Gå til innhold

Har du gode tips til tørking av klær utendørs?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg kan ikke tørke klær inne og trenger å finne en lettvint måte å tørke klær ute i all slags vær og temperatur. 

Jeg har ikke lov å bygge eller sette opp noe permanent skur eller slikt. 

Jeg tenkte kanskje å skaffe meg et sånt her:

image.thumb.jpeg.f27b2748bbaf71b28fbe22c59a7a2338.jpeg

Tror dere dette ville fungert? Det er popup og settes opp på tre sekunder. Jeg legger et par store steiner inni så det ikke blåser bort. Det er myggnetting på sidene så vinden kommer inn og tørker klærne. Enkelt å ta ned når det ikke er i bruk. Og det er selvfølgelig vanntett. 

Noen innspill eller andre tips? 🙏🏻

Anonymkode: fa4ee...a8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når det regner vil luften inni være så fuktig at ingenting tørker, men ellers vil det nok fungere greit. For meg ville det vært en god ide for så slippe edderkopper på klærne, har slutta å tørke ute for jeg drar alltid en eller flere av de med inn.

Anonymkode: ad6a5...8ad

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Sol. Du trenger sol. 

Anonymkode: 846f4...deb

...og vind. :)  Er alt stillestående i lufta og fuktige omgivelser...glem det. :) 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Sol. Du trenger sol. 

Anonymkode: 846f4...deb

Hvorfor? Klær tørker jo inne på mørke rom også, lite sol der. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du passer på å vaske klær og henge dem opp når det er meldt oppholdsvær, kan du sette ut tørkestativ som egentlig er ment til innendørsbruk.  Sol er ikke nødvendig, men vind gjør at klærne tørker fortere selvsagt. Klærne tørker også i kuldegrader. 

Anonymkode: 0aa46...a1e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror ikke det der var en dum idè. Vil være renslig og enkelt med et stativ inni, men det vil vel ikke være vanntett når luftinga er oppe? Kanskje hvis en ikke ruller opp "vinduene" og døra, men spenner de ut som markiser? 

Anonymkode: a7ae2...625

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg kan ikke tørke klær inne og trenger å finne en lettvint måte å tørke klær ute i all slags vær og temperatur. 

Jeg har ikke lov å bygge eller sette opp noe permanent skur eller slikt. 

Jeg tenkte kanskje å skaffe meg et sånt her:

image.thumb.jpeg.f27b2748bbaf71b28fbe22c59a7a2338.jpeg

Tror dere dette ville fungert? Det er popup og settes opp på tre sekunder. Jeg legger et par store steiner inni så det ikke blåser bort. Det er myggnetting på sidene så vinden kommer inn og tørker klærne. Enkelt å ta ned når det ikke er i bruk. Og det er selvfølgelig vanntett. 

Noen innspill eller andre tips? 🙏🏻

Et telt er ikke vanntett i evig tid. Og du få ikke til å tørke utendørs når det regner uansett, pga fuktigheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil gjøre at det går treigere når det er sol og litt vind. Og ikke i det hele tatt når det er regn eller høy luftfuktighet.

Å tørke utendørs krever litt timing, og et øye på værmeldingen. 

Hva er grunnen til at du ikke kan tørke inne? Da jeg ikke hadde tørketrommel satt jeg klærne inn på lukket rom med luftavfukter, og gjerne også vindu på gøtt. Rommet var "tørrere" etter enn før. 

Anonymkode: f0790...a19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp deg en luftavfukter i stedet, så kan du tørke klærne inne uten at luften blir fuktig og veggene og vinduene får kondens og mugner.

Jeg bruker ALLTID luftavfukteren min når jeg tørker klær. De blir tørre og fine på kort tid, og luften i rommet er helt tørr selv om det står et helt stativ fullt av klesvask som tørkes der.

Luftavfuktere har en viss kapasitet (det varierer mellom de ulike modellene) med tanke på hvor mange kubikk luft de klarer å tørke. Sjekk derfor det før du kjøper. Rommet tørkestativet står i sammen med lufavfukteren må ha stengt dør og stengt vindu, så luftavfukteren klarer å håndtere avfuktingen (begrenset antall kubikk luft).

Jeg har en luftavfukter fra DeLonghi med klestørk-funksjon og er superfornøyd. Har hatt det i mange år. Min har vanntank der fuktigheten samles opp og som må tømmes nå og da. OBS! Noen luftavfuktere har kondensslange som vannet ledes ut av, og må derfor kun brukes på rom med sluk i gulvet så vannet kan renne ut der. Se etter en med vanntank. Da kan du bruke den i alle rom.

Eksempel på luftavfukter med vanntank

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, tror du vil oppdage at de teltene er lette å sette opp. Men et mareritt å legge sammen, særlig hvis der er fuktig.

Gjør det enkelt, tørkestativ ute. 

Hvis det er fuktig eller vinter må du uansett tørke dem bittelitt inne etterpå. Særlig på vinteren blir klær dekket av frost 

Anonymkode: be4ae...e09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Fordi varm luft kan inneholde/ta opp mer fuktighet enn kald luft.

Du kan jo google litt om Mollieres diagram

https://www.swegon.com/no/guider/tekniske-guider/mollier-diagram/

Endret av Surpomp
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (3 minutter siden):

Kjøp deg en luftavfukter i stedet, så kan du tørke klærne inne uten at luften blir fuktig og veggene og vinduene får kondens og mugner.

Jeg bruker ALLTID luftavfukteren min når jeg tørker klær. De blir tørre og fine på kort tid, og luften i rommet er helt tørr selv om det står et helt stativ fullt av klesvask som tørkes der.

Luftavfuktere har en viss kapasitet (det varierer mellom de ulike modellene) med tanke på hvor mange kubikk luft de klarer å tørke. Sjekk derfor det før du kjøper. Rommet tørkestativet står i sammen med lufavfukteren må ha stengt dør og stengt vindu, så luftavfukteren klarer å håndtere avfuktingen (begrenset antall kubikk luft).Jeg har en luftavfukter fra DeLonghi og er superfornøyd. Har hatt det i mange år. Min har vanntank der fuktigheten samles opp og som må tømmes nå og da. OBS! Noen luftavfuktere har kondensslange som vannet ledes ut av, og må derfor kun brukes på rom med sluk i gulvet så vannet kan renne ut der. Se etter en med vanntank. Da kan du bruke den i alle rom.

Eksempel på luftavfukter med vanntank

Dette er fasit. Vi satt avfukter på vaskerommet fordi det var en bedre løsning enn ny avtrekksvifte. Tørker klærne på et blunk, og holder rommet fuktfritt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Solen varmer når solstrålene skinner på noe, og varme medfører at fuktigheten fordamper fortere.

Personlig tørker jeg aldri noe i sola, fordi solskinnet bleker klær og tekstiler som solen skinner på, særlig mørke klær. Skulle jeg tørket noe ute, måtte det i så fall bare vært f.eks hvite laken. Ikke noe farget. Man kan ende opp med en svart t-skjorte som er blitt grå på den siden som har hengt mot sola, og svart på den siden som hang vekk fra sola, altså i skyggen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, alle sammen. Jeg vil ikke tørke klær inne, jeg har ikke plass til tørkestativ annet enn i stua og det er helt uaktuelt å ha det der. 
Jeg ønsker meg en løsning ute der klærne er beskyttet uansett om det er regn, snø, skyet eller hva som helst annet slags vær. Spiller ingen rolle om det tar lang tid å tørke. Klær tørker i minusgrader også 😊

Tar gjerne i mot flere tips om noen har 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville heller investert i en avfukter og gjort det inne. Umulig å tørke ute på høst og vinter. Eller i regn

Anonymkode: 052c2...f80

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

https://www.jula.no/catalog/hjem-og-husholdning/klesvask-og-stell/klespleie/torkestativer/torkestativ-til-dor-009510/

Da slipper du stativ i stua. Underdeler henges på trådene, overdeler henges på henger på sidene. Reddet meg da jeg bodde på ekstremt liten plass.

Anonymkode: ad6a5...8ad

Tusen takk for tips 😊

Jeg trenger mye større kapasitet enn denne kan gi, dessverre. Og jeg har ikke nok dører i huset 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Tusen takk for svar, alle sammen. Jeg vil ikke tørke klær inne, jeg har ikke plass til tørkestativ annet enn i stua og det er helt uaktuelt å ha det der. 
Jeg ønsker meg en løsning ute der klærne er beskyttet uansett om det er regn, snø, skyet eller hva som helst annet slags vær. Spiller ingen rolle om det tar lang tid å tørke. Klær tørker i minusgrader også 😊

Tar gjerne i mot flere tips om noen har 👍

jeg har dette TØRKESTATIV 7,5M SAMMENLEGGBAR - Jernia.no
Det får plass i dusjen. Nå har jeg dusjhjørne, tidligere hadde jeg dusjkabinett, fikk plass der også! 
Kombinasjonen med varmekabler og avtrekksvifte på badet gjør at det sjeldent tar mer enn en dag tørke klær. 

Teltet er nok heller ikke så holdbart med steiner i bunnen. Spesielt ikke i kulde. Og akkurat det du viser til der er noen cm mindre enn vanlige tørkestativ utslått. 

Anonymkode: 4f489...c63

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ville heller investert i en avfukter og gjort det inne. Umulig å tørke ute på høst og vinter. Eller i regn

Anonymkode: 052c2...f80

Som skrevet ønsker jeg ikke å tørke klær inne. Det går helt fint å tørke klær ute hele året, såfremt klærne er beskyttet. Og det er nettopp beskyttelsen jeg ønsker tips om. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...