Gå til innhold

Ta fulltidsstudium ved siden av jobb?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er i full jobb, men kan nok gå ned til 80% stilling mens jeg studerer. Eller er det helt tullete og urealistisk? Går det an å ta det over fire år fremfor tre uten spesiell grunn, altså legge opp et litt annerledes løp sammen med studiestedet fra starten av? Det er et vanskelig studium, men jeg har veldig lyst på akkurat den utdanningen. Erfaringer?

Anonymkode: 21f58...8f1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tar samlingsbasert bachelor. De fleste jobber fulltid. 

Anonymkode: 891ce...010

Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Jeg tar samlingsbasert bachelor. De fleste jobber fulltid. 

Anonymkode: 891ce...010

Ja, men da er det noe annet siden det er tilpasset folk som jobber.

• Liker 1
Skrevet

Det har en del å si hvilket studie det er og hvordan det er lagt opp. Hvor mye må man møte opp. 

Anonymkode: b0127...2f8

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det har en del å si hvilket studie det er og hvordan det er lagt opp. Hvor mye må man møte opp. 

Anonymkode: b0127...2f8

Studiet er skipsingeniør og har så vidt jeg vet ingen oppmøteplikt.

Skrevet

På et generelt nivå så er det enkelt og ofte helt uproblematisk å ta studier i et annet tempo. Jeg har en bachelor tatt mens jeg stort sett jobbet 70-100 prosent. Jeg sendte e-post til studieveileder og fikk lagt inn ekstra semestre i studieplanen og tok litt over halvparten av emnene i hver termin. 

Det man da må være obs på er at noen emner kun kan tas enten høst eller vår, og noen emner krever spesielle forkunnskaper slik at rekkefølgen ikke alltid er gitt på forhånd. Legg også merke til at universitetet ikke er pliktig til å holde denne strukturen fast. Så hvis man f.eks. utsetter et emne høsten 2025, så er det ikke sikkert at det tilbys høsten 2026. En gang måtte jeg utsette et emne i halvannet år fordi universitetet byttet om på høst/vår-rekkefølge. Jeg måtte da ta  litt flere emner enn planlagt en termin for å ikke få ytterligere forsinkelse, men det gikk til slutt. 

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Er du sikker på dette? Jeg kjenner en som gikk dette studiet, og da inngikk det en del timer på lab, blant annet. Viktig at man sjekker krav for hvert emne i studiet, og ikke bare leser generell del. 

Anonymkode: e2f72...f84

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Spørs helt hva slags studie det er. Det er stor forskjell på belastning og fleksibilitet når det kommer til forskjellige studieretninger.

Anonymkode: 36136...c9a

• Liker 1
Skrevet

Du skal være særdeles god til å strukturere dagene dine for å klare fulltidstudie ved siden av fulltidsjobb. 
Spesielt når det er tyngre fag. 
Er jobben din veldig fleksibel? Jobber du mye kveld og helg, og er fristilt på dagtid? 

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

vel... 
"Deler av undervisningen foregår i laboratorier der studentene utvikler egne idéer og tester ut disse.." 

"I studiet legges det i stor grad vekt på studentaktive læringsformer: Selvstendige eller gruppevis mappeoppgaver/prosjekter, gruppearbeid med veiledning underveis, samt skriftlig eller muntlig presentasjon, forelesninger, oppgaveregning, laboratoriearbeid, ekskursjoner, bedriftsbesøk, m.m." 

Tenker du at du skal jobbe alene på laboratoriet, og alene med prosjektoppgavene? 
 Å klare lese seg opp på egenhånd til matte på ingeniørnivå, da er du meget god! 

Studiet er lagt opp til heltid. Ofte henger emnene sammen, så det er ikke så lett å se hvilke emner du kan utsette. Men samtidig så er det jo mange som stryker i emner og tar de igjen senere semester og dermed bruker 4-5 år på studier... 

Anonymkode: 8f6da...96f

• Nyttig 1
Skrevet

Studert 200% med full jobb. Skal sies at det bare ble dobbelt i et halvt år, men jeg har en del erfaring med 100% jobb og 100% studier. Hvorvidt det lar seg gjøre avhenger i stor grad av studiet og hvordan du lærer. Jeg bruker lang tid på å få konsepter til å sitte og er elendig på begreper, men så har jeg god langtids-hukommelse. Jeg dropper alltid forelesninger jo mindre det er et nettstudie. Tenker man må velge mellom forelesninger og droppe store deler av pensum eller motstatt. Så sånn sett avhenger det også av om man har lærere som gir all den viktige informasjonen på forelesninger eller ikke

Skrevet

Jeg tok mastergrad med full lederjobb og to barn i barneskolen. Det var samlingsbasert undervisning og jeg avspaserte og tok ferie på undervisningsdagene, samt litt ettermiddagsjobbing. 

Det gikk greit fram til forskingen og skriving av masteroppgave  og innlevering av denne.

Det betydde full jobb på dagen og skriving alle kvelder og helger og jul osv. Det var helt sinnsykt mye mer jobb enn jeg trodde. Det er ikke å anbefale. På mirakuløst vis er jeg fortsatt gift, karakteren ble god, men premien ble en helvetes senebetennelse som jeg dro med meg i to år.

Jeg har stor arbeidskapasitet, er strukturert og effektiv. Men dette kan jeg ikke anbefale andre.
IKKE undervurder studier. Det går greit i starten, men husk at det drar seg skikkelig til etterhvert.

Anonymkode: 14e30...a1d

• Liker 1
Skrevet

Jeg tok juss som privatist samtidig som jeg jobbet 100 % som sykepleier. Det var slitsomt og jeg fikk ikke de beste karakterene, men det gikk 😄 Jeg hadde i tillegg uoppdaget ADHD på det tidspunktet. Spørs vel mest på hvordan studiet er lagt opp, som flere andre sier her. Er du motivert tror jeg det skal gå bra sånn ellers ☺️

Anonymkode: 45178...8a0

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg hadde aldri klart det, jeg studerte 50% ved siden av full jobb, og det var MER enn nok for meg! 

Det er en del supermennesker på KG som sier at de klarte det helt fint, og det gjorde de sikkert, men de fleste er ikke skrudd sammen sånn at de vil trives med å stå i et slikt opplegg over tid. Om du vil ha et liv og littegrann sjelefred i tillegg til jobb og studier, ville jeg ikke gått for en 100% jobb/100% studier-kombo. 

Anonymkode: aaf33...364

Skrevet

jeg fullførte master via FLT ved siden av full jobb alene med to barn, gikk helt fint men krevde at jeg var disiplinert.

Anonymkode: 71c80...ebe

Skrevet

Hvor fleksibel er jobben din? De fleste ingeniørutdannelser har en del oppmøte/læringsaktiviteter hvor man bør møte. Fagmessig kan man gjerne sjonglere belastningen litt, men rekkefølgekravene kan komplisere det litt.

Anonymkode: 228d7...5ba

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...