♥ Skrevet 15. september #41 Del Skrevet 15. september Har alltid forundret meg. Det er ikke noe som helst spesielt med rundkjlring, bare vanlige trafikkregler. Enveiskjøring og vikeplikt, som skiltene viser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. september #42 Del Skrevet 15. september AnonymBruker skrev (På 7.9.2024 den 21.58): Problemet er jo at alle rundkjøringer har egne regler. Jeg har sett videoer som mener at om rundkjøringen er slik og slik utformet, så er reglene slik. Men jeg har identiske slike rundkjøringer de snakker om her jeg bor, og reglene med hvor man plasserer seg ol. er ikke like. Rundkjøring, 2 felt, 4 utkjøringer; noen ganger nå man ligge i høyre felt for å kjøre rett frem, andre ganger må man ligge i venstre. Følger pilene på bakken, men jammen meg ikke enkelt å forstå seg på rundkjøringer når de hele tiden har egne regler. For ikke å nevne dette med vikeplikt inne i rundkjøringer med flere felt, og i tillegg til denne blinkingen. Om man skal blinke inn og ut, hva når det så er flere felt inne i rundkjøringen. Om jeg skal blinke inn, men skal rett frem men må ligge i høyre felt, så om jeg blinker inne i rundkjøringen vil det virke som om jeg skal bytte fil inne i rundkjøringen. Så da må jeg blinke inn, skru av blinkeren, for så å blinke ut. Altså noen rundkjøringer er ikke store nok til at man har tid til all den blinkingen, i tillegg til at når man svinger på rattet så skrur blinklyset seg av plutselig. Altså det er jo til å bli gal av! 🤪🤪 forstår godt at folk er dårlige på det, når vi ikke har 1 norm med regler om plassering ol. som gjelder for alle rundkjøringer. Anonymkode: 5410e...d46 Rundkjøringer har ikke egne regler.. Man legger seg i venstre felt dersom man skal ut den siste utkjøringen, eller så legger man seg i høyre dersom man skal ut en av de andre utkjøringene som kommer før den siste utkjøringen. Med mindre det ikke er skilter før rundkjøringen som sier noe annet. Det er egentlig ikke så vanskelig. Anonymkode: 5dea1...7c3 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. september #43 Del Skrevet 15. september Skal du til venstre, da blinker du til venstre på vei inn i rundkjøringen. Plasserer deg til venstre og blinker ut FØR du svinger ut. Skal du rett frem, plasser deg til høyre og blink før du svinger ut. Skal du til høyre så plasser deg til høyre og blink til høyre før du kjører inn i rundkjøringa. Sjekk for guds skyld blindsona og vis hensyn til de andre. Er det noe jeg har misforstått for jeg skjønner ikke at rundkjøringer er så vanskelig? Anonymkode: 6f175...286 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. september #44 Del Skrevet 15. september AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Skal du til venstre, da blinker du til venstre på vei inn i rundkjøringen. Plasserer deg til venstre og blinker ut FØR du svinger ut. Skal du rett frem, plasser deg til høyre og blink før du svinger ut. Skal du til høyre så plasser deg til høyre og blink til høyre før du kjører inn i rundkjøringa. Sjekk for guds skyld blindsona og vis hensyn til de andre. Er det noe jeg har misforstått for jeg skjønner ikke at rundkjøringer er så vanskelig? Anonymkode: 6f175...286 Ikke fullt helt så enkelt når det er 4-5arms rundkjøring med flere felt. Anonymkode: e7654...261 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. september #45 Del Skrevet 15. september AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ikke fullt helt så enkelt når det er 4-5arms rundkjøring med flere felt. Anonymkode: e7654...261 Forklar! Anonymkode: 0f845...35a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Baratheon Skrevet 16. september #46 Del Skrevet 16. september AnonymBruker skrev (19 timer siden): Rundkjøringer har ikke egne regler.. Man legger seg i venstre felt dersom man skal ut den siste utkjøringen, eller så legger man seg i høyre dersom man skal ut en av de andre utkjøringene som kommer før den siste utkjøringen. Med mindre det ikke er skilter før rundkjøringen som sier noe annet. Det er egentlig ikke så vanskelig. Anonymkode: 5dea1...7c3 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Forklar! Anonymkode: 0f845...35a Mange rundkjøringer har «egne» regler i form av merking med piler i kjørebanen, og sen skilting. Vet om en slik f.eks. i Lillestrøm. Det er særdeles uheldig, og jeg blir aldri irritert når folk ligger feil i rundkjøringer som avviker fra normalen på en unaturlig måte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september #47 Del Skrevet 18. september Samme sjåførene tar heller ikke hensyn til tungtransport, fletting samt det å holde avstand for å holde flyt. Ligge i jevnt i 20 Km't i kø i stedet for start og stopp hele tiden. Hurra for dem som er blottet for logikk!! Anonymkode: b142f...255 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september #48 Del Skrevet 19. september Hadde et imbesil forran meg som lot 8 biler fra venstre kjøre. Stoppet og ventet faktisk. Men var vel de fra venstre som var mer blottet for IQ da dem ikke stoppet for den bilen som faktisk var først i rundkjøringen. Vil man ha ny bil,så er det en idé å ha kamera,ser fort at de "venstre vridde" går på en smell da. Har faktisk blokkert veien med tungbil og gått ut med hagle for å true med å bruke førerkortet deres som leirdue. Rundkjøringer er for å ha flyt. Ikke sniking og koping. Anonymkode: b142f...255 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september #49 Del Skrevet 19. september AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hadde et imbesil forran meg som lot 8 biler fra venstre kjøre. Stoppet og ventet faktisk. Men var vel de fra venstre som var mer blottet for IQ da dem ikke stoppet for den bilen som faktisk var først i rundkjøringen. Vil man ha ny bil,så er det en idé å ha kamera,ser fort at de "venstre vridde" går på en smell da. Har faktisk blokkert veien med tungbil og gått ut med hagle for å true med å bruke førerkortet deres som leirdue. Rundkjøringer er for å ha flyt. Ikke sniking og koping. Anonymkode: b142f...255 Var sikkert meg som var imbesilen da. Det er ikke alltd så lett å komme seg inn mellom en kø av biler dah og når man kommer fra en liten bygd med EN bittelilten rundkjøring så er man ikke ekspert. Men så bra at DU er det da! Jeg bryr meg ikke lenger for jeg skal ikke møte noen i andre biler der uansett, så er samme for meg hva de tenker . Anonymkode: 1cded...fd9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september #50 Del Skrevet 19. september AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Hadde et imbesil forran meg som lot 8 biler fra venstre kjøre. Stoppet og ventet faktisk. Men var vel de fra venstre som var mer blottet for IQ da dem ikke stoppet for den bilen som faktisk var først i rundkjøringen. Vil man ha ny bil,så er det en idé å ha kamera,ser fort at de "venstre vridde" går på en smell da. Har faktisk blokkert veien med tungbil og gått ut med hagle for å true med å bruke førerkortet deres som leirdue. Rundkjøringer er for å ha flyt. Ikke sniking og koping. Anonymkode: b142f...255 Kommer det biler tett fra venstre har du vikeplikt for de. Kopskalle! Anonymkode: 0f845...35a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september #51 Del Skrevet 19. september AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Kommer det biler tett fra venstre har du vikeplikt for de. Kopskalle! Anonymkode: 0f845...35a Nei. Der tar du feil. Klart er du inne i rundkjøringen er det greit. Men kommer du fra venstre og det er kjøretøy som kommer,eller er midt i rundkjøringen. Da stopper du eller kveler deg selv. Logikk... Ett oppegående menneske kjører inn da man ser det er noen som er før seg,enten det er høyre eller venstre. Kun hjernedøde følger gjør det. Men nå har snart halve Norge en diagnose... Anonymkode: b142f...255 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september #52 Del Skrevet 19. september AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Kommer det biler tett fra venstre har du vikeplikt for de. Kopskalle! Anonymkode: 0f845...35a Riktig,men så lenge dem ikke er inne i rundkjøringen og bilen fra høyre er der først, så bør den fra venstre få seg en dyr opplevelse 😅 Anonymkode: b142f...255 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september #53 Del Skrevet 19. september AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Kommer det biler tett fra venstre har du vikeplikt for de. Kopskalle! Anonymkode: 0f845...35a Bare når de faktisk er inne i rundkjøringen. Anonymkode: eb9ff...0c1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september #54 Del Skrevet 19. september Har opplevd lite trøbbel i rundkjøringer. Bortsett fra når jeg kjøree stor bil og folk med liten bil ikke helt skjønner at man må ta stor sving i små rundkjøringer. Og presser seg på inndiden selv om jeg ikke ha blinket meg ut. Og syklister i rasende fart inn i rundkjøring i sorte klær. Holdt på å bli drapsmann. Pga så ikke denne syklisten igjennom pynt i midten Anonymkode: e3d1e...05d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september #55 Del Skrevet 19. september AnonymBruker skrev (På 1.9.2024 den 11.11): Seriøst, hva er det med folk og rundkjøringer? Er det en slags kollektiv IQ-test vi alle feiler, eller? Det er som om visse individer bare mister all evne til å tenke logisk når de ser en rund runding med veier tilknyttet. Det er jo helt utrolig at noe så enkelt kan føre til så mye kaos! Anonymkode: 30a54...64c Det er utrolig mange idioter som ikke kan kjøre. Føler jeg er den eneste som kan kjøre ordentlig. Og så er det så mange som ligger laaaangt under fartsgrensa. Anonymkode: 2b230...376 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september #56 Del Skrevet 19. september På hvilken måte mener du at de ikke skjønner seg på rundkjøring? Rundkjøringer er jo enkelt... Folk som ikke evner å bruke blinklys finnes overalt, ikke bare i rundkjøring. De verste folkene er de som ikke evner å følge flyten og farten. Daglig møter jeg på en kronidiot som må råkjøre i rundkjøringen. Hadde han kjørt i samme fart som alle andre, så hadde jeg sluppet å bråbremse. Det skaper kø. Hadde han holdt samme fart som alle andre, så kunne jeg ha tatt en fin luke foran han og han bak meg kunne ha timet det til å ha kommet bak han. Slik blir det god flyt. Men nei, han må kaste seg inn, råkjøre og skape kø. Er det dette du mener med at de ikke skjønner seg på rundkjøringer? For det er jo ikke det at de ikke skjønner, det er at de er dårlig til å samhandle i trafikken og oppfører seg som idioter. Anonymkode: 475ab...e98 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september #57 Del Skrevet 19. september Synest det går greitt. Einaste er at mange ikkje skjønner at dei skal vere til venstre når dei skal rett fram i ein rundkøyring med ingenting til venstre. Dvs valga er rett fram eller høgre. Anonymkode: 87b06...787 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ruspus Skrevet 20. september #58 Del Skrevet 20. september AnonymBruker skrev (På 15.9.2024 den 15.18): Skal du til venstre, da blinker du til venstre på vei inn i rundkjøringen. Plasserer deg til venstre og blinker ut FØR du svinger ut. Skal du rett frem, plasser deg til høyre og blink før du svinger ut. Skal du til høyre så plasser deg til høyre og blink til høyre før du kjører inn i rundkjøringa. Sjekk for guds skyld blindsona og vis hensyn til de andre. Er det noe jeg har misforstått for jeg skjønner ikke at rundkjøringer er så vanskelig? Anonymkode: 6f175...286 Der har du fasitten. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september #59 Del Skrevet 20. september AnonymBruker skrev (På 13.9.2024 den 20.23): Man skal ikke blinke inn i rundkjøringen hvis man skal rett fram, kun ut. Anonymkode: 30a54...64c Det er en ting jeg lærte om rundkjøringer ja, MEN har du også sett de diskusjonene der det klages på at folk ikke blinker seg inn. Er jo ikke lett å vite hva som er hva når mange sier at reglene er slik og slik 🤪 Er godt 15 år siden jeg tok lappen, og regler kan jo ha endret seg siden den gang. Anonymkode: 5410e...d46 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september #60 Del Skrevet 20. september AnonymBruker skrev (På 15.9.2024 den 15.04): Rundkjøringer har ikke egne regler.. Man legger seg i venstre felt dersom man skal ut den siste utkjøringen, eller så legger man seg i høyre dersom man skal ut en av de andre utkjøringene som kommer før den siste utkjøringen. Med mindre det ikke er skilter før rundkjøringen som sier noe annet. Det er egentlig ikke så vanskelig. Anonymkode: 5dea1...7c3 Du kan godt si at det er enkelt. Men når to rundkjøringer som har like mange felt inn og ut, har ulike plasseringer er det ikke fult like enkelt å legge seg slik man skal. For i en rundkjøring skal jeg ligge til høyre når jeg skal rett frem, men i den neste (helt identisk utformet rundkjøring) så må jeg ligge til venstre når jeg skal rett frem. Derfor sier jeg «egne regler», for man skal følge pilene på bakken. Og de pilene kan si at man skal ligge til venstre når man skal rett frem. Jeg vil derfor si at jo det er vanskelig. Hadde vi hatt universal regler, så kunne det vært enkelt, men når hver eneste rundkjøring «har egne regler» for hvor man skal plassere seg så er det ikke enkelt. Anonymkode: 5410e...d46 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå