AnonymBruker Skrevet 3. september #21 Del Skrevet 3. september AnonymBruker skrev (På 1.9.2024 den 11.28): Folk som bruker blinklys feil, ikke bruker blinklys i det hele tatt, ligger i helt feil felt, ikke vet at de har vikeplikt når de bytter felt inne i en rundkjøring og folk som tydeligvis har kjøpt førerkortet på Finn. Anonymkode: 30a54...64c Hva med folk som tror de kan og vet alt og ser ned på de som er usikre, tuter og blinker. Er ikke DE irriterende? Anonymkode: 1cded...fd9 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 3. september #22 Del Skrevet 3. september AnonymBruker skrev (På 1.9.2024 den 11.17): Har ikke merket dette problemet i Oslo, og her er det en del. Kanskje du bor på et sted med lav gjennomsnittsintelligens? Frustrasjonen over manglende blinklys har jeg heller aldri helt forstått meg på, ettersom man aldri skal stole på et blinklys i relasjon til hvorvidt man kan kjøre eller ei, uansett. Anonymkode: f5842...de3 Folk i Oslo er vant med rundkjøringer, mens de som bor langt, langt unna rundkjøringene trolig lettere blir forvirret. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september #23 Del Skrevet 4. september AnonymBruker skrev (På 1.9.2024 den 11.17): Har ikke merket dette problemet i Oslo, og her er det en del. Kanskje du bor på et sted med lav gjennomsnittsintelligens? Frustrasjonen over manglende blinklys har jeg heller aldri helt forstått meg på, ettersom man aldri skal stole på et blinklys i relasjon til hvorvidt man kan kjøre eller ei, uansett. Anonymkode: f5842...de3 Skjønner ikke det med blinklys heller. Synes bilkjøring er fint bilde på hvor uperfekte mennesker er. Synes egentlig det er mer slitsomt med sjåfører/passasjerer som skal lage voldsomt med baluba hver gang noen gjør feil i trafikken … har de aldri gjort feil selv? Wow … eventuelt at de har et mentalt apparat som unnskylder dem hver gang de gjør noe feil, og det er ikke noe sexy engang, men ofte bare ‘just because me worth it’-tankegang. 🤡 Anonymkode: 4b059...773 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september #24 Del Skrevet 4. september Hvis noen gjør feil i en rundkjøring tenker jeg alltid bare det er en glipp, ikke at det er noe som skjer ofte. Anonymkode: e1afb...bc7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Seff Skrevet 4. september #25 Del Skrevet 4. september Men det er ikke bare i rundkjøringer. Det er fascinerende at så mange ikke klarer å følge to veldig enkle regler: 1. Blink FØR du svinger av. (Ikke la være å blinke, ikke blink IDET du svinger av) 2. Plasser deg på riktig side før du svinger av. Skal du svinge til venstre, legger du deg ikke helt til høyre i feltet. Tenk så mye bedre flyt vi hadde fått i trafikken hvis folk hadde klart dette! 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september #26 Del Skrevet 4. september Skyldig! Jeg skjønner ikke 2 felts rundkjøringer. Krasja i en også. Jeg brøt visst en vikeplikt Anonymkode: fc42a...279 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september #27 Del Skrevet 6. september AnonymBruker skrev (På 3.9.2024 den 9.17): Hvilke steder er dette? Anonymkode: 17764...fdd Jessheim. Anonymkode: 53210...74b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september #28 Del Skrevet 6. september Seff skrev (På 4.9.2024 den 22.49): Men det er ikke bare i rundkjøringer. Det er fascinerende at så mange ikke klarer å følge to veldig enkle regler: 1. Blink FØR du svinger av. (Ikke la være å blinke, ikke blink IDET du svinger av) 2. Plasser deg på riktig side før du svinger av. Skal du svinge til venstre, legger du deg ikke helt til høyre i feltet. Tenk så mye bedre flyt vi hadde fått i trafikken hvis folk hadde klart dette! I noen rundkjøringer er det skiltet to felt inn og ut av rundkjøringen også om man skal til venstre. Ofte til stor overraskelse når den i innerste feltet moser inn i siden på den som (lovlig) ligger i høyrefeltet. Anonymkode: 0bdf1...4df 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september #29 Del Skrevet 7. september Problemet er at det for mange av de som tror de kan, og av alle de har de hver sine meninger. Da blir det ei suppe uten like i hvordan man på beste og mest effektive måte får trafikken gjennom på beste mulige måte. Anonymkode: 0f845...35a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september #30 Del Skrevet 7. september AnonymBruker skrev (23 timer siden): I noen rundkjøringer er det skiltet to felt inn og ut av rundkjøringen også om man skal til venstre. Ofte til stor overraskelse når den i innerste feltet moser inn i siden på den som (lovlig) ligger i høyrefeltet. Anonymkode: 0bdf1...4df De eldre vet ikke at man har vikeplikt når man ligger i venstre fil og skal over i høyre ut - dette er noe vi som tar førerkortet nå lærer. Så mange 50-80åringer som ikke vet dette. Anonymkode: e7654...261 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september #31 Del Skrevet 7. september Problemet er jo at alle rundkjøringer har egne regler. Jeg har sett videoer som mener at om rundkjøringen er slik og slik utformet, så er reglene slik. Men jeg har identiske slike rundkjøringer de snakker om her jeg bor, og reglene med hvor man plasserer seg ol. er ikke like. Rundkjøring, 2 felt, 4 utkjøringer; noen ganger nå man ligge i høyre felt for å kjøre rett frem, andre ganger må man ligge i venstre. Følger pilene på bakken, men jammen meg ikke enkelt å forstå seg på rundkjøringer når de hele tiden har egne regler. For ikke å nevne dette med vikeplikt inne i rundkjøringer med flere felt, og i tillegg til denne blinkingen. Om man skal blinke inn og ut, hva når det så er flere felt inne i rundkjøringen. Om jeg skal blinke inn, men skal rett frem men må ligge i høyre felt, så om jeg blinker inne i rundkjøringen vil det virke som om jeg skal bytte fil inne i rundkjøringen. Så da må jeg blinke inn, skru av blinkeren, for så å blinke ut. Altså noen rundkjøringer er ikke store nok til at man har tid til all den blinkingen, i tillegg til at når man svinger på rattet så skrur blinklyset seg av plutselig. Altså det er jo til å bli gal av! 🤪🤪 forstår godt at folk er dårlige på det, når vi ikke har 1 norm med regler om plassering ol. som gjelder for alle rundkjøringer. Anonymkode: 5410e...d46 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september #32 Del Skrevet 7. september AnonymBruker skrev (16 minutter siden): De eldre vet ikke at man har vikeplikt når man ligger i venstre fil og skal over i høyre ut - dette er noe vi som tar førerkortet nå lærer. Så mange 50-80åringer som ikke vet dette. Anonymkode: e7654...261 Nei, og det er fordi de ikke leser seg opp på trafikkreglene, dvs de to eneste reglene - vikeplikt for de som er inne i rundkjøringen, og vikeplikt hvis man skifter felt i rundkjøringen. Anonymkode: 0bdf1...4df Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september #33 Del Skrevet 7. september AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Nei, og det er fordi de ikke leser seg opp på trafikkreglene, dvs de to eneste reglene - vikeplikt for de som er inne i rundkjøringen, og vikeplikt hvis man skifter felt i rundkjøringen. Anonymkode: 0bdf1...4df Der er mye av misforståelsen. Vikeplikt for de som er inne i rundkjøringen gjelder kun samme fil, ikke alle som er i rundkjøringen. Anonymkode: c205e...101 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september #34 Del Skrevet 9. september Mange har ikke fått god nok opplæring. Jeg mistenker at de har brukt en kjørelærer i slekten dems, som har gitt dem fripass. Også har dem vært heldig med oppkjøringen. Det er stor forskjell fra sensor til sensor. Anonymkode: 3242c...e6d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bokormsen Skrevet 10. september #35 Del Skrevet 10. september AnonymBruker skrev (På 1.9.2024 den 11.17): Har ikke merket dette problemet i Oslo, og her er det en del. Kanskje du bor på et sted med lav gjennomsnittsintelligens? Frustrasjonen over manglende blinklys har jeg heller aldri helt forstått meg på, ettersom man aldri skal stole på et blinklys i relasjon til hvorvidt man kan kjøre eller ei, uansett. Anonymkode: f5842...de3 Det er vel ingen som kjører verre enn i oslo, så om det er et mål på intelligens står i alle fall hovedstaden til stryk:) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september #36 Del Skrevet 11. september AnonymBruker skrev (På 7.9.2024 den 21.47): De eldre vet ikke at man har vikeplikt når man ligger i venstre fil og skal over i høyre ut - dette er noe vi som tar førerkortet nå lærer. Så mange 50-80åringer som ikke vet dette. Anonymkode: e7654...261 Vet de ikke? Har vi ikke alltid lært at man har vikeplikt for de som kommer fra høyre hvis det ikke er skiltet anderledes da? Det har jo alltid vært sånn, også for oss over 50 år. Anonymkode: bc935...fa4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Baratheon Skrevet 11. september #37 Del Skrevet 11. september Bor selv i en nabokommune til Oslo, og har kjørt i området i 15 år. Problemet er mangefasettert: Mange eldre kan ikke anbefalingene knyttet til bruk av blinklys i rundkjøringer Noen er egoistiske, og forstår ikke konseptet samhandling i trafikken Noen har lite erfaring med å kjøre i rundkjøringer med mye trafikk En del er både faglige og teknisk svake sjåfører, som rett og slett ikke forstår riktig plassering, hvordan man skal lese trafikkbildet, bruk av blinklys osv., og har på en eller annen obskur måte flakset seg gjennom en oppkjøring. Tidligere denne uken kjørte jeg i en rundkjøring som har to felt, og to felt ut i alle armer. Jeg lå i venstre fil, og hadde en bil ved siden av meg i høyre fil. Ut i fra hvordan han hadde ligget i filene i de siste par hundre meterne før rundkjøringen fikk jeg en dårlig magefølelse, og unnlot å ligge ved siden av vedkommende inne i rundkjøringen. Tror du ikke vedkommende bare kuttet rett over innerste felt? Hadde ikke jeg kjørt defensivt, så hadde vedkommende kollidert med meg. Jeg stod på hornet i minst tre sekunder for at vedkommende skulle få det med seg. Holdt meg litt bak vedkommende inn i neste rundkjøring, og tror du ikke personen gjorde nøyaktig det samme mot noen andre i den? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september #38 Del Skrevet 13. september AnonymBruker skrev (På 7.9.2024 den 21.58): Problemet er jo at alle rundkjøringer har egne regler. Jeg har sett videoer som mener at om rundkjøringen er slik og slik utformet, så er reglene slik. Men jeg har identiske slike rundkjøringer de snakker om her jeg bor, og reglene med hvor man plasserer seg ol. er ikke like. Rundkjøring, 2 felt, 4 utkjøringer; noen ganger nå man ligge i høyre felt for å kjøre rett frem, andre ganger må man ligge i venstre. Følger pilene på bakken, men jammen meg ikke enkelt å forstå seg på rundkjøringer når de hele tiden har egne regler. For ikke å nevne dette med vikeplikt inne i rundkjøringer med flere felt, og i tillegg til denne blinkingen. Om man skal blinke inn og ut, hva når det så er flere felt inne i rundkjøringen. Om jeg skal blinke inn, men skal rett frem men må ligge i høyre felt, så om jeg blinker inne i rundkjøringen vil det virke som om jeg skal bytte fil inne i rundkjøringen. Så da må jeg blinke inn, skru av blinkeren, for så å blinke ut. Altså noen rundkjøringer er ikke store nok til at man har tid til all den blinkingen, i tillegg til at når man svinger på rattet så skrur blinklyset seg av plutselig. Altså det er jo til å bli gal av! 🤪🤪 forstår godt at folk er dårlige på det, når vi ikke har 1 norm med regler om plassering ol. som gjelder for alle rundkjøringer. Anonymkode: 5410e...d46 Man skal ikke blinke inn i rundkjøringen hvis man skal rett fram, kun ut. Anonymkode: 30a54...64c 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september #39 Del Skrevet 14. september AnonymBruker skrev (På 1.9.2024 den 12.53): Veldig mange som ikke har fått med seg at en rundkjøring er en forkjørsvei. Du har vikeplikt for de som allrede er inne i rundkjøringen - Enkelte tror at de bare kan gi gass og komme fra venstre i høy fart. https://www.vg.no/nyheter/i/21nrO4/hoeyesterett-forklarer-rundkjoeringer Anonymkode: 0c669...b41 Helt riktig! 99% skjønner ikke det. Man må stoppe, tute og vinke på de fra høyre som har stått å ventet i 5 minutter på 30 egoister/idiote forran deg fra venstre som bare banker seg gjennom. Blink inn og ut samt plassering er det totalt manko på. Anonymkode: b142f...255 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. september #40 Del Skrevet 15. september AnonymBruker skrev (På 13.9.2024 den 20.23): Man skal ikke blinke inn i rundkjøringen hvis man skal rett fram, kun ut. Anonymkode: 30a54...64c Dette er det veldig mange som ikke har fått med seg. Anonymkode: 5dea1...7c3 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå