AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #1 Del Skrevet 1. september 2024 Jeg vurderer å flytte til Nord-Norge men enda ikke bestemt meg helt for hvilken plass, jeg har jobbmuligheter i alle de byene. jeg bor i Hamar nå men litt lei av Sør-Norge og det stresset som er her nede, vil også ha mer stabil vinter og den mørketiden med Nordlys og mye snø er fantastisk 😍 jeg er litt redd Tromsø vil være litt for stor by for meg, hvordan er Tromsø i forhold til Hamar? Og hvordan er vinteren og snøforholdene der i forhold til Alta og Hammerfest? regner med snøen kommer litt tidligere der enn i Tromsø? Anonymkode: 73939...fe6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #2 Del Skrevet 2. september 2024 Noe mer snø og fare for kaotiske forhold i Tromsø. Hammerfest er mer isolert og du risikerer stengt vei når det er dårlig vær. Værmessig er Alta mer stabilt blant disse tre. Vet ikke om snøen kommer så mye tidligere til Alta enn Tromsø, tenker at det har lite å bety når du først er så langt nord? Ville fokusert på hva du ønsker av byen først og fremst, Tromsø er mye større enn Alta og litt mer tilgjengelig med fly enn Alta er. Anonymkode: 57701...7e7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #3 Del Skrevet 2. september 2024 Tromsø er den eneste ekte "byen" i Nord-Norge(Bodø et lite stykke bak). Likevel er det små forhold sammenlignet med byer som Oslo, Trondheim og Bergen. Så jeg tror ikke du vil syns Tromsø er for stor. Det er nok mer snø i Tromsø enn i byene i Finnmark, men ellers er det mindre storm og uvær i Tromsø enn i Finnmark. Boligprisene er ganske høye i Nord-Norsk sammenheng i både Alta og Hammerfest, mens Tromsø har skyhøye priser, også sammenlignet med byer sørpå. Tromsø har fantastisk tilbud mtp luftfart pga alle turistene som skal dit. Det er derimot svært dyrt å fly til flyplassene i Finnmark. Anonymkode: d8be9...2aa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #4 Del Skrevet 2. september 2024 Om du har studielån kan det være lønnsomt å flytte til Finnmark, kan også få andre goder. Gratis flytting, en hjemreise i året, tilflytterbonus osv. Det er bare å forhandle. Anonymkode: 27dd8...506 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #5 Del Skrevet 2. september 2024 Klimamessig er Alta best, mest stabilt og minst snø. Tromsø er mye snø og har ofte regn, Hammerfest kan være isolert i vinterværet. Folket er lettere å komme innpå i Hammerfest og Tromsø, vanskeligere i Alta. For lite stress vil jeg si Alta er best om du har kollegaer og godt arbeidsmiljø og en familie. Jeg vet ikke om jeg vil anbefale å få barn i Alta, kan være relativt greit i dag, men jeg opplevde det som ugreit litt tilbake i tid. Flyktninger gjorde nok det samme, de flyttet så fort de kunne fra byen. Jeg får helt klaustrofobi i Altasamfunnet og flytter ikke dit frivillig igjen. Anonymkode: 77dd0...42c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #6 Del Skrevet 2. september 2024 Hammerfest på vinteren nå er et sjansespill. Det er helt ved kysten og først kommer snøen, etterfulgt av regn og deretter minusgradr. Og på isen kommer ny snø. Også blåser det hele tiden, og stormer er mer normalt enn uke. Og før skaren legger seg på snøen, fyker den overalt. Flytta derfra og kommer aldri til å frivillig sette mine bein der igjen. Alta er langt mer stabilt. De har mer innenlandsklima. Anonymkode: 81c18...b0b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #7 Del Skrevet 2. september 2024 Har du råd og mulighet, så er det ingen tvil: Tromsø. Nordnorges hovedstad, et utrolig kulturliv, universitet og universitetssykehus, kan fly til hele europa for en billig penge, fantastiske friluftsmuligheter. Anonymkode: d8be9...2aa 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #8 Del Skrevet 2. september 2024 Tromsø er en fin by med masse som skjer. Men veldig mye snø akkurat der, og store trafikkproblemer på vinteren. Er jo en liten øy med bratte bakker. Mye sørpe også. Flytt heller til Bardufoss på innlandet i Troms 🙂. Mer stabile vintere. Bra med fritidsaktiviteter. Et samfunn som er vant til å ta i mot nye folk pga Forsvaret. Anonymkode: cad93...c0e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #9 Del Skrevet 2. september 2024 Hamar er ca like stort som Tromsø, og snømengde er ca det samme. Hilsen en som har bodd begge steder Tromsø er derimot kaldere pga luftfuktigheten, Hamar har innlandsklima, ganske likt som indre Troms. Eneste forskjellen er at vinteren er mye mye lengre i nord, vinteren kan komme i oktober og varer ofte til langt ut i mai. Mai i nord er ofte lik mars i Hamar Anonymkode: 0ddd6...63a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #10 Del Skrevet 2. september 2024 Det er heller ikke slik at Hammerfest får tidligere vinter enn Tromsø. Det er ganske likt Anonymkode: 0ddd6...63a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #11 Del Skrevet 2. september 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hamar er ca like stort som Tromsø, og snømengde er ca det samme. Hilsen en som har bodd begge steder Tromsø er derimot kaldere pga luftfuktigheten, Hamar har innlandsklima, ganske likt som indre Troms. Eneste forskjellen er at vinteren er mye mye lengre i nord, vinteren kan komme i oktober og varer ofte til langt ut i mai. Mai i nord er ofte lik mars i Hamar Anonymkode: 0ddd6...63a Du mener vel at innlandsklimaet er kaldere? Tromsø er ikke spesielt kaldt. Anonymkode: d8be9...2aa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #12 Del Skrevet 2. september 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du mener vel at innlandsklimaet er kaldere? Tromsø er ikke spesielt kaldt. Anonymkode: d8be9...2aa Dette. Tromsø er relativt mildt. Men det er MYE snø. Personlig trives jeg best i Hammerfest. Alta hadde jeg ikke vurdert engang. Anonymkode: 49376...9c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #13 Del Skrevet 2. september 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Du mener vel at innlandsklimaet er kaldere? Tromsø er ikke spesielt kaldt. Anonymkode: d8be9...2aa Temperaturene er nok ikke kaldere, men det føles mye kaldere med høy luftfuktighet. Jeg har bodd i innlandsklima både i trøndelag og østlandet, og det er mer behagelig med ned mot -25 her, enn -12 i Tromsø. Går gjerne en tur i -20 grader i innlandsklima, men fryser omtrent ihjel med samme klær i -12 i Tromsø. Anonymkode: dbfde...8be 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aristoteles Skrevet 2. september 2024 #14 Del Skrevet 2. september 2024 Hvilket stress har du i Hamar som du tror du unngår i Hammerfest eller Alta. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #15 Del Skrevet 2. september 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Du mener vel at innlandsklimaet er kaldere? Tromsø er ikke spesielt kaldt. Anonymkode: d8be9...2aa Jo, Tromsø er mye kaldere. Ikke i temperatur men i effektive kuldegrader. Kulde på innlandet oppleves mindre kaldt, enn kulde ved kysten, nettopp pga luftfuktighet. Anonymkode: 0ddd6...63a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #16 Del Skrevet 2. september 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Jo, Tromsø er mye kaldere. Ikke i temperatur men i effektive kuldegrader. Kulde på innlandet oppleves mindre kaldt, enn kulde ved kysten, nettopp pga luftfuktighet. Anonymkode: 0ddd6...63a Tromsø er ikke kaldt, nei. Gjennomsnittstemp. på vinter på -4. Anonymkode: d8be9...2aa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2024 #17 Del Skrevet 5. september 2024 Kaster inn forslag om Finnsnes! 40 min med bil til Bardufoss flyplass. Eller 1 time med hurtigbåt til Tromsø (går flere ganger daglig). Anonymkode: 0b5ce...0fc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september 2024 #18 Del Skrevet 22. september 2024 Jeg har bodd i både Tromsø og Alta. Tromsø er en by med alle de tilbud man finner der. Vinteren er ustabil, du vet aldri om du våkner til to meter snø eller speilholka. Boligprisene og leieprisene er skyhøye. Avhengig av hvor man bor, så kan det være forferdelig å komme seg til og fra jobb. Bussforbindelsene er bra. Det er nå bompenger der, så vet ikke hvordan det har påvirket kollektivtilbudet. Alta har det mest stabile klimaet. Dyrt å bo, men langt ifra Tromsø og Oslo osv. Man får nedskrevet studielån med 30 000 i året, og det øker til 60 000 i 2026. Knapt en by. Men vi har mye spennende som skjer. Og det er bare å spenne på seg skiene overalt hvor man bor, hvis man liker det. Men, man bør ha bil. Anonymkode: 828c3...62b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september 2024 #19 Del Skrevet 22. september 2024 Vært i Hammerfest flere ganger, ville aldri i verden flyttet dit. Anonymkode: 828c3...62b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå