Perine Skrevet 3. september 2024 Forfatter #41 Del Skrevet 3. september 2024 tøydokka skrev (23 minutter siden): Bare synd at man ikke kan hamstre grønnsaker nå for lang tid fremover Enig, men om man har en fryser og råd til å handle inn slikt som f.eks purre, så sparer man både penger og tid en god stund ved å kutte opp og fryse. Eller om man orker å forvelle sellerirot eller blomkål og fryse. Ellers er det jo genialt om man tar seg tid til å lage opp noe som bare kan varmes opp i travle tider. Det er ikke lett å lagre noe i moderne boliger. Før hadde de fleste rundt her en potetbinge i kjelleren., hvor det ble fylt på på høsten og varte frem til sommeren. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. september 2024 #42 Del Skrevet 3. september 2024 Perine skrev (6 timer siden): En rett som jeg lager er å steke kjøttdeig og finkuttet kål sammen og ha i litt soyasaus, sesamolje og krydder. Det var noen som kalte dette for crackslaw. Det er det jeg kjenner som eggroll bowl. Noe jeg gjerne spiser til lunsj. Kål+kjøtt+asiatiske smaker. Bruker ofte det jeg har av restegrønnsaker som passer til kål i panna. Og bruker gjerne rester av kjøtt. Eller lager kun med grønnsaker. Anonymkode: 81512...695 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. september 2024 #43 Del Skrevet 3. september 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Du kan jo bare riste løs skallet på feddene. Det går fort og enkelt. Anonymkode: f68c3...5ab Jeg kjøper fersk i sesong, rett fra gård, da løsner ikke skallet så lett. Anonymkode: 81512...695 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alvario Skrevet 3. september 2024 #44 Del Skrevet 3. september 2024 Ja nå er det billig Jeg lager klar endel lapskausblandinger og fryser ned til travle dager. Dvs steker kjøtt eller pølser og når de er kalde fryser jeg dem i biter sammen med det vi har i lapskaus og en buljongterning. Da er det bare for ungdommene å helle i gryta sammen med litt vann sånn at de har en god middag før de skal ut på fritidsaktiviteter. Fryser også ned blomkål og brokkolibuketter, samt oppdelte gullrøtter i store containere slik at man bare tar opp det man skal ha til hver enkelt måltid. Har også begynt å fryse ned rester av urter. Ofte kjøper jeg hele planter, men bruker bare deler før den visner. Fikk tips om å fylle opp isbitebeger med oppkuttede urter og litt olivenolje i hvert kammer. Da har man alltid «ferske» urter til å ha i middag, salater m.m. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perine Skrevet 3. september 2024 Forfatter #45 Del Skrevet 3. september 2024 Jeg synes at høsten er en flott årstid, og koser meg med matlaging til både nå og senere. Min 10 liters gryte er iallfall veldig ofte i bruk når grønnsaker og priser er på sitt beste. Fryseboksen fylles opp med store og små porsjonsmiddager, til nytte og glede for meg og mine. Sist helg laget jeg en rett uten faste oppskrifter, mengder, grenser og regler, annet enn egen fantasi og størrelse på gryta: Lapskaus 😊 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. september 2024 #46 Del Skrevet 3. september 2024 Perine skrev (På 2.9.2024 den 11.15): Denne uka har de redusert grønnsaksprisene enda mer, ser jeg 😊👍 jeg ble litt sliten i hendene etter all oppskjæringen i helgen, så jeg kommer nok til å drøye litt før jeg småhamstrer mer. Nå skal jeg bare bruke opp blomkålen og sellerirøttene til suppe og mos denne uken. Jeg elsker måten du skriver på i denne tråden, ser for meg bilder også, så koselig 😍 Anonymkode: 299cd...38c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sen ve ben Skrevet 3. september 2024 #47 Del Skrevet 3. september 2024 Hvor er det best tilbud på purreløk? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perine Skrevet 3. september 2024 Forfatter #48 Del Skrevet 3. september 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Jeg elsker måten du skriver på i denne tråden, ser for meg bilder også, så koselig 😍 Anonymkode: 299cd...38c Så koselig kommentar ❤️ Tusen takk 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perine Skrevet 3. september 2024 Forfatter #49 Del Skrevet 3. september 2024 Sen ve ben skrev (34 minutter siden): Hvor er det best tilbud på purreløk? Best vet jeg ikke, men jeg synes at Kiwi har grei pris med 29,90 for en bunt med 3 purrer denne uka. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perine Skrevet 7. september 2024 Forfatter #50 Del Skrevet 7. september 2024 (endret) Grønnsaksfesten fortsetter, hurra. Nå skal jeg på butikken og hente meg en ny forsyning av grønnsaker, deriblant minst to bunter purre og sellerirot. Å ha ferdig kuttet purre i boks eller glidelåsposer i frysen, er virkelig kjekt, og det er så enkelt å bruke av. Jeg har laget opp masse lapskaus og spist blomkål/brokkolimos eller suppe, gulrotsuppe og andre ting hver dag den siste tiden, så nå får jeg i meg masse gode vitaminer og mineraler og mer motstandskraft mot forkjølelser og slikt - tror jeg. I dag var det bare et par poteter og noen usle rester av grønnsaker igjen i grønnsaksskuffen, litt over en kilo totalt, og de ble til en nydelig moset suppe med en liten skvett lett matfløte oppi. Bilde av suppa mi her Endret 7. september 2024 av Perine 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøkenfryden Skrevet 7. september 2024 #51 Del Skrevet 7. september 2024 Perine skrev (På 1.9.2024 den 14.09): Det var lurt å preppe hvitløk 😊 jeg glemmer ofte hvitløken i grønnsaksskuffen og må kaste og kjøpe ny. Jeg holder på å rense og kutte 5 store purrer til frys nå. Kjøpte 6 stk i går og har nettopp brukt en av de i lapskausen jeg har laget i dag. Jeg må kjøpe inn flere purrer, for det er jeg veldig glad i, og det er dyrt på vinteren. Lurt med hvitløk! Her fryser vi porsjonsbiter med skrelt ingefær og med finhakka chili i mini porsjonspakker. Gull til mine supper🥰 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perine Skrevet 7. september 2024 Forfatter #52 Del Skrevet 7. september 2024 Jeg måtte på butikken 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perine Skrevet 7. september 2024 Forfatter #53 Del Skrevet 7. september 2024 2 bunter = 6 purrer = 1750 gram ferdig renset. vasket, kuttet og pakket ned for fryseboksen 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2024 #54 Del Skrevet 7. september 2024 Kjøpte en stor kålrot i dag på Eurospar. 76kr kostet kålroten - helt vanvittig pris. Anonymkode: 6cd2c...ef5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perine Skrevet 7. september 2024 Forfatter #55 Del Skrevet 7. september 2024 (endret) AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kjøpte en stor kålrot i dag på Eurospar. 76kr kostet kålroten - helt vanvittig pris. Anonymkode: 6cd2c...ef5 Enig. Jeg betalte 29,90 pr kg på Kiwi denne uka. Den jeg kjøpte var veldig liten og så heller sørgelig ut. Den kan da umulig være fra dette året. Hva har skjedd med kålrotprisene? De har alltid vært blant de billigste grønnsakene. Bare rister på hodet og skjønner ingenting, jeg. Noe som jeg ble ganske gretten for i dag, var gulrøttene fra First Price. Fine gulrøtter altså, men den kiloposen måtte jeg betale 27,80 for i dag. Det var 17,50 i forrige uke. Grønnsakene skal jo holde seg billige nå, trodde jeg - i allefall en liten stund fremover. Endret 7. september 2024 av Perine 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perine Skrevet 7. september 2024 Forfatter #56 Del Skrevet 7. september 2024 (endret) Jeg kjøpte også en bunt med 3 sellerirøtter. Jeg orker ikke å finkutte så veldig på stilker og gress igjen nå, så jeg har bare vasket og grovkuttet det. Nå har jeg fylt det i en gryte og helt på 1/2 liter vann. Kanskje jeg kan få laget en slags puré og fryse? Prøver…. Det er gjort, og nå skal jeg bare fryse det ned og pakke ordentlig inn når det er frosset. Spørsmålet er hva og hvordan jeg kan bruke det? Som en ingrediens i suppe/lapskaus, eller? Endret 7. september 2024 av Perine Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perine Skrevet 18. september 2024 Forfatter #57 Del Skrevet 18. september 2024 I går kjøpte jeg to bunter til med purre, så nå har jeg vel tilsammen vasket og kuttet opp over 50 purrer og frosset ned i glidelåsposer. Jeg er jo veldig glad i purre og har spist godt av lasset allerede. Nå synes jeg de buntene på tilbud begynner å se litt mer pjuskete ut i den grønne delen, så jeg tror det holder nå. Hodekål har falt i pris til under 10 kr kg, så jeg vil lage en stor gryte med surkål snart. Det er også greit å ha i fryseren til mange middager. Jeg liker det til kjøttkaker og annet sammen med brun saus. Og dessuten er jeg ikke ferdig med fårikålgrytene for i år. Jeg liker også å prøve nye retter med mye kål. En av disse er en form med kålstuing nederst, løk og litt sterk krydret kjøttsaus over og litt ost på toppen. Potetene holder seg fortsatt dyre, men regner med å finne bedre priser om noen uker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september 2024 #58 Del Skrevet 19. september 2024 Norske grønnsaker er topp, og det er også norsk frukt. Har kjøpt korger med norske plommer de siste ukene, og for noen nydelige plommer! Store som små epler, passe faste, og nydelig søte. Det har vært trist å lese oppslagene om alle plommene som bøndene har måttet kaste. Anonymkode: 97c6e...677 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perine Skrevet 19. september 2024 Forfatter #59 Del Skrevet 19. september 2024 (endret) AnonymBruker skrev (5 timer siden): Norske grønnsaker er topp, og det er også norsk frukt. Har kjøpt korger med norske plommer de siste ukene, og for noen nydelige plommer! Store som små epler, passe faste, og nydelig søte. Det har vært trist å lese oppslagene om alle plommene som bøndene har måttet kaste. Anonymkode: 97c6e...677 Plommer er nydelig, men som forbruker synes jeg slike avgjørelser er helt forferdelige. Endret 19. september 2024 av Perine Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perine Skrevet 19. september 2024 Forfatter #60 Del Skrevet 19. september 2024 (endret) Hodekål er en super grønnsak, som gjør underverker for fordøyelsen. Nå koster den under 10kr kg og kan derfor pynte godt i matbudsjettet. Jeg har aldri vært begeistret for vanlig, kokt kål som grønnsak til middag, men kun brukt den i diverse gryter. Nå har jeg funnet ut at den kan brukes til en Kjempegod kremet kålsuppe Endret 4. oktober 2024 av Perine 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå