AnonymBruker Skrevet 31. august #1 Del Skrevet 31. august Jeg tar meg selv i å bruke mye engelske ord i dagligtalen. Personlig syns det dette kan høres ganske dumt ut, men det er vel kommet for å bli. Jeg er 40, og min datter på 12 kan innimellom slite med å finne det norske ordet, og bruker språket i større grad enn meg. Hva tenker dere om utviklingen? Anonymkode: c39e9...bd5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august #2 Del Skrevet 31. august Yes, I do. Anonymkode: e3813...af7 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august #3 Del Skrevet 31. august Yeah Anonymkode: 4f329...41f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saltwatertaffy Skrevet 31. august #4 Del Skrevet 31. august Ja, hele tiden!! Det er så mange engelske ord som vi ikke har gode varianter for på norsk. Ofte er ordene lange og tyngre å uttale og da tar man den letteste veien.. Men enig i at det høres dumt ut ja! 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anononyma Skrevet 31. august #5 Del Skrevet 31. august Ja, ord som i utganspunktet er engelsk forblir engelsk. Jeg sier ikke skyggelue f.els, det høres helt bortreist ut i mine ører, samme med rulleskøyter eller rullebrett 😅 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august #6 Del Skrevet 31. august Jeg prøver så godt jeg kan å bruke kun norsk, kan ikke fordra kebabnorsk og et språk der man putter inn engelske ord fordi man er for dum til å vite hva de norske ordene er. Anonymkode: fe559...665 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august #7 Del Skrevet 31. august Noen få engelske ord sniker seg inn, men når det norske ordet er minst like bra som det engelske, synes jeg det er synd. Mange unge gjør det mer enn jeg liker. Hilsen gammel dame 41 Anonymkode: f1b8d...793 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august #8 Del Skrevet 31. august AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg prøver så godt jeg kan å bruke kun norsk, kan ikke fordra kebabnorsk og et språk der man putter inn engelske ord fordi man er for dum til å vite hva de norske ordene er. Anonymkode: fe559...665 Det handler jo ikke om å være for dum til å vite. Går du på serveringssted og ber om potetstriper liksom? Anonymkode: 04a20...657 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jukkapalme Skrevet 1. september #9 Del Skrevet 1. september Minst mulig. Men jeg sier ikke skyggelue, rullebrett, kortbukser, målvakt og øyensverte, altså 😂 Men heller ikke random, obvious og cringe. Bruker med andre ord norsk i de aller fleste tilfeller, men likevel engelske låneord som caps, pub, shorts, skateboard, keeper osv. 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september #10 Del Skrevet 1. september Jeg bruker ordet savoury (mat) en del, for det finnes ikke noe godt ord for det på norsk. Noen prøver seg på å si saltmat og velsmakende mat, men det er veldig upresist. Anonymkode: 2080e...445 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september #11 Del Skrevet 1. september Til en viss grad. Og det tror jeg alle gjør, engelske ord har vi hatt i norsk i over tusen år. Ordet båt er f.eks. sannsynligvis fra engelsk. Men jeg prøver å begrense det og synes mange nå til dags bruker for mye engelsk uten god grunn. Anonymkode: a4139...e08 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september #12 Del Skrevet 1. september AnonymBruker skrev (18 timer siden): Jeg prøver så godt jeg kan å bruke kun norsk, kan ikke fordra kebabnorsk og et språk der man putter inn engelske ord fordi man er for dum til å vite hva de norske ordene er. Anonymkode: fe559...665 Synes potetgull høres dummere ut en chips. PC bedre enn datamaskin. TV, ikke fjernsyn. Remediere er mer beskrivende en reparere når det ikke er snakk om en fysisk gjenstand. Jeg sier å google i stedet for å søke, da det er forståelig at man da mener i en nettleser. Team, ikke grupper. Mail, ikke e-post. Og når det kommer til cottage cheese... det står jo til og med på pakka. Tror jeg hadde fått et dumt blikk om jeg spurte etter hytteost. Anonymkode: 71970...681 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september #13 Del Skrevet 1. september AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Synes potetgull høres dummere ut en chips. Det kan man mene, men jeg og mange mener det motsatte. AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Tror jeg hadde fått et dumt blikk om jeg spurte etter hytteost. Bare om noen er uvitende. Hytteost kan man godt si. Anonymkode: a4139...e08 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september #14 Del Skrevet 1. september AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det kan man mene, men jeg og mange mener det motsatte. Bare om noen er uvitende. Hytteost kan man godt si. Anonymkode: a4139...e08 Dette illustrerer vel hvordan det å oppfatte seg selv som veldig smart, lett kan bikke over til å fremstå som veldig dum for 90% av de som hører på hva man sier. Anonymkode: 71970...681 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september #15 Del Skrevet 1. september Nei, jeg unngår det - sier selvsagt "ok" "caps" etc.... Men hater det når yngre kolleger blander inn engleske ord i annehver setning. Er varierende i hvor stor grad de gjør det, men særlig jenter har en tendens til det... ser det også etter hvert skriftlig... Anonymkode: 008e3...f7b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
klarinetta Skrevet 1. september #16 Del Skrevet 1. september AnonymBruker skrev (18 timer siden): Jeg tar meg selv i å bruke mye engelske ord i dagligtalen. Personlig syns det dette kan høres ganske dumt ut, men det er vel kommet for å bli. Jeg er 40, og min datter på 12 kan innimellom slite med å finne det norske ordet, og bruker språket i større grad enn meg. Hva tenker dere om utviklingen? Anonymkode: c39e9...bd5 Ja, det skjer en del. Fordi jeg ofte hører podcast på engelsk. Og mye om visse temaer. Da blir mitt vokabular påvirket av kilden. Ser på det som helt naturlig, verden er blitt mindre, dermed blandes språk i hlyere grad. Til og med fugler endrer dialekt når de forflytter seg. Det er et kjennetegn på naturlig intelligens. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september #17 Del Skrevet 1. september Nei. Det høres bare dumt ut. 36 år. Merker selv at barna sliter med norsk fordi de glemmer de norske ordene. Så her jobbes det for å bruke engelsk når man må og holde seg til norsk. Anonymkode: ac8c5...8f4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mardina Skrevet 1. september #18 Del Skrevet 1. september Åff kårs, I do 😁 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september #19 Del Skrevet 1. september Hell yeah ❤️ Anonymkode: b231d...7c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september #20 Del Skrevet 1. september AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Nei. Det høres bare dumt ut. 36 år. Merker selv at barna sliter med norsk fordi de glemmer de norske ordene. Så her jobbes det for å bruke engelsk når man må og holde seg til norsk. Anonymkode: ac8c5...8f4 Tipper at du bruker mange flere engelske ord enn du tror 🙂. Bare se eksempler over her, på ord som er veldig innarbeidet i norsk språk. Anonymkode: b7ee5...cf5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå