Gå til innhold

Hvorfor er det så mange som ikke skjønner seg på rundkjøringer??


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har alltid forundret meg. Det er ikke noe som helst spesielt med rundkjlring, bare vanlige trafikkregler. Enveiskjøring og vikeplikt, som skiltene viser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 7.9.2024 den 21.58):

Problemet er jo at alle rundkjøringer har egne regler.

Jeg har sett videoer som mener at om rundkjøringen er slik og slik utformet, så er reglene slik. Men jeg har identiske slike rundkjøringer de snakker om her jeg bor, og reglene med hvor man plasserer seg ol. er ikke like.

Rundkjøring, 2 felt, 4 utkjøringer; noen ganger nå man ligge i høyre felt for å kjøre rett frem, andre ganger må man ligge i venstre. Følger pilene på bakken, men jammen meg ikke enkelt å forstå seg på rundkjøringer når de hele tiden har egne regler.

For ikke å nevne dette med vikeplikt inne i rundkjøringer med flere felt, og i tillegg til denne blinkingen. Om man skal blinke inn og ut, hva når det så er flere felt inne i rundkjøringen. Om jeg skal blinke inn, men skal rett frem men må ligge i høyre felt, så om jeg blinker inne i rundkjøringen vil det virke som om jeg skal bytte fil inne i rundkjøringen. Så da må jeg blinke inn, skru av blinkeren, for så å blinke ut. Altså noen rundkjøringer er ikke store nok til at man har tid til all den blinkingen, i tillegg til at når man svinger på rattet så skrur blinklyset seg av plutselig.

Altså det er jo til å bli gal av! 🤪🤪 forstår godt at folk er dårlige på det, når vi ikke har 1 norm med regler om plassering ol. som gjelder for alle rundkjøringer.

Anonymkode: 5410e...d46

Rundkjøringer har ikke egne regler.. Man legger seg i venstre felt dersom man skal ut den siste utkjøringen, eller så legger man seg i høyre dersom man skal ut en av de andre utkjøringene som kommer før den siste utkjøringen. Med mindre det ikke er skilter før rundkjøringen som sier noe annet. Det er egentlig ikke så vanskelig.

Anonymkode: 5dea1...7c3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du til venstre, da blinker du til venstre på vei inn i rundkjøringen. Plasserer deg til venstre og blinker ut FØR du svinger ut. 

Skal du rett frem, plasser deg til høyre og blink før du svinger ut.

Skal du til høyre så plasser deg til høyre og blink til høyre før du kjører inn i rundkjøringa. 

Sjekk for guds skyld blindsona og vis hensyn til de andre. 

Er det noe jeg har misforstått for jeg skjønner ikke at rundkjøringer er så vanskelig? 

Anonymkode: 6f175...286

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Skal du til venstre, da blinker du til venstre på vei inn i rundkjøringen. Plasserer deg til venstre og blinker ut FØR du svinger ut. 

Skal du rett frem, plasser deg til høyre og blink før du svinger ut.

Skal du til høyre så plasser deg til høyre og blink til høyre før du kjører inn i rundkjøringa. 

Sjekk for guds skyld blindsona og vis hensyn til de andre. 

Er det noe jeg har misforstått for jeg skjønner ikke at rundkjøringer er så vanskelig? 

Anonymkode: 6f175...286

Ikke fullt helt så enkelt når det er 4-5arms rundkjøring med flere felt.

Anonymkode: e7654...261

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ikke fullt helt så enkelt når det er 4-5arms rundkjøring med flere felt.

Anonymkode: e7654...261

Forklar!

Anonymkode: 0f845...35a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Rundkjøringer har ikke egne regler.. Man legger seg i venstre felt dersom man skal ut den siste utkjøringen, eller så legger man seg i høyre dersom man skal ut en av de andre utkjøringene som kommer før den siste utkjøringen. Med mindre det ikke er skilter før rundkjøringen som sier noe annet. Det er egentlig ikke så vanskelig.

Anonymkode: 5dea1...7c3

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Forklar!

Anonymkode: 0f845...35a

Mange rundkjøringer har «egne» regler i form av merking med piler i kjørebanen, og sen skilting. Vet om en slik f.eks. i Lillestrøm. Det er særdeles uheldig, og jeg blir aldri irritert når folk ligger feil i rundkjøringer som avviker fra normalen på en unaturlig måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Samme sjåførene tar heller ikke hensyn til tungtransport, fletting samt det å holde avstand for å holde flyt. Ligge i jevnt i 20 Km't i kø i stedet for start og stopp hele tiden.  Hurra for dem som er blottet for logikk!!

Anonymkode: b142f...255

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...