Gå til innhold

Blir sulten så fort etter havregryn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Samme her, men det er visst ikke mulig i følge denne tråden

Anonymkode: 068e0...2dc

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Lag havregryn, store havregryn på vann og ikke melkeprodukter. Det metter mer, lager jeg havre på jogurt eller melk så metter det ikke. Lager jeg på vann har jeg energi i flere timer. 

Mange på forumet som bare gjør seg vrange og later som om de ikke forstår, når det er åpenbare skrivefeil/ordbok feil.

Selvfølgelig mente du havregrøt.

Anonymkode: b4d1b...701

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Samme her, men det er visst ikke mulig i følge denne tråden

Hæ, hvor fikk du det fra? Jeg skal prøve grøt, det er jo også veldig tilfredsstillende med noe varmt. Kanskje noen blåbær oppi i stedet for rosiner. 

Anonymkode: 413fc...ad0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mange på forumet som bare gjør seg vrange og later som om de ikke forstår, når det er åpenbare skrivefeil/ordbok feil.

Selvfølgelig mente du havregrøt.

Anonymkode: b4d1b...701

Takk jeg la ikke merke til feilen selv, havregrøt selvsagt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir sulten igjen etter bare en time, selv om jeg spiser en stor porsjon havregrøt. Havregryn og havregrøt metter helt utrolig lite.

Anonymkode: 86de4...77f

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste nettopp litt mer om havregryn, det er visstnok langsomme karbohydrater og skal derfor mette lenge ... 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes heller ikke havregryn metter lenge. Ikke grøt heller egentlig. 

Anonymkode: 7e8bb...354

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes ikke havregryn eller havregrynsgrøt metter lenge heller. Så det er det svært sjeldent jeg spiser.

Anonymkode: 46f0f...8ea

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Leste nettopp litt mer om havregryn, det er visstnok langsomme karbohydrater og skal derfor mette lenge ... 

Jeg synes også det metter lenge, så jeg er litt overrasket over at mange ikke synes det… måtte også lese litt i tilfelle det bare var jeg som var rar 😂 gir god og langvarig metthetsfølelse.   https://matforhelsen.no/havre-sunt-naeringsrikt/

Anonymkode: 06203...fd1

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir også raskt sulten av havregrøt. Lager grøt av 1 dl havregryn og melk. Bruker ofte cottage cheese i tillegg, da metter det lenger.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei ok, funker sånn for meg. 

Mulig du ikke tåler melkeprodukter så bra. Protein og fett metter jo mer enn vann

Anonymkode: 6a7cb...9b6

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

De små lettkokte metter nok ikke like lenge som de større, grovere typene

Anonymkode: 6a7cb...9b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei ok, funker sånn for meg. 

Jo da, men leser du ditt originale innlegg ser du at det mangler litt tekst, og for den vrange derfor ikke gir mening 

Anonymkode: e1c5a...2af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser 40 g havregryn, 10 g gresskarkjerner og 10 g nøtter. Blander med gresk yoghurt og en pasjonsfrukt. Blir utrolig mett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lager smoothie med frukt, havregryn, yoghurt og juice til frokost, og føler at jeg er mett lenge. Kan være verdt et forsøk å prøve 😊

Anonymkode: 4eb79...6d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blander inn et egg så holder jeg meg mett lenger :)

Anonymkode: 6167b...1ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gangene jeg spiser havregryn (jeg er f.eks. glad i kjøleskapsgrøt), spiser jeg vanligvis med mer melk/yoghurt, og mindre gryn. Det viktigste jeg gjør, er likevel å tilsette mer proteiner til måltidet. Jeg bruker f.eks. cottage cheese, et par egg og/eller noen nøtter. Jeg bruker helmelk for å få i meg litt mer fett også.

Anonymkode: 6a6fa...d03

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Min havregrøt består av 100 g havregryn, ett revet eple, 6-7 hakkede valnøtter, litt salt og kanel. Kokes på vann.  Denne holder meg mett i mange timer.

Anonymkode: ea0a6...0f7

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får fort lavt blodsukker hvis jeg spiser for mye karbohydrater, men når jeg spiser havregrynsgrøt tilsetter jeg alltid én til to spiseskjeer i chiafrø, litt gresskarkjerner og en spiseskje knust linfrø og koker det inn med vann.

Legger det gjerne i bløt kvelden før, og så topper jeg det med bær, to spiseskjeer rent peanøttsmør, ofte cottage cheese og kanel.

Mye proteiner og mye fett som metter lenge.

Anonymkode: 244dc...094

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.8.2024 den 17.47):

Jeg har nettopp oppdaget at havregryn er veldig sunt, og det er godt. Nå spiser jeg ca 100 g havregryn med 1,5 dl yoghurt og litt rosiner til lunsj. Smaker kjempegodt men jeg blir så fort sulten igjen! Etter 1,5 time er jeg klar for neste måltid, men det er mange timer igjen ... Hva med dere, synes dere at dere holder dere mette med havregryn? 

Bruk gjerne hele havregryn, evt 50/50 fine og hele, mer å tygge, mer for magen å jobbe med = det blir liggende lenger i magen 

Inkluder en fettkilde og en proteinkilde også, metter bedre og blodsukkeret stiger langsommere og mindre.

I varm grøt kan du klekke oppi et egg, høres rart ut, men det blir veldig kremete og godt. Du kan også toppe grøten med gresk yoghurt, kesam eller cottage cheese. For fett kan du blande inn noen frø, nøtter/nøttesmør. Legg kanskje til noe frukt også, litt tyggemotstand kan også bidra til metthet samt at å ha flere ulike teksturer/konsistenser i måltider ofte gjør at en blir mer.forsynt

Test evt ut kjøleskapsgrøt, finnes i mange varianter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.8.2024 den 17.47):

Jeg har nettopp oppdaget at havregryn er veldig sunt, og det er godt. Nå spiser jeg ca 100 g havregryn med 1,5 dl yoghurt og litt rosiner til lunsj. Smaker kjempegodt men jeg blir så fort sulten igjen! Etter 1,5 time er jeg klar for neste måltid, men det er mange timer igjen ... Hva med dere, synes dere at dere holder dere mette med havregryn? 

Jeg lager grøt med havre og quinoa kokt på vann og kokosmelk blander inn et halvt eple og topper med en klikk hjemmelaget nøttesmør.Denne holder meg mett frem til neste måltid :) 

Anonymkode: 539a6...966

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...