Gå til innhold

Hvorfor er det så mange som ikke skjønner seg på rundkjøringer??

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det stod blinke seg inn, på 3 og 4. Det stod ingenting om å blinke seg inn, som nok er en selvfølge og ikke ble skrevet. 

Anonymkode: 58e8c...15e

Blinke seg ut, skulle det stå.

Anonymkode: 58e8c...15e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Stoppet i rundkjøringen eller hva da? Har man ikke vikeplikt for de som kommer fra venstre i rundkjøringen ? 

Anonymkode: bd187...479

Jo, hvis du står i veien og venter på å komme inn i rundkjøringen. Det er jo vikepliktskilt. 

Anonymkode: ec550...8aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en spesiell rundkjøring her. Det er meget tydelig markert i veibanen hvor man skal ligge utfra hvor man skal. Men TO ganger i sommer alene har jeg holdt på å bli kjørt ned fordi dem ligger i feil fil og plutselig kommer over i min kjørebane.

Det er altså to filer inn til rundkjøringen, og kun to veier ut av den (med mindre man kjører hele veien rundt og kjører tilbake til start).

Anonymkode: 4c934...cbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jo, hvis du står i veien og venter på å komme inn i rundkjøringen. Det er jo vikepliktskilt. 

Ja, så da skjønner jeg ikke hva brukeren mener. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Hvis du skal til høyre (nr 1) så skal du blinke til høyre inn mot rundkjøringen og fortsette å blinke ut til høyre til du har kjørt ut. 

Det stemmer, det glemte jeg helt. men det ser jeg ikke på som å "blinke seg inn". Du blinker deg ut 😅 Jeg blinker automatisk uten å tenke meg om lenge før jeg kommer til rundkjøringen hvis jeg skal ut til høyre, altså nr 1. så kommentaren min ble feil. Er kun rett frem man ikke blinker seg inn. 

Anonymkode: 475ab...e98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Det stemmer, det glemte jeg helt. men det ser jeg ikke på som å "blinke seg inn". Du blinker deg ut 😅 Jeg blinker automatisk uten å tenke meg om lenge før jeg kommer til rundkjøringen hvis jeg skal ut til høyre, altså nr 1. så kommentaren min ble feil. Er kun rett frem man ikke blinker seg inn. 

Anonymkode: 475ab...e98

Jeg tror mange blir litt forvirret av begrepet blinke seg inn. Jeg tror de mener at man blinker mens man kjører mot rundkjøringen, for å vise retning akkurat som et vanlig kryss. Det er i hvert fall det som er regelen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg tror mange blir litt forvirret av begrepet blinke seg inn. Jeg tror de mener at man blinker mens man kjører mot rundkjøringen, for å vise retning akkurat som et vanlig kryss. Det er i hvert fall det som er regelen. 

Det er ikke en regel, for det er ikke lovpålagt å blinke seg inn, kun ut - og ved feltskifte. 

Å blinke seg inn er det motsatte av å blinke ut. Å blinke inn betyr å vise hvor du har tenkt deg inne i rundkjøringen, og gir bare mening når du skal til venstre. Blinker du inn må du alltid skifte blinklys og blinke UT når du skal ut. Overraskende mange glemmer dette og blinker fortsatt til venstre når de kjører ut og gir dermed helt feil lydsignal. 

Ikke blink deg inn hvis du er for lat til å blinke deg ut. 

Anonymkode: eb9ff...0c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er ikke en regel, for det er ikke lovpålagt å blinke seg inn, kun ut - og ved feltskifte. 

Å blinke seg inn er det motsatte av å blinke ut. Å blinke inn betyr å vise hvor du har tenkt deg inne i rundkjøringen, og gir bare mening når du skal til venstre. Blinker du inn må du alltid skifte blinklys og blinke UT når du skal ut. Overraskende mange glemmer dette og blinker fortsatt til venstre når de kjører ut og gir dermed helt feil lydsignal. 

Ikke blink deg inn hvis du er for lat til å blinke deg ut. 

Det er lovpålagt å blinke for å vise hvilken  vei man skal svinge, også i rundkjøringer. Da blir det slik:

IMG_5964.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

I instruksjonsboken til bilen din vil ofte blinklys være omtalt som retningsviser. Burde være lettere å fatte hensikten med et blinklys da.

Anonymkode: 39f5f...8df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.9.2024 den 11.57):

Ikke glem de som tuter på andre som kjører riktig i rundkjøringen. Da gir jeg fingeren. 

Anonymkode: e10eb...c40

Samme her. Jeg går rundt og tror at jeg er en rolig og bedaglig person, helt til slike ting skjer. 🖕

Anonymkode: ea840...d76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg forstår ikke "blinke inn" i rundkjøringer?

Jeg skal til venstre: jeg blinker til venstre frem til jeg kommer til min avkjørsel og blinker til høyre for å markere at jeg skal ut av rundkjøringen.

Jeg skal til høyre: blinker til høyre.

Jeg skal rett frem: kjører inn i rundkjøringen frem til jeg skal ut da blinker jeg til høyre for å markere at jeg skal ut av rundkjøringen.

Please forklar "blinker inn i rundkjøringen" for jeg forstår ikke hva det menes?

Anonymkode: 23bc1...eaf

Blinke inn = blinke før du kjører inn i rundkjøringen når du skal til høyre, venstre eller helt rundt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Det er lovpålagt å blinke for å vise hvilken  vei man skal svinge, også i rundkjøringer. Da blir det slik:

IMG_5964.jpeg

Nei det er ikke lovpålagt å blinke til venstre når du skal til venstre. Det er bare anbefalt. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Annonse

Har senest pratet med folk som  tror dem har forkjørsrett for de fra høgre.

Sto bak en løk av en gubbe som slapp for bi 16 biler. Nå var vel både de fra venstre idioter og han også!!

Anonymkode: b142f...255

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.9.2024 den 22.50):

Skyldig! Jeg skjønner ikke 2 felts rundkjøringer. Krasja i en også. Jeg brøt visst en vikeplikt

Anonymkode: fc42a...279

Hvis du bytter felt i en to felts rundkjøring har du vikeplikt som ved annet feltbytte  på annen tofelts vei.

Det skjer ofte på vei ut, folk feier bare skrått  over og videre i det andre feltet enn det de nettopp var i. 

Anonymkode: 0c669...b41

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.9.2024 den 20.26):

Stoppet i rundkjøringen eller hva da? Har man ikke vikeplikt for de som kommer fra venstre i rundkjøringen ? 

Ikke i følge trafikkreglene. Du har vikeplikt for dem som kom før deg inn i rundkjøringen, også hvis de kom fra høyre.

Anonymkode: 0bdf1...4df

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 1.9.2024 den 13.16):

Her jeg bor har vi stort sett bare sånne enkle rundkjøringer, så jeg må innrømme ag jeg hadde hatt litt problemer om jeg havnet i en større rundkjøring. Det kan hende det hadde gått veldig bra, men du må huske på at det ikke er alle som kjører som er kjent og kanskje man plutselig oppdager at man har kjørt feil midt i rundkjøringen. 

Anonymkode: 695e8...2a6

Har man førerkort bør man vite hvordan man skal kjøre. Det er for mange som skaper både farlige situasjoner, og i mindre alvorsgrad - ubehagelige situasjoner - fordi de ikke kan trafikkreglene. Men kjører ivei likevel, og plager og innimellom skader andre. Burde vært regelmessige re-oppkjøringer, så mange farlige trafikanter som herjer løs der ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.9.2024 den 11.11):

Seriøst, hva er det med folk og rundkjøringer? Er det en slags kollektiv IQ-test vi alle feiler, eller? Det er som om visse individer bare mister all evne til å tenke logisk når de ser en rund runding med veier tilknyttet. Det er jo helt utrolig at noe så enkelt kan føre til så mye kaos!

Anonymkode: 30a54...64c

I Lørenskog er dette ett problem. De folka der vet ikke hva rundkjøring er…

Anonymkode: 254fd...738

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pappaen min er ikke noe flink i rundkjøringer. Men reglene var annerledes da han tok lappen. 

Anonymkode: c325a...5ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette gjør meg forvirret. se bilder Screenshot_20241010_002817_Google.thumb.jpg.d68b5750bc009befe729e9f89451b103.jpg

Screenshot_20241010_002757_Google.jpg

Anonymkode: 42fcc...2a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...