AnonymBruker Skrevet 30. august #1 Del Skrevet 30. august Jeg sluttet på p-piller i mai etter å ha gått på det i mange år. Har hatt uregelmessig mens siden, med en del spotblødninger. Nå har jeg gått 6 uker siden sist mens, og negativ graviditetstest. Syns det er rart at mensen er så forsinket, når jeg tidligere kun har hatt hyppigere blødninger. Har jo et håp om at jeg er gravid, men er vel lite sannsynlig når jeg isåfall er i uke 6 og tester negativt? Anonymkode: 18dd7...50d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august #2 Del Skrevet 30. august Du er nok ikke gravid i alle fall. Hvis det vedvarer i et halvt år med så uregelmessige blødninger, bør du gå til privat gyn hvis du har mulighet og gjøre en sjekk. Det er dessverre slik i det offentlige at man må ha prøvd i ett helt år og før man blir evt henvist til gyn og så er det masse ventetid, så derfor er det lurt å investere i privat gyn spør du meg. Jeg gjorde det etter 5 måneder (hadde da gått på hormonprevensjon siden jeg var 15) og fant ut at jeg hadde PCOS, som kom som et sjokk egentlig siden jeg er normalvektig og har ellers ingen ytre "tegn" på dette. Anonymkode: 7d8c4...bdf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mommyaka Skrevet 30. august #3 Del Skrevet 30. august Husk at det kan tav1 -12 mnd før du får en stabil mens. Pluss du burde sjekke deg opp og eventuelt se om du får eggløsning,om du har pcos el. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august #4 Del Skrevet 30. august Du er nok ikke gravid. Og det du opplever er helt normalt. Kan ta opp til 1 år før syklus er normal og stabil. Heller ikke sikkert den blir normal og stabil av seg selv. Man kan ikke sammenlingne syklus på prevensjon med syklus uten prevensjon. For på prevensjon så har man ikke naturlig ekte syklus, men en styrt falsk syklus. Anonymkode: 4da34...0b8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august #5 Del Skrevet 30. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du er nok ikke gravid. Og det du opplever er helt normalt. Kan ta opp til 1 år før syklus er normal og stabil. Heller ikke sikkert den blir normal og stabil av seg selv. Man kan ikke sammenlingne syklus på prevensjon med syklus uten prevensjon. For på prevensjon så har man ikke naturlig ekte syklus, men en styrt falsk syklus. Anonymkode: 4da34...0b8 2-4 mnd, ikke ett år. Slik info kan gjøre at man venter unødig lenge med å finne ut av hvorfor man har ustabil syklus. "Forskning viser at det tar fra sju til 21 dager fra en kvinne stopper med prevensjon til de får eggløsning. – Hvis damer ikke får tilbake mensen, har prevensjonen skjult et underliggende problem, sier Offerdal. Spesielt p-piller kan skjule endringer i kroppen som er oppstått under hormonbruken. P-piller gir regelmessige blødninger uansett hva som ellers kan ha skjedd. Hun har flere eksempler på hva prevensjon kan skjule: Lidelsen PCOS, hypofysesvulst, intens trening, spiseforstyrrelser og for tidlig overgangsalder." https://www.nrk.no/trondelag/sant-og-usant-om-prevensjon-for-kvinner-1.16271108 Anonymkode: 7d8c4...bdf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august #6 Del Skrevet 30. august AnonymBruker skrev (17 minutter siden): 2-4 mnd, ikke ett år. Slik info kan gjøre at man venter unødig lenge med å finne ut av hvorfor man har ustabil syklus. "Forskning viser at det tar fra sju til 21 dager fra en kvinne stopper med prevensjon til de får eggløsning. – Hvis damer ikke får tilbake mensen, har prevensjonen skjult et underliggende problem, sier Offerdal. Spesielt p-piller kan skjule endringer i kroppen som er oppstått under hormonbruken. P-piller gir regelmessige blødninger uansett hva som ellers kan ha skjedd. Hun har flere eksempler på hva prevensjon kan skjule: Lidelsen PCOS, hypofysesvulst, intens trening, spiseforstyrrelser og for tidlig overgangsalder." https://www.nrk.no/trondelag/sant-og-usant-om-prevensjon-for-kvinner-1.16271108 Anonymkode: 7d8c4...bdf Ser du sier det. Lege og helsevesen her, selv gyn gav klar melding på at 12 mnd før syklus var regelmessig og normal var helt normalt. Hos noen går det raskere, hos andre ikke. Fastlegen tok noen blodprøver etter 8 mnd som var helt normale, utover det gjorde de ingenting før senere. Jeg hadde 2 blødninger på 13 mnd når jeg sluttet på prevensjon. Ingenting galt her. Syklus ble stabil etter 1 runde med letrozol for å kickstarte eggløsning. Forskning er ikke ensbetydende med at det gjelder alle, eller er reelt for flertallet. Man finner Forskning som støtter en hver påstand man ønsker. Anonymkode: 4da34...0b8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august #7 Del Skrevet 30. august AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ser du sier det. Lege og helsevesen her, selv gyn gav klar melding på at 12 mnd før syklus var regelmessig og normal var helt normalt. Hos noen går det raskere, hos andre ikke. Fastlegen tok noen blodprøver etter 8 mnd som var helt normale, utover det gjorde de ingenting før senere. Jeg hadde 2 blødninger på 13 mnd når jeg sluttet på prevensjon. Ingenting galt her. Syklus ble stabil etter 1 runde med letrozol for å kickstarte eggløsning. Forskning er ikke ensbetydende med at det gjelder alle, eller er reelt for flertallet. Man finner Forskning som støtter en hver påstand man ønsker. Anonymkode: 4da34...0b8 Da er du nok et unikum, men det er ikke normalt at det tar ett år å få normal syklus etter at man slutter med p-piller. Hvis det går et halvt år bør man absolutt gå til lege. Du må gjerne finne forskning av høy kvalitet på at det er normalt at det tar ett år å få normal syklus etter avsluttet p-piller, siden du mener du kan finne forskning som støtter enhver påstand. Det er synd gynekologen din sprer feilinformasjon om hvor lang tid det bør ta før man får normal syklus etter å ha sluttet med p-piller. Anonymkode: 7d8c4...bdf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mommyaka Skrevet 30. august #8 Del Skrevet 30. august AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Da er du nok et unikum, men det er ikke normalt at det tar ett år å få normal syklus etter at man slutter med p-piller. Hvis det går et halvt år bør man absolutt gå til lege. Du må gjerne finne forskning av høy kvalitet på at det er normalt at det tar ett år å få normal syklus etter avsluttet p-piller, siden du mener du kan finne forskning som støtter enhver påstand. Det er synd gynekologen din sprer feilinformasjon om hvor lang tid det bør ta før man får normal syklus etter å ha sluttet med p-piller. Anonymkode: 7d8c4...bdf Derfor det kan ta opp til et år er at det kan ta noen mnd før hekratt kroppen merker at hormonene etc er borte. Så kommer det jo an på kroppen også ..har du pcos eller at du ikke hadde stabil syklus før du begynte på p piller kan det ta lang tid før du får stabil syklus. Ja om du alt på styr og kroppen kommer fort tilbake ( og du hadde stabil syklus for) vil det nok gå fortere Pluss ofte får man ikke hjelp før det har gått 1 år Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august #9 Del Skrevet 30. august mommyaka skrev (1 time siden): Derfor det kan ta opp til et år er at det kan ta noen mnd før hekratt kroppen merker at hormonene etc er borte. Så kommer det jo an på kroppen også ..har du pcos eller at du ikke hadde stabil syklus før du begynte på p piller kan det ta lang tid før du får stabil syklus. Ja om du alt på styr og kroppen kommer fort tilbake ( og du hadde stabil syklus for) vil det nok gå fortere Pluss ofte får man ikke hjelp før det har gått 1 år Nei, kroppen merker at hormonene er borte med en gang de er borte. Som du ser er det vanlig å få eggløsning mellom 7-21 dager etter avsluttet hormonprevensjon. Unntaket her er p-sprøyte, men det bruker ikke TS uansett. Kroppen vår er ikke så dum som den tror. Når man da har fortsatt kluss med syklus etter f.eks et halvt år, kan det skyldes PCOS som du sier, og da er det ganske dumt å gå nærmest år ut og år inn og vente på offentlig helsehjelp når en enkel ultralyd og blodprøver kan avdekke dette etter et halvt års prøving. De fleste kvinner i dag er ikke 20 år og har all verdens med tid når de prøver å bli gravid, og da er det absolutt lurt å investere i en time hos privat gyn. Som du ser i innlegget mitt gjorde jeg det selv og fikk diagnosen PCOS og fikk letrozol for å bli gravid. Jeg er SÅ glad for at jeg ikke ventet først 1 år med å bli henvist offentlig og så 6 mnd på å få time før jeg fikk startet letrozol. Anonymkode: 7d8c4...bdf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august #10 Del Skrevet 30. august Kjøp deg eggløsningstester. Følg nøye med på utfloden din daglig. Dagen før eggløsning blir den glassklar og rikelig og mye mer merkbar. Ta en eggløsningstest da og sjekk. Anonymkode: da70d...1ae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august #11 Del Skrevet 30. august AnonymBruker skrev (4 timer siden): Da er du nok et unikum, men det er ikke normalt at det tar ett år å få normal syklus etter at man slutter med p-piller. Hvis det går et halvt år bør man absolutt gå til lege. Du må gjerne finne forskning av høy kvalitet på at det er normalt at det tar ett år å få normal syklus etter avsluttet p-piller, siden du mener du kan finne forskning som støtter enhver påstand. Det er synd gynekologen din sprer feilinformasjon om hvor lang tid det bør ta før man får normal syklus etter å ha sluttet med p-piller. Anonymkode: 7d8c4...bdf Absolutt ikke noe unikum. Og kroppen er absolutt ikke noe maskineri som går på automatikk slik du beskriver heller. Alles kropper er ulike og responderer ulikt på prevensjonslutt. Det kan også varierer fra hvilke prevensjon man har brukt og hvor lenge etc. Jo yngre man er, jo lengre tid tar det som regel før man får noe form for hjelp og undersøkelser ved syklusforstyrrelser etc. Forumet her er full av slike historier og eksempler. For noen kommer kroppen i syklus igjen etter første mnd, for andre tar der både 6 og 12 mnd. I gjennomsnitt tar det normalt 2-4 mnd. Men svært mange er utenfor denne "normalen" som du mener man må være et unikum for å gjelde. Noe som er 100% bullshit. Min gyn/lege har heller ikke spredt feilinformasjon, men fakta basert på de ulikheter som er. Når alt kommer til alt så er ikke prevensjonslutt, syklus eller annet noe fastsatt fasit på. Alle er ulike og vil oppleve ulikheter om du aldri så mye påstår at det KUN er normalt med kortere tid og at alle kropper merket det første mnd. For det er tull! Anonymkode: 4da34...0b8 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august #12 Del Skrevet 31. august Ts her! Takk for mange svar! Må nok en tur til legen hvis ikke noe endrer seg innen kort tid… Har tatt eggløsningstester, men ikke hver dag, men når jeg trodde jeg skulle ha - og ut i fra utflod. Skal ta hver dag for sammenligning og for å følge med framover! Ikke «stresset» så mye med det, men tenkt at med sex annenhver/hver tredje dag så ladder det uansett før eller siden… Er 27 år, helt normal bmi, trener normalt og spiser godt(fokuserer på kosthold ekstra nå når vi prøver) Anonymkode: 18dd7...50d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mommyaka Skrevet 31. august #13 Del Skrevet 31. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Ts her! Takk for mange svar! Må nok en tur til legen hvis ikke noe endrer seg innen kort tid… Har tatt eggløsningstester, men ikke hver dag, men når jeg trodde jeg skulle ha - og ut i fra utflod. Skal ta hver dag for sammenligning og for å følge med framover! Ikke «stresset» så mye med det, men tenkt at med sex annenhver/hver tredje dag så ladder det uansett før eller siden… Er 27 år, helt normal bmi, trener normalt og spiser godt(fokuserer på kosthold ekstra nå når vi prøver) Anonymkode: 18dd7...50d Vet at noen skriver utflod og eggløsning. Men igjen dette er ikke 100 sikkerhet. Den aller beste måten er å begynne å tempe. Du tar tempen fin hverdag nedentil og skriver det inn iet skjema...da vil du kunne se om du er på vei til eggløsning og om du har hat. Tester vil vise deg at du kan få eggløsning... ikke at det vil skje Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå