AnonymBruker Skrevet 4. september #41 Del Skrevet 4. september Katten.2.0 skrev (13 minutter siden): Akkurat. Jeg har hatt en del veganere rundt meg som har kunne fortelle meg hvor ille det er med kjøtt for kroppen, når kroppen min aldri har fungert så bra som den gjorde på lavkarbo. Jeg måtte til og med spise før jeg skulle på stor middag hos en kompis, fordi dama var veganer og lagde kun mat jeg ikke tåler. Men til trådens tema: Kosthold er utrolig viktig. For mange av oss er det forskjell på god og dårlig helse. Det er særs uhøflig å skulle presse på noen andre mat de ikke ønsker å ha, og i så tilfelle er en liten opplysning på sin plass. Det er dessverre slik at man er hjernevasket og slutter å tenke selv. Jeg predikerte veganisme selv da jeg hadde en lang rekke helseutfordringer, og så mange andre i miljøet også hadde påfallende mye helseproblemer etter mange år. Hjernen slutter dessverre å fungere optimalt. Det var som å skru på en bryter å spise animalsk igjen mtp kognitiv helse, det gikk veldig fort. Anonymkode: 0ab37...5e4 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kittykat Skrevet 4. september #42 Del Skrevet 4. september Da spiser du bare syltetøyet ditt selv. Enkelte blir veldig opphengt i typen diett/kosthold de driver med. Greit nok det, det er deres liv og de må få leve akkurat sånn som de vil. Men så skal også enkelte overbevise andre, som du sier, om disse miraklene. Jeg synes at ingen skal presse noen til å følge den og den dietten. Uansett om det er lavkarbo, keto, vegetarianer, veganer eller hva det enn måtte være. Alle finner sin middelvei og når man finner noe som funker for seg, så er det bare til å dure i vei, uten å helliggjøre det. Jeg har i løpet av mine 46 år levd på et kosthold, hvor mesteparten har vært ultraprosessert. Når jeg flyttet for meg selv, så gikk jeg amok, for da kunne jeg kjøpe hva jeg enn ville når jeg ville. Hjemme hos mamma og pappa, så kjøpte de inn maten. Jeg hadde jobb og kunne kjøpe egen mat også, men som ung og dum, så ble det dårlige valg. Nå mange år senere, så sliter jeg med diverse helseproblemer, inkludert overvekt og prøver å snu ting. Jeg får hjelp av en overvektsklinikk. Men jeg presser ikke resten av familien min til å endre sitt kosthold. Men jeg er den som handler maten og lager middag, så jeg lager noe for alle. Jeg har gjort små endringer som ikke har påvirket resten av familien. For noen år siden, så bestemte vår eldste sønn seg for å bli vegetarianer. Helt greit for oss, vi lagde maten som vi alltid lagde, men lagde noe på siden til vår sønn. Vi tilpasset oss. Uansett, det er ekstremt uhøflig å presse sitt kosthold på andre, uansett om man følger en diett eller ikke. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september #43 Del Skrevet 4. september Jeg er vegetarianer sjøl av ideologiske årsaker, og mener likevel at folk som bare snakker om diett og kropp og muskler og mat er de kjedeligste menneskene i verden. Har de ikke noe sjel eller viktigere ting å snakke om, liksom? Vegetarianere er dog hakket bedre, for mange av oss et dyrevelferd og empati grunnen til dietten, men det er likefullt gudsjammerlig trøtt å snakke om. Anonymkode: 7fc4e...11b 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september #44 Del Skrevet 4. september AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg er vegetarianer sjøl av ideologiske årsaker, og mener likevel at folk som bare snakker om diett og kropp og muskler og mat er de kjedeligste menneskene i verden. Har de ikke noe sjel eller viktigere ting å snakke om, liksom? Vegetarianere er dog hakket bedre, for mange av oss et dyrevelferd og empati grunnen til dietten, men det er likefullt gudsjammerlig trøtt å snakke om. Anonymkode: 7fc4e...11b Nei. Nå er kosthold i forhold til helse egentlig ganske interessant tema, fordi kosthold påvirker helsen i vesentlig grad. Jeg syns det er veldig interessant å høre om folk som har blitt friske fra divere sykdommer og blitt kvitt medisiner med sånn og sånn kosthold. Men at du tenker at vegeterianere er bedre pga dyrevelferd og empati, får meg bare til å sukke tungt. Anonymkode: 0ab37...5e4 3 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september #45 Del Skrevet 4. september AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg er vegetarianer sjøl av ideologiske årsaker, og mener likevel at folk som bare snakker om diett og kropp og muskler og mat er de kjedeligste menneskene i verden. Har de ikke noe sjel eller viktigere ting å snakke om, liksom? Vegetarianere er dog hakket bedre, for mange av oss et dyrevelferd og empati grunnen til dietten, men det er likefullt gudsjammerlig trøtt å snakke om. Anonymkode: 7fc4e...11b Jeg sa ikke at vegetarianere er bedre mennesker, men at det er litt mer interessant å snakke om noe man gjør ut av en større overbevisning enn tarmsystemet sitt, liksom. Mener dog vegetarianere er klokere og bedre mennesker også, men det unnlot jeg bevisst å si ettersom folk klikker av det. Anonymkode: 7fc4e...11b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kittykat Skrevet 4. september #46 Del Skrevet 4. september (endret) AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Jeg er vegetarianer sjøl av ideologiske årsaker, og mener likevel at folk som bare snakker om diett og kropp og muskler og mat er de kjedeligste menneskene i verden. Har de ikke noe sjel eller viktigere ting å snakke om, liksom? Vegetarianere er dog hakket bedre, for mange av oss et dyrevelferd og empati grunnen til dietten, men det er likefullt gudsjammerlig trøtt å snakke om. Anonymkode: 7fc4e...11b Er vegetarianere/veganere hakket bedre, når de demonstrerer inne på spisesteder eller inne i butikker, står der og hyler om dyrevelferd/empati og gud vet hva, putter klistremerker på pakker med kjøtt hvor det står "my name was Chloe. I wanted to live" eller går bort til folk som spiser kjøtt og spør hvorfor i all verden de spiser kjøtt? Og begynner å snakke om at det stakkars dyret måtte bøte med livet for at den personen skulle få mat? Det er ikke sånn man overbeviser andre til å følge det samme som de. Alle vegetarianere/veganere er ikke sånn og jeg vet at jeg snakker om ekstreme tilfeller nå, men det er de ekstreme som gir andre dårlig rykte. Jeg er for dyrevelferd og empati mot dyr, men dette er ikke måten å gjøre det på. Endret 4. september av Kittykat 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september #47 Del Skrevet 4. september AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg sa ikke at vegetarianere er bedre mennesker, men at det er litt mer interessant å snakke om noe man gjør ut av en større overbevisning enn tarmsystemet sitt, liksom. Mener dog vegetarianere er klokere og bedre mennesker også, men det unnlot jeg bevisst å si ettersom folk klikker av det. Anonymkode: 7fc4e...11b "Liksom" Og...jeg vet ikke om jeg skal le eller grine av den uttalelsen. Anonymkode: 0ab37...5e4 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september #48 Del Skrevet 4. september Lurer veldig på hvilke ingredienser du har i et sunt (uten d) syltetøy… Ellers høres du skikkelig uhøflig og pushy ut. Anonymkode: 7bfef...b10 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september #49 Del Skrevet 4. september Du er nok ikke den eneste i livet til venninnen din som spør henne om å "bare smake" på noe. Hvis man sier ja til alt så kan det fort bli mye mer enn man egentlig vil ha i seg, selv om det sikkert er godt der og da. Hvis man kjenner seg bra og føler man har knekt koden for en bra diett og helse så forstår jeg at man ikke vil bryte det for å please noen andre. Kjenner flere som er frelst av denne dietten, og jeg er bare glad for at de føler seg friske og glade. Når de anbefaler det til meg sier jeg som det er, at det fungerte ganske greit da jeg hadde svangerskapsdiabetes, men at det ikke er en diett jeg ønsker til daglig da jeg er altfor glad i karbohydrater. De aller fleste respekterer at vi er forskjellige, og den respekten må gå begge veier. Anonymkode: 64935...d01 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september #50 Del Skrevet 4. september AnonymBruker skrev (På 1.9.2024 den 13.26): Så det er helt ok å hjernevaske folk da? Anonymkode: 4145d...09f Du blir vel ikke hjernevasket fordi du har troen på og hører positivt om en kur. Selvfølgelig kan man ikke spise syltetøy på keto, men kan knapt spise et bær. Virker som du ble mer fornærmet enn bekymret..? Anonymkode: 7116e...3af 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aazy Skrevet 4. september #51 Del Skrevet 4. september (endret) 10 hours ago, AnonymBruker said: Jeg fulgte disse kostrådene i mange år og ble veldig syk pga det. Å gå tilbake til animalsk og spiser mer i retning av keto, har vært mye bedre. Allmenne kostråd betyr ikke at man skal slutte å tenke selv. Misjonering om egen overbevisning om kosthold skjer uansett hva man følger. Veganere er dog de eneste som skjeller ut, henger ut, og fryser ut mennesker som forlater "kulten". Og du uttrykker bastante meninger om at vennen til TS kommer til å angre på kostholdet sitt, som er noe av det mest næringsrike og naturlige et menneske kan spise. Men å diskutere sånt med deg, som tror at linser er naturlig mat ment for mennesker, er jo helt håpløst. Anonymkode: 0ab37...5e4 Ein skal få gjere akkurat det ein vil sjølv, men kostråda er beste alternativ for 99%+++ av det norske folk. Berre fordi ein ekstremdiett funka for deg velter ikkje lasser av evidens vi har for at carnivore o.l. er dårleg for helsa - særleg på sikt. Folk kan leve på kun hurtigmat i fleire tiår, røyke seg i hjel, eller leve på vatn og kjærleik «mot all forventing» - det gjer ikkje at det er beste alternativet for nokon andre. At du tillegg meg meiningar eg ikkje har er mildt sagt ganske avslørande. At linser ikkje er menneskemat må du nesten kome med kjelder på - og nei, tiktok, facebook, eller youtube er ikkje gode kjelder. Endret 4. september av aazy 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september #52 Del Skrevet 4. september Vær glad på deres vegne, og spis syltetøyet ditt selv ? Anonymkode: 28351...467 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september #53 Del Skrevet 4. september AnonymBruker skrev (På 1.9.2024 den 13.26): Så det er helt ok å hjernevaske folk da? Anonymkode: 4145d...09f Har hun hjernevasket deg? Eller maste du så mye om det syltetøyet at hun måtte si noe til slutt for å slippe å spise det? Anonymkode: 28351...467 2 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september #54 Del Skrevet 4. september 24 minutter siden, aazy said: lasser av evidens vi har for at carnivore o.l. er dårleg for helsa - særleg på sikt. Dette lasset av evidens finnes ikke, fordi carnivore-dietten aldri har blitt studert. Det vil si, vi har i praksis en del observasjonsstudier, for man har studert helsen til inuitter som tradisjonelt har levd nesten utelukkende av kjøtt og fisk (mye av det rått eller fermentert), og de hadde generelt god helse fram til de gikk over til vestlig kosthold. Vi vet også at vi mennesker nødvendigvis må ha levd hovedsaklig, dog ikke utelukkende, av kjøtt og/eller fisk før vi begynte med jordbruk. Videre gjør tennene våre det åpenbart at vi ikke er ment å spise særlig mye karbohydrater. Og til slutt finnes det ikke særlig overbevisende grunner til å anta at det skulle være skadelig. Skremselsmytene om mettet fett holder på å falle, i likhet med frykten for kolesterol i egg. Å spise hovedsaklig animalsk er IKKE ekstremt. Det har tvert imot vært normalen for mennesker i nesten hele vår eksistens. Å erstatte vår naturlige, økologiske og kortreiste mat med dyrkede, importerte og prosesserte planter og planteoljer - det er ekstremt. Anonymkode: 37eae...e39 4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
katties Skrevet 4. september #55 Del Skrevet 4. september Det er bevist at keto hjelper på visse tilstander, slik som epilepsi, migrene og litt andre ting, i tillegg til at det generelt er sunt for hjernehelse å spise lite sukker. At du med en gang reagerer med å tenke at vennen din er gal betyr vel at du tror du vet mer enn du gjør. Det er ikke sunt for alle, og det er viktig å spise sunt fett. Ikke noe jeg personlig kunne klart, men de som vil prøve bør gjerne. Synd at han ikke ville smake, men det kan føre at han kommer ut av ketose, får lyst på sukker igjen og det kan smake for søtt for han hvis han har vendt seg litt til å ikke spise søtt. Dessverre kan man ikke unne seg litt søtsaker på en slik diett. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september #56 Del Skrevet 4. september Bokormsen skrev (12 timer siden): Ikke vær så sær, vanlig høflighet å smake litt på hjemmelaget syltetøy feks. Skjønner at det er mange som grenser mot narsissisme i verden, men din diett er ikke så viktig. Idiot. Kanskje sett deg litt inn i hva keto er? Det er ikke en vanlig diett, det er en diett der du forsøker å få kroppen til å forbrenne fett istedet for sukker. Derfor må du få kroppen inn i ketose, dette er noe man kan måle i blodet sitt (på samme måte som man måler blodsukker). For å komme i ketose må man spise en ekstremt lav mengde karbohydrater, og for enkelte tar det dagesvis eller mer for at kroppen skal tilpasse seg. Og ja en teskje av syltetøyet ditt kan da ødelegge dagesvis med arbeid.. har gått på keto selv, men siden jeg ikke er glad i fettete mat så ble ikke det noe for meg, men funker det gjør det. Og det er en veldig god diett for folk med diabetes og kreft. Anonymkode: 081f4...e5f 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september #57 Del Skrevet 5. september aazy skrev (23 timer siden): Klassisk Dunning-Kruger kombinert med pseudoreligiøs hjernevask. Gje han litt tid, så kjem bobla til å sprekke. aazy skrev (11 timer siden): Ein skal få gjere akkurat det ein vil sjølv, men kostråda er beste alternativ for 99%+++ av det norske folk. Berre fordi ein ekstremdiett funka for deg velter ikkje lasser av evidens vi har for at carnivore o.l. er dårleg for helsa - særleg på sikt. Folk kan leve på kun hurtigmat i fleire tiår, røyke seg i hjel, eller leve på vatn og kjærleik «mot all forventing» - det gjer ikkje at det er beste alternativet for nokon andre. At du tillegg meg meiningar eg ikkje har er mildt sagt ganske avslørande. At linser ikkje er menneskemat må du nesten kome med kjelder på - og nei, tiktok, facebook, eller youtube er ikkje gode kjelder. Vel, det er forskjell på å være veganer og å spise et par måltider med belgfrukter og fortsatt spise animalsk. Å påstå at dette er det beste alternativet for 99%+++ av det norske folk, er helt latterlig mtp hvor mange som lider av tarmsykdom. Lever jeg på ekstremdiett? Det var nytt for meg! Har aldri spist carnivore, hvor i all verden tar du det fra? Nå har jeg forøvrig aldri hørt om noen som spiste deg friske fra sykdom ved å spise kun junkmat og røyke. Folk som har gått over til carnivore gjør det fordi de har fått helseutfordringer. Du trenger kilder på at linser ikke er naturlig menneskemat? Du får reflektere litt hva naturen har å tilby av mat, så har du svaret. Over ser du hvorfor påstanden din om at jeg tillegger deg meninger du ikke har, blir helt feil. Anonymkode: 0ab37...5e4 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september #58 Del Skrevet 5. september AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Vel, det er forskjell på å være veganer og å spise et par måltider med belgfrukter og fortsatt spise animalsk. Å påstå at dette er det beste alternativet for 99%+++ av det norske folk, er helt latterlig mtp hvor mange som lider av tarmsykdom. Lever jeg på ekstremdiett? Det var nytt for meg! Har aldri spist carnivore, hvor i all verden tar du det fra? Nå har jeg forøvrig aldri hørt om noen som spiste deg friske fra sykdom ved å spise kun junkmat og røyke. Folk som har gått over til carnivore gjør det fordi de har fått helseutfordringer. Du trenger kilder på at linser ikke er naturlig menneskemat? Du får reflektere litt hva naturen har å tilby av mat, så har du svaret. Over ser du hvorfor påstanden din om at jeg tillegger deg meninger du ikke har, blir helt feil. Anonymkode: 0ab37...5e4 *spiste seg friske, ikke deg. Anonymkode: 0ab37...5e4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september #59 Del Skrevet 5. september AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vel, det er forskjell på å være veganer og å spise et par måltider med belgfrukter og fortsatt spise animalsk. Å påstå at dette er det beste alternativet for 99%+++ av det norske folk, er helt latterlig mtp hvor mange som lider av tarmsykdom. Anonymkode: 0ab37...5e4 Jeg tror ikke hovedproblemet sett i et helsemessig perspektiv er hvorvidt man spiser kjøtt eller ikke. Jeg tror det i mye større grad handler om at mye av maten mange spiser i dag, er ultraprosessert, også matvarer som anses som "sunne", f.eks. noen planteoljer, margarin, lett/light produkter osv. Det foreligger mer og mer dokumentasjon på hvordan (et høyt inntak av ) ultraprosessert mat ødelegger tarmfloraen, og betydningen av en god og balansert tarmflora for alt fra vektregulering til psykisk helse. Så er vi forskjellige, og noen fungerer bedre på en større andel fett og proteiner, mens det for andre er optimalt med en større andel karbohydrater i kostholdet. Det er ikke noen "one size fits all" når det kommer til kosthold, så de generelle kostholdsrådene er i beste fall retningsgivende, og så må man kjenne på sin egen kropp hva som fungerer og ikke. Anonymkode: f077e...e8e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september #60 Del Skrevet 5. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg tror ikke hovedproblemet sett i et helsemessig perspektiv er hvorvidt man spiser kjøtt eller ikke. Jeg tror det i mye større grad handler om at mye av maten mange spiser i dag, er ultraprosessert, også matvarer som anses som "sunne", f.eks. noen planteoljer, margarin, lett/light produkter osv. Det foreligger mer og mer dokumentasjon på hvordan (et høyt inntak av ) ultraprosessert mat ødelegger tarmfloraen, og betydningen av en god og balansert tarmflora for alt fra vektregulering til psykisk helse. Så er vi forskjellige, og noen fungerer bedre på en større andel fett og proteiner, mens det for andre er optimalt med en større andel karbohydrater i kostholdet. Det er ikke noen "one size fits all" når det kommer til kosthold, så de generelle kostholdsrådene er i beste fall retningsgivende, og så må man kjenne på sin egen kropp hva som fungerer og ikke. Anonymkode: f077e...e8e Helt enig. Det handler om hva slags type kjøtt, og helheten med resten. Rødt kjøtt er faktisk en av de viktigste næringskildene vi har. Høyt biotilgjengelig næring av beste kvalitet, som mennesker trenger. Og dette skal være farlig for oss? Nei. Men selvsagt er det forskjell på om man spiser kjøtt uten tilsetningsstoffer, og hva man ellers spiser. Jeg spiser kun kjøtt som ikke er tilsatt noe som helst, ingen e-stoffer. Jeg spiser heller ikke planteoljer, korn, sukker, eller ultraprosessert mat. Uansett hvor individuelle forskjeller man har, så inneholder belgfrukter stoffer som svekker opptak av flere mineraler, og kan gi skade på tarmen over tid. Det mangler også flere vesentlige næringsstoffer. Helt ok å spise det her og der, men det er feil at det skal være så mye sunnere enn kjøtt. Anonymkode: 0ab37...5e4 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå