Gå til innhold

Hvordan er det å bo i Askim med barn?

mammaemma

Anbefalte innlegg

Har hørt en si at Askim ikke er bra? Erfaringer? Noen som vet? Hvor er det best å flytte med barn og i forhold til boligpriser? Askim? Fredrikstad? Moss? Sarpsborg? Andre steder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mye fattigdom og sosiale utfordringer i Østfold generelt. Indre Østfold er er "høl". Ville styrt unna Askim og Sarpsborg, mensMoss og Fredrikstad er marginalt bedre. Litt pest eller kolera, egentlig.

Anonymkode: d9485...cda

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bygdeskolene rundt her, er solide. Har mye familie her. Spesielt Kirkefjerdingen og Hærland skole går for å være svært gode

Anonymkode: 91623...44e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp leilighet i nærheten av Askim stasjon, så har man veldig kort pendlevei til Oslo og mye lavere priser enn i større byer. 

Anonymkode: 0d239...abd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungdomsskolene og VGS i Askim har tøffe utfordringer med narkotika. Follo er enda verre

Kilde: Venninne som jobber med ungdom i en av byene ved siden av. 

Sentrumskolen i Askim skal være solid, med spesielt gode lærere. Men det er minst 85 % utenlandske barn på hvert eneste trinn. Noe som  sikkert gjør norskundervisningen spesielt krevende. På en annen side gir dette sikkert flere ressurser da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Mysen/ Rakkestad/ Trøgstad/ Ørje? Når du først skal ut på landet mener jeg. Her er prisene enda litt lavere (Kanskje bortsett fra Mysen, det blir muligens likt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville valgt Spydeberg fremfor Askim. Går et skille her, mer ressurssterke familier generelt. Mange Oslopendlere 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Kjøp leilighet i nærheten av Askim stasjon, så har man veldig kort pendlevei til Oslo og mye lavere priser enn i større byer. 

Og det er det en grunn til. Ingen bor med familie i Askim hvis de har råd til noe bedre. 

Anonymkode: 7b1c7...f6d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og det er det en grunn til. Ingen bor med familie i Askim hvis de har råd til noe bedre. 

Mange fine hus med gangavstand til sentrum. Lysløype og skogen som nærmeste nabo, 10 minutter å gå til stasjonen 

https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=367053780&ci=7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Mange fine hus med gangavstand til sentrum. Lysløype og skogen som nærmeste nabo, 10 minutter å gå til stasjonen 

https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=367053780&ci=7

Ja, hvorfor tror du de er så billige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Treroms leiligheter helt ned mot tre millioner i sentrum ser jeg. Rimelig med tanke på avstanden til Oslo. Foretrekker selv å bo i Oslo, men ville nok vurdert innenfor en times reise til byen med såpass lave priser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker said:

Treroms leiligheter helt ned mot tre millioner i sentrum ser jeg. Rimelig med tanke på avstanden til Oslo. Foretrekker selv å bo i Oslo, men ville nok vurdert innenfor en times reise til byen med såpass lave priser. 

Som sagt en grunn til at prisene er det de er. Enormt mange fremmedspråklige på skolene, men uten ekstra ressurser som i Oslo. Mye rus, høy arbeidsledighet og andel trygdemottakere, lav score på skoleresultater, lav score på ungsomsundersøkelsen. Lista er lang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Som sagt en grunn til at prisene er det de er. Enormt mange fremmedspråklige på skolene, men uten ekstra ressurser som i Oslo. Mye rus, høy arbeidsledighet og andel trygdemottakere, lav score på skoleresultater, lav score på ungsomsundersøkelsen. Lista er lang. 

Ja, kanskje bedre for enslige eller par. Men man får mye av det i mange deler av Oslo også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dessverre bir byen kalt "Hasjim". Det er visst mye rus der. ANg det som ble skrevet over her med 85% utenlandske, så stemmer ikke det. 

Jeg bor ca 15 min unna. Ville ikke bodd i Askim. Når det er sagt så sliter vel de fleste stedene med sitt. 

Anonymkode: 1ae9e...598

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i Askim og trives godt! Store forskjeller mellom «bydelene» da. Sør for gamle E18 er generelt bra. Liker at det er akkurat passe stort her, og korte avstander til alt. 
Ville holdt meg unna Ihlen, Frosterud, Sollia, Grønlund og Høyendal. 

Anonymkode: 13afa...d1e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vokste opp i skolekretsen til Korsgård, og det var en veldig fin barndom. Det er riktignok 20 år siden jeg flyttet, så vet ikke hvordan det er nå. 

Jeg bor nå i Akerhus, men kjenner flere barnefamilier som bor i Spydeberg. Skolene er gamle, men det skal være totalrenovering på den største skolen i år eller neste år. De jeg kjenner trives veldig godt, litt mindre miljø enn Askim, men samtidig enda nærmere Oslo. 

Anonymkode: f87b8...3d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...