Gå til innhold

Venninne som aldri kan finne på noe uten barna

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Har ei venninne med 2 barn (3 og 6 år), 2 kjempesøte jenter. Vi har vært venner lenge før hun fikk barn og har et solid vennskap, men jeg begynner nå å bli ganske lei. Hvis vi skal finne på noe er kriteriet alltid at enten må ungene vær med, eller så må det skje hjemme hos henne etter ungene er lagt. Vi kan aldri dra på kino, dra på café eller finne på noe gøy. Hvis man skal ha venninnetid må det vær hjemme hos henne etter kl 8 og man må da regne med at barna kan våkne og man risikerer at man må sitte inne på et mørkt rom i en times tid for å få de til å sove igjen (det skjer ofte). 

Det var greit da barna var små og trengte morsmelk og mammaen sin, men nå er yngste nesten 4 år og de har tross alt en far som også bor sammen med de. Har prøvd å spør mange ganger om ikke han kan ta barna en kveld så vi kan få litt tid for oss selv til å finne på noe gøy, men det passer seg aldri. Unnskyldningene pleier å vær at en kompis kommer over og de skal spille fifa, eller så skal han hjelpe kompiser med ting, eller han må rydde garasjen, eller kanskje jobbe på pc´n. Er ALLTID noe. 

Har prøvd å ta en seriøs samtale om det og spør om det er en grunn til at han aldri kan ta seg av barna, om alt er som det skal. Men hun sier bare at det blir bare styr og barna slår seg vrang hvis han skal ta de, at det blir for mye å skulle ta seg av 2 barn som ikke vil legge seg. Derfor synes hun det er like greit å gjør det selv, og at hun liker å ha kontroll.

Frister ikke å dra bort dit lenger, når det alltid bare handler om å skulle hjelpe henne med barna og aldri kan finne på noe gøy. Er jeg egoistisk eller er det innafor å slutte å skulle dra på besøk så ofte og si at hun kan ta kontakt når hun har tid til å finne på noe uten barna (som er aldri)? 

Anonymkode: 32522...3c8

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vel… jeg har en venninne som deg. Hun sier det aldri passer for mannen å "passe" barna. Fordi han er alkoholiker…….. 

kanskje venninnen din skammer seg så mye at hun ikke klarer fortelle den egentlige grunnen til at mannen ikke kan være alene med barna. 

kanskje du heller bør si "la meg passe barna en kveld, hva ville du gjort hvis du fikk en kveld fri?"

Anonymkode: d54bd...fee

• Liker 3
  • Hjerte 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Vel… jeg har en venninne som deg. Hun sier det aldri passer for mannen å "passe" barna. Fordi han er alkoholiker…….. 

kanskje venninnen din skammer seg så mye at hun ikke klarer fortelle den egentlige grunnen til at mannen ikke kan være alene med barna. 

kanskje du heller bør si "la meg passe barna en kveld, hva ville du gjort hvis du fikk en kveld fri?"

Anonymkode: d54bd...fee

Kjenner barnefar veldig godt og har kjent han siden før de ble sammen for 10 år siden, så føler jeg hadde merket hvis det var noe som var veldig gale. Men vet at han er veldig lat og han blir veldig fort irritert og sur hvis hun maser på han eller ber han om å gjør noe. Så ser for meg at hun bare tar seg av alt selv for å få en fornøyd mann.

Har også tilbydd meg å passe barna tidligere, men hun sier at slikt skal hun ikke legge på venner, at hun har familie som stiller opp om hun trenger det. 

ts

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også ei venninne som var slik, helt til yngste ble rundt seks år… veldig vanskeligheter med å gi fra seg kontrollen til far. Ga henne litt opp i den perioden. Men nå er hun heldigvis tilbake :)

Anonymkode: 017a2...339

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har også ei venninne som var slik, helt til yngste ble rundt seks år… veldig vanskeligheter med å gi fra seg kontrollen til far. Ga henne litt opp i den perioden. Men nå er hun heldigvis tilbake :)

Anonymkode: 017a2...339

Hun har nettopp sluttet på prevensjon og de skal prøve å få et barn til nå (de har så lyst på en gutt), så kjenner at hvis jeg må holde ut med dette i 7-8 år til så er det faktisk ikke verdt det…

ts

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så nylig noen beskrive folk som ønsker å ha kontroll som et menneske som dessverre har opplevd å være omringet av "udugelige" folk for lenge, og har fått kjenne på konsekvensene av det. Så fordi de aldri har opplevd å kunne stole på de rundt seg tar de bare alt ansvaret selv, og alle rundt dem beskriver dem som "kontrollfreak" for å selv slippe unna ansvar.

Det virker som mannen hennes er en veldig dårlig støtte i deres samliv og tar lite ansvar for barna. Ja, hun har valgt han selv, men det er jo uansett situasjonen hun står i nå, og hun har vel gitt opp å prøve å få han til å bidra. Hun kan jo ikke tvinge han, og hun vet vel at om hun krever å få dra ut så blir hun straffa etterpå, med sur mann og urolige barn. Forferdelig trist.

Selvfølgelig er det irriterende og slitsomt for deg, men som du sier mellom linjene så er dette den eneste muligheten hun har til å henge med deg. Så du må akseptere at sånn vil det være noen år til barna klarer seg mer selv. Hvis det ikke er bra nok så står du jo fritt til å indirekte kutte relasjonen (som kommer til å skje om du stiller betingelser hun ikke kan møte). Men tenk på hvordan det er for henne å miste venner fordi hun står i denne kjipe situasjonen.

Anonymkode: a828d...51f

• Liker 3
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, AnonymBruker said:

Hun har nettopp sluttet på prevensjon og de skal prøve å få et barn til nå (de har så lyst på en gutt), så kjenner at hvis jeg må holde ut med dette i 7-8 år til så er det faktisk ikke verdt det…

ts

Jeg så ikke denne. Ja det er definitivt et valg hun tar, å få et tredje barn med en mann som ikke gidder å bidra i familielivet. Tror du hun er bevisst nok på sin egen situasjon? Har hun skylapper på? Eller synes hun faktisk at det er greit å aldri få "fri" og etter hvert miste vennene sine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ørten tråder om denne venninna. Får du aldri nok råd eller?

Anonymkode: 3e857...25a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg så nylig noen beskrive folk som ønsker å ha kontroll som et menneske som dessverre har opplevd å være omringet av "udugelige" folk for lenge, og har fått kjenne på konsekvensene av det. Så fordi de aldri har opplevd å kunne stole på de rundt seg tar de bare alt ansvaret selv, og alle rundt dem beskriver dem som "kontrollfreak" for å selv slippe unna ansvar.

Det virker som mannen hennes er en veldig dårlig støtte i deres samliv og tar lite ansvar for barna. Ja, hun har valgt han selv, men det er jo uansett situasjonen hun står i nå, og hun har vel gitt opp å prøve å få han til å bidra. Hun kan jo ikke tvinge han, og hun vet vel at om hun krever å få dra ut så blir hun straffa etterpå, med sur mann og urolige barn. Forferdelig trist.

Selvfølgelig er det irriterende og slitsomt for deg, men som du sier mellom linjene så er dette den eneste muligheten hun har til å henge med deg. Så du må akseptere at sånn vil det være noen år til barna klarer seg mer selv. Hvis det ikke er bra nok så står du jo fritt til å indirekte kutte relasjonen (som kommer til å skje om du stiller betingelser hun ikke kan møte). Men tenk på hvordan det er for henne å miste venner fordi hun står i denne kjipe situasjonen.

Synes dette blir veldig feil. At det er eneste måten venninnen kan møte henne på fordi mannen kan bli irritert fordi han må gjøre en minimum innsats hjemme etter å ha valgt å få 2 barn (og snart 3)? Men ts må være der å hjelpe henne med barna i stedet? Hun skal gjøre hjelpe venninnen med barna mer enn barnas egen far og det skal liksom vær greit fordi barnefar kan ikke stille opp for sine egne unger fordi han blir sur om det stilles minimum krav til han? Det blir for dumt.

Det venninnen til ts må gjør er å faktisk gjør en innsats for å beholde vennene sine, ingen gidder dette her. Hun må nødt til å klare å stille litt krav til far til sine barn, fremfor å forvente at alle venner alltid skal stille opp å hjelpe med de tingene som han ikke gidder å gjør. Man er ikke en dårlig venn om man ikke gidder å stille opp og stille opp og aldri få noe igjen for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kjenner barnefar veldig godt og har kjent han siden før de ble sammen for 10 år siden, så føler jeg hadde merket hvis det var noe som var veldig gale. Men vet at han er veldig lat og han blir veldig fort irritert og sur hvis hun maser på han eller ber han om å gjør noe. Så ser for meg at hun bare tar seg av alt selv for å få en fornøyd mann.

Har også tilbydd meg å passe barna tidligere, men hun sier at slikt skal hun ikke legge på venner, at hun har familie som stiller opp om hun trenger det. 

ts

Så. Hun blir utsatt for psykisk vold, og du tenker løsningen er å droppe henne som venninne?

Da er du kanskje ikke så mye venninne i utgangspunktet, er du vel?

Anonymkode: 0e8aa...a1c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

ts

Jeg hadde ikke giddet. Man skal ha det gøy, ikke stress med unger rundt. La hun ta initiativ neste gang, så ser du hva hun foreslår…

Anonymkode: f2f80...aae

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så. Hun blir utsatt for psykisk vold, og du tenker løsningen er å droppe henne som venninne?

Vennen til ts har helt frivillig valgt å få barn nr 2 og prøver å få barn nr 3 med denne fyren selv om hun vet han ikke gidder å hjelpe til. Blir han irritert om hun ber han om å gjør ting så får hun sette ned foten, eller i det minste ikke få flere barn med han om hun har det så «forferdelig» som du prøver å få frem her. Da er det ikke ts sin oppgave å komme på besøk for å gjør hans jobb. Hun er ikke en forferdelig venn selv om hun ikke kommer hjem til henne og hjelper til med matlaging til ungene eller hjelper å legge de om kvelden for å ta over papparollen som mangler…

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk om å dra «psykisk vold» kortet litt vel raskt her 🙄

Anonymkode: 47b3b...f6d

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Altså, når man er i forskjellige stadier i livet, så er det ofte vanskelig å beholde vennskap.

Du ønsker venninner som vil dra på café uten barn, dra på kino eller fest etc. For henne så kan det være det er det minst interessante hun kan se for seg.

Jeg har nylig fått barn, men det var mange år siden jeg var veldig opptatt av å gjøre slike ting du beskriver. Hvis man bare skal sitte og prate kan man like gjerne gjøre det med barna lekende i nærheten eller sovende i naborommet - mye hyggeligere å bare prate hjemme. Jeg ble med på sånne ting (byen, kino etc) før jeg fikk barn fordi da kostet det meg ikke så mye, og jeg følte jeg måtte gjøre innsats for vennskapet også, men nå er det digg å ha unnskyldning til å la være.

Og så er det nå sånn at begge helst bør få noe ut av vennskapet, hvis begge synes det den andre kan og vil være med på er unødvendig og kjedelig, så er dere kanskje for forskjellige til å opprettholde vennskap.

Anonymkode: e7795...39e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sjokoladeelskeren skrev (53 minutter siden):

Vennen til ts har helt frivillig valgt å få barn nr 2 og prøver å få barn nr 3 med denne fyren selv om hun vet han ikke gidder å hjelpe til. Blir han irritert om hun ber han om å gjør ting så får hun sette ned foten, eller i det minste ikke få flere barn med han om hun har det så «forferdelig» som du prøver å få frem her. Da er det ikke ts sin oppgave å komme på besøk for å gjør hans jobb. Hun er ikke en forferdelig venn selv om hun ikke kommer hjem til henne og hjelper til med matlaging til ungene eller hjelper å legge de om kvelden for å ta over papparollen som mangler…

Han blir irritert med andre tilstede. Da kan man bare gjette hvordan han er når andre ikke er der.

Det er lite sannsynlig at han klarer å være koselig mot ungene alene, og da klarer hun uansett ikke slappe av borte.

Ingen vet hvilken motivasjon hun har for å bli. Kanskje tror hun det er best for barna. Kanskje tror hun at hun ikke har råd. Kanskje vil hun ha tre barn med samme far. Han er sikkert ikke dårlig nok far til at hun får eneomsorg ved skilsmisse.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en sånn venninne jeg også. Har vert 3 ganger med henne alene de siste 5 årene.  Alltid jeg som må dra til henne. Er der som regel 2 ganger i månden. Må alltid komme når barna er våkne fordi de savner meg. Da maler jeg, danser med de osv. Aldri voksensamtaler lenger. Jeg er utrolig glad i barna, men savner voksentid med venninnen min. Hun sa vi kunne ta oss en jentetur til oslo en helg sånn som vi gjorde av og til før hun fikk barn. Så la hun til at eldstedatteren på 5 kunne vere med å vi kunne gå i Oslo reptilpark osv. Spurt om hun har lyst  vere med ut å spise en kveld eller på kafe en dag, men hun er ikke klar for å vere borte fra barna 🫣 

Jeg tenker du kan si det, men du må også tenke at du da kanskje mister henne. Så du må tenke om det er verdt det. 

Anonymkode: aa487...9de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Har en sånn venninne jeg også. Har vert 3 ganger med henne alene de siste 5 årene.  Alltid jeg som må dra til henne. Er der som regel 2 ganger i månden. Må alltid komme når barna er våkne fordi de savner meg. Da maler jeg, danser med de osv. Aldri voksensamtaler lenger. Jeg er utrolig glad i barna, men savner voksentid med venninnen min. Hun sa vi kunne ta oss en jentetur til oslo en helg sånn som vi gjorde av og til før hun fikk barn. Så la hun til at eldstedatteren på 5 kunne vere med å vi kunne gå i Oslo reptilpark osv. Spurt om hun har lyst  vere med ut å spise en kveld eller på kafe en dag, men hun er ikke klar for å vere borte fra barna 🫣 

Jeg tenker du kan si det, men du må også tenke at du da kanskje mister henne. Så du må tenke om det er verdt det. 

Anonymkode: aa487...9de

Jeg opplevde akkurat det samme som deg. I flere år. Så jeg kuttet faktisk ut henne som veninne, og jeg har ikke angret på det:)

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mistet mine venner da jeg fikk barn da ungenes far ikke er til å stole på. Kunne aldri dra ut. Enten var han sur og irritert på de, huffet seg veldig/dårlig stemning om han måtte gjøre noe eller bare sov. En gang sovnet han da jeg dro på butikken rett etter at jeg la ungene. En av ungene våknet etter ca 20 min og hadde ikke greid å vekke faren, og satt da ute på trappa (3 år) da jeg kom kjørende. Skummelt. 

Jeg kan ikke gå fra han, ungene måtte da vært med han alene deler av tiden. Så for min del har jeg innfunnet meg med at sånn er det, om ungene skal ha det best mulig og være trygge - må jeg fortsette å bo med deres sure uansvarlige far.

Om du kan dra til henne etter at ungene er lagt, gjør det. Tenk på hvor mye det betyr. 

Anonymkode: bc7fb...221

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Vi har alle ansvar for egne liv. Om venninnen til ts er i en vanskelig situasjon må hun ta tak i det, og ikke bruke venninnen sin som et støttehjul. 

Vennskap krever arbeid. Om alt skal skje på premissene til venninnen er vennskapet enveis. Venninnen til ts bør få en "vennlig dytt" for å ta tak i eget liv. Ts er en god venninne og stiller opp, men det er med på å sy puter under armene til venninnen. 

Anonymkode: 9f1d3...1a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gamle er dere? Det er av litt betydning for saken. Er dere i 30-årene er hun kanskje ferdig med festing likevel? 

Dere er nok på forskjellige plasser i livet. Snu litt på det. Kanskje hun synes du er den umodne venninna som holder fast i fest og gøy og som ikke ha fått somlet deg til mann og barn? Hun vil heller ha koselige hjemmekvelder med venninner og snakke om barn og barneoppdragelse? 

For henne kjennes det nok ut som hun har kun et lit vindu med egentid sammen med deg, og mulig hun bruker opp denne tiden på helt andre ting enn deg, som trening osv, satt på spissen 

Anonymkode: cbc6c...900

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...