Gå til innhold

Er menn generelt mer umoden enn kvinner?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og eksen har vært sammen to ganger. Vårt lengste forhold varte i 2-3 år. Før sommeren var vi sammen igjen i en kort periode. Det jeg synes er veldig rart er at han virker langt mer umoden nå enn når vi var sammen første gangen. Han er over 30 år og oppfører seg barnsligere enn mange 18-19 åringer. Humoren hans er blitt så drøy at den ikke er morsom lenger. Han filmer at han råkjører sammen med kompisene sine, i tillegg til at han var i en MC ulykke i sommer på grunn av høy fart i sving.

I kveld er han på en konsert eller en festival og sendte meg snap av at han klinte med en jente. Hun så ut som hun var maks 20 år. Uavhengig av alderen hennes er det uansett veldig barnslig å ta slike video og sende det til folk. Kort tid etter at jeg åpent snappen sendte han 2 snapper til som han slettet rett etterpå. Hva ønsker han å oppnå med det??? 🤨

Han har også fått seg mange nye venner siste årene etter vårt første forhold, de nye vennene hans som er i begynnelsen eller midten av 20 årene. Han drikker/fester ofte både fredag og lørdag så lenge han ikke har sønnen sin hos seg.

Problemet er at dette er noe jeg observerer hos flere enn bare han. Ikke de samme tingene, men at mange av dem virker mye mer umoden enn alderen deres tilsier. Vurderer nesten å finne meg en mann på 40+ 😒 er så lei umodne og barnslige menn. Flere med samme erfaring? 

Anonymkode: 5537e...355

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Generelt, ja. Men virker mer som om du har funnet deg en umoden mannebaby + drittsekk

Anonymkode: 98541...8f6

• Liker 11
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min er året yngre enn meg (jeg er 31) og han er ikke umoden i det hele tatt :) 

• Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi utvikler oss nok ikke helt likt hele oppveksten nei, men en mann på 30 kan ikke skylde på dette. Dette er noe med han personlig. 

Anonymkode: 8f165...493

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om voksne kvinner eller menn oppfører seg som tenåringer har ikke det med kjønn å gjøre, men noe hver enkelt må svare for selv. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vi utvikler oss nok ikke helt likt hele oppveksten nei, men en mann på 30 kan ikke skylde på dette. Dette er noe med han personlig. 

Han kan ikke skylde på alderen nei, men min erfaring er at menn i 20-30 årene oftere er langt mer umoden enn kvinner. Er dette noe de vokser av seg når de nærmer seg 40? 😆 eller forblir de slik resten av livet? Har aldri datet en mann på 40 +, men vurderer det sterkt nå 🤪

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Han kan ikke skylde på alderen nei, men min erfaring er at menn i 20-30 årene oftere er langt mer umoden enn kvinner. Er dette noe de vokser av seg når de nærmer seg 40? 😆 eller forblir de slik resten av livet? Har aldri datet en mann på 40 +, men vurderer det sterkt nå 🤪

Hvis man skal definere umoden/moden er ikke definisjonen lik, så først må vi avklare hva som er «moden». Jeg vil si at moden er at man evner å planlegge langsiktig og kortsiktig og gjennomføre avtaler. Jeg vil si at det handler om evne til å sette andre foran seg selv, ved å ta vare på jobb, familie og venner - og se at resultatet av det er at andre har lyst til å ta vare på deg. Modenhet handler om å tenke langsiktig, men også å ha erfaringen til å se hvilke relasjoner du ikke vil bruke tid på. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Kanskje du bør skifte miljø? 😂 kjenner mange voksne menn i 30-årene 😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det handler om personlighet. Tipper eksen din oppfører seg sånn som 50-70 åring også. Noen menn (og kvinner) blir aldri voksne 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Hilsen mann, 40 +

:ball:

Anonymkode: d8bd7...b27

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, generelt er ikke menn mer umodne enn kvinner.

Tradisjonelt har menn måttet ta enormt ansvar for å jobbe, skaffe penger og holde liv i kone og barn. De har derfor blitt veldig tidlig ansvarlige og med mange plikter. Man har ikke kunnet fjase bort livet sitt.

Nå for tiden har nok dette endret seg, samfunnet stiller i større grad opp for de som kanskje ikke har helt lysten på å sørge for seg selv og andre. Da kan man heller leke og ha det moro uten at det får så mange konsekvenser. Men det tror jeg gjelder for begge kjønn.

Anonymkode: 09549...f37

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror egentlig det er mest en person greie, og det bare er sånn de er som person. Kanskje blir det bedre, men det trenger ikke bli det heller.

Sats på å finn en fin mann og tenk modenhet i  personlighet, ikke alder. Da brenner du deg fort.

Anonymkode: 07f56...5c0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg har datet menn på 50+ og kan informere om at det er mange menn i den alderen som oppfører seg umodent. Vært med i ei singelgruppe på Facebook. Fikk så mange pm med umodne kommentarer fra menn 50-70 år. Og uønskede dicpics. Og jeg kjenner unge menn som oppfører seg modent. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 hours ago, AnonymBruker said:

De er sånn resten av livet :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menn er trolig litt mindre modne enn jenter før 25 års stadiet. De som forblir umodne etter det har trolig noe medfødt. Psykisk utviklingshemmede. Ellers har jeg observert mange menn som blir langt mer modne enn damer ved 30 - 40 - 50. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det går mest på personlighet når man først har kommet i voksen alder.

Skjønner at vi kan snakke om en forskjell i modenhet på barneskolen, og at impullskontrollen til menn på 19 kan være hakket dårligere enn hos damer. Men når man er ordentlig voksen kan man ikke lenger skylde på det.

Vi kan ha litt forskjellig adferd basert på kjønn som kan være både forståelig og fint. Men vi blir gjerne ikke tenåringer på nytt igjen uavhengig av kjønn...

Men enkelte personer er umodne hele livet. Det har vel de fleste av oss oppdaget.

Min svigermor er sammen med en forferdelig umoden mann på ca. 60 år. Skulle ønske hun hadde gått ifra han fordi han tenker kun på seg selv, skal ha det gøy hele tiden, og min svigermor sitter ofte oppløst i tårer på grunn av han. Han kunne fint finne på å sende en sånn video.

Men heldigvis er mitt inntrykk at dette ikke er normen.

Anonymkode: 09b2a...34b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan nok ikke bekrefte eller avkrefte om et kjønn har potensiale til å modnes mer enn det andre. Jeg er snart 40, jeg møter opp til jobb og gjennomfører den så godt jeg kan. Jeg har god kontroll på økonomien, egen leilighet, er papp og har barnet mitt 50%. Synes jeg behersker livet, og har mye glede av det. Men, for ikke lenge siden drømte jeg at jeg var en banan, og måtte løpe for livet da flere monster prøvde å spise meg, stress! Jeg kan også finne på veldig mye barnslig, og ha mye glede av det også.

Hva legger man i å være umoden? Er det å få en ro i kroppen og ikke la andres meninger hindre deg i å leve livet slik du selv vil? Er det å leve livet slik samfunnet forventer at man skal leve ved en gitt alder, selv om man skulle møte veggen, bli deprimert? 

Anonymkode: 64acb...77d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg og eksen har vært sammen to ganger. Vårt lengste forhold varte i 2-3 år. Før sommeren var vi sammen igjen i en kort periode. Det jeg synes er veldig rart er at han virker langt mer umoden nå enn når vi var sammen første gangen. Han er over 30 år og oppfører seg barnsligere enn mange 18-19 åringer. Humoren hans er blitt så drøy at den ikke er morsom lenger. Han filmer at han råkjører sammen med kompisene sine, i tillegg til at han var i en MC ulykke i sommer på grunn av høy fart i sving.

I kveld er han på en konsert eller en festival og sendte meg snap av at han klinte med en jente. Hun så ut som hun var maks 20 år. Uavhengig av alderen hennes er det uansett veldig barnslig å ta slike video og sende det til folk. Kort tid etter at jeg åpent snappen sendte han 2 snapper til som han slettet rett etterpå. Hva ønsker han å oppnå med det??? 🤨

Han har også fått seg mange nye venner siste årene etter vårt første forhold, de nye vennene hans som er i begynnelsen eller midten av 20 årene. Han drikker/fester ofte både fredag og lørdag så lenge han ikke har sønnen sin hos seg.

Problemet er at dette er noe jeg observerer hos flere enn bare han. Ikke de samme tingene, men at mange av dem virker mye mer umoden enn alderen deres tilsier. Vurderer nesten å finne meg en mann på 40+ 😒 er så lei umodne og barnslige menn. Flere med samme erfaring? 

Det er forskjell på menn. Jeg har en sånn i vennegjengen min som skal drive med show off som er veldig viktig, ikke tenker mer enn en dag av gangen. Han klarer ikke håndtere økonomi eller ansvar. Han skaffet seg en masse nye 20 åringer som venner etter at vennekretsen hans som jeg er en del av har modnet vekk fra 18-20 åringsfasen. 

Han har fyllekjørt, stjelt, kjører fort og filmer det for å virke kul.

Vil si det er noen menn som bare er sånn, det er ikke de du vil ha et forhold med eller er ektemann materiale.

Samtidig så har jeg kommet borti ei dame som jeg prøvde å bli sammen med som skjulte seg bak falsk identitet på sosiale medier, ville aldri la meg komme til leiligheten hennes av merkelige grunner. Hun ville aldri vise meg id. Jeg ble veldig mistenkelig når jeg spørte videre og hun sa hun ikke ville snakke om det og vise meg hjemmet sitt av personlige grunner før hun giftet seg. Tenkte bare ja , det hørtes helt villt ut, kan ikke gifte seg med en som skjuler allt. Fikk sjekket opp navnet hun sa til meg i systemene siden jeg har en søster i politiet som ville hjelpe meg så jeg ikke ble lurt. Ingen fantes med det navnet i Norge. 

Tror det finnes både umodne damer og menn, men av min forståelse er det flere menn ihvertfall i yngre alder.

Anonymkode: d5ae1...227

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på hvor du leter. Menn som er infantile, ikke har forlatt fjortisstadiet og driver med "guttaboys"-opplegg er det en del fler av enn kvinner som fortsatt er 14 år mentalt, men "generelt er det slik" er en fordummende konklusjon når det er stor variasjon. Sier du "generelt er det slik og sånn" drar du også med deg det enorme antallet menn som ikke passer generaliseringen, tross alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg kan nok ikke bekrefte eller avkrefte om et kjønn har potensiale til å modnes mer enn det andre. Jeg er snart 40, jeg møter opp til jobb og gjennomfører den så godt jeg kan. Jeg har god kontroll på økonomien, egen leilighet, er papp og har barnet mitt 50%. Synes jeg behersker livet, og har mye glede av det. Men, for ikke lenge siden drømte jeg at jeg var en banan, og måtte løpe for livet da flere monster prøvde å spise meg, stress! Jeg kan også finne på veldig mye barnslig, og ha mye glede av det også.

Hva legger man i å være umoden? Er det å få en ro i kroppen og ikke la andres meninger hindre deg i å leve livet slik du selv vil? Er det å leve livet slik samfunnet forventer at man skal leve ved en gitt alder, selv om man skulle møte veggen, bli deprimert? 

Anonymkode: 64acb...77d

Når det er problem oppførsel, mangel på konsekvent tekning. 

Anonymkode: 07f56...5c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...