Gå til innhold

Hvor mye ville du stilt opp for gammel bekjent?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En gammel bekjent begynte for en stund siden å ta kontakt med meg igjen. Vi har tidligere frekventert samme vennegjenger og jeg har alltid syntes hun virket veldig ålreit. Syntes først det var veldig koselig at hun ville ha kontakt, men har etterhvert blitt mye mas om å gjøre ting for henne. Eksempler er kjøring, handling osv. Hun sliter en del med helsa som gjør at hun er avhengig av en del hjelp, og jeg synes veldig synd på henne. Tror ikke hun har hatt det så lett de siste årene. Kjenner på at jeg ønsker å hjelpe, men samtidig synes jeg det er ganske slitsomt. Det blir også veldig mye snakk om seg selv og sykdommene sine, og det er ikke alltid jeg slipper til med mitt når vi snakker sammen.  Jeg har hjulpet henne en del nå, men synes det blir bare mer og mer jo mer jeg gjør. Er redd for at det blir for mye i lengden, men samtidig hadde det vært kjekt å få utvidet vennekretsen litt da den er blitt betydelig innskrenket de siste årene, sånn utenom omgang med kollegaer og utvidet familie. Hva ville dere gjort i en sånn situasjon? 

Anonymkode: 863e9...967

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Litt vanskelig å svare 100 % på, det er mye som spiller inn. Men noen er slik at får de lillefingeren, så tar de hele hånda - så det er lov å sette grenser for seg selv, uten at det betyr at man ikke kan stille opp i det hele tatt. 

Anonymkode: c0e58...5f5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri i livet!

Jeg ville ikke basert et vennskap på at jeg skal hjelpe den andre. 
Du kan si nei til å hjelpe med alt mulig, men si at du gjerne vil gjøre noe hyggelig sammen.

Anonymkode: 056e0...371

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette tror jeg er dødfødt, virker som om hun utnytter deg. Har vært borti sånt før, enten skal de ha hjelp eller så skal de låne penger. Dersom du en gang trenger hjelp eller å låne penger tilbake er det null å hente.

Anonymkode: 31ae4...f4c

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si ja når der passer, og lære deg å si nei når det ikke passer. Så lenge du setter dine grenser og kun hjelper når det passer (når du selv har lyst), kan dette gå bra. 

Hun trenger sikkert noen som lytter litt nå. Gi henne muligheten, så slipper du nok mer til etterhvert også. Jeg har selv en god venninne som til tider har pratet som en foss. På en måte var det greit slik at jeg slapp å si så mye. I årenes løp har hun begynt å lytte mer til meg også. Nå nylig var det hun som lyttet til mine problemer og var en god støtte for meg.

Anonymkode: bf7e3...038

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei du er ikke urimelig.  Du er venninne, ikke BPA.  Det hjelper ikke hvor mange utfordringer hun har. Du er ikke privatsjåfør eller  jobber som besøksvenn..Det er ikke ditt ansvar.  Jeg hadde gitt henne nummeret til enten en privat BPAbedrift eller miljøtjesten i kommunen 

Endret av Laraa
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville stilt opp en gang eller to for tidligere venner/bekjente, dersom de spurte om noe jeg opplevde som rimelig. 

Men jeg hadde forventet at en forespørsel om hjelp ble fulgt opp av en gjenoppfriskning av vennskapet. 
Hvis ikke, ville jeg nok sluttet å prioritere tid på personen, om jeg fortsatt følte meg som en bekjent. 

Anonymkode: 9455e...a4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun drar veksler på gammelt vennskap. Du blir brukt. 

Anonymkode: da9b9...a27

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånne "venner" er jeg i prosessen med å kutte ut, så jeg hadde heller vært mer alene enn å henge med energityver.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke en venn. Hun er ute etter tjenester og noen å klage til og har garantert gått på rundgang hos andre før hun tok kontakt med deg. Hun forsvinner garantert om du setter grenser til henne med å lytte til henne snakke om seg og sitt, eller ikke hjelper henne.

Hadde aldri stilt opp for en bekjent som tok kontakt på den måten. Gjort det en gang og det ble som du erfarer nå. Du kommer til å brennes ut etter hvert. 

Anonymkode: 1fbac...100

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker du er snill som stiller opp, TS. Og at hvis du har tid og mulighet, kan du gjerne være besøksvenn og hjelpe henne, når det passer deg.  Men vær bevisst på at du ikke får vennskapet du ønsker deg i retur - (den gode samtalen, osv). 

tenk gjennom hvor mye tid du kan sette av til henne, som en god gjerning. Er det 2 timer i uken, 4 timer i mnd, eller hva. 

Hvis du heller vil prioritere andre venner er det greit. 

Anonymkode: c38bc...e19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...