Gå til innhold

Det er NÅ vi bør kjøpe grønnsaker 👍 💰

Perine

Anbefalte innlegg

No shit! 😂 
Sikkert ikke derfor den tradisjonelle husmannskosten og norsk tradisjonsmat er preget av hva som er i sesong… fordi det er bærekraftig og mest økonomisk….

Anonymkode: fcb7a...ebe

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kjøper frosne grønnsaker når det er på tilbud i stedet og har dermed tilgang til gode grønnsaker hele året.

Anonymkode: b5c64...d63

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hva gjør du med alle grønnsakene? Blomkål feks. 

Fryser du dem rå, forveller dem, eller lager suppe?

Anonymkode: 87caa...5d9

(jeg er ikke TS): Men lager opp om høsten;  

- Gratenger, i alle varianter. 

- Blomkål - suppe og puré. 

- Lapskaus; rotgrønnsaker, inkludert purreløk og potet, med røkt svineknoke. 

- Gulrøtter - suppe

- Kålstuing

- Sylter rødløk, kål, reddik, rødløk og rotgrønnsaker, er godt i bao, lefser, taco med mer, gjennom året. 

- Paier, gjerne med lam, eller annet sesongkjøtt. 

Sparer mye penger på å kjøpe i sesong. Men vel så viktig er det at vi gjennom året har sunn mat jeg bare kan plukke fra fryser eller bod, og spare tid. 

Kjøper også en del uvaskede grønnsaker på tampen av sesongen. De holder fint i kjøleskap i 2-3 måneder. 

Anonymkode: 81512...695

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perine skrev (9 timer siden):

Hvorfor ser du ikke på priser? Det er jo like viktig å tenke økonomi i maten vi handler som i alt annet. Jeg vet om andre også, som gjerne bruker for mye penger for en matvare, men som er millimeternøyaktig når det gjelder f.eks. bank og finans. Alt går inn og ut av den samme kasse.

Det er ikke viktig for meg å tenke økonomi i maten jeg handler. Jeg bruker under 10 % av lønnen min på mat. Det er mine penger som jeg har lov til å bruke akkurat som jeg selv vil.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hateridioter skrev (13 timer siden):

Jeg pleier ikke å se på prisene på grønnsaker uansett årstid. Jeg ser etter om de er norske. Blir ikke flådd av grønnsaker.

Dagens mest hjernedøde svar.

Anonymkode: 18f90...434

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hver høst kjøper jeg inn purre som deles opp og fryses.Fint å ha utover vinteren 

Anonymkode: 0f551...f50

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hver høst kjøper jeg inn purre som deles opp og fryses.Fint å ha utover vinteren 

Anonymkode: 0f551...f50

Ikke dumt. Purre er blant grønnsakene jeg aldri bruker en hel av, med mindre jeg lager store porsjoner for fryser. Blancherer du først? 

Hvitløk er forresten mitt beste tips, i tillegg til det jeg har nevnt. Renser, og kjører til grove biter i mikser med litt olje, fryser i 1ts størrelser på brett, heller over i ziplockpose (dobbel), så har jeg hvitløk for måneder, uten å måtte rense en eneste fedd. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ikke dumt. Purre er blant grønnsakene jeg aldri bruker en hel av, med mindre jeg lager store porsjoner for fryser. Blancherer du først? 

Hvitløk er forresten mitt beste tips, i tillegg til det jeg har nevnt. Renser, og kjører til grove biter i mikser med litt olje, fryser i 1ts størrelser på brett, heller over i ziplockpose (dobbel), så har jeg hvitløk for måneder, uten å måtte rense en eneste fedd. 

Det var lurt å preppe hvitløk 😊 jeg glemmer ofte hvitløken i grønnsaksskuffen og må kaste og kjøpe ny. 
Jeg holder på å rense og kutte 5 store purrer til frys nå. Kjøpte 6 stk i går og har nettopp brukt en av de i lapskausen jeg har laget i dag. Jeg må kjøpe inn flere purrer, for det er jeg veldig glad i, og det er dyrt på vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

(jeg er ikke TS): Men lager opp om høsten;  

- Gratenger, i alle varianter. 

- Blomkål - suppe og puré. 

- Lapskaus; rotgrønnsaker, inkludert purreløk og potet, med røkt svineknoke. 

- Gulrøtter - suppe

- Kålstuing

- Sylter rødløk, kål, reddik, rødløk og rotgrønnsaker, er godt i bao, lefser, taco med mer, gjennom året. 

- Paier, gjerne med lam, eller annet sesongkjøtt. 

Sparer mye penger på å kjøpe i sesong. Men vel så viktig er det at vi gjennom året har sunn mat jeg bare kan plukke fra fryser eller bod, og spare tid. 

Kjøper også en del uvaskede grønnsaker på tampen av sesongen. De holder fint i kjøleskap i 2-3 måneder. 

Jeg har også alltid likt å lage opp mat eller fryse preppede ingredienser. Det er greit å gjøre slikt når man har tid. Og mye enklere å være familiekokk i travle tider. Det gjelder alle typer mat og måltider, slik som å bake brød og fryse ferdig oppkuttet i skiver. Slike ting har spart både stress, økonomi og unødvendige bekymringer. Det er jo avhengig av interesse, men jeg liker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perine skrev (23 minutter siden):

Jeg har også alltid likt å lage opp mat eller fryse preppede ingredienser. Det er greit å gjøre slikt når man har tid. Og mye enklere å være familiekokk i travle tider. Det gjelder alle typer mat og måltider, slik som å bake brød og fryse ferdig oppkuttet i skiver. Slike ting har spart både stress, økonomi og unødvendige bekymringer. Det er jo avhengig av interesse, men jeg liker det.

Samme her. Det er noe jeg liker å holde på med, og har faste prosjekter nesten hver uke. Det at man sparer tid og penger er bare en bonus. Og selv om jeg er temmelig lei av hvitløksrensning etter en time, så er jeg takknemlig for egen innsats hver gang jeg plukker en hvitløkskule fra fryser. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Man kan også skrelle hvitløkfeddene og fryse de ned. Jeg har alltid en boks med hvitløksfedd i fryseren.

Anonymkode: 05d41...415

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Man kan også skrelle hvitløkfeddene og fryse de ned. Jeg har alltid en boks med hvitløksfedd i fryseren.

Anonymkode: 05d41...415

Gjorde begge deler før. Men tar så mye lengre tid å rense hele fedd, enn å bare knuse feddet. Og endte uansett opp med at jeg aldri bruker hele fedd, kun grovhakket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 1.9.2024 den 0.23):

Spagettigresskar er tilbake og koster 29,90,- per kilo på Spar neste uke. Gleder meg 😍

Anonymkode: 9d7a6...f40

Hva lager du av den?

Anonymkode: 299cd...38c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne uka har de redusert grønnsaksprisene enda mer, ser jeg 😊👍 jeg ble litt sliten i hendene etter all oppskjæringen i helgen, så jeg kommer nok til å drøye litt før jeg småhamstrer mer.  Nå skal jeg bare bruke opp blomkålen og sellerirøttene til suppe og mos denne uken.  

Endret av Perine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen linker til noen gode oppskrifter?

Hilsen student som skal hamstre på trippeltrumf😂

Anonymkode: e7e0a...156

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blomkål

https://www.matprat.no/oppskrifter/familien/blomkalsuppe/

https://www.veganske-produkter.no/oppskrift-pa-blomkal-vinger-i-airfryer/

https://no.wilfa.com/blogs/oppskrifter/sticky-blomkal-i-airfryer

Purre

https://oppskrift.klikk.no/ingrediens/frukt-baer-og-gronnsaker/gronnsaker/purre

https://www.matprat.no/oppskrifter/gjester/ostegratinert-purre/

https://gladkokken.no/oppskrifter/purrestuing-elsker-dette-alsidige-tilbehoret

https://www.godt.no/oppskrifter/pai/1006/enkel-middagspai-med-bacon

https://www.tine.no/oppskrifter/middag-og-hovedretter/pizza-og-pai/pai-med-purre-og-sjampinjong
Jeg lager også  «paier» uten å bruke paideig. Legger bare fyllet i en ildfast form.

Kål

https://www.frukt.no/oppskrifter/okonomiyaki/

https://www.frukt.no/oppskrifter/enkel-coleslaw/

En rett som jeg lager er å steke kjøttdeig og finkuttet kål sammen og ha i litt soyasaus, sesamolje og krydder. Det var noen som kalte dette for crackslaw.

sellerirot

https://folketsmatblogg.com/oppskrift/flotegratinert-sellerirot/

Jeg liker å ha sellerirot i lapskaus og kjøttsuppe også.  Mos er også godt.  Man kan visst også bruke den som «bakt potet»

Det er masse grønnsaker som er fine å lage gratenger av. Kok opp de grønnsakene du vil bruke, og hvit saus.  Bland inn makaroni.  Bruk gjerne noe kokt kjøtt, fisk, kylling eller pølse i tillegg. Ha brødrasp, knust kavring eller knust knekkebrød på toppen. 
 Jeg lager hvit saus til grateng ved å vispe sammen 1 liter melk og 4-5 ss mel, helle det i gryte med en ss smeltet smør. Kokes i ca 5 minutter.   Da passer det å bruke 2-3 dl tørr makaroni som bare blandes inn i den kokte sausen. Jeg erstatter ofte en del av melken med kraft, buljong eller bare vann.  
Noen bruker egg i gratengen.  F.eks 3 egg som bare røres sammen med gratengmassen, eller rør inn eggeplommene og stivpisk hviten, som vendes forsiktig inn i resten.    Så steker man dette på 200 grader i ca 30-40 min.

Forklaringen ble vel litt rotete, men du finner sikkert masse oppskrifter på nettet. 

Endret av Perine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 31.8.2024 den 21.03):

Hva gjør du med alle grønnsakene? Blomkål feks. 

Fryser du dem rå, forveller dem, eller lager suppe?

Anonymkode: 87caa...5d9

Har nettopp laget flere liter blomkålssuppe og fryst ned. Nam!

Koker lett blomkålen i biter

(tar bort noen biter som ikke skal mikses)

Heller i 2 bokser kokosmelk til to hoder

Tilsetter kyllingfond

hvitløk

litt urter 

Blender alt med stavmikser

Nydelig, næringsrik og mettende. 

Anonymkode: c1e4a...088

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.9.2024 den 14.42):

Samme her. Det er noe jeg liker å holde på med, og har faste prosjekter nesten hver uke. Det at man sparer tid og penger er bare en bonus. Og selv om jeg er temmelig lei av hvitløksrensning etter en time, så er jeg takknemlig for egen innsats hver gang jeg plukker en hvitløkskule fra fryser. 

Du kan jo bare riste løs skallet på feddene. Det går fort og enkelt.

Anonymkode: f68c3...5ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...