AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #81 Del Skrevet 2. september 2024 9 hours ago, AnonymBruker said: I mitt første svangerskap var jeg med i en studie hvor det ble gjort ultralydundersøkelser hver måned i løpet av svangerskapet. Jeg gikk til undersøkelse i uke 7 og 10. Alt så fint ut i uke 7. I uke 10 ble det dessverre påvist MA hvor fosteret sluttet å vokse i uke 8. Jeg hadde fremdeles graviditetssymptomer, ingen blødninger, ingen smerter. Jeg er var og er frisk og hadde ingen helseproblemer. Har flere venninner som dessverre har flere spontanaborter enn gjennomførte graviditeter. Jeg forstår godt at folk velger å ta tidlig ultralyd og det er ikke for moro skyld. Anonymkode: 4851f...d6e Jeg er som sagt gravid igjen nå, og har jo tenkt tanken. Men jeg tenker at om det blir spontanabort, så er dét noe som kan skje. Mange får spontanaborter, og selv om det er trist og kjipt, er det dessverre helt naturlig og vanlig. Det er en grunn til at dette ikke er noe som helsevesenet prøver å forebygge. Og da stoler jeg på dem. Hvis jeg skulle ha en spontanabort, så tar jeg det derfra. På termingruppen jeg er medlem i på facebook, så var det ei som la ut at hun hadde vært på tul i uke 8. Alt så bra ut. Men hun var likevel bekymret for risikoen for spontonabort, og lurte på om sjansen for at det kunne skje før uke 12 når alt så bra ut i uke 8. Dette var hennes første svangerskap og hu hadde ikke hatt noen komplikasjoner ellers. Jeg syns det høres så kjipt ut å være så redd for det. Mange tror at de BØR ta tidlig ultralyd uansett hva. Men som sagt er det ingenting man får gjort med det om det skjer noe uansett. Man kan miste barnet når som helst i svangerskapet, så for å være 100% sikker så burde man jo tatt ul hver uke fra tidlig av. Noe som alle skjønner at ikke går. En kollega av mannen mistet barnet i uke 30, uten at det var noe tegn på at noe var galt. Og det er så klart utrolig vondt, men vi kan ikke alle gå rundt og tro at noe sånt kommer til å skje. Og en tul er heller ikke en garanti for at alt går bra. Som du sier selv oppdaget du ikke noe i uke 8. Anonymkode: 3d316...3ed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 2. september 2024 #82 Del Skrevet 2. september 2024 AnonymBruker skrev (På 1.9.2024 den 15.57): AnonymBruker skrev (23 timer siden): Føler meg litt truffet her … Hvorfor er det så ille? Med all den tiden som går til amming, er jeg ofte på mobil eller ser på Tv eller leser aviser. Man er jo ikke anbefalt å forstyrre/prate med barnet mens det ammer uansett? Anonymkode: 454da...68b AnonymBruker skrev (19 timer siden): Amming er fulltidsjobb. Min på 6 mnd ammes fortsatt opptil 6,5 timer hvert døgn. Noen dager mer. Det er helt urealistisk at jeg skal stirre på baby som spiser en hel arbeidsdag hver dag. Dette er heldigvis min helsesøster helt enig i. Anonymkode: 5bfcd...579 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Du er klar over at baby kan fint ligge på magen oppå mor? Har du sett babyer som ikke har hatt magetid? Null hodekontroll selv om de er flere måneder gamle, flatt bakhode etc. I en del afrikanske land, lærer barn seg å gå mye tidligere enn i Norge. De krabber nesten ikke i forhold til skandinaviske barn. Det er fordi det er forventet av dem at de i større grad skal klare seg selv. Det er forventningene våre til barna som har mye å si for hvor raskt de utvikler seg motorisk, og det er viktig å legge til rette for at de får trent på å styrke nakken fra de er født med magetid. Anonymkode: e7e44...847 Jeg fikk litt trøbbel med siteringen her, men til de øverste to sitatene over, så tenker jeg at de som sier null mobil under amming, må bruke mye mindre tid på amming enn jeg gjorde, hvertfall. Jeg er generelt veldig for at man fraråder foreldre å sitte med mobilen i tide og utide, og jeg tror virkelig det kan bli et hinder for samspillet. Men jeg syns det er rimelig sprøtt å si at mødre som ammer i timesvis hver dag skal sitte og nistirre på babyen så lenge. Det er jo heller ikke sånn at man enten sitter bare dypt nedi mobilen eller bare sitter og ser på babyen. Mange gjør nok litt av begge deler. Mine barn brukte laaang tid under amming veldig lenge, og det blir rimelig absurd for meg at jeg da skulle sitte og bare se ned på babyen. Jeg gjorde det også, men hadde jeg kun gjort det, hadde jeg rett og slett gått på veggen. Jeg brukte nok til tider halve døgnet på amming (jeg hadde store og sultne babyer, hvorav to hadde hhv kolikk og refluks, og ammingen roet dem mer enn det meste annet). Og jeg vekslet på å se på babyen, sjekke telefonen, spise, strikke, se på tv, prate med noen m.m. Og det tenker jeg er helt greit, særlig når ammingen tar mye tid. Utenom ammingen bar jeg dem mye i sjal og sele, og tenker i grunnen at de hadde det ganske bra selv om jeg ikke bare satt og så på dem i mange timer hver dag. Når det gjelder barn i afrikanske land, bærer de barna sine mye der (i sjal). Av nødvendighet, og fordi kulturen er sånn. Jeg har hørt at det er bra for kjernemuskulaturen, og kan veie opp for magetrening? Jeg er litt på tynn is her, men noen som vet noe om det? 2 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 2. september 2024 #83 Del Skrevet 2. september 2024 Mine brannfakler: etter å ha vært gravid flere ganger selv og sett hvilken påkjenning det er for kroppen, tenker jeg flere burde prøve å være i ok fysisk form før en graviditet. Det er vel forsket på det også, at det kan ha en del å si for belastningene i graviditeten. Og ikke lett å begynne med fysisk aktivitet når man først er gravid. Så jeg tenker litt sånn at jeg nesten ikke skjønner at folk tør/orker å bli gravide hvis den fysiske formen er på bånn, for det blir jo mye tøffere for mange. Og så syns jeg det er leit at en del gir opp ammingen for fort. Ikke fordi jeg tror disse mødrene er late (for jeg tror de fleste syns det er et nederlag å ikke få til ammingen), men fordi jeg tror mange ikke får god nok ammehjelp. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #84 Del Skrevet 2. september 2024 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Har enda en. Nordmenn pottetrener altfor, altfor sent. Et barn på langt over to år som bæsjer i bleien er rett og slett disgusting. Når barnet aktivt presser hardt for å bæsje er det også klar for å øve på potte. Stakkars barnehageansatte som må skifte bleier på barn som burde vært pottetrent for lengst. Anonymkode: 8f04f...98c Er så enig! Men neida, i dag skal man ta ting i barnets tempo og hvertfall IKKE finne på å presse dem. Anonymkode: d7c06...0f3 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #85 Del Skrevet 2. september 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er så enig! Men neida, i dag skal man ta ting i barnets tempo og hvertfall IKKE finne på å presse dem. Anonymkode: d7c06...0f3 Ja! Vente på at barnet blir «klart». Jo lengre man venter jo verre blir det. Æsj. Anonymkode: 8f04f...98c 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #86 Del Skrevet 2. september 2024 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Helt ærlig? Å ta tidlig ultralyd og NIPT uten noe medisinsk grunn til det. Jeg skjønner bare ikke hvorfor folk gidder å kaste bort masse penger på det. Det virker mer som en trend enn et behov. Babyshower. Å bruke MASSE penger på dåp. Å kjøpe masse helt nye klær, gjerne merkeklær til babyer. Det er bortkasta penger. Samme med de som kjøper helt nye, dyre vogner. Vi kjøpte en gammel, brukt, knirkete Emmaljunga edge duo og skjønner ikke hva som er så mye bedre med en helt ny vogn til 15 000. Haha jeg ser mye handler om penger. Jeg er ikke fattig altså. Men er generelt i mot overforbruk. De som mener at kvinnen alltid bør ha mer permisjon enn mannen. Jeg fikk virkelig høre det da jeg og mannen delte permisjonen likt. Jeg ble så irritert, for det funket helt fint for oss. Mødre som ikke tør å la mannen "passe" baby alene i starten. Også klager de over at de er slitne. Anonymkode: 3d316...3ed Er ikke alltid alvorlige avvik ses på ultralyd. Jeg skal gjøre alt i min makt for å forhindre å få et barn med f.eks downssyndrom og da inngår NIPT i den pakka Anonymkode: 7a675...4fa 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #87 Del Skrevet 2. september 2024 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Ser bare så teit ut at man er så avhengig av tlf at man må skrolle mens man kjører vogn.. Anonymkode: d83af...435 Problemet er at du ikke vet hvor lenge forelderen har gått med vogn. Noen ganger er det bare best og ikke dømme. Jeg gikk i timesvis, fordi med kolikkbaby var trilling det eneste som funket, og da var det fint med serie på mobilen mens jeg trasket av gårde. Mine brannfakkel rundt graviditet og barseltid er at jeg kunne ønske alle holdt ting for seg selv. Ikke døm andre og ingen dømmer deg. Anonymkode: f7182...97d 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #88 Del Skrevet 2. september 2024 Vera Vinge skrev (18 minutter siden): Når det gjelder barn i afrikanske land, bærer de barna sine mye der (i sjal). Av nødvendighet, og fordi kulturen er sånn. Jeg har hørt at det er bra for kjernemuskulaturen, og kan veie opp for magetrening? Jeg er litt på tynn is her, men noen som vet noe om det? Det stemmer, blant annet. Som i artikkelen jeg linket til på forrige side, beskrev: "Specific child rearing practices affect the timing of infant motor development. In locales where children walk sooner than the Gesell standard, caregivers massage and exercise infants with a daily routine consciously aimed at encouraging walking. These infants rarely lie down. Instead they nap in slings carried by their mothers and thereby experience more shaking, rocking, and gravity resistance than your average crib-napping kid. Studies have shown that the more massaging, shaking, stretching, and jostling a child experiences, the earlier he or she starts to walk." Anonymkode: e7e44...847 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #89 Del Skrevet 2. september 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg er som sagt gravid igjen nå, og har jo tenkt tanken. Men jeg tenker at om det blir spontanabort, så er dét noe som kan skje. Mange får spontanaborter, og selv om det er trist og kjipt, er det dessverre helt naturlig og vanlig. Det er en grunn til at dette ikke er noe som helsevesenet prøver å forebygge. Og da stoler jeg på dem. Hvis jeg skulle ha en spontanabort, så tar jeg det derfra. På termingruppen jeg er medlem i på facebook, så var det ei som la ut at hun hadde vært på tul i uke 8. Alt så bra ut. Men hun var likevel bekymret for risikoen for spontonabort, og lurte på om sjansen for at det kunne skje før uke 12 når alt så bra ut i uke 8. Dette var hennes første svangerskap og hu hadde ikke hatt noen komplikasjoner ellers. Jeg syns det høres så kjipt ut å være så redd for det. Mange tror at de BØR ta tidlig ultralyd uansett hva. Men som sagt er det ingenting man får gjort med det om det skjer noe uansett. Man kan miste barnet når som helst i svangerskapet, så for å være 100% sikker så burde man jo tatt ul hver uke fra tidlig av. Noe som alle skjønner at ikke går. En kollega av mannen mistet barnet i uke 30, uten at det var noe tegn på at noe var galt. Og det er så klart utrolig vondt, men vi kan ikke alle gå rundt og tro at noe sånt kommer til å skje. Og en tul er heller ikke en garanti for at alt går bra. Som du sier selv oppdaget du ikke noe i uke 8. Anonymkode: 3d316...3ed Nå snakket ikke jeg om spontanabort, men missed abortion. Fosteret slutter å utvikle seg, men kroppen støter det ikke ut. Dersom man går rundt med det i mange uker kan man få blodforgiftning. Det er en av grunnene til å ta tul. Dette var svar til ditt tidligere innlegg her i tråden: «Jeg forstår liksom ikke helt hva jeg skal få bekreftet. » Man bekrefter om det er liv eller ikke. Anonymkode: 4851f...d6e 9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #90 Del Skrevet 2. september 2024 Mange strekker seg alt for langt både fysisk og psykisk for å prøve å få til amming. Anonymkode: 510e1...7c9 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #91 Del Skrevet 2. september 2024 Kvinner med fødeangst som velger å få flere barn. Anonymkode: 110dd...ed2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #92 Del Skrevet 2. september 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: Nå snakket ikke jeg om spontanabort, men missed abortion. Fosteret slutter å utvikle seg, men kroppen støter det ikke ut. Dersom man går rundt med det i mange uker kan man få blodforgiftning. Det er en av grunnene til å ta tul. Dette var svar til ditt tidligere innlegg her i tråden: «Jeg forstår liksom ikke helt hva jeg skal få bekreftet. » Man bekrefter om det er liv eller ikke. Anonymkode: 4851f...d6e Men det er vel veldig liten sannsynlighet for MA? Jeg føler det blir litt som å bekymre seg for alt som kan gå galt. Selv tok jeg det helt med ro med første svangerskap, og gjør det nå også. Jeg regner med at det kommer til å gå bra. Og komplikasjoner kan skje når som helst, jeg orker ikke gå rundt og tenke "hva hvis" hele tiden. Da får man aldri fred. Jeg velger å stole på helsevesenet når de mener at ul rundt uke 12 holder. De som vil ta tul får gjøre det hvis de vil, men personlig syns jeg ikke det gir meg noe som helst. Om jeg tar tul neste uke, så kan fosteret dø etter dette også. Jeg velger å satse på at det går bra, og hvis det skjer noe så må jeg deale med det da. Som med alt annet i livet egentlig. Jeg forstår det om man faktisk har en grunn pga tidligere opplevelser i svangerskap eller andre medisinske grunner. Men er man frisk og fin så ville jeg ikke akkurat oppfordret noen til å ta tidlig ul. Anonymkode: 3d316...3ed 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tanuki Skrevet 2. september 2024 #93 Del Skrevet 2. september 2024 Det er likegyldig om man ammer eller gir MME. Spedbarn burde sove på samme rom som foreldre, i hvertfall samme som mor. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. september 2024 #94 Del Skrevet 3. september 2024 AnonymBruker skrev (På 1.9.2024 den 17.08): Men da må jo du forstå at dette åpenbart ikke er rettet mot ekstreme tilfeller som ditt. De aller, aller fleste kan trene hvertfall deler av graviditeten. Men altfor få gjør det. Anonymkode: 8f04f...98c Hvorfor MÅ alle trene? Anonymkode: 7361b...7b6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yodas Skrevet 3. september 2024 #95 Del Skrevet 3. september 2024 On 9/1/2024 at 2:47 PM, AnonymBruker said: Mammapolitiet er jo kjent for mange, og jeg prøver så godt jeg kan å ikke være mammapoliti eller kommentere andres valg. Men her på nett er vi anonyme, så kom med dine «brannfakler» innenfor tema. Jeg kan starte - Å ikke være aktiv (helst trene) under graviditet er direkte uansvarlig, på linje med snusing Anonymkode: 8f04f...98c Folk som er sykmeldte og bruker tiden på å trene burde ikke snakke nedsettende om oss som ikke har tid til å trene fordi vi har små barn å ta oss av og er i full jobb. Det er min brannfakkel. 10 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. september 2024 #96 Del Skrevet 3. september 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Men det er vel veldig liten sannsynlighet for MA? Jeg føler det blir litt som å bekymre seg for alt som kan gå galt. Selv tok jeg det helt med ro med første svangerskap, og gjør det nå også. Jeg regner med at det kommer til å gå bra. Og komplikasjoner kan skje når som helst, jeg orker ikke gå rundt og tenke "hva hvis" hele tiden. Da får man aldri fred. Jeg velger å stole på helsevesenet når de mener at ul rundt uke 12 holder. De som vil ta tul får gjøre det hvis de vil, men personlig syns jeg ikke det gir meg noe som helst. Om jeg tar tul neste uke, så kan fosteret dø etter dette også. Jeg velger å satse på at det går bra, og hvis det skjer noe så må jeg deale med det da. Som med alt annet i livet egentlig. Jeg forstår det om man faktisk har en grunn pga tidligere opplevelser i svangerskap eller andre medisinske grunner. Men er man frisk og fin så ville jeg ikke akkurat oppfordret noen til å ta tidlig ul. Anonymkode: 3d316...3ed Jeg har hatt 3 normale svangerskap og fødsler, men nå i prøvingen på nr 4 har jeg 2 SA og 1 MA før denne graviditeten. Jeg har derfor tatt en UL i uke 8, og skal på en ny i uke 10. Ingen rundt meg vet at jeg har mistet eller er gravid nå utenom mannen. Ingen vet hva andre har opplevd så om noen ønsker en tidlig ul for å få bekreftet at det er liv burde ikke vi andre dømme de. Min brannfakkel er at tross så ønsket og etterlengtet dette barnet er, vil vi ha et friskt barn. Så vi må vente på nipt og tidlig ultralyd før vi er sikre på å beholde. Anonymkode: e6dea...406 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. september 2024 #97 Del Skrevet 3. september 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor MÅ alle trene? Anonymkode: 7361b...7b6 Fordi det gir enorme helsefordeler for både mor og barn. Det minimerer risikoen for nesten alle vondter og plager, øker sjansen for vellykket vaginal fødsel. Les deg opp. Går nesten ikke an å ramse opp fordelene det er så mange. Synes det er uansvarlig å ikke gjøre det, dessuten øker du sjansen for å belaste velferdsstaten unødvendig. Anonymkode: 8f04f...98c 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. september 2024 #98 Del Skrevet 3. september 2024 Jeg syns det er uansvarlig av barselkvinner å overlate babyen til far eller besteforeldre i timesvis, og pumpe seg for brystmelk for å drikke med venninner, og "ta seg fri". Anonymkode: 9098b...654 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Norja Skrevet 3. september 2024 #99 Del Skrevet 3. september 2024 Jeg opplever at man forventes å skamme seg/være lei seg/sørge over at det blir keisersnitt og/eller at man ikke ammer - uavhengig av årsak. Det er helt bak mål. Jeg mistenker at det er sammenheng mellom norske myndigheters ekstreme fokus på amming/aversjon mot MME og flere tilfeller av PPD. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tanuki Skrevet 3. september 2024 #100 Del Skrevet 3. september 2024 10 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg syns det er uansvarlig av barselkvinner å overlate babyen til far eller besteforeldre i timesvis, og pumpe seg for brystmelk for å drikke med venninner, og "ta seg fri". Anonymkode: 9098b...654 Er det vanlig? Kjenner ingen som har vært "timesvis" fra spedbarn for å drikke. Husker jeg hadde en middag med en venninne da første baby var ca 3 uker gammel mens mannen min gav flaske. Helt nødvendig for meg å hente meg litt inn og slappe av litt. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå