AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #41 Del Skrevet 1. september 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Stakkars dame!! Fy så stusselig. Vi hadde et aktivt sexliv hele svangerskapet og tok det opp 3 uker etter fødsel. Så det der stemmer ikke for alle. Anonymkode: 70662...b76 Nå skrev jo vedkommende «mange menn» da. Ikke alle. Anonymkode: d7c06...0f3 4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #42 Del Skrevet 1. september 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Fordi man går glipp av viktig samspill, ser ikke babyens bittesmå signaler om metthet eller annet. Ville jo heller ikke sittet i en middag med andre voksne og scrollet på mobilen. Å ta et bilde, en video eller svare på en viktig melding en sjelden gang er greit, men ikke mer enn man ville gjort om man satt sammen med et voksent menneske. Ammestuden er en av de viktigste "pratestundene" man har med babyen. Å holde øyekontakt, småsnakke litt og så stryke på barnet er bra for tilknytningen. Jeg har tatt 1 video per måned av barnet som dier, og å se på de videoene og se hvordan barnet har øyekontakt gjør meg bare enda tryggere på at å bruke mobil/skjerm så lite som mulig mens barnet er tilstede er det beste for både mor og barn. (Samme gjelder om far flaskemater, eller gir fast føde) (Liten kilde: https://www.nrk.no/sorlandet/foreldres-mobilbruk-kan-skade-samspillet-med-babyen-1.13911612) Anonymkode: 63c8e...a11 Amming er fulltidsjobb. Min på 6 mnd ammes fortsatt opptil 6,5 timer hvert døgn. Noen dager mer. Det er helt urealistisk at jeg skal stirre på baby som spiser en hel arbeidsdag hver dag. Dette er heldigvis min helsesøster helt enig i. Anonymkode: 5bfcd...579 32 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #43 Del Skrevet 1. september 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Å sykmelde seg «bare fordi». Jeg hadde en kollega som lurte på om jeg ikke snart skulle sykmelde meg da jeg var halvveis ut i svangerskapet. «Nei, har jo ikke noen grunn til det?» svarte jeg. Joda, for jeg måtte ta det med ro og lade batteriene til babyen kom😅 jeg vet ikke hvorfor, men jeg blir litt irritert når folk tenker at graviditet er en sykdom. For all del, hvis du må legges inn på sykehus fordi du kaster opp bare du tenker på mat, eller har sånn bekkenløsning at du ikke klarer å gå så ja - sykmeld deg. Men det der med at «ingen takker deg fordi du møter opp på jobb så det er bare å sykmelde seg🥰» synes jeg er bare tull… Anonymkode: cd0a8...ab3 Helt uenig i at man ikke skal sykmeldes før man omtrent står med en fot i grava. INGEN mener graviditet er en sykdom, men det er ganske sært å mene at terskelen skal være HØYERE for gravide enn for ikke-gravide når det gjelder sykmelding. Anonymkode: 7cfb9...a01 11 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #44 Del Skrevet 1. september 2024 Kvinner som tråkker ned på andre kvinners graviditet og babyperiode. Anonymkode: 76c15...1f7 20 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #45 Del Skrevet 1. september 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg mistet all lyst på sex med min kone under hennes svangerskap og post-fødsel. Vi hadde ikke sex på 1.5 år. Mange menn mister lysten på sex med sin partner under svangerskap og post-fødsel. Anonymkode: 94a35...87e Ok Anonymkode: 5148d...d85 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #46 Del Skrevet 1. september 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg mistet all lyst på sex med min kone under hennes svangerskap og post-fødsel. Vi hadde ikke sex på 1.5 år. Mange menn mister lysten på sex med sin partner under svangerskap og post-fødsel. Anonymkode: 94a35...87e De fleste menn som opplever dette tar heldigvis ansvar og jobber seg gjennom det med partner før det er gått så langt som her. Men dette er et ganske nytt fenomen. Mange unge knytter tenning og seksualitet til hva de kan se, og ikke til følelser. Det er trist for de går glipp av mye seksuell glede pga dette. Anonymkode: 5bfcd...579 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #47 Del Skrevet 1. september 2024 Svangerskap er ikke en sykdom men det er heller ikke en normaltilstand. Babyen i magen er faktisk omtrent som en parasitt, dvs naturen ser ut til å velge babyen foran mor mtp næringsstoffer, energi... Kvalme: kanskje det rett og slett er en del av naturens "ordre" om å ta ting med ro. Som sagt, det er ikke en normaltilstand, svangre bør ha rett til å hvile med god samvittighet for ikke å stresse seg selv og babyen. Vi vet også altfor lite om hva mors stress kan medføre for babyen. ❤️ Anonymkode: a3ec7...c83 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #48 Del Skrevet 1. september 2024 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Helt ærlig? Å ta tidlig ultralyd og NIPT uten noe medisinsk grunn til det. Jeg skjønner bare ikke hvorfor folk gidder å kaste bort masse penger på det. Det virker mer som en trend enn et behov. Anonymkode: 3d316...3ed Har du opplevd SA/MA? Hvis ikke, skjønner jeg godt at du ikke forstår hvorfor man vil se til at det står bra til med den lille i magen før man får TUL på sykehuset når man er 12/13 uker. Det er nok ikke lett å forstå den store usikkerheten det er når man tidligere har mistet, og at man da ikke forstår hvordan noen kan ha et ønske om å vite om fosteret lever eller ikke. For min del som mistet første gang og i tillegg var veldig dårlig andre gang, var det både en bekymring for om jeg kom til å miste igjen og gå med et dødt foster inni meg i ukesvis uten å vite det, samt at jeg hadde villet fjernet det eventuelt døde fosteret så raskt som mulig fordi jeg hadde så ekstrem kvalme og oppkast. Jeg vet om noen som hadde sterke graviditetssymptomer inkl kvalme og oppkast, og ikke fikk vite før på TUL på sykehuset at fosteret ikke levde. Så jeg tok PTUL i uke 8. Kanskje du forstår litt mer nå? ❤️ Anonymkode: e7e44...847 6 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #49 Del Skrevet 1. september 2024 Kvinner som føler at de må rakke ned på og prate dritt om andre kvinner og deres valg er det verste. Selvproklamert «mammapoliti», da må man ha forferdelige tanker om seg selv. Anonymkode: 0718b...343 7 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #50 Del Skrevet 1. september 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Amming er fulltidsjobb. Min på 6 mnd ammes fortsatt opptil 6,5 timer hvert døgn. Noen dager mer. Det er helt urealistisk at jeg skal stirre på baby som spiser en hel arbeidsdag hver dag. Dette er heldigvis min helsesøster helt enig i. Anonymkode: 5bfcd...579 AnonymBruker skrev (1 time siden): Mine hadde null øyekontakt de første månedene, de diet med lukkede øyne. Anonymkode: 5375f...30a (Beklager oå forhånd for tullete formatering) 579: Helsesykepleiere har personlige meninger. Min sa at nattamming etter 6 mnd var unødvendig, og at amming etter 1 år bare er bortkastet. Forskning sier likevel noe annet. Jeg mener ikke at man skal sitte å nistirre på baby i 6 timer, men man kan absolutt gjøre noe som ikke fører til at man gir babyen samme opplevelse som "still face experiment" i 6 timer om dagen. 30a: det er ikke bare for at babyen skal se på deg, det er også for at du skal se på babyen. Jeg vet jo ikke om dette gjelder ditt barn, men de fleste barn gløtter opp en gang i blandt, selv om de stort sett har øynene lukket. Ellers: alle velger selv hva de vil gjøre med barna sine. Jeg har leker i plastikk til mitt barn, lar barnet spise på pinner i skogen, og gir barnet kjøtt. Noen vil være uenige i den behandlingen jeg gir mitt barn, og det er helt ok for meg. Jeg er uenig i at man skal se på skjerm mens man ammer, og jeg håper det er ok for dere. Skal ikke tvinge noen til å legge bort telefonen, men syntes det er helt innafor å påpeke at det ikke anbefales, hverken nasjonalt eller internasjonalt. Anonymkode: 63c8e...a11 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #51 Del Skrevet 1. september 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Helt ærlig? Å ta tidlig ultralyd og NIPT uten noe medisinsk grunn til det. Jeg skjønner bare ikke hvorfor folk gidder å kaste bort masse penger på det. Det virker mer som en trend enn et behov. Babyshower. Å bruke MASSE penger på dåp. Å kjøpe masse helt nye klær, gjerne merkeklær til babyer. Det er bortkasta penger. Samme med de som kjøper helt nye, dyre vogner. Vi kjøpte en gammel, brukt, knirkete Emmaljunga edge duo og skjønner ikke hva som er så mye bedre med en helt ny vogn til 15 000. Haha jeg ser mye handler om penger. Jeg er ikke fattig altså. Men er generelt i mot overforbruk. De som mener at kvinnen alltid bør ha mer permisjon enn mannen. Jeg fikk virkelig høre det da jeg og mannen delte permisjonen likt. Jeg ble så irritert, for det funket helt fint for oss. Mødre som ikke tør å la mannen "passe" baby alene i starten. Også klager de over at de er slitne. Anonymkode: 3d316...3ed Både enig og uenig med deg her. Så skriver litt fra mitt perspektiv, men ikke ment som kritikk altså. Jeg er veldig enig angående det med overforbruk. Elsker emmaljungaen vår (edge duo med nye dekk fra biltema), og tror den vil ha et mye lenger liv enn mange av de moderne og dyre vognene. Og selvfølgelig enig i å la mannen få en rolle, det er jo like mye hans baby. For meg var derimot tidlig ultralyd helt fantastisk. Jeg hadde ikke det i første svangerskap, men så endte det med ambulanse og blålys i uke 12. Fosteret var i live dagen før (ble sjekket fordi jeg blødde og hadde smerter), men var 3 uker for lite. Det endte altså med spontanabort. Så neste svangerskap tok jeg ultralyd da jeg var 9 uker på vei, og det var nødvendig for å klare å tro på at det kanskje kunne bli baby denne gangen, og det ble det heldigvis. Tidlig ultralyd kan hindre at man må gå lenge med en missed abortion også. Veldig synd om det ikke ble respektert at dere delte permisjonen likt, det må jo være opp til dere! I mange jobber er det vanskelig å få til ammefri som funker, så hvis man ammer skjønner jeg godt at kvinnen ønsker eller trenger mer permisjon enn mannen. Men enig i at man skal få gjøre det som passer for en selv. Anonymkode: fb3ff...7cc 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kjærring Skrevet 1. september 2024 #52 Del Skrevet 1. september 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Foreldre som går på tur med vogn mens de skroller på tlf Nybakte mødre som drasser med seg barnet på shopping, stor vogn, barn som hyler Bæresele med liten baby som er kledd altfor sparsommelig for minusgrader i tynn ulldress Anonymkode: d83af...435 hva skal man ellers gjøre? kikke på at ungen sover? 😂 ja enn at nybakte mødre , som alle andre er nødt til å handle. for en skam 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kjærring Skrevet 1. september 2024 #53 Del Skrevet 1. september 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ser bare så teit ut at man er så avhengig av tlf at man må skrolle mens man kjører vogn.. Anonymkode: d83af...435 handler ikke alltid om avhengighet.. du vet ikke grunnen til at folk trykker på mobilen. for noen år siden ble jeg stoppet av ei drittkjerring mens jeg trykket på mobilen mens jeg var på trilletur (ugne sov til info) . hun ble ikke lite rød når jeg beklaget meg for at jeg måtte svare begravelsesbyrået angående hva som skulle stå i dødsannonsen til min far. så pass dine egne saker , hva faen😂 16 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kjærring Skrevet 1. september 2024 #54 Del Skrevet 1. september 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det som provoserer meg er mødre som ikke letter på voksiposen/dyna til baby inne på kjøpesenter! Babyen blir jo kokt Anonymkode: 70662...b76 kommer an på babyen det.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #55 Del Skrevet 2. september 2024 8 hours ago, AnonymBruker said: Har du opplevd SA/MA? Hvis ikke, skjønner jeg godt at du ikke forstår hvorfor man vil se til at det står bra til med den lille i magen før man får TUL på sykehuset når man er 12/13 uker. Det er nok ikke lett å forstå den store usikkerheten det er når man tidligere har mistet, og at man da ikke forstår hvordan noen kan ha et ønske om å vite om fosteret lever eller ikke. For min del som mistet første gang og i tillegg var veldig dårlig andre gang, var det både en bekymring for om jeg kom til å miste igjen og gå med et dødt foster inni meg i ukesvis uten å vite det, samt at jeg hadde villet fjernet det eventuelt døde fosteret så raskt som mulig fordi jeg hadde så ekstrem kvalme og oppkast. Jeg vet om noen som hadde sterke graviditetssymptomer inkl kvalme og oppkast, og ikke fikk vite før på TUL på sykehuset at fosteret ikke levde. Så jeg tok PTUL i uke 8. Kanskje du forstår litt mer nå? ❤️ Anonymkode: e7e44...847 Jeg skrev uten medisinsk grunn. At man har opplevd spontanaborter tidligere, kan være en grunn. Men om man er generelt frisk, ingen blødninger, ingen komplikasjoner i evt tidligere svangerskap så ser jeg ikke poenget. Jeg tok ikke i mitt første svangerskap og tar ikke nå heller. Jeg forstår liksom ikke helt hva jeg skal få bekreftet. Ei venninne av meg ble gravid litt etter at jeg hadde født, og lurte på om hun burde ta tidlig ul og nipt, og om jeg hadde tatt det. Jeg forklarte at jeg ikke hadde tatt det, fordi jeg generelt har god helse og hadde ingen blødninger e.l. Så jeg stolte på at det gikk fint og gadd ikke bruke penger på sånt bare fordi kanskje ett eller annet som var lite sannsynlig. Hun var enig med meg, men fortalte senere at hun hadde tatt det likevel for moroskyld. Og folk gjør som de vil, men personlig syns jeg det er litt teit når det er så dyrt. Anonymkode: 3d316...3ed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thyra Skrevet 2. september 2024 #56 Del Skrevet 2. september 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Blir helt matt av at den finnes mennesker som deg, som tar seg inn i en tråd med et kontroversielt tema, kun for å lete etter noe urelevant å kommentere og faktisk bli fornærmet. Kommentaren din er like malplassert som at en syklist tar seg inn i et forum for bileiere og blir sur for at det ikke diskuteres vinterdekk for sykkel. Det er faktisk så selvsagt at aktivitetsråd for gravide, ÅPENBART ikke gjelder, for de som av helsemessige årsaker ikke kan gjennomføre aktivitet uten å risikere helse for mor og barn. Så hvis du da er uenig, så scroller du fint forbi. Dette er ikke stedet hvor du skal då utløp for dine følelser rundt tematikken. Anonymkode: cb689...4ad Det burde være selvsagt at aktivitetsråd for gravide ikke gjelder når helsen ikke tillater det ja. Men det er jo ikke alltid åpenbart for alle rundt hvilke plager den gravide har. Og når mange er så opptatt av å mene noe om andre, vil gravide som ikke er aktive (selv med god grunn) fort kunne bli uglesett. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thyra Skrevet 2. september 2024 #57 Del Skrevet 2. september 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Føler meg litt truffet her … Hvorfor er det så ille? Med all den tiden som går til amming, er jeg ofte på mobil eller ser på Tv eller leser aviser. Man er jo ikke anbefalt å forstyrre/prate med barnet mens det ammer uansett? Anonymkode: 454da...68b Jeg gjorde også det. Amming tar mye tid. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #58 Del Skrevet 2. september 2024 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Jeg syns det er spesielt å nekte å ta imot besøk og ikke la andre holde baby. Vil man ha en landsby rundt barnet så må man la andre bli kjent med barnet også. Anonymkode: 311e1...2e3 Off, denne syntes jeg var vond å lese… fødte prematurt, og fikk ikke ha besøk når vi var på sykehuset. Da vi reiste hjem med hjemmesykehus fikk vi heller ikke ha besøk pga smittefare. Da vi endelig fikk ta i mot besøk så hadde jeg så ekstrem beskyttertrang ovenfor babyen at jeg ikke lot andre holde, alltid en unnskyldning. Tok lang tid å komme over det! men når en snakker om landsbyen så opplevde jeg større landsby rundt det premature barnet som ingen fikk møte eller holde enn på de normalfødte barna jeg fikk før. Mange flere som var behjelplige med alt mulig da det var noe spesielt med barnet. min brannfakkel er det higet etter å komme seg fortest mulig ut på alt mulig etter fødsel. Er det en gang i livet en skal roe litt ned og la kroppen hente seg inn igjen er etter en fødsel. Sitt ned og ha baby på deg. La alt annet ligge. og det å samenligne barnet ditt mot et annet. Alle barn utvikler seg i litt ulikt tempo. Selv om naboens baby som er like gammel har begynt å krype er det ikke noe gale med din som kryper to uker etterpå Anonymkode: 786c6...fcf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #59 Del Skrevet 2. september 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Ser bare så teit ut at man er så avhengig av tlf at man må skrolle mens man kjører vogn.. Anonymkode: d83af...435 Det er ganske mye mer enn scrolling som gjøres på mobilen i disse tider. Betale fakturaer, kommunisere med barnehagen/skolen til eldre barn, ukeshandle på Oda, gjøre diverse research… Anonymkode: c42bf...6a9 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MariaIsabel Skrevet 2. september 2024 #60 Del Skrevet 2. september 2024 Mødre som bestemmer seg før barnet er født for at de ikke skal amme (uten medisinsk grunn), og de som gir opp ammingen for raskt... Ja, MME er et godt alternativ for de som ikke KAN amme, men det er et mindre optimalt alternativ, som ikke bør brukes når det ikke er nødvendig. Folk som har myk sengekant på sprinkelsenga... Jeg forstår ikke hvorfor dette fortsatt er så vanlig. Vi vet jo at det øker sjansen for krybbedød, og det er ikke nødvendig. Det er forbudt i USA og noen andre steder. Synes det er helt vilt at det fortsatt selges, reklameres for, og at de aller fleste fortsatt bruker det. 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå