Gå til innhold

Anti-vaksine?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har vært borti flere personer som ikke tar vaksiner og er motstandere av dette. 

Kan dere som er motstandere av vaksiner være så snille og forklare meg hvorfor dere er i mot vaksiner? 

Jeg forsøker å forstå. 

Anonymkode: e4066...34e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kjenner faktisk ingen som ikke har tatt en eneste vaksine...

Mener du folk som ikke har tatt noen vaksiner overhodet, eller er det kun snakk om folk som har latt være å ta enkelte vaksiner (noen kalte jo folk som ikke tok svineinfluensavaksinen for "antivaksere", og det er fortsatt folk i dag som kaller de som ikke har tatt covid-vaksiner for "antivaksere", selv om de f.eks. har gått igjennom hele barnevaksinasjonsprogrammet).

Kan veldig godt forstå folk som vil unngå enkelte vaksiner. Men hadde nok hatt store problemer med å forstå folk som ikke har tatt noen vaksiner overhodet...men har som sagt ikke møtt en eneste av de, iallefall ikke enda.

Anonymkode: f9576...133

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg kjenner faktisk ingen som ikke har tatt en eneste vaksine...

Mener du folk som ikke har tatt noen vaksiner overhodet, eller er det kun snakk om folk som har latt være å ta enkelte vaksiner (noen kalte jo folk som ikke tok svineinfluensavaksinen for "antivaksere", og det er fortsatt folk i dag som kaller de som ikke har tatt covid-vaksiner for "antivaksere", selv om de f.eks. har gått igjennom hele barnevaksinasjonsprogrammet).

Kan veldig godt forstå folk som vil unngå enkelte vaksiner. Men hadde nok hatt store problemer med å forstå folk som ikke har tatt noen vaksiner overhodet...men har som sagt ikke møtt en eneste av de, iallefall ikke enda.

De fleste har jo tatt vaksiner som barn fordi man har hatt foreldre som har bestemt. Man kan på en ikke måte bestemme dette selv som barn. 

Anonymkode: 31dec...414

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

De fleste har jo tatt vaksiner som barn fordi man har hatt foreldre som har bestemt. Man kan på en ikke måte bestemme dette selv som barn. 

Klart, men likevel er det jo greit å få avklart definisjonen på hva TS mener en "anti-vaksine" person er. Dersom man lar være å ta enkelte vaksiner, er det nok for å være "anti-vaksine"? Er f.eks. de som ikke tok svineinfluensa-vaksinen "anti-vaksine"? Sånn rent personlig ser jeg for meg at en anti-vaksine person er en som ikke lar sine egne barn gå gjennom barnevaksinasjonsprogrammet, og er veldig motsander av alle typer vaksiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Klart, men likevel er det jo greit å få avklart definisjonen på hva TS mener en "anti-vaksine" person er. Dersom man lar være å ta enkelte vaksiner, er det nok for å være "anti-vaksine"? Er f.eks. de som ikke tok svineinfluensa-vaksinen "anti-vaksine"? Sånn rent personlig ser jeg for meg at en anti-vaksine person er en som ikke lar sine egne barn gå gjennom barnevaksinasjonsprogrammet, og er veldig motsander av alle typer vaksiner.

For en "prov-vaxxer" så virker det som at alle som avstår fra èn vaksine er anti. Særlig mye brukt ord i forbindelse med covid. Alle som ikke ønsket å ta denne ene vaksinen, blir sett på som antivakser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ja, jeg tenker også at en antivakser er en som ikke vaksinerer sine egne barn.

I Norge (og da spesielt blant den norske befolkningen) er dette såppass sjeldent at jeg tviler på at TS får mange svar på det. Vaksinasjonsdekningen er vel ca 95-97% i barnevaksinasjonsprogrammet.

Anonymkode: 31b7f...df4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Derfor

Anonymkode: 10229...0fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har du fått svaret og kan ta bedre valg nå og i fremtiden. Lykke til!

Anonymkode: 10229...0fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg har vært borti flere personer som ikke tar vaksiner og er motstandere av dette. 

Kan dere som er motstandere av vaksiner være så snille og forklare meg hvorfor dere er i mot vaksiner? 

Jeg forsøker å forstå. 

Altså, dette er da virkelig ambivalent. 

Anonymkode: 95004...abd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Jeg kjenner folk som har vært gjennom barnevaksiner fordi foreldre bestemte, men som i voksen alder ikke har tatt hverken svineinfluensavaksine, vaksine mot covid, kikhoste og polio og som unngår vaksiner i voksen alder. Det er få mennesker og de bruker ikke gå rundt å fortelle andre det. Om de har vaksinert egne barn vet jeg ikke. Det har ikke falt meg inn å spørre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner mange som har fulgt vaksinasjonsprogrammet og som tar vaksine når de skal ut å reise, men er forskjell på utprøvde vaksiner og covid vaksinen.

Er selv vaksinert både her og der men covid vaksinen ventet jeg med inntil jeg fikk den typen jeg ville ha og godt er det eller så hadde jeg fått astra zeneca vaksinen og den hadde jeg lest meg opp på og funnet ut av jeg ikke ville ha.

Anonymkode: bead5...25a

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

TS her. Jeg kjenner folk som har vært gjennom barnevaksiner fordi foreldre bestemte, men som i voksen alder ikke har tatt hverken svineinfluensavaksine, vaksine mot covid, kikhoste og polio og som unngår vaksiner i voksen alder. 

Er det vanlig at voksne tar vaksine mot kikhoste og polio? Aldri hørt om noe annet enn influensa for de i risikogrupper og  enkelte tilfeller i forbindelse med reise.

Anonymkode: d085b...9dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg forsøker å forstå. 

Tror det blir vanskelig å forstå de få menneskene som ikke har tatt noen vaksiner. Det er en marginal gruppe, der flere heller ikke stoler på tradisjonell medisin.

Derimot er det mange som ikke tar medikamenter eller vaksiner de ikke har behov for. Det burde det være lett å forstå, da alle medikamenter og vaksiner har en risiko for bivirkninger.

Endret av Tartufo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er det vanlig at voksne tar vaksine mot kikhoste og polio? Aldri hørt om noe annet enn influensa for de i risikogrupper og  enkelte tilfeller i forbindelse med reise.

Anonymkode: d085b...9dd

Vi skal jo egentlig ta påfyll av disse vaksinene som er i vaksinasjonsprogrammet sånn cirka hvert 10 år.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vaksiner skal alltid tas uten noen betenkeligheter. Dersom du så mye som tenker over muligheten for å la være å ta en vaksine, er du antivakser.

Anonymkode: 895fd...4b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, AnonymBruker said:

Vi skal jo egentlig ta påfyll av disse vaksinene som er i vaksinasjonsprogrammet sånn cirka hvert 10 år.

Jupp, fikk påfyll nylig 💉

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil tro de fleste klarer seg veldig godt uten. Har selv tatt 3.Stk. Aldri vært syk før,men nå er det nesten noe dritt en gang i måneden. 

Anonymkode: 37e2e...809

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Vaksiner skal alltid tas uten noen betenkeligheter. Dersom du så mye som tenker over muligheten for å la være å ta en vaksine, er du antivakser.

Anonymkode: 895fd...4b7

Dummeste jeg har hørt på lenge. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke motstander, men etter korona vaksinene er jeg mer skeptisk. Etter 3 år er fortsatt menstruasjonen min helt ødelagt. Blør såpass mye at jeg må på sykehuset 2 ganger i året og sjekke meg for blodmangel. Aldri opplevd det sånn før.

Så nei jeg stoler ikke på de vaksinene som blir masseprodusert ved neste utbrudd.

Anonymkode: 979d1...128

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Ikke motstander, men etter korona vaksinene er jeg mer skeptisk. Etter 3 år er fortsatt menstruasjonen min helt ødelagt. Blør såpass mye at jeg må på sykehuset 2 ganger i året og sjekke meg for blodmangel. Aldri opplevd det sånn før.

Så nei jeg stoler ikke på de vaksinene som blir masseprodusert ved neste utbrudd.

Anonymkode: 979d1...128

Sjekker ikke fastlegen opp hb og jern? Hvorfor må sykehuset ta prøvene? 

Anonymkode: 5e6f6...3af

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...