Gå til innhold

Sammenheng mellom daddy issues og slemme kjærester


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg har også dette problemet. Er ikke nødvendigvis slemme folk, men jeg går gang på gang etter det jeg i ettertid skjønner er tiltaksløse «tapere». Mye rus, umodenhet, tafatthet og egoisme som jeg har tålt oppigjennom.

Og dette er spot on. Jeg føler at det er noe alvorlig galt med meg og at jeg ikke fortjener å bli likt eller respektert. Så tenker jeg at hvis jeg er villig til å overse deres feil og mangler så er kanskje de villig til å overse mine. 

Men det funker aldri.

 

Anonymkode: 74b6d...4b6

Har du vært til psykolog? Jeg hadde i alle fall kjempeutbytte av det, og anbefaler det på det sterkeste. Jeg våger å påstå at alle mennesker er full av feil og mangler. Men at disse feilene og manglene ikke er de samme for øynene som ser. Jeg hadde veldig vanskeligheter med å akseptere det jeg anså som mine tilkortkommenheter, og alt jeg følte var feil med meg. Noen mennesker så disse feilene, og så på de som feil. Andre har elsket meg for dem. Du og jeg, og alle fortjener kun det beste mener jeg. Men det kan ta lang tid å kjenne seg selv godt nok til at man finner ut av hva man virkelig trenger, og ikke minst tørre å være kompromissløs på dette

Anonymkode: 33c03...081

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 29.8.2024 den 22.01):

Jeg har aldri hatt en far eller farsfigur i livet mitt. Det har vært vanskelig men har klart å komme meg gjennom det. Det er først nå jeg merker påvirkningene av det. Det har seg sånn at jeg kun tiltrekkes av gutter som er slemme, manipulerende og toxic. Dette skjer gang på gang og jeg klarer rett og slett ikke finne noen andre som ikke er sånn attraktive. Har avvist mange gutter jeg ser på som «for snille». Er dette fordi jeg tiltrekkes av gutter som minner meg om min far? Jeg vil jo ikke ha det sånn, fordi jeg sårer bare meg selv, men noe i meg stopper meg fra å være med en gutt som er «snill».  Har eventuelt noen andre opplevd dette og kan bekrefte at det er en sammenheng? Har prøvd å finne forsking på det men er nesten umulig… 

Anonymkode: ddea2...cfc

Er ingenting nytt dette. 

Du søker det som er kjent for deg, det er mye forsking på at vi tiltrekkes til trekk fra vår foreldre. Du finner gjerne en partner som ligner på din mor eller far i flere trekk. 

Det samme gjelder oppvekst. Vi velger ofte de sidene vi liker fra våre foreldre og blir det motsatte av hva du ikke likte hos dine foreldre.

Det du ikke skriver noe om er at disse mennene som behandler kvinner dårlig ofte er menn som er kjekke etc. De er ofte også badboys. Noe jenter tiltrekkes av. Mange kvinner bruker 20årene på dissene mennene. De blir lei og når de lukter på 30 årene så velger de seg heller en snill mann. 

 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 31.8.2024 den 0.43):

Samme her.. 

 

ENIG! Kommer aldri til å finne en mann som er som pappa.. Hva skjer med generasjonen menn som er mellom 20-40 år nå

Anonymkode: 19208...9b1

Hva skjer med denne generasjonen menn? Jeg kan jo bruke meg selv  som eksempel. Jeg er ca i midt i den aldersgruppen du skriver om her.

Jeg velger å ikke binde meg til kvinnene jeg dater fordi jeg ikke føler at det er noe poeng. Det gir meg svært lite men koster meg mye. Rett og slett så er det et tapsprosjekt både psykisk og økonomisk for meg. Mye bedre å være singel å være i uforpliktende forhold.

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 31.8.2024 den 16.22):

Føler at jeg har en aggresiv side i meg og leter ikke etter det i en partner. Men er bare noe med måten disse toxice mennene viser kjærlighet og later som de «aldri vil miste meg» som gjør at jeg faller pladask. Nesten som om jeg leter mer etter en farsrolle enn en kjæreste, eller begge i en.. Trenger en som kan erstatte det faktum at pappa ikke vil ha meg og derfor trenger jeg en som «hersker» og bestemmer litt over meg..

Anonymkode: ddea2...cfc

Det er så interessant det der. Hvorfor tiltrekkes en del kvinner menn som det åpenbart viser seg er skadelige for dem. Både psykisk og fysisk. 

Jeg aner ikke. Kan det ha med følelser å gjøre, og måten disse mennene viser følelsene sine på? Greit, så kaller dem dama si masse stygge ting, trykker hun ned, kanskje til og med utfører vold mot dem.

Men er det noe med at «uh.. jeg vekker så sterke følelser hos denne mannen at han gjør forbudte ting mot meg! Det må jo virkelig bety noe. At når jeg gir ham smerte eller gjør han vondt, så går det sånn inn på ham at han eksploderer og gjør ting han kan komme i fengsel for. Når han reagerer så sterkt så må jo jeg virkelig bety hele verden for ham!».

Er det noe slikt kanskje disse kvinnene føler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, min "drømmemann" tok kontakt og var verdens snilleste, oppmerksomme og gode i en periode, så begynte subtile stikk, nedrakking, bryting av avtaler, utroskap o,l - jeg kjente han ikke igjen(?)

Enkelte viser sitt sanne jeg ETTER relasjonen er etablert, da er det vanskeligere å bryte.

Anonymkode: c348c...74e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Vel, min "drømmemann" tok kontakt og var verdens snilleste, oppmerksomme og gode i en periode, så begynte subtile stikk, nedrakking, bryting av avtaler, utroskap o,l - jeg kjente han ikke igjen(?)

Enkelte viser sitt sanne jeg ETTER relasjonen er etablert, da er det vanskeligere å bryte.

Anonymkode: c348c...74e

Men vil du si at du var den samme hele veien? Bare han som endret seg? Jeg stoler aldri lenger på bare en side av saken, etter å ha erfart forhold og relasjoner som har gått dunken, og blitt fortalt hvordan jeg ble oppfattet fra mennesker som bare hadde hørt den ene siden. 
Verste var å få høre hvor fæl jeg var som hadde behandlet venninnen hennes (altså min eks) så forferdelig dårlig. Psykisk vold i form av at jeg gjorde narr av henne, og lo av henne. Jeg var en narsissist og hadde visst alvorlige problemer og var blottet for empati. Dette fra en venninne som følte behovet for å sette meg på plass. Jeg kjente meg virkelig ikke igjen i dette. Hun hadde rett i at jeg lo av henne, men det var vanskelig å la være når verden gikk under fordi det regnet litt, eller når hun slet med å få igjen glidelåsen. Jeg prøvde virkelig å ta meg sammen og ta henne seriøst. Jeg var virkelig glad i henne. Men hun lugget meg til stadighet, hun klorte og kløyp meg, når vi kranglet. Under sex kunne hun si hvor mye hun kjedet seg. Hun rømte stadig til foreldrene når hun ikke fikk meg til å gjøre som hun ville. Og det var så mye mer…. Nei, jeg tror virkelig ikke at menn er så dårlig som mange kvinner prøver å fremstille oss. Jeg tror det finnes en annen side av saken som ikke blir fortalt. 
Når det er sagt, så tviler jeg heller ikke på at det finnes dårlige og gjerne farlige menn der ute. Men jammen finnes det dårlige og farlige kvinner også. 
 

Men, jeg fant meg en fantastisk kvinne omsider. Og hun er og har vært så lenge jeg har kjent henne, god som gull tvers igjennom. Og like flott på utsiden som på innsiden. Og jeg velger å tro at de aller fleste kvinner er skikkelig bra damer, for jeg har ingen grunn til å tro noe annet selv om jeg, med flere, har gjort seg skikkelig vonde erfaringer med kvinner

Anonymkode: 33c03...081

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men vil du si at du var den samme hele veien? Bare han som endret seg? Jeg stoler aldri lenger på bare en side av saken, etter å ha erfart forhold og relasjoner som har gått dunken, og blitt fortalt hvordan jeg ble oppfattet fra mennesker som bare hadde hørt den ene siden. 
Verste var å få høre hvor fæl jeg var som hadde behandlet venninnen hennes (altså min eks) så forferdelig dårlig. Psykisk vold i form av at jeg gjorde narr av henne, og lo av henne. Jeg var en narsissist og hadde visst alvorlige problemer og var blottet for empati. Dette fra en venninne som følte behovet for å sette meg på plass. Jeg kjente meg virkelig ikke igjen i dette. Hun hadde rett i at jeg lo av henne, men det var vanskelig å la være når verden gikk under fordi det regnet litt, eller når hun slet med å få igjen glidelåsen. Jeg prøvde virkelig å ta meg sammen og ta henne seriøst. Jeg var virkelig glad i henne. Men hun lugget meg til stadighet, hun klorte og kløyp meg, når vi kranglet. Under sex kunne hun si hvor mye hun kjedet seg. Hun rømte stadig til foreldrene når hun ikke fikk meg til å gjøre som hun ville. Og det var så mye mer…. Nei, jeg tror virkelig ikke at menn er så dårlig som mange kvinner prøver å fremstille oss. Jeg tror det finnes en annen side av saken som ikke blir fortalt. 
Når det er sagt, så tviler jeg heller ikke på at det finnes dårlige og gjerne farlige menn der ute. Men jammen finnes det dårlige og farlige kvinner også. 
 

Men, jeg fant meg en fantastisk kvinne omsider. Og hun er og har vært så lenge jeg har kjent henne, god som gull tvers igjennom. Og like flott på utsiden som på innsiden. Og jeg velger å tro at de aller fleste kvinner er skikkelig bra damer, for jeg har ingen grunn til å tro noe annet selv om jeg, med flere, har gjort seg skikkelig vonde erfaringer med kvinner

Anonymkode: 33c03...081

Må bare få sagt at denne eksen også hadde en papp hun satte ekstremt høyt. Og ja, han var en veldig bra mann som virkelig elsket datteren sin

Anonymkode: 33c03...081

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.8.2024 den 23.40):

Det handler nok ofte om dårlig selvtillit, at du på en underbevisst ikke føler at du fortjener noe bedre enn dårlige mannfolk.

Anonymkode: 4b881...876

Mange kvinner som trekkes mot eller tiltrekker seg voldelige eller kjipe menn, tror de ikke fortjener bedre. 

Mange er dårlige på å se de røde flaggene eller hva folk utstråler. Kvinner og menn som har det mønsteret der de stadig kommer i voldelige forhold, jeg lurer alltid på hvorfor de ikke kan være single og bygge opp egen styrke og selvtillit før de i det hele tatt tenker på å gå inn i nytt forhold! Der er den største feilen mange gjør. 

Anonymkode: e6051...c4c

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.8.2024 den 22.01):

Jeg har aldri hatt en far eller farsfigur i livet mitt. Det har vært vanskelig men har klart å komme meg gjennom det. Det er først nå jeg merker påvirkningene av det. Det har seg sånn at jeg kun tiltrekkes av gutter som er slemme, manipulerende og toxic. Dette skjer gang på gang og jeg klarer rett og slett ikke finne noen andre som ikke er sånn attraktive. Har avvist mange gutter jeg ser på som «for snille». Er dette fordi jeg tiltrekkes av gutter som minner meg om min far? Jeg vil jo ikke ha det sånn, fordi jeg sårer bare meg selv, men noe i meg stopper meg fra å være med en gutt som er «snill».  Har eventuelt noen andre opplevd dette og kan bekrefte at det er en sammenheng? Har prøvd å finne forsking på det men er nesten umulig… 

Anonymkode: ddea2...cfc

Kanskje bare finn på noe annet å drive med? Du MÅ ikke ha kjæreste.

Anonymkode: a6284...3da

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Er veldig rart. For regner jo med at mange av disse mennene som er i denne aldersgruppen (samme som deg og flere her?) har hatt en tilsvarende far. Så hvorfor skulle det være slik at bare damene i dette aldersspennet blir til flotte, empatiske og kjærlige voksne, mens mennene blir til den verste versjonen av den gode pappaen de hadde? Eller har alle disse mennene hatt en forferdelig pappa, eller mamma? Jeg prøver å følge den logiske tråden mange her trekker for å komme til denne vonde konklusjonen..

Anonymkode: 33c03...081

Alle mine ekser som har vært ustabile var alt for knyttet til mor, og gikk ikke overens med far. Det er en rød tråd.. Tror de forventer samme type kjærlighet fra kjæreste som han fikk fra mamma, men ikke pappa

Anonymkode: 19208...9b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Alle mine ekser som har vært ustabile var alt for knyttet til mor, og gikk ikke overens med far. Det er en rød tråd.. Tror de forventer samme type kjærlighet fra kjæreste som han fikk fra mamma, men ikke pappa

Anonymkode: 19208...9b1

Ingen av mennene jeg kjenner som har et godt forhold til mor og dårlig til far, er ustabile. De er faktisk mer pålitelige og emosjonelt kloke.

Har ingen pappa og har heller ikke opplevd slemme menn før, er veldig var på om folk er greie og hater når noen er typisk slem. Aldri likt de gutta.

Anonymkode: 6ffdc...f6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer her. Min eks er veldig lik pappa på mange områder. Veldig skremmende å se i ettertid. Utroskap, utpreget vold, løgner og flukt fra familien sin. 
 

Er så glad jeg kom meg levende ut! 
 

I dag er jeg samboer med en veldig snill mann. Det likte jeg ikke før. Det som skiller han ut fra andre er at han er veldig kjekk og har badboy-look, men et hjerte av gull ❤️ 

Anonymkode: df7dc...77a

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Alle mine ekser som har vært ustabile var alt for knyttet til mor, og gikk ikke overens med far. Det er en rød tråd.. Tror de forventer samme type kjærlighet fra kjæreste som han fikk fra mamma, men ikke pappa

Anonymkode: 19208...9b1

Virker dette kjent? Den logiske slutningen din? I så fall er det vel slik at kvinnene som har hatt en fantastisk pappa forventer det samme av sin kjæreste? Prøver bare å forstå… for det begynner å likte litt dobbeltmoral her

Anonymkode: 33c03...081

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 29.8.2024 den 22.01):

Jeg har aldri hatt en far eller farsfigur i livet mitt. Det har vært vanskelig men har klart å komme meg gjennom det. Det er først nå jeg merker påvirkningene av det. Det har seg sånn at jeg kun tiltrekkes av gutter som er slemme, manipulerende og toxic. Dette skjer gang på gang og jeg klarer rett og slett ikke finne noen andre som ikke er sånn attraktive. Har avvist mange gutter jeg ser på som «for snille». Er dette fordi jeg tiltrekkes av gutter som minner meg om min far? Jeg vil jo ikke ha det sånn, fordi jeg sårer bare meg selv, men noe i meg stopper meg fra å være med en gutt som er «snill».  Har eventuelt noen andre opplevd dette og kan bekrefte at det er en sammenheng? Har prøvd å finne forsking på det men er nesten umulig… 

Anonymkode: ddea2...cfc

Jeg har vokst med en tilstedeværende, dog ganske så travel far. Aldri har tenkt at jeg manglet farsfigur i livet, alltid hatt veldig fint forhold til min far. Frem til nå har jeg kun hatt menn som enten var voldelige, utro eller hadde andre alvorlige "lyter". For min del skyldes det at jeg har et stygt ansikt og ikke er flørtete. Menn flest vil ha pene damer, og velger stygge kun når de ikke kan få de pene de ønsker. Det gjør dem frustrert å leve med en dame de i utgangspunktet har tatt til takke med, og de begynner å oppføre seg destruktivt i forholdet. Faren til mine barn har gått fra en ufyselig, drikkfeldig og utro ektemann til edruelig, vennlig og hjelpsom VENN da vi ble ekser. Byrden av å bo sammen med en stygg dame, sove i samme seng som henne hver natt og se ansiktet hennes hele tiden, har falt fra skuldrene hans, og han har begynt å behandle meg som en kompis - på en god og ordentlig måte.

Anonymkode: ff377...ae7

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.8.2024 den 22.01):

Jeg har aldri hatt en far eller farsfigur i livet mitt. Det har vært vanskelig men har klart å komme meg gjennom det. Det er først nå jeg merker påvirkningene av det. Det har seg sånn at jeg kun tiltrekkes av gutter som er slemme, manipulerende og toxic. Dette skjer gang på gang og jeg klarer rett og slett ikke finne noen andre som ikke er sånn attraktive. Har avvist mange gutter jeg ser på som «for snille». Er dette fordi jeg tiltrekkes av gutter som minner meg om min far? Jeg vil jo ikke ha det sånn, fordi jeg sårer bare meg selv, men noe i meg stopper meg fra å være med en gutt som er «snill».  Har eventuelt noen andre opplevd dette og kan bekrefte at det er en sammenheng? Har prøvd å finne forsking på det men er nesten umulig… 

Anonymkode: ddea2...cfc

Du har aldri hatt en far eller en farsfigur? Men du mener du tiltrekkes av gutter som minner om far? 

Det henger jo ikke sammen. 

Hvorfor skal manglende far føre til at man ser etter slemme karer? Burde jo i så fall være en omsorgsfull gamling man ser etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Virker dette kjent? Den logiske slutningen din? I så fall er det vel slik at kvinnene som har hatt en fantastisk pappa forventer det samme av sin kjæreste? Prøver bare å forstå… for det begynner å likte litt dobbeltmoral her

Anonymkode: 33c03...081

Har ingen logisk slutning i det i det hele tatt. Det er bare sånn det har vært med dem, eneste jeg kan tenke meg til som eventuelt kan være en faktor er at de ikke har hatt en farsfigur som har vist dem nok kjærlighet og stabilitet, og at det har formet dem. Dette er jo mine ekser, og ingen fasit. Det er noe jeg har tenkt over i ettertid, at de hadde til felles med hverandre. 

Anonymkode: 19208...9b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 29.8.2024 den 22.45):

Jeg har vokst opp med verdens snilleste far. Har alltid vært en pappa-jente. Han ble aldri sint, ekstrem tålmodighet, rettferdig, pedagogisk og hyggelig. Hjelper alle rundt seg. Han er lykkelig gift med min mamma den dag i dag. Har tatt veldig mange av hans verdier med meg inn i mitt eget voksenliv. Men... jeg har bare funnet menn som driver med psykisk vold, som er manipulerende, hissige, skremmende og med narsissistiske tendenser. Skal sies at ingen viste meg disse trekkene fra dag en, men utover i forholdet, enten når vi har fått barn, eller har flyttet sammen. 

Så jeg, basert på min erfaring, motsier deg og påstår at alle, uavhengig av egen bakgrunn, kan være så uheldige å finne dårlige/farlige menn. 

Anonymkode: e8f42...a4d

Eh, se på foreldre historikken til partner du finner. i gamle dager het det at man kom fra ett «møblert hjem». Eplet faller ikke langt fra stammen. Er far eller mor kaos, voldelig, dramaqueen så er barna det og. Klart det tar tid å bli kjent med svigers🤣 men om svigers holder sammen er mye hvilke kjæresteverdier barna har lært..

Alle er litt skadet: mine foreldre kranglet aldri- jeg unngår alle krangler i mine forhold

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sander33 skrev (1 minutt siden):

 

Alle er litt skadet: mine foreldre kranglet aldri- jeg unngår alle krangler i mine forhold

Godt poeng!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takinova skrev (På 2.9.2024 den 9.51):

Du har aldri hatt en far eller en farsfigur? Men du mener du tiltrekkes av gutter som minner om far? 

Det henger jo ikke sammen. 

Hvorfor skal manglende far føre til at man ser etter slemme karer? Burde jo i så fall være en omsorgsfull gamling man ser etter.

Har aldri møtt pappa nei.. kun hørt om de fæle tingene han har gjort som fks løyet til alle i familien hans og min og nekta for at han var faren min, vært slem mot mamma og utøvd psykisk/fysisk vold. Jeg kan vel da mene at jeg tiltrekker meg gutter som er en slags «erstatning» for pappa som passer på meg men også har en toxic og manipulerende side fordi det var sånn pappa ble omtalt som.. 

 

Anonymkode: ddea2...cfc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/2/2024 at 11:03 AM, Sander33 said:

Eh, se på foreldre historikken til partner du finner. i gamle dager het det at man kom fra ett «møblert hjem». Eplet faller ikke langt fra stammen. Er far eller mor kaos, voldelig, dramaqueen så er barna det og. Klart det tar tid å bli kjent med svigers🤣 men om svigers holder sammen er mye hvilke kjæresteverdier barna har lært..

Alle er litt skadet: mine foreldre kranglet aldri- jeg unngår alle krangler i mine forhold

Å aldri krangle høres ikke sunt ut det heller 👀

Anonymkode: 3255e...2f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...