Gå til innhold

Hvorfor er enkelte hundeskoler motstander av sosialisering mellom hunder?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det blir sagt at hundene kun bør ha noen få faste venner som de kjenner godt. Hvorfor? Er man livredd for at hundene skal drepe hverandre? Har lest litt her innimellom også og det virker som mange deler denne holdningen.

Hvis hundene skal tvinges eller trenes opp til ikke å møte fremmede hunder, hva skjer da hvis uhellet skulle oppstå, når de havner utilsiktet i en konfrontasjon. Har ikke da mangelen for å eksponeres for fremmede hunder gjort det slik at et møte kan ha større sannsynlighet for å gå galt? 

Må ikke et hundespråk holdes vedlike på et vis? Er det uproblematisk å ha som ambisjon å gjemme bort det naturlige hundespråket for all tid..

Anonymkode: 982e4...28a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hunder glemmer ikke språket sitt. De bruker det daglig uansett om de er med andre hunder eller ikke.

Mange er motstandere av å la hunder hilse på tur av flere grunner. Båndene gjør at de ikke får brukt språket sitt naturlig. Slike møter varer vanligvis ikke lenge nok til at hundene får noe positivt fra det. Slike møter skaper en forventning: overvennlige hunder kan bli reaktive hver gang de ser en hund (trekke, klynke osv), og hunder som er mer skeptiske til andre hunder, kan gjøre seg dårlige erfaringer, forvente ubehag når de ser andre hunder, og begynne å utagere på passerende hunder.

Den aller beste sosialiseringen man kan gjøre med en hund, er å lære den å være NØYTRAL til andre hunder.

En liten andel hunder vil ikke bry seg så mye om andre hunder uansett om de blir sosialisert mye eller lite. Men, mange hunder vil bli reaktive eller utagere ved oversosialisering. Jeg har én som fikk absolutt null sosialisering som valp og ungdom pga covid, og det er den mest rolige, trygge hunden jeg har hatt. Den andre fikk valpekurs, miljøtrening med andre hunder, sosialisering og lek med andre hunder, og den ble et utagerende monster. Det tok meg evigheter å lære den og være nøytral til andre hunder. Og jo lengre den har gått uten å møte andre hunder, jo BEDRE har språket til hunden blitt. Den er blitt bedre på å lese andre hunder som passerer, og den er blitt bedre på å vise riktige signaler om at den ikke ønsker en interaksjon. 

Hunder mister ikke språket sitt. Hunder trenger heller ikke å være oppi hverandre for å kommunisere. De kan fint kommunisere med hunden som passerer på andre siden av gata. 

Nøytralitet er det man ønsker å lære hunden, om man er smart. Hunder lever ikke i flokk. Hunder lever i løse, sosiale grupper uten en leder. De bonder med én eller to, men ellers unngår de å sosialisere med alle andre de hundene som holder til i området.

Anonymkode: 258f1...656

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når hunder er ferdig modnet er det mange hunder som ikke er spesielt interessert i å bli kjent med fremmede hunder. Lærer valpen/unghunden å være høflig i passeringer forbi andre hunder og forøvrig får lekt og hilst på noen hundevenner er det den sosialiseringen de trenger for å ha et godt språk og trygg adferd. 

Som bruker over skriver er nøytralitet det beste målet man kan ha. En hund som er nøytral i møte med andre kan gå helt avslappet forbi i tette passeringer og være løs der det passer uten fare for at hunden løper bort for å hilse på andre hunder. Det er en stor fordel også på kurs og konkurranse. Denne hilsingen er svært oppskrytt. Jeg har bodd i Oslo med hunden og om de alltid skulle hilse på hverandre hadde man aldri fått fred. Det var veldig praktisk at hunden min store deler av tiden dreit i andre hunder og folk. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen sosialiserer for mye og på en litt feil måte. Dvs at de lar valpen og unghunden leke og herje i evigheter veldig ofte. 

Det gjør at hunden over tid utvikler en enorm forventning når den ser en annen hund og stresset går i taket med draing i bånd, iver etter å hilse, piping osv. Hvis man da ikke får hilse og leke, så kan det i verste fall slå over i utagering pga frustrasjon.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

forvente ubehag når de ser andre hunder, og begynne å utagere på passerende hunder.

Tviler ikke på din personlige erfaring bare så det er sagt. Men jeg har tenkt at hvis du bare nesten 98% med passering eller å forhindre å hilse på hunder, så driver du istedenfor en læring-forventning om at andre hunder er farlige.

Hunder mister ikke språket sitt. Hunder trenger heller ikke å være oppi hverandre for å kommunisere. De kan fint kommunisere med hunden som passerer på andre siden av gata. 

Hvordan fikser de det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymbruker*** skrev (41 minutter siden):

Når hunder er ferdig modnet er det mange hunder som ikke er spesielt interessert i å bli kjent med fremmede hunder. Lærer valpen/unghunden å være høflig i passeringer forbi andre hunder og forøvrig får lekt og hilst på noen hundevenner er det den sosialiseringen de trenger for å ha et godt språk og trygg adferd. 

Det finner vel både hund og eier ganske lett ut av innen de møtes, på x-antall meter. 

De interesserte hilser på de interesserte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tabris skrev (40 minutter siden):

Noen sosialiserer for mye og på en litt feil måte. Dvs at de lar valpen og unghunden leke og herje i evigheter veldig ofte. 

Det gjør at hunden over tid utvikler en enorm forventning når den ser en annen hund og stresset går i taket med draing i bånd, iver etter å hilse, piping osv. Hvis man da ikke får hilse og leke, så kan det i verste fall slå over i utagering pga frustrasjon.

Det er vel noe som heter en AV og PÅ knapp. Når jeg hadde en hund for mange år siden så hendte det, som også her mange sier, at det ble litt vel intenst. Det var da ikke så himla vanskelig å nedjustere synes jeg. Trengte ikke noe hundekurs for dette.

Samme med intensiteten og iveren med en ball. Eier sier "Nå er vi ferdige", og selvsagt konsekvent hver gang. Tar ikke så mange sekunder før hunden endrer fokus. Synes bare det er så ekstremt overanalytisk/psykologisk blitt i denne hundeverdenen. Ser masse hypertrening, div kommandoer på hunder i det etterhvert så enda mer strengere krav til bånd.

Alt i alt synes jeg å se mer utagerende hunder nå enn før. For når det blir for vanskelig for eier, kun en 80% statistikk på disse innlæringene. så har man faktisk mislykkes i mine øyne. Hunden også. Det kan også være at hundeeier blir så drittlei av å være så på hele tiden og av den grunn så sklir alt ut.

Synes også det er rart at så mange analyserer og bestemmer seg på forhånd uten erfaring hvordan deres hund er og hvordan den kommer til å respondere i forskjellige situasjoner. Det går jo ikke.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finner vel både hund og eier ganske lett ut av innen de møtes, på x-antall meter. 

De interesserte hilser på de interesserte.

Overraskende mange eiere som har litt tungt for det 🙈

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grov personlig generalisering, jeg tror at for mange hundeskoler/trenere er det enklere å kutte ut lek og samspill med valper og hunder og bare si at hunder ikke trenger samvære med andre hunder..  (noe jeg tenker er som å si at barn ikke trenger å omgås andre enn egen familie og helst ikke engang skal se i retning fremmede barn om man er ute....). Det ER rett og slett mye enklere å unngå andre hunder og hilsing for eiere og trenere. Problemet er bare at når hunden da utvikler dårlige sosiale ferdigheter og begynner å utagere mot andre hunder, er løsningen å unngå andre hunder enda mer og før man vet ordet av det er man en fra Bølle til Bestevenn deltager... 

Anonymkode: 279a0...c77

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Tviler ikke på din personlige erfaring bare så det er sagt. Men jeg har tenkt at hvis du bare nesten 98% med passering eller å forhindre å hilse på hunder, så driver du istedenfor en læring-forventning om at andre hunder er farlige.

Dette stemmer rett og slett ikke. Man skaper ikke en reaktiv hund ved å lære den miljø nøytralitet? De mest avbalanserte hundene er de som kan passere hunder, katter, folk, ballspill, sparkesykler, you name it, uten en forventning om hilsing og lek. God sosialisering med andre hunder må ikke skje på tur i bånd. Jeg vil heller påstå det er en ulempe å sosialisere slik kontra å slippe dem løs sammen på egnede steder. Dette er især relevant om man bor sentralt. Spesielt når jeg bodde i byen hadde jeg virkelig null interesse av at hunden skulle være overivrig og ville gå bort til alle hunder i nærheten. Hun utagerte i omtrent alle passeringer når jeg først fikk henne forresten, og avstand og kort bånd var akkurat det som gjorde henne ti ganger bedre. 

At man observerer eiere med utagerende hunder som unngår hilsing betyr ikke at hundene ble utagerende fordi man unngikk hilsing. Det kan være mange grunner til at akkurat de hundene har blitt utagerende, og når den har blitt slik er det vell forståelig at eieren lager avstand til andre hunder? 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det blir sagt at hundene kun bør ha noen få faste venner som de kjenner godt. Hvorfor? Er man livredd for at hundene skal drepe hverandre? Har lest litt her innimellom også og det virker som mange deler denne holdningen.

Hvis hundene skal tvinges eller trenes opp til ikke å møte fremmede hunder, hva skjer da hvis uhellet skulle oppstå, når de havner utilsiktet i en konfrontasjon. Har ikke da mangelen for å eksponeres for fremmede hunder gjort det slik at et møte kan ha større sannsynlighet for å gå galt? 

Må ikke et hundespråk holdes vedlike på et vis? Er det uproblematisk å ha som ambisjon å gjemme bort det naturlige hundespråket for all tid..

Går du rundt og hilser på alle menneskene du møter på gata? Håndhilser på dem, sier noen fraser, også løper videre?

Nei, tenkte meg det. Hunder har ingen nytte eller glede av å hilse på fremmede hunder på denne måten. Sannsynligvis skaper det bare masse stress for dem.

Derfor er det bare vits at hundene hilser på og «sosialiseres» med hunder som de skal være med over tid og/eller flere møter.

Osloborgere innenfor Ring 3 blir veldig fornærmet hvis man ikke vil la hunden sin hilse. Og hvis man ber de ta den ukontrollerte bikkja deres i bånd…

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Se for deg at du ble tvunget til å hilse intimt på absolutt alle du møter , og uansett hvor du går hiver fremmede seg rundt halsen på deg for å klemme deg, eller slå deg ned. Hadde du syntes det var avslappende og trygt å være ute?

Jeg er og ganske sikker på at du beholder ditt språk selv om du står på noen meters avstand til personen du prater med, slik er det og for andre dyr enn menneske. De aller fleste arter er heller ikke spesielt opptatte av å skape en relasjon til individer de ikke skal omgås.

Anonymkode: 6ff7d...651

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ser på løshunder i andre land så hilser ikke de på hverandre, de går i en bue rundt andre hunder når de passerer. Hunder har ikke et stort behov for å hilse på andre hunder, det skaper mye stress for hunden. Hunder som trekker mot andre hunder er ofte usikret og eier leser ikke signalene og tror at hunden vil hilse.  Vil du ha en hund som kan omgås alt og alle så lær den at den ikke skal, eller trenger å hilse på andre hunder. 

Anonymkode: 6e48a...100

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1) Å hilse på alt og alle lærer hunden at den bør ha en forventning ved passering. Dette kan skape stress, utagering og trekking i bånd.

2) Hunder får ikke så mye positivt ut av noen korte minutter med snusing og spretting i stramme bånd på fortauet.

3) Du vet aldri om andres hunder er snille eller ei. Potensielt så får hunden din en haug med dårlige erfaringer som kan føre til fryktaggresjon.

4) Det er mye bedre for hunden din å sosialiseres med trygge, voksne og faste individer som du vet har noe positivt å lære hunden din.

Anonymkode: 77170...c0f

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hilsing i bånd er ok om de treffer hunder de er trygge på/kjenner..evt at du kommuniserer med eier om at den er godt sosialisert. Jeg spør som regel om vi kan møtes på en inngjærdet plass eller slette. Og det beste er hundejorder. Der skal aggressive hunder som ikke er sosialisert forvises bort. Altfor mange jeg møter har sluttet med sosialisering: "han vil ikke leke" , "vi har sluttet med det" osv. Da mister hunden språket, blir frustrert og blir deretter aggressiv. 

Anonymkode: 9cef1...542

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Da mister hunden språket,

Haha, nei.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

13 hours ago, AnonymBruker said:

Hvordan fikser de det?

Jeg fikk gleden av å lære denne myten da jeg fikk hund for 14 år siden. Om du gikk rett forbi lærte du liksom hunden at andre hunder var farlige. Det gjaldt tydeligvis bare andre hunder da, ikke folk, katter, hester, sykler eller biler, det var det bare å øve på å passere. 🙄

Så da tenkte jeg at jeg gjorde det riktige ved å la han bestemme hvem han ville hilse på. Som selvfølgelig ble alle hunder han så. En skokk av dem var ikke særlig vennlige, det ble mange konfrontasjoner og han ble nappet etter (spesielt som valp). Så han lærte jo da at andre hunder ER farlige. Så måtte vi begynne å øve mdd enorm avstand til alle hunder. Han hadde hatt det veldig mye bedre om han lærte fra start at andre hunder er helt uinteressante under passering.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

som sagt du må finne ut om de er rolig og godt sos. Utagerende, bjeffete hunder hilser man aldri på. Så det er en skokk av hunder du lærer din egen hund å gå rolig forbi. De fleste går man forbi. Er de kjenthunder man daglig møter kan man hilse på, og så går man videre:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Hilsing i bånd er ok om de treffer hunder de er trygge på/kjenner..evt at du kommuniserer med eier om at den er godt sosialisert. Jeg spør som regel om vi kan møtes på en inngjærdet plass eller slette. Og det beste er hundejorder. Der skal aggressive hunder som ikke er sosialisert forvises bort. Altfor mange jeg møter har sluttet med sosialisering: "han vil ikke leke" , "vi har sluttet med det" osv. Da mister hunden språket, blir frustrert og blir deretter aggressiv. 

Nei, dette stemmer ikke. Såkalte aggressive hunder er stort sett usikre, og går rett i forsvar når de møter andre hunder. De kan være at de faktisk har vært tvunget til å hilse på mange andre hunder og har gjort seg noen negative opplevelser. Hunder har sitt språk hele livet, det er vi mennesker som er for dårlige til å lese dette språket/signalene som hunden sender ut. Hunder er som oss mennesker, noen er utadvendte og andre introverte, noen går fort høyt i stress og andre tåler alt. 

Anonymkode: 6e48a...100

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi fikk valp første gangen så skulle de sosialiseres til døde og vi tok med hunden på ALT og lot den hilse på omtrent alt som kunne krype og gå. Det ble et helvete å gå med den hunden i bånd. Den fikk så høye forventninger til absolutt alle han traff av både mennesker og hunder, så ble piping og dro i båndet. Noe som gjorde flere andre hunder (og mennesker) redde og de gikk lange omveier rundt oss.

Og det er overraskende mange hunder som ikke er så «snille» som hundeeier selv tror heller, så vår hund ble blitt og glefset etter flere ganger i «kan de hilse, hunden min er snill». Det kan jo med riktig hund føre til frykt og aggresjon.

Det viktigste med sosialisering er at opplevelsene blir gode.

Anonymkode: a0174...5b7

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...