AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #1 Del Skrevet 1. september 2024 Mammapolitiet er jo kjent for mange, og jeg prøver så godt jeg kan å ikke være mammapoliti eller kommentere andres valg. Men her på nett er vi anonyme, så kom med dine «brannfakler» innenfor tema. Jeg kan starte - Å ikke være aktiv (helst trene) under graviditet er direkte uansvarlig, på linje med snusing Anonymkode: 8f04f...98c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 1. september 2024 #2 Del Skrevet 1. september 2024 Det er vel ikke akkurat en brannfakkel. Alle vet det. 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #3 Del Skrevet 1. september 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Mammapolitiet er jo kjent for mange, og jeg prøver så godt jeg kan å ikke være mammapoliti eller kommentere andres valg. Men her på nett er vi anonyme, så kom med dine «brannfakler» innenfor tema. Jeg kan starte - Å ikke være aktiv (helst trene) under graviditet er direkte uansvarlig, på linje med snusing Anonymkode: 8f04f...98c Tenker du dette gjelder alle? Min venninne brakk hofta under graviditet. En annen jeg kjenner var innlagt og fikk ikke gå ut av sengen. Mange kaster opp 40 ganger for dagen. Kanskje litt uheldig å trene da? Anonymkode: 5bfcd...579 35 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #4 Del Skrevet 1. september 2024 Brunello skrev (1 minutt siden): Det er vel ikke akkurat en brannfakkel. Alle vet det. Helt enig i at det ikke burde være en brannfakkel! Men for mange er det det. I min termingruppe på FB ble det «forbudt» men spørsmål om trening, pga. det ville skape «treningspress» og dårlig samvittighet.🙈 Anonymkode: 8f04f...98c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #5 Del Skrevet 1. september 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tenker du dette gjelder alle? Min venninne brakk hofta under graviditet. En annen jeg kjenner var innlagt og fikk ikke gå ut av sengen. Mange kaster opp 40 ganger for dagen. Kanskje litt uheldig å trene da? Anonymkode: 5bfcd...579 Here we go again. Kverulering.. Anonymkode: 8f04f...98c 10 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
snurk Skrevet 1. september 2024 #6 Del Skrevet 1. september 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Helt enig i at det ikke burde være en brannfakkel! Men for mange er det det. I min termingruppe på FB ble det «forbudt» men spørsmål om trening, pga. det ville skape «treningspress» og dårlig samvittighet.🙈 Anonymkode: 8f04f...98c I min termingruppe var det nesten om å gjøre å spis mest mulig usunt - man er jo bare gravid noen få ganger i livet så må være lov å kose seg. Ble opprettet tråder om hvor mye is og sjokolade og kjeks som var gått ned på høykant på en helt vanlig tirsdag og det ble ledd bort fordi "sånn er det å være gravid med cravings". De samme personene er de som sitter 6 uker etter fødsel og er skuffet fordi de ikke har mistet kiloene sine enda på tross av amming 🙄 Det er som om noen folk tror at kaloriene du spiser som gravid ikke teller så blir man sjokkert når man sitter etter fødsel og har mange kilo for mye. 8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #7 Del Skrevet 1. september 2024 Jeg syns det er spesielt å nekte å ta imot besøk og ikke la andre holde baby. Vil man ha en landsby rundt barnet så må man la andre bli kjent med barnet også. Anonymkode: 311e1...2e3 39 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #8 Del Skrevet 1. september 2024 Å ikke følge de nasjonale helserådene. Å sitte lange perioder på mobilen mens man ammer. Å ikke ha gulvtid sammen med barnet. Å gi opp ammingen for fort. Å legge ut bilder av babyen i hytt og pine. Anonymkode: 63c8e...a11 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymbruker*** Skrevet 1. september 2024 #9 Del Skrevet 1. september 2024 Høygraviditet ser ekkelt og unaturlig ut. Huden strekt til maks kapasitet og knapt plass til organene. Tanken på hva som kan skje ved et fall slår meg ofte når jeg ser høygravide i trapper og på glatta. Nei, det er rett og slett litt ubehagelig og guffent med de siste ukene. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #10 Del Skrevet 1. september 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg syns det er spesielt å nekte å ta imot besøk og ikke la andre holde baby. Vil man ha en landsby rundt barnet så må man la andre bli kjent med barnet også. Anonymkode: 311e1...2e3 Kanskje man ikke ønsker en landsby rundt barnet under oppveksten, fordi denne landsbyen har vist seg å være svært negativ under egen oppvekst? Anonymkode: f1c9e...b5e 16 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #11 Del Skrevet 1. september 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Here we go again. Kverulering.. Anonymkode: 8f04f...98c Det er jo ikke kverulering, bare fakta? I mine to svangerskap kastet jeg opp flere ganger om dagen frem til uke 20, og de neste 20 ukene gikk jeg med tung bekkenløsning og masse vann i kroppen. Trente meg kraftig greit opp ETTER at ungene var ute av kroppen, og nå 15 år etter er jeg fortsatt topptrent. Glad jeg slapp å bli treningsshamet da jeg gikk gravid, syntes mammapolitiet var ille nok den gang. Anonymkode: f1c9e...b5e 17 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #12 Del Skrevet 1. september 2024 Synes det er veldig dårlig å ikke gi amming en reell sjanse. Og så takler jeg ikke sånne som på død og liv skal ha nyfødte på eget rom. Hvorfor ikke følge anbefalingene om riktig sovemiljø? hater alt sånn Amerikanske greier med å ha nursery og søvntrene og sånt. og hvorfor ikke bruke vaskekluter av tøy. Våtservietter er dårlig for miljø, upraktisk og dårlig for baby Anonymkode: 70662...b76 9 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nymerïa Skrevet 1. september 2024 #13 Del Skrevet 1. september 2024 Min brannfakkel er at nybakte mødre må være snillere mot seg selv. Jeg bekymret meg unødvendig den første tida, det hadde vært hyggeligere for meg selv og sikkert bedre for babyen også hvis jeg hadde roet meg ned. I og med at jeg ikke kan reise tilbake i tid og fortelle meg selv det så har jeg tenkt å være en usedvanlig hyggelig mor/ svigermor hvis jeg noen gang blir bestemor. 18 6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #14 Del Skrevet 1. september 2024 5 minutter siden, AnonymBruker said: Det er jo ikke kverulering, bare fakta? I mine to svangerskap kastet jeg opp flere ganger om dagen frem til uke 20, og de neste 20 ukene gikk jeg med tung bekkenløsning og masse vann i kroppen. Trente meg kraftig greit opp ETTER at ungene var ute av kroppen, og nå 15 år etter er jeg fortsatt topptrent. Glad jeg slapp å bli treningsshamet da jeg gikk gravid, syntes mammapolitiet var ille nok den gang. Anonymkode: f1c9e...b5e Blir helt matt av at den finnes mennesker som deg, som tar seg inn i en tråd med et kontroversielt tema, kun for å lete etter noe urelevant å kommentere og faktisk bli fornærmet. Kommentaren din er like malplassert som at en syklist tar seg inn i et forum for bileiere og blir sur for at det ikke diskuteres vinterdekk for sykkel. Det er faktisk så selvsagt at aktivitetsråd for gravide, ÅPENBART ikke gjelder, for de som av helsemessige årsaker ikke kan gjennomføre aktivitet uten å risikere helse for mor og barn. Så hvis du da er uenig, så scroller du fint forbi. Dette er ikke stedet hvor du skal då utløp for dine følelser rundt tematikken. Anonymkode: cb689...4ad 16 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #15 Del Skrevet 1. september 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Det er jo ikke kverulering, bare fakta? I mine to svangerskap kastet jeg opp flere ganger om dagen frem til uke 20, og de neste 20 ukene gikk jeg med tung bekkenløsning og masse vann i kroppen. Trente meg kraftig greit opp ETTER at ungene var ute av kroppen, og nå 15 år etter er jeg fortsatt topptrent. Glad jeg slapp å bli treningsshamet da jeg gikk gravid, syntes mammapolitiet var ille nok den gang. Anonymkode: f1c9e...b5e Så er det en viss forskjell på de som faktisk ikke KAN og de som ikke gidder da 🙄 Anonymkode: d7c06...0f3 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #16 Del Skrevet 1. september 2024 Jeg syns noen mødre er i overkant ekstreme når det kommer til alt fra mat til skjerm. De kan ikke så mye som se på nyhetene fordi barnet kan komme til å få et glimt av en skjerm som er på. De som får fullstendig hjertebank av at barnet fikk smake litt bolle eller fikk en kakebit hos besteforeldrene før det var 2 år. Anonymkode: d7c06...0f3 23 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #17 Del Skrevet 1. september 2024 Disse som skal kjøpe alt mulig av "hjelpemidler" før fødsel, altså det står klart uten at man vet om man har bruk for det. Nattlampe med lyd og white noise, moonboon, elektrisk vippestol, babyrocker, eget kjøkkenutstyr beregnet for hjemmelaget barnemat, dyre ammepumper osv. Forstår ikke helt poenget med å vende til baby at det skal være lyd, vugging, lys osv hele tiden. Jeg forstår at hvis baby "kreher" det etter en periode, så kan noe forsøkes. Men jeg tror man vender baby til unormale vaner. Ikke at vi er en fasit, men med begge barna gjorde vi det enkelt. Droppet unød enige lyder, vugging, lys osv. Feks når barna skulle over på eget rom, så ble det litt "problemer", men det gikk seg til etter en uke med øving. Ting tar tid, babyer kan tillæres. Veldig deilig å kunne dra overalt uten å huske å måtte pakke med alt mulig utstyr. Og mye kan kjøpes samme dag hvis man får behov! Også tror jeg at noen etter graviditet tar lettere på egen helse. Mye skyldes op graviditeten. Vektoppgang, cravings, bekkenløsning og ikke mulig å trene. Men for noen fortsetter dette etter graviditet. Unnskyldninger som at noe må være galt for de går ikke ned i vekt selv om de fullammer. En del får mer plager med feks rygg ig bekken i etterkant, men det løses ikke av seg selv. Trening hjelper på mye! Dessverre blir nok en del unødvendig sykemeldt grunnet tilleggsplager de kunne gjort noe med tidligere. Men kanskje informasjon om kosthold og trening ikke er god nok? Jeg la på meg 19kg, men vekten var aldri noe tema. Og jeg var allerede litt overvektig. Klarte heldigvis å gjøre noe med det i ettertid. Jeg ammet ikke, så kiloene satt uten at jeg gjorde noe selv. Anonymkode: 89b61...427 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #18 Del Skrevet 1. september 2024 Det er faktisk lov å ta det helt med ro ukene etter fødsel. Man har et sår inni livmoren på størrelse med en middagstallerken, og eventuelt andre sår fra enten rifter eller keisersnitt. Kroppen må få lov å gro, og man har ikke minst en baby som er helt i "sjokk" fordi den har vært inni den trygge magen til mor hele livet frem til fødsel, og plutselig forventes det av den lille at den skal ligge for seg selv og masse lyder og lys etc. Det gjør ingenting at ting flyter litt og at det er støvete etc. Få mannen til å smøre noen brødskiver som kan ligge klar i kjøleskapet, spis lettvint middag noen uker og bare ta livet helt med ro. Ha fullt fokus på deg selv og baby. Anonymkode: e7e44...847 9 3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #19 Del Skrevet 1. september 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: Å ikke følge de nasjonale helserådene. Å sitte lange perioder på mobilen mens man ammer. Å ikke ha gulvtid sammen med barnet. Å gi opp ammingen for fort. Å legge ut bilder av babyen i hytt og pine. Anonymkode: 63c8e...a11 Føler meg litt truffet her … Hvorfor er det så ille? Med all den tiden som går til amming, er jeg ofte på mobil eller ser på Tv eller leser aviser. Man er jo ikke anbefalt å forstyrre/prate med barnet mens det ammer uansett? Anonymkode: 454da...68b 10 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #20 Del Skrevet 1. september 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er jo ikke kverulering, bare fakta? I mine to svangerskap kastet jeg opp flere ganger om dagen frem til uke 20, og de neste 20 ukene gikk jeg med tung bekkenløsning og masse vann i kroppen. Trente meg kraftig greit opp ETTER at ungene var ute av kroppen, og nå 15 år etter er jeg fortsatt topptrent. Glad jeg slapp å bli treningsshamet da jeg gikk gravid, syntes mammapolitiet var ille nok den gang. Anonymkode: f1c9e...b5e Men da må jo du forstå at dette åpenbart ikke er rettet mot ekstreme tilfeller som ditt. De aller, aller fleste kan trene hvertfall deler av graviditeten. Men altfor få gjør det. Anonymkode: 8f04f...98c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå