Gå til innhold

Egypt/Hurghada

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det bare en myte, eller stemmer det at svært mange blir dårlige av maten i Egypt?

Burde man ta en drikkevaksine før avreise? (Ducoral)...Evt ta med tabletter?

Vet at pengesedlene er skitne og at man bør vaske hendene ofte, men hva med maten? Er det Egyptiske kjøkken virkelig så skittent??

Håper ikke det...Frister ikke med magesjau!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei Egyptiske kjøkken er ikke så skitne! Samboer ble syk, men vi mistenker at det var salat på en burger fra McDonalds. Resten av oss var fine hele ferien, uten å ta mer enn normale forholdsregler:) God og billig mat der nede!! Gled dere:)

Gjest camillo
Skrevet

Nei, maten er for det meste veldig bra i Hurghada.

Gjest ¤Humlen¤
Skrevet

Åhh, bra! :)

Hva kan anbefales å spise der nede. Drar med min kjäreste som har en tarmsykdom - så en ganske mild kost er å foretrekke. Finns det?

Noen?

Skrevet

Maten er ikke verre der enn andre steder.

Å vaske hendene før man spiser er alltid lurt.. ferie eller ei.

Imodium el bør man alltid ha med på ferier.

Drikk kun flaskevann, vær nøye med hygienen og hygg dere.. :)

Skrevet

Vi var to par som ble dro nedover og to ble syke. Vet ikke hva det kom av, men jeg tror det var fordi de var ufornuftige. Samboer drakk melk på restaurant, og det tror jeg var grunnen. Jeg var kjempeforsiktige til å begynne med, spiste brød med syltetøy til frokost, og mest ris til middag for å venne meg liksom. Dette fungerte fint for meg. Da vi dro til Kairo, var jeg i kjempeform og der var det mye god mat.

Skrevet

Vi ble ikke dårlige, og vi spiste til og med på et lokalt gatekjøkken.

Skrevet

Takk for svar. Ser at det er veldig individuelt dette...

Så burde kanskje ta drikkevaksinen for sikkerhets skyld?? Kanskje enda viktigere pga jeg ammer???

Gjest Plonk ikke innlogget
Skrevet

Helt uenige med de andre som svarte her. Jeg var i Egypt for tre år siden, og omtrent 3/4 av reisefølget vårt ble syke på ett eller annet tidspunkt på turen. I følge vår svenske reiseguide, som selv hadde bodde 18 år i Kairo, er bakteriefloraen så annerledes enn vår at det skal endel til å holde seg helt frisk i magen. Selv ble hun ofte syk av maten når hun en gang i blant var hjemme i Sverige..!

Hvis du ammer, ville jeg vært spesielt forsiktig, og drikkevaksine er en selvfølge! Spør gjerne helsepersonell om råd før du drar.

Drikk selvsagt flaskevann, hold deg langt unna mat som ikke er godt kokt eller stekt, og vask for all del hendene godt etter du har tatt på pengesedler. De lukter ille!! Vi hadde med våtservietter overalt slik at vi kunne ha noenlunde håndhygiene hele tiden.

Hvis du er med på organiserte turer tilbys du ofte buffet, som gjør magen mer utsatt siden det er mye forskjellig som skal fordøyes.

Maten i Egypt er ikke så mye å skryte av, så om du legger litt begrensninger på hva du spiser, går du ikke glipp av noe særlig. I Hurghada spiste vi mye pizza for å være på den sikre siden. De som var litt "tøffe i trynet" ble syke rundt oss. Dumt å ødelegge ferien!

Skrevet

Jeg ble ikke dårlig i magen av maten i Egypt - og min mage er ganske følsom. Men jeg tok også drikkevaksinen for sikkerhets skyld... pluss at jeg brukte våtservietter til håndvask etter å ha tatt i de ekle pengesedlene, eller hvis jeg hadde håndhilst på de lokale.

Skrevet

Ta drikkevaksine på forhånd! Det kan spare det for mange timer på do.....

Drikk kun flaskevann!

Unngå salater, de er vasket med vann fra springen, og gjør deg syk.

Ta med deg små flasker med hånd desinfeksjonsmiddel og bruk dem før måltider, etter toalettbesøk, på stranda osv. (kjøpes på apoteket) Vær pinlig grundig med håndhygienen spesielt når du ammer!

Spis bare mat som er gjennomstekt/kokt. Ikke spis kylling som er rød/rosa ved beinet. Unngå buffeèr, de har gjerne stått lenge og varmet seg og bakteriene koser seg oppi maten. Det kan se ut som noe av det er rester fra i går.....

Vær forsiktig med egg, spis de kun om de blir laget mens du ser på, og godt stekt.

Mange advarsler??

Hygienen på mange kjøkken, spesielt de små, "koselige" kan være nokså dårlig. Et generelt råd: ta et toalettbesøk på restauranten før du bestemmer deg for om du skal spise der. Renholdet her sier noe om hvordan det er på kjøkkenet.....

Ellers tror jeg mange blir litt "uggen" i magen en dag eller to, før man begynner å bli vant med krydderier, varmen osv. De fleste er veeeeldig forsiktig de første dagene, og blir dristigere etter hvert. Det er disse som står i dokø på flyet hjem igjen....

Skrevet
Vi ble ikke dårlige, og vi spiste til og med på et lokalt gatekjøkken.

Jeg skrev dette, og ser at vi må ha vært veldig heldige! Tok ikke noe medisiner, spiste på buffet, spiste salat og egg og hadde is i drinkene. Ikke vasket vi hendene noe mer enn vanlig heller! Faktisk var kyllingen på gatekjøkkenet rosa ved beinet også! :ler:

Er visst unntaket da. ;)

Skrevet

Jeg pleier alltid å ta tabletter når jeg er på ferie i sydligere strøk.. Ikke sikker på hva de heter, paragurt eller parahurt eller noe sånt....

Gjest ¤Humlen¤
Skrevet

Hva er drikkevaksinen???? HVor kan jeg kjöpe denne?

Skrevet
Hva er drikkevaksinen???? HVor kan jeg kjöpe denne?

Dukoral drikkevaksine! Ring lege el helsestasjon og få resept! Jeg fikk komme og hente den direkte på helsestasjonen. Koster 350 kr for 2 doser.

Om man har tatt den før (f.eks for et år siden) trenger man bare 1 dose, ellers: 2 doser første gangen.

1 dose tas 1 uke før avreise :)

Skrevet
Jeg skrev dette, og ser at vi må ha vært veldig heldige! Tok ikke noe medisiner, spiste på buffet, spiste salat og egg og hadde is i drinkene. Ikke vasket vi hendene noe mer enn vanlig heller! Faktisk var kyllingen på gatekjøkkenet rosa ved beinet også!  :ler:

Er visst unntaket da.  ;)

Har samme erfaring som du. Vi spiste billig gatekjøkkenmat (var 6 stk som reiste sammen) i lugubre deler av små landsbyer i Egypt, uten å ofre en tanke på bakterier. Men jeg spiser generelt hva som helst, både i norge og i utlandet, og har aldri blitt matforgiftet, så jeg er nok ikke så sart av meg.

Har mange gode minner fra spennende og eksotisk mat i folkelige omgivelser og på markeder der kyllinger og mennesker sprang om hverandre, det bidro til å gjøre turen enda flottere. Ingen av oss ble syke.

Så ble det en del alkohol på ferien, og det tar jo knekken på bakterier har jeg hørt ;)

Skrevet

følg rådene fra turopperatørene, spis på hotellet eller de steder som er annbefalt av reiseselskapet. ikke forvent store kulinariske opplevelser i egypt. jovist har de et helt fantastisk fiskekjøkken men vår mage er rett og slett ikke klar for maten de lokale spiser på bsre to ukers besøk. samme gjelder andre veien, egyptere som reiser til norge blir syk av det vi spiser...egentlig ganske logisk. de har jo en helt annen bakterieflora der enn vi har her.

vi levde på cola, kjøpevann og pizza...forutenom hotellmaten. vi var flinke til å bruke quick&clean/eva(desifiserende gel-somfåes på apotek der nede)etter hver gang vi tok i penger...pluss før hvert rene gjøremå(eks.spise) og etter hvert skitnegjøremål(eks.dobesøk)

til tross for alle forholdsregler og gode intensjoner hadde både jeg og sambo hver vår dag hvor vi var litt små ullne i magen, men ikke direkte syk liksom-magen begynte å venne seg til floraen der nede.

foresten så var det beste stedet jeg spiste på i hurghada "moby dick" rett ved cottonhouse(alle vet hvor det er) vi satt utendørs med katter som lusket rundt føttene våre. maten var nydelig og både jeg og sambo fant retter vi likte der.

misunner deg reisen. klem.

Skrevet

Jeg ble ikke dårlig, men sambo ble. For oss holdt det å ta med idoform og noe annet mageregulerende greier, men vi er vaksinerte fra før...

Snakk med vaksinasjonskontoret!

Skrevet
Åhh, bra! :)

Hva kan anbefales å spise der nede. Drar med min kjäreste som har en tarmsykdom - så en ganske mild kost er å foretrekke. Finns det?

Noen?

Jeg har culleriøs colitt og endte med å spiste toast med ost hele dagen. Alt annet, og da mener jeg alt annet ble jeg dårlig av. Utrolig skittent sted, og maten.....tja jeg tror ikke de er nøye med hygienen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...