste. Noen vil vente flere uker.

Kaste bort permisjonstiden på mobilbruk og serier hele dagen 

Samsoving

Sitte på kafe med baby mange timer daglig

Ikke la far få slippe til

At så mange tør å bli gravide når de er kraftig overvektig

Hva mener du man skal bedrive tiden med da?

Anonymkode: 454da...68b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva mener du man skal bedrive tiden med da?

Anonymkode: 454da...68b

F.eks se på baby, og følge med på om den søker øyekontakt. Trille lange turer for å komme seg i form etter graviditet, dra på babysvømming, ha fysisk kontakt med andre mennesker for å få litt god stimuli, lage sunn og god mat som er ekstra viktig med tanke på amming, ta seg tid med eldre barn om man har flere, gjøre unna litt husarbeid slik at ettermiddag og kveld kan bli koselig familietid, lese gode bøker, kose med mannen sin ......

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å leke mammapoliti og dømme andre er min aller største brannfakkel. 

Man vet ikke hva andre strever med. Det man derimot vet, er at å påføre gravide/nybakte foreldre skam, faktisk kan øke faren for svangerskaps/fødselsdepresjon, som igjen går ut over babyen. 

Anonymkode: 2b23b...f0f

• Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg vet ikke om det er en brannfakkel, men noen mødre er ekstremt sutrete når de ikke får til ammingen! Jeg prøvde hardt selv uten å få det til, men da det ikke gikk gikk jeg ikke totalt i kjelleren. Og å føle seg som en dårlig mor fordi det ikke går? Herregud, jeg syns bare det er så overdrevent. 

at man er en dårlig mor når man sitter på mobilen mens man ammer, er jeg enig i.

Anonymkode: 7a0c6...695

Dette er den eneste brannfakkelen jeg har lest i hele tråden. Sjukt frekt, føler meg truffet, endelig et provoserende innlegg.

Alt det andre som som presenteres som "brannfakler", er jo common sense, kanskje bortsett fra det om at magetid er bortkasta. Og han som syns gravidkropp er usexy. Altså, at man bør trene, og se på babyen sin i stedet for mobilen, skal man være ganske nedgravd for å ikke forstå. (Samtidig bryter jeg med sunn fornuft hver dag, blir jo mentalt understimulert av å stirre på den ungen i så mange timer, trenger tv-seriene mine - og trening er nederst på prioriteringslista av alt som skal gjøres når babyen sover. Lever fint med det, tar det opp igjen når tida strekker til.)

Anonymkode: 6d7ea...a86

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg syns det er uansvarlig av barselkvinner å overlate babyen til far eller besteforeldre i timesvis, og pumpe seg for brystmelk for å drikke med venninner, og "ta seg fri".

Anonymkode: 9098b...654

"Uansvarlig"...? På hvilken måte er det "uansvarlig"..? Hva er det for noe fælt som skjer..? 

Er det virkelig "Uansvarlig" å la babyen være med far? Virkelig? Med sin egen FAR? Heh? Og tror du virkelig at babyen tar større skade av å være med sin egen far, eller gud forby, en kjærlig besteforelder, enn med en mor som er på randen av depresjon pga ensomhet og isolasjon i mammatiden? 

"Brannfakkelen" din er direkte motstridende alle råd om å ivareta egen fysisk helse i barseltiden.

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.9.2024 den 11.04):

Mødre som sitter med mobilen når de sitter med babyen sin. De går glipp av så masse samspill, blikk og signaler. Et lite gløtt med øynene mens de dier, eller en liten grimase.
Ja, amming kan ta tid, men er det så sjukt viktig å skrolle på insta, svare på den meldingen eller lese vg? Vær mer tilstede! 

Mødre som skal filme /ta bilde av alt hele tiden. Vær med tilstede og spar minner i hjertet i stedet for mobilen. 

Når man sitter i to timer i strekk og ammer, så får man direkte vondt i nakken om man skal sitte og glo ned på babyen hele tiden... INGEN helsepersonell vil fortelle en nybakt mor at hun er nødt til å nistirre på babyen sin to timer i strekk. Og hvorfor er det viktigere under amming enn under andre tider på døgnet....? Du går like mye glipp av "en liten grimase" mens du prater med en venninne, prater til et annet barn, vasker do, kapper grønnsaker.. 

• Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Når man sitter i to timer i strekk og ammer, så får man direkte vondt i nakken om man skal sitte og glo ned på babyen hele tiden... INGEN helsepersonell vil fortelle en nybakt mor at hun er nødt til å nistirre på babyen sin to timer i strekk. Og hvorfor er det viktigere under amming enn under andre tider på døgnet....? Du går like mye glipp av "en liten grimase" mens du prater med en venninne, prater til et annet barn, vasker do, kapper grønnsaker.. 

Enig. Jeg har sovebaby som KUN VIL SOVE PÅ MEG. Skal jeg sitte og nistirre på ham når han sover flere timer i strekk? Kjære vene...

Anonymkode: 7cfb9...a01

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Og jeg synes det er uansvarlig å ikke trene hjernen. Likevel fokuserer alle på kropp hele tiden. Og bare det. Selvfølgelig er det ikke uansvarlig å trene, når man er aktiv, slank og spiser sunt.

Trening av kropp er også bra for hjernen. 

Anonymkode: 8f04f...98c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

F.eks se på baby, og følge med på om den søker øyekontakt. Trille lange turer for å komme seg i form etter graviditet, dra på babysvømming, ha fysisk kontakt med andre mennesker for å få litt god stimuli, lage sunn og god mat som er ekstra viktig med tanke på amming, ta seg tid med eldre barn om man har flere, gjøre unna litt husarbeid slik at ettermiddag og kveld kan bli koselig familietid, lese gode bøker, kose med mannen sin ......

alt det du ramser opp er vel noe de fleste gjør, men ikke alt på en gang. Jeg gikk tur, var med venninner, kvalitetstid med storebror etc. (matlagning og husarbeid tar mannen seg av, skulle bare mangle) likevell går jo flere timer med til å bare sitte der med baby som drikker.  Ser virkelig ikke problemet med at jeg kikket på mobilen innimellom, hørte på lydbok eller så på TV. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser mange i termingruppen min nå som tar privat UL mellom TUL og OUL kun for å få vite kjønnet.

Er det såå viktig at det ikke kan vente et par uker? 

Anonymkode: e3fba...43d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ser mange i termingruppen min nå som tar privat UL mellom TUL og OUL kun for å få vite kjønnet.

De er vel nysgjerrig, da. Lov det. 

Anonymkode: 5375f...30a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at det er helt høl i hue å tro at mme er like bra for baby som morsmelk. Folk som tror det er uopplyste eller forsvarer valget sitt om å ikke amme. Synes mange gir opp alt for lett og tar alt for lett på amming. Jeg synes flasker er en uting. Og nei, man trenger ikke være borte fra den nyfødte for å hente seg inn. Man kan få avlasting på andre områder (matlaging, husarbeid). 
nyfødte har det best med mamma! Det er min største brannfakkel. Pappa er ike like bra når de er så små. 

Anonymkode: 70662...b76

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Om de har lyst og råd er jo det helt uproblematisk. De gjør det jo fordi de gleder seg sånn.

Anonymkode: 7cfb9...a01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/4/2024 at 5:25 AM, AnonymBruker said:

Jeg mener at det er helt høl i hue å tro at mme er like bra for baby som morsmelk. Folk som tror det er uopplyste eller forsvarer valget sitt om å ikke amme. Synes mange gir opp alt for lett og tar alt for lett på amming. Jeg synes flasker er en uting. Og nei, man trenger ikke være borte fra den nyfødte for å hente seg inn. Man kan få avlasting på andre områder (matlaging, husarbeid). 
nyfødte har det best med mamma! Det er min største brannfakkel. Pappa er ike like bra når de er så små. 

Anonymkode: 70662...b76

gud så mye tull du skriver.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

All hypen og hysteriet rundt graviditet, fødsel og baby. Hvor unikt og spesielt det er- eh nei- d fødes barn på jorda hver dag. Du trenger ikke gravidefotoshoot,  babyshower, doula, elektrisk vugge, vogn til 20K, filme fødselen, fortelle «din fødselshistorie» merkeklær til kiden, gender reveal party, sykemelding fra andre trimester, permisjon og tilrettelegging i hue og ræva- masse privilegier som skattebetalerne og kolleger må betale i form av penger og merarbeid. 

Anonymkode: 426b7...fe3

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MariaIsabel skrev (På 2.9.2024 den 7.14):

Mødre som bestemmer seg før barnet er født for at de ikke skal amme (uten medisinsk grunn), og de som gir opp ammingen for raskt... Ja, MME er et godt alternativ for de som ikke KAN amme, men det er et mindre optimalt alternativ, som ikke bør brukes når det ikke er nødvendig. 

Folk som har myk sengekant på sprinkelsenga... Jeg forstår ikke hvorfor dette fortsatt er så vanlig. Vi vet jo at det øker sjansen for krybbedød, og det er ikke nødvendig. Det er forbudt i USA og noen andre steder. Synes det er helt vilt at det fortsatt selges, reklameres for, og at de aller fleste fortsatt bruker det. 

Jeg lurer alltid på hva som er en god nok grunn til å ikke amme? Hva legger du i medisinsk?

Anonymkode: 6338d...f18

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...