Gå til innhold

Får sjokk når jeg røyker

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Alle blir sjokkert når jeg røyker😂 Noen andre som opplever det samme?

Ja jeg trener nok over gjennomsnittet, ja jeg ser nok både sporty og ok+ ut, og ja jeg liker veldig godt å ta meg en røyk😄

Røyker ikke mer enn sånn 5-7 om dagen i snitt. Hver gang jeg er med nye folk blir de helt forfjamset når jeg tar opp røykpakka.

Er det slik at en må se sånn og sånn ut for st det skal være normalt å røyke litt?

Anonymkode: 835de...807

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du mener andre syntes du ser for bra ut til å være en røyker? Sikkert. 😂

Anonymkode: 23cfa...217

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel like mye det at du røyker, som gjør det. Uvanlig at folk røyker nå. Jeg er godt voksen, har en stor omgangskrets og kjenner bare ei som røyker. 

Anonymkode: 0ac6b...db5

• Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var som deg, slank og godt trent og røykte 6-7 sigaretter om dagen. Etter hvert ble det problematisk å være en oppegående person med fokus på helse og kosthold å gjøre det absolutt verste man kan gjøre mot sin egen helse, nemlig å røyke. Jeg vil ikke ha en alderdom med kols og hjerneslag forårsaket av røyking. Så jeg sluttet for 3 mnd siden. Og det er så deilig! 

Anonymkode: b185f...e37

• Liker 5
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok slik at røykere blir sett litt ned på i samfunnet.

Røyk lukter vondt. Etter at røykeloven kom, begynte færre folk å røyke. Dermed reagerer folk ekstra på røykelukt. Røyk er også helsefarlig. En ødelegger seg selv med overlegg. I tillegg er det jo dyrt.

Dermed tenker en fort at røykere er mindre intelligente. Så dersom du er en oppegående person, forstår ikke folk at du i det hele tatt røyker.

Anonymkode: c7331...048

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er vel sjokka over at noen fortsatt røyker etter at man vet hvor skadelig det er.

Jeg blir litt sjokka over at folk røyker og tenker at de er litt dumme.

Anonymkode: 3f6de...b40

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser flere tror røyking har noe med intelligens å gjøre, er dere seriøse?

Det har da ingenting med intelligens å gjøre, ærlig talt!

Røykere kommer fra alle samfunnslag, alder osv. noen velger å trykke i seg sjokolade, chips osv selv om de er overvektig. Noen tar seg en røyk fordi de synes det er godt, er det så vanskelig å forstå? 
Jeg er høyt utdannet og har en profilert jobb der jeg er leder for over 2000 ansatte, kanskje det er medvirkende til at folk ikke trodde jeg røykte? Jeg røyker fordi jeg synes det er utrolig godt, skulle vel innerst inne ønsket jeg aldri hadde begynt, men jeg har foreløpig ingen planer om å slutte.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så patetiske svar folk kommer med…

De folka du skriver om reagerer nok mest fordi du ser ekstra søt,  sunn og frisk ut ! 
Jeg er som deg… alle reagerer når røyken kommer frem ( spesielt ukjente) og har fått kommentarer på at du minner meg ikke om en som røyker i det hele tatt. Da referer personen til at jeg ser så slank og sunn og fin ut 😂 

nå til dags tåler ikke folk litt røyklukt …tåler ingenting og kommer med masse kommentarer om hvor forferdelig det er.

selvfølgelig er røyk usunt …hvem vet ikke det…blir uansett altfor mye hysteri ? 
fint for dem som klarer å slutte seff men man trenger ikke dynge ned en røyker fordeom 

Anonymkode: ff8ea...c48

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stirrer en ekstra gang på folk som tar seg en røyk ja, særlig av yngre. Uten at jeg tenker annet enn at det er rart og unormalt å røyke nå tildags. Og så kan røykere slutte å føle seg krenka, de vet samfunnet sitt syn på røykerne. 

Anonymkode: 2b8bc...e97

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.9.2024 den 1.11):

Røykere kommer fra alle samfunnslag

Vel, egentlig ikke, hvis du ser på store grupper av ulike samfunnslag.

Anonymkode: b66b7...943

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag er det både unormalt og harry å røyke om man er under en viss alder. De aller fleste skjønner dette.

Min første tanke når jeg ser noen under 50 som røyker er «hva gikk galt i oppveksten din som gjorde deg så lite oppegående?».

Og ser man blant annet i tråden her finnes det knapt en annen gruppe enn røykere som lar seg krenke så lett. Snøflak.

Anonymkode: dde89...0e2

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag er det ikke lenger normalt å røyke litt. 

Og det har blitt normalt og sosialt akseptert å stigmatisere røykere. Er en kulturgreie nå.  Er ikke måte på hvor mye røykere blir sett på og konfrontert for sin røyking. 

Skulle ønske man heller kunne fokusere på oss selv foran å arrestere andre. Man har alle noen svin i skogen. Om det er røyk, snus, pepsi max, cola, sjokolade, alkohol eller uansett. 

Litt ironisk er det at en kan stå der og konfrontere en røyker for å ta seg en sigg, for så dra hjem for å supe vin og spise sjokolade resten av kvelden selv...

For øvrig røyker jeg ikke selv, men elsker røyklukt. Det lukter så godt av andres røyk! Sånn koselig, søt lukt. :D 

Endret av Bombasi
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røykere kommer fra alle samfunnslag, alder osv. noen velger å trykke i seg sjokolade, chips osv selv om de er overvektig. Noen tar seg en røyk fordi de synes det er godt, er det så vanskelig å forstå? 
Jeg er høyt utdannet og har en profilert jobb der jeg er leder for over 2000 ansatte, kanskje det er medvirkende til at folk ikke trodde jeg røykte? Jeg røyker fordi jeg synes det er utrolig godt, skulle vel innerst inne ønsket jeg aldri hadde begynt, men jeg har foreløpig ingen planer om å slutte.

Røyk har beviselig en sterk sammenheng med både evnenivå og sosioøkonomisk status. Det betyr ikke at man ikke finner bøttevis med unntak, og at man selvfølgelig finner røykere i alle aldre og samfunnslag. Men det er godt dokumentert at røyking er sterkt overrepresentert i grupper der man også ser mye annet som indikerer ressurssvakhet. Massevis av folk med kun grunnskole som er både produktive, oppegående og flinke, men røyking er (etter de siste tallene her til lands) 4-5 ganger vanligere blant dem enn blant folk med høyere utdannelse. Det er selvfølgelig også mer som skiller de to gruppene enn kun røykefrekvens og utdannelsesnivå.

Anonymkode: 3c914...fd9

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Så patetiske svar folk kommer med…

De folka du skriver om reagerer nok mest fordi du ser ekstra søt,  sunn og frisk ut ! 
Jeg er som deg… alle reagerer når røyken kommer frem ( spesielt ukjente) og har fått kommentarer på at du minner meg ikke om en som røyker i det hele tatt. Da referer personen til at jeg ser så slank og sunn og fin ut 😂 

nå til dags tåler ikke folk litt røyklukt …tåler ingenting og kommer med masse kommentarer om hvor forferdelig det er.

selvfølgelig er røyk usunt …hvem vet ikke det…blir uansett altfor mye hysteri ? 
fint for dem som klarer å slutte seff men man trenger ikke dynge ned en røyker fordeom 

Anonymkode: ff8ea...c48

Det er vel ingen motsetning mellom å være slank og å røyke? Røykere er vel i snitt slankere enn ikkerøykere... Men selvsagt mer usunne likevel.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Røyk har beviselig en sterk sammenheng med både evnenivå og sosioøkonomisk status. Det betyr ikke at man ikke finner bøttevis med unntak, og at man selvfølgelig finner røykere i alle aldre og samfunnslag. Men det er godt dokumentert at røyking er sterkt overrepresentert i grupper der man også ser mye annet som indikerer ressurssvakhet. Massevis av folk med kun grunnskole som er både produktive, oppegående og flinke, men røyking er (etter de siste tallene her til lands) 4-5 ganger vanligere blant dem enn blant folk med høyere utdannelse. Det er selvfølgelig også mer som skiller de to gruppene enn kun røykefrekvens og utdannelsesnivå.

I et stort bilde, ja. Men du kan ikke se på èn røyker og dra disse linjene opp mot vedkommende. Èn røyker sier ingenting om hvilket evnenivå, sosioøkonomisk status og utdanningsnivå vedkommende har, eller ikke har. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 31.8.2024 den 21.54):

Alle blir sjokkert når jeg røyker😂 Noen andre som opplever det samme?

Ja jeg trener nok over gjennomsnittet, ja jeg ser nok både sporty og ok+ ut, og ja jeg liker veldig godt å ta meg en røyk😄

Røyker ikke mer enn sånn 5-7 om dagen i snitt. Hver gang jeg er med nye folk blir de helt forfjamset når jeg tar opp røykpakka.

Er det slik at en må se sånn og sånn ut for st det skal være normalt å røyke litt?

Herregud, du er høy på deg selv og utseende.. det har da ingenting med det å gjøre, mer at du i det hele tatt røyker, for oppegående mennesker røyker ikke lenger i dagens samfunn.

Anonymkode: 50a69...d87

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det har ikke noe å gjøre med hva hver enkelt tror eller ikke, men hva hver enkelt tenker. Røykere blir generelt sett litt ned på.

Anonymkode: 50a69...d87

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble tilsvarende overrasket av ei venninne som jeg oppdaget røyker, like før sommeren. Hun har tydeligvis alltid gjort det på fest, men nå mer i hverdagen også.

Jeg var ei av de «hæ?! Røyker du? DU?»-menneskene da hun viste/sa dette. Det har med å gjøre at det blir en krasj i forestillingen man har om en person og (godt begrunnelse og forskningsbaserte) «fordommer» mot røykere. 

Oppegående og ellers sunne og trente mennesker, som venninna mi, forventer man bare vet bedre. Det er jo derfor. Jeg tenker (inni meg), hva i all verden er vits for hennes del å trene 5-6 ganger i uka, når hun likevel bevisst kutter 15-20 år av livet sitt og svært sannsynlig gir seg selv en død av kreft? 

Bare fatter det ikke. Man vet bedre i dag. Og du burde vite bedre i dag.

Derfor kommer kommentarene.

Endret av LøkkaLine
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bombasi skrev (5 minutter siden):

I et stort bilde, ja. Men du kan ikke se på èn røyker og dra disse linjene opp mot vedkommende. Èn røyker sier ingenting om hvilket evnenivå, sosioøkonomisk status og utdanningsnivå vedkommende har, eller ikke har. 

Neinei, selvfølgelig ikke. Derfor jeg tross alt også skrev "det betyr ikke at man ikke finner bøttevis med unntak, og at man selvfølgelig finner røykere i alle aldre og samfunnslag".

Sånn statistikk predikerer ikke all verden når du møter et enkeltmenneske som røyker, nei. Poenget er bare at røykere har blitt ytterligere stigmatisert fordi det faktisk er noe i at røykere, som gruppe, oftere enn gjennomsnittet kommer dårligere ut på en del andre indikatorer også. Stigmatiseringen av røyking og røykere, samme hva man tenker om den, har ikke oppstått ut av ingenting.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chips og sjokolade kan forøvrig på INGEN måte sammenlignes med røyk. Les deg litt opp (eller ikke, om du ønsker å fortsette som du sier) 😅

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...