Gå til innhold

Hvorfor er enkelte hundeskoler motstander av sosialisering mellom hunder?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og det er overraskende mange hunder som ikke er så «snille» som hundeeier selv tror heller, så vår hund ble blitt og glefset etter flere ganger i «kan de hilse, hunden min er snill». Det kan jo med riktig hund føre til frykt og aggresjon.

Samme med de innenfor Ring 3 i Oslo som mener de har kontroll på bikkja, når det løper vilt rundt dem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

On 8/29/2024 at 8:12 PM, AnonymBruker said:

Det blir sagt at hundene kun bør ha noen få faste venner som de kjenner godt. Hvorfor? Er man livredd for at hundene skal drepe hverandre? Har lest litt her innimellom også og det virker som mange deler denne holdningen.

Hvis hundene skal tvinges eller trenes opp til ikke å møte fremmede hunder, hva skjer da hvis uhellet skulle oppstå, når de havner utilsiktet i en konfrontasjon. Har ikke da mangelen for å eksponeres for fremmede hunder gjort det slik at et møte kan ha større sannsynlighet for å gå galt? 

Må ikke et hundespråk holdes vedlike på et vis? Er det uproblematisk å ha som ambisjon å gjemme bort det naturlige hundespråket for all tid..

Anonymkode: 982e4...28a

Snakker du om å hilde i bånd? Eller på en trygg arena? Det er stor forskjell.

Min hund får aldri hilse når vi går tur, selv ikke når andre hundeeiere står der og sier det er greit og at det er "såååå koselig" å hilse. Hilsing i bånd er en uting!

Hunden min får hilse i hundeparken, uten bånd. Hun girer seg selvsagt opp når hun skal dit, fordi hun forventer at hun skal leke. Etter leken er ferdig er hun rolig som skjæra på tunet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymbruker*** skrev (På 30.8.2024 den 8.01):

Dette stemmer rett og slett ikke. Man skaper ikke en reaktiv hund ved å lære den miljø nøytralitet? De mest avbalanserte hundene er de som kan passere hunder, katter, folk, ballspill, sparkesykler, you name it, uten en forventning om hilsing og lek. God sosialisering med andre hunder må ikke skje på tur i bånd. Jeg vil heller påstå det er en ulempe å sosialisere slik kontra å slippe dem løs sammen på egnede steder. Dette er især relevant om man bor sentralt. Spesielt når jeg bodde i byen hadde jeg virkelig null interesse av at hunden skulle være overivrig og ville gå bort til alle hunder i nærheten. Hun utagerte i omtrent alle passeringer når jeg først fikk henne forresten, og avstand og kort bånd var akkurat det som gjorde henne ti ganger bedre. 

At man observerer eiere med utagerende hunder som unngår hilsing betyr ikke at hundene ble utagerende fordi man unngikk hilsing. Det kan være mange grunner til at akkurat de hundene har blitt utagerende, og når den har blitt slik er det vell forståelig at eieren lager avstand til andre hunder? 

Dette👍🏻

Anonymkode: 56681...32a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymbruker*** skrev (På 30.8.2024 den 8.01):

Dette stemmer rett og slett ikke. Man skaper ikke en reaktiv hund ved å lære den miljø nøytralitet? De mest avbalanserte hundene er de som kan passere hunder, katter, folk, ballspill, sparkesykler, you name it, uten en forventning om hilsing og lek. God sosialisering med andre hunder må ikke skje på tur i bånd. Jeg vil heller påstå det er en ulempe å sosialisere slik kontra å slippe dem løs sammen på egnede steder. Dette er især relevant om man bor sentralt. Spesielt når jeg bodde i byen hadde jeg virkelig null interesse av at hunden skulle være overivrig og ville gå bort til alle hunder i nærheten. Hun utagerte i omtrent alle passeringer når jeg først fikk henne forresten, og avstand og kort bånd var akkurat det som gjorde henne ti ganger bedre. 

At man observerer eiere med utagerende hunder som unngår hilsing betyr ikke at hundene ble utagerende fordi man unngikk hilsing. Det kan være mange grunner til at akkurat de hundene har blitt utagerende, og når den har blitt slik er det vell forståelig at eieren lager avstand til andre hunder? 

Det beste jeg noen gang har lært min hund er miljø nøytralitet, og herlighet så deilig det er med en hund som bare snur ræva til hunder som utagerer eller er overivrige på å hilse. Ikke bryr deg om folk hverken store eller små, sykler, skatere og sparkesykler kan suse forbi, katter får være i fred osv. Har ikke vært helt nazi på hilsing, men han må alltid vente på ett ja hilse fra meg først. Å så ser jeg veldig ann hundens kroppsspråk først, og er jeg i det minste tvil så blir det nei. Tenker som deg at kort bånd og avstand hjalp din hund mye. Hun følte seg trygg og sikker, og fant ut at det går ann å få gå i fred. 

De som utagerer gjør det som oftest fordi at de har fått hilse på alt og alle, og enda oftere fordi at de har hatt negative møter i hilse situasjoner. Spesielt ved negative opplevelser i første leve året.

Anonymkode: ef408...9e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...