Gå til innhold

Blir sulten så fort etter havregryn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hva er det du tenker gjør havregryn så sunt forresten? 

Anonymkode: 45476...e46

Ts her. Har lest at havregryn inneholder mye kostfiber som er bra for fordøyelsen, inneholder 11 g protein pr 100 g, inneholder noen fibre som kan senke kolesterolet med 5-10 % og er langsomme karbohydrater som da visstnok skal mette lenge. Leste et annet sted at det var veldig godt og mettet mer med 1 ss peanøttsmør, det hørtes (farlig) godt ut. 

Anonymkode: 413fc...ad0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Havregryn er veldig sunt og bra, men som flere har nevnt burde det tilsettes gjerne fett og gjerne litt ekstra protein i tillegg for å mette lenger.

Anonymkode: e00a1...5f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det vel fordi måltidet mangler fett som gir signaler om metthet. At magen fylles, handler i mindre grad om å bli mett, det er kjemi og utløsning av signalstoffer mellom mage og hjerne. 

Anonymkode: c6a43...683

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fett sammen med havregryn (som har en del karbohydrater) kan trigge hamstringsinstinktet vårt. Er bedre å spise fett sammen med protein for å unngå dette. Med mindre man ønsker å holde eller gå opp i vekt.

Anonymkode: 3f7e3...d05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts igjen. Hva er "gode og sunne" kilder til fett? Jeg spiser altfor mye karbohydrater. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Ts igjen. Hva er "gode og sunne" kilder til fett? Jeg spiser altfor mye karbohydrater. 

Så rene produkter som mulig, og se bort fra karbohydrater og frukt. 

Marit Kolby er utrolig dyktig, synes jeg. 

Mine tanker: 

Egg er jo enkelt. Fisk er blitt tvilsomt med alle miljøgiftene. En del oljer er antakelig nest å unngå, som raps og soya, pga Omega6 som fremmer inflammasjon. 

Avokado fremsnakkes, men det er kartelltilstander i land der de dyrkes, og de krever enorme ressurser for å fraktes rundt i verden. Jeg er ikke motstander av mye, men akkurat avokado lar jeg være av samfunnshensyn.

Så, rent kjøtt, grønnsaker, og selvsagt noe korn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Halver mengden havregryn, ha i et egg og litt meierismør i grøten din. 

Grøt på chiafrø. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nøtter, frø, egg, fisk, meieriprodukter (ikke ultrapeossesert). 

Anonymkode: e00a1...5f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...