Gå til innhold

Han er kjekk, men får ikke matcher på tinder? Er det pga manglende maskulinitet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

24 minutter siden, AnonymBruker said:

Tja, er nok bedre å få mulighet til å kunne velge ut riktige menn og dra på dates enn å ikke få noe valg i det hele tatt. Men uansett er tinder så rigga den ene veien at ene siden får alle matches og den andre nesten ingen.

Anyway bedre å dra til utlandet og komme seg inn i en ordentlig dating kultur som ikke er for hookups.

Anonymkode: 8d0a3...67e

Det spørs. Døgnet har bare så mange timer, og hvis du bruker mange timer i uken på dates som går ingensteds (med ett og annet som ender opp som en ONS innimellom) er jo ikke det noen god tidsbruk. Å bruke fritid på dating har jo faktisk en alternativkostnad i det at du beslaglegger tid du kunne brukt til aktiviteter du får mer igjen for i retrospekt. For å si det sånn: det er VELDIG mange ting jeg heller gjør enn å kaste bort en fredagskveld på noen jeg aldri ser igjen, så om det å ikke få mer enn litt kropp en natt er gjennomgangsmelodien for mange kvinner, tenker jeg man like gjerne kan bruke tiden på noe artig foran PCen.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg begriper ikke hvorfor egenskaper som å være selvsikker, ta styringen, og ta ansvar har blitt stemplet som maskuline trekk. Jeg har holdt på med dyr hele livet, først og fremst hest, hund og sau. Det er stort sett damene som bestemmer hvor skapet skal stå, og som beskytter venner/flokk/barn, mens mennene stort sett bare vimser rundt (med enkelte unntak, selvfølgelig). Se også på ville dyr, som f.eks. løver. Løvinnene er ute og jakter, og er de som vanligvis beskytter barna, mens hannene gjerne bare ligger der som en slask, og våkner bare til liv om de vil parre seg eller andre løver prøver å stjele damene.

Jeg har selv blitt oppdratt uten særlig fokus på kjønnsroller, og vil si jeg er ganske selvsikker og tar natulig ansvar og styring for meg og mitt. Jeg tenker ikke over om dette skal være maskulint eller feminint, det er bare slik jeg er.

Når det er sagt, så betyr ikke det at jeg ønsker partner som er helt slapp mentalt. Mennesker som er usikre på seg selv, aldri kan ta initiativ, aldri kan si hva de mener, har null handlekraft, m.m., er ikke folk jeg orker å tilbringe mye tid med, hverken som kjæreste, venn, eller annet.

Ang. Tinder: Jeg kan selvfølgelig bare snakke for meg selv, men her er noen tanker. På datingapper bruker man gjerne de bildene av seg selv som man er mest fornøyd med, de bildene man føler framstiller seg selv på en mest mulig attraktiv måte. Og hvilke bilder man da velger å bruke, kan fortelle sveipere ganske mye om hvem man er som person.

Jeg hadde ganske kort tid på Tinder (halvannen uke, mens jeg ble kjent med min fremtidige kjæreste, som jeg fant i løpet av mine første 15 minutter med sveiping), men jeg vet godt hva slags mennesker jeg liker. Snill, med et glimt i øyet, trygg på seg selv, ikke selvhøytidelig, med god humor. Menn som da kun hadde bilder der de var gravalvorlige, ble et automatisk nei. Hvis det, i deres hode, var å vise seg fra sin beste side, eller å vise fram personligheten sin, var de ikke noe for meg. Samme med menn som rett og slett så redde ut på bildene sine, eller som brukte Tinderbildene til å åpenbart skryte av kropp, bil, status, e.l. Ikke min type.

Jeg vet det ikke er alle som bedømmer profilen på denne måten, men tenker det er stor sjanse for at det ligger ett eller annet i bildene som folk overhodet ikke liker, dersom man er kjekk men aldri før matcher.

Eller så sikter de selv for høyt, liker bare de fineste damene, som selvfølgelig kan velge og vrake blant de aller kjekkeste, og overhodet ikke er interessert.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke mye. Har aldri møt en kvinne som ikke er feminin. Beklager dere hyggelige traktorlesber jeg har møt, dere er utrolig mer feminine enn noen mann jeg har møt, inklusive de herlige skrullete homofile helt på grensen menn jeg har møt. Enkelt å greit fordi dere er kvinner. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.8.2024 den 16.47):

Jeg tror feminismen har ødelagt mange av de gode, maskuline kvalitetene, som man satte pris på før. Det har blitt en ubalanse. Jeg er absolutt FOR likestilling, men jeg tror nok at vi kvinner har overkompensert for så mange år med undertrykkelse, og nå har vi en generasjon med tafatte menn, som et resultat av dette. 
Når det kommer til kompisene dine, så har de nok dårlig profiltekst og kanskje også dårlige bilder. 

Anonymkode: 72e77...74a

Maskuline kvaliteter kan ikke ødelegges av kvinner....

Anonymkode: ab312...874

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orket ikke lese alt, stoppet ved at "de ikke kan forvente å finne en kvinne når de selv er feminine" - eh, kvinner og menn har både feminine og maskuline trekk - noen menn mer feminine enn andre - de er uansett maskuline (en mann). At folk ikke følger samfunnets "regler" for hva som er "riktig" - er man fortsatt mann/kvinne. Man må få se ut og gjøre det som gjør en glad og lykkelig. 

Det er kanskje mange som selv har den innstillingen du skisserer, og derfor vanskelig for dem å få napp. Men det finnes også kvinner som bryr seg katta om han er "feminin". Selv synes jeg androgyne menn er vakre og kjekke. 

Endret av Cornix
Manglet ord i setningen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.8.2024 den 11.49):

Plenty av kvinner i dag som fortsatt er feminine i væremåte, personlighet, utseende osv. Men når de må leve rundt feminine menn så er det jo lett å bli maskulin. 

Akkurat det som skjedde i mitt ekteskap dessverre. Han tok ikke noe naturlig styring, derfor gjorde jeg det. Det ble ikke den dynamikken jeg hadde håpet på. Mange kvinner ønsker å kunne være feminine og sårbare, men da må han være den sterke.

Anonymkode: bf984...7d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

Akkurat det som skjedde i mitt ekteskap dessverre. Han tok ikke noe naturlig styring, derfor gjorde jeg det. Det ble ikke den dynamikken jeg hadde håpet på. Mange kvinner ønsker å kunne være feminine og sårbare, men da må han være den sterke.

Når ble det feminint å være svak?

Turn off.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vet ikke om feminin og sårbar er riktig for meg, for jeg har vært sårbar da jeg har hatt sårbare øyeblikk med ex'n min. Mye mer sårbar enn det han utrykte. Men kjenner meg igjen i det å være den som må ta mye styring eller kom med innspill som anngikk oss, så jeg følte meg ensom. 

Følte ikke at jeg var maskulin eller at han var feminin, men at vi ikke var den riktige personlighetskomboen til suksess i kjærligheten.

Men så er det menn som har veldig veldig mye tak i seg og kan være strenge, å de er jeg redd for, så ser ikke etter en sånn en jeg heller på tross av at jeg trenger mer tilstedeværelse fra min fremtidige partner. Handlet nok mye om at vi ikke ønsket de samme tingene.

Anonymkode: bf3ca...642

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

knooters skrev (33 minutter siden):

Når ble det feminint å være svak?

Turn off.

Har inntrykk av at du liker veldig autoritære kvinner, som er fysisk sterke å de er feminine de, men vi kvinner kommer jo i mange former som også er feminint. 

Jeg kunne ikke vært med en mann som ikke tolererte at jeg har svake øyeblikk, jeg trenger en som er god og kjærlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.8.2024 den 12.31):

Akkurat. «Alle» synes jo Chris Hemsworth og Henry Cavill er kjekke, jeg er ikke enig. Kun som eksempel

Anonymkode: 06be6...5e3

Og jeg synes Henry Vavill er temmelig kjekk, men synes ikke Chris Hemsworth er tiltrekkende. Sånn for å ta enda et eksempel på hvor subjektiv smak er.

Anonymkode: e3e1a...151

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Har inntrykk av at du liker veldig autoritære kvinner, som er fysisk sterke å de er feminine de, men vi kvinner kommer jo i mange former som også er feminint. 

Jeg kunne ikke vært med en mann som ikke tolererte at jeg har svake øyeblikk, jeg trenger en som er god og kjærlig.

Aner ikke hvordan du klarer resonnere deg frem til at jeg liker "autoritære" kvinner. Tviler på du ville beskrevet en mann med tilsvarende "autoritære" egenskaper med det begrepet.

Alle vil vel ha en god og kjærlig partner, som tåler at en har "svake øyeblikk" - eller er du sånn at om en mann har noen slike stunder, så er han plutselig ikke "maskulin" lenger mens du selv skal forbeholde deg muligheten til å ta den sårbare rollen?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke menn som er blitt mer tafatte, men hele samfunnet. Kvinneguiden utviser med all tydelighet hvor usikre norske kvinner er, og vi lager i større og større grad et samfunnet tilpasset denne usikkerheten. Offentlige kontorer med 2000 ansatte, for å gjøre samme jobben 150 klarte for 25 år siden, ved å skjære gjennom og arbeide fokusert med faglig dybde og tyngde basert på empiri. Her på KS er det eviglange diskusjoner, om hva tenkte han, hvordan skal jeg tolke dette, etc. ? Hva med å spørre fyren rett ut, og ikke tolke og dømme bak et annets menneskes rygg?

Det er til å spy av.

Generelt blir maskuline verdier i liten grad belønnet i samfunnet vårt. Gutterommet blir anset som noe fælt, og ikke et sted der genialitet og entreprenørskap oppstår.

Off-beat: I kveld opplevde jeg å bli slettet fra en på Tinder jeg hadde en kort, men god dialog med, antar at hun kanskje misforstod hva jeg mente med en setning, eller at jeg glemte å legge til en setning (som ville kommet i neste dialogutveksling). Da er det den ondskapsfulle handlingen, slett/ta bort match, fremfor å finne ut hva jeg mente, og fortsette den gode dialogen... Eller hvis jeg ikke rakk å svare på en melding, så er det kansellering og de-platforming som gjelder. Er det et uttrykk for hvordan kvinner oppfører seg generelt eller bare på Tinder? Det er jeg usikker på, men denne oppførselen var ikke på Tinder for noen år siden, og plattformen er egentlig helt ødelagt for min del. Jeg tørr i allefall ikke å investere særlig mye energi i noen der, med tanke på slik oppførsel, som jo gjør at en blir genuint lei seg. Norske kvinner er generelt ikke spesielt snille med menn, faktisk i en slik grad at mange kvinner jeg kjenner fra andre land reagerer svært negativt på holdningene de møter hos norske kvinner (jeg snakker om høyt utdannede kvinner fra både vestlige og østlige i-land, ikke nødhjelpsimport).

Men tilbake til utgangspunktet. Jeg oppfatter trådstarter som genuint frustrert over en bunt typer i gjengen sin, og det er lov. Men tipper at grunnen til at de ikke lykkes på Tinder (med tanke på matcher) er ganske enkel; betalingsviljen til menn på den plattformen er stor, og de som får mange treff, betaler for plasseringene sine. De som ikke betaler for plasseringen sin, får ikke kortene sine vist i særlig stor grad.

Anonymkode: cad80...521

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/29/2024 at 4:55 PM, Trek said:

Hvorfor er det feminismen som har ødelagt mange gode mannlige kvaliteter? 

Det forundrer meg at menn skal liksom bli handleveike puddinger bare fordi kvinner jobber mer og skrur på bilen selv? 

Tror du leder egenskaper går ut døra det øyeblikket man tar i en fille eller skifter en bleie? Det gjør ikke det vet du! 

Det er mer ting enn det. Nå må menn være mer kontakt med følelsene sine og alt det der.

Blir framstilt som huleboere, er alltid framstilt som den kunnskapsløse Idioter i alt fra vaskemiddelreklamer til sitcoms.

Stort sett å oppføre seg som en leder med maskuline egenskaper har blitt latterliggjort.

Anonymkode: f0ca2...21d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 hours ago, AnonymBruker said:

Det er vel ikke menn som er blitt mer tafatte, men hele samfunnet. Kvinneguiden utviser med all tydelighet hvor usikre norske kvinner er, og vi lager i større og større grad et samfunnet tilpasset denne usikkerheten. Offentlige kontorer med 2000 ansatte, for å gjøre samme jobben 150 klarte for 25 år siden, ved å skjære gjennom og arbeide fokusert med faglig dybde og tyngde basert på empiri. Her på KS er det eviglange diskusjoner, om hva tenkte han, hvordan skal jeg tolke dette, etc. ? Hva med å spørre fyren rett ut, og ikke tolke og dømme bak et annets menneskes rygg?

Det er til å spy av.

Generelt blir maskuline verdier i liten grad belønnet i samfunnet vårt. Gutterommet blir anset som noe fælt, og ikke et sted der genialitet og entreprenørskap oppstår.

Off-beat: I kveld opplevde jeg å bli slettet fra en på Tinder jeg hadde en kort, men god dialog med, antar at hun kanskje misforstod hva jeg mente med en setning, eller at jeg glemte å legge til en setning (som ville kommet i neste dialogutveksling). Da er det den ondskapsfulle handlingen, slett/ta bort match, fremfor å finne ut hva jeg mente, og fortsette den gode dialogen... Eller hvis jeg ikke rakk å svare på en melding, så er det kansellering og de-platforming som gjelder. Er det et uttrykk for hvordan kvinner oppfører seg generelt eller bare på Tinder? Det er jeg usikker på, men denne oppførselen var ikke på Tinder for noen år siden, og plattformen er egentlig helt ødelagt for min del. Jeg tørr i allefall ikke å investere særlig mye energi i noen der, med tanke på slik oppførsel, som jo gjør at en blir genuint lei seg. Norske kvinner er generelt ikke spesielt snille med menn, faktisk i en slik grad at mange kvinner jeg kjenner fra andre land reagerer svært negativt på holdningene de møter hos norske kvinner (jeg snakker om høyt utdannede kvinner fra både vestlige og østlige i-land, ikke nødhjelpsimport).

Men tilbake til utgangspunktet. Jeg oppfatter trådstarter som genuint frustrert over en bunt typer i gjengen sin, og det er lov. Men tipper at grunnen til at de ikke lykkes på Tinder (med tanke på matcher) er ganske enkel; betalingsviljen til menn på den plattformen er stor, og de som får mange treff, betaler for plasseringene sine. De som ikke betaler for plasseringen sin, får ikke kortene sine vist i særlig stor grad.

Den sutringen din over "norske kvinner" og svada om "kansellering og de-platforming" som synonym for å bli ghostet/avvist er i alle fall ikke spesielt maskulint. Just saying. Hverken etter en mer fornuftig, moderne tolkning av begrepet eller stereotypisk uga-buga-tolkning.

Du har vel heller ingen grunn til å anta at du ble misforstått i disse "kansellerings"-tilfellene dine.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det er til å spy av.

Samfunnet er mer tafatt ja, det er sannt. Å det er sannt at kvinner(sikkert menn også) sletter fort når de tenker de har funnet ut noe om deg som gjør det, udatebart. Husk at Tinder ikke egentlig er noe garantert innpass med noen, men som å hilse litt på hverandre, som på utsiden.

Problemet er bare at appen ber deg sjekke ut alle du ellers ikke ville ha brukt noe tid på. Da bruker vi mest tid på å avslå og å bli avslått, sammenlignet med på ekte der vi blir kjennt med folk i nøytralsetting og kun legger romantisk og seksuelt fokus opp mot de vi kjenner vi liker mer enn resten. 

Så det du opplevde, det kan jo være at du ikke er en sånn person denne personen liker, men til vanlig har du ikke funnet ut det, for dere har aksnkje ikke startet noen samtale basert på viten om at vi er en flørt, å da har ikke du trengt å bli avvist på samme grad. Å motsatt, om det var du som avviste. 

Jeg vet noen starter bekjentskap med flørt, om de aktivt kontakter folk for å flørte med dem, men det er en vanskeligere posisjon og folk er mye raskere til å smekke bort(Eller du får vite når du blir smekket bort, det får vi sikkert ikke vite til vanlig, eller noen ganger kanskje) 

I virkeligheten kan en person være opp til spørsmål en del ganger da, på tinder er det nei, neste, for det er bare en app. Kan jo være noen finner tonen igjen senere også, men dere har ingen bekjentskap utgangspunkt som er så alvorlig dypt, å da er det litt mindre sjangse. 

Jeg ble nettop lagt til av en på snap, kan være uhell, mest sannsynlig. Skal ikke godta, prøvde å søke hvem det kan være, men finner ingenting og husker ingen som dette. Da blir det nei til å slippe denne personen nærmere. Å det kunne jo vært en viktig person for meg sånn teknisk sett, men med null inntrykk om hvem dette er, så er det større sjangse for problem enn for glede. Folk er brutale, men de prøver å ha fine liv, å er de eneste som kan ta disse avgjørelsene utifra at de kjenner seg best. Du vet ikke hva hun tenkte, hvem hun har møtt, som gjør at hun ikke orker å ta den sjangsen. 

Norske kvinner er så mye akkurat som kvinner fra andre land, vi er jo bare en haug med individer og jeg syns vi har en fredelig med sky kultur her i norge. Forstår ikke hvilken setting disse kvinnene skal være så skuffet i? Ser masse ulike kvinner verden over på nett, som har like tanker og opplevelser med meg og andre jeg kjenner. Vi er ulike, men vi hadde forstått hverandre og kunne uten tvil hatt det gøy sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Samfunnet er mer tafatt ja, det er sannt. Å det er sannt at kvinner(sikkert menn også) sletter fort når de tenker de har funnet ut noe om deg som gjør det, udatebart. Husk at Tinder ikke egentlig er noe garantert innpass med noen, men som å hilse litt på hverandre, som på utsiden.

Problemet er bare at appen ber deg sjekke ut alle du ellers ikke ville ha brukt noe tid på. Da bruker vi mest tid på å avslå og å bli avslått, sammenlignet med på ekte der vi blir kjennt med folk i nøytralsetting og kun legger romantisk og seksuelt fokus opp mot de vi kjenner vi liker mer enn resten. 

Så det du opplevde, det kan jo være at du ikke er en sånn person denne personen liker, men til vanlig har du ikke funnet ut det, for dere har aksnkje ikke startet noen samtale basert på viten om at vi er en flørt, å da har ikke du trengt å bli avvist på samme grad. Å motsatt, om det var du som avviste. 

Jeg vet noen starter bekjentskap med flørt, om de aktivt kontakter folk for å flørte med dem, men det er en vanskeligere posisjon og folk er mye raskere til å smekke bort(Eller du får vite når du blir smekket bort, det får vi sikkert ikke vite til vanlig, eller noen ganger kanskje) 

I virkeligheten kan en person være opp til spørsmål en del ganger da, på tinder er det nei, neste, for det er bare en app. Kan jo være noen finner tonen igjen senere også, men dere har ingen bekjentskap utgangspunkt som er så alvorlig dypt, å da er det litt mindre sjangse. 

Jeg ble nettop lagt til av en på snap, kan være uhell, mest sannsynlig. Skal ikke godta, prøvde å søke hvem det kan være, men finner ingenting og husker ingen som dette. Da blir det nei til å slippe denne personen nærmere. Å det kunne jo vært en viktig person for meg sånn teknisk sett, men med null inntrykk om hvem dette er, så er det større sjangse for problem enn for glede. Folk er brutale, men de prøver å ha fine liv, å er de eneste som kan ta disse avgjørelsene utifra at de kjenner seg best. Du vet ikke hva hun tenkte, hvem hun har møtt, som gjør at hun ikke orker å ta den sjangsen. 

Norske kvinner er så mye akkurat som kvinner fra andre land, vi er jo bare en haug med individer og jeg syns vi har en fredelig med sky kultur her i norge. Forstår ikke hvilken setting disse kvinnene skal være så skuffet i? Ser masse ulike kvinner verden over på nett, som har like tanker og opplevelser med meg og andre jeg kjenner. Vi er ulike, men vi hadde forstått hverandre og kunne uten tvil hatt det gøy sammen.

Ikke høyt utdannede kvinner. Normale, slik som meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
knooters skrev (1 time siden):

Den sutringen din over "norske kvinner" og svada om "kansellering og de-platforming" som synonym for å bli ghostet/avvist er i alle fall ikke spesielt maskulint. Just saying. Hverken etter en mer fornuftig, moderne tolkning av begrepet eller stereotypisk uga-buga-tolkning.

Velkommen til å finne en annen begrepsmodell. Og det kan jo tenkes at jeg inkorporerte disse ordene for å sette det litt på spissen?

knooters skrev (1 time siden):

Du har vel heller ingen grunn til å anta at du ble misforstått i disse "kansellerings"-tilfellene dine.

Jovisst har jeg det, har mange gode kvinner i mitt liv, og selvsagt diskuterer jeg slike ting med dem. Det er en generell nådeløshet jeg referer til, som er ufruktbar (bokstavelig talt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Velkommen til å finne en annen begrepsmodell. Og det kan jo tenkes at jeg inkorporerte disse ordene for å sette det litt på spissen?

Jovisst har jeg det, har mange gode kvinner i mitt liv, og selvsagt diskuterer jeg slike ting med dem. Det er en generell nådeløshet jeg referer til, som er ufruktbar (bokstavelig talt).

De må være nådeløse, de søker personen i sitt liv å kan ikke bruke masse tid på noe, om de ser det er uattraktivt for dem.

Du gjør det samme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for et langt svar med fine perspektiver.

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Du vet ikke hva hun tenkte, hvem hun har møtt, som gjør at hun ikke orker å ta den sjangsen. 

Og nettopp her skriver du det. Helt korrekt. Kanskje det ikke hadde noe med meg å gjøre en gang, og det hadde kostet så lite å skrevet noe høflig tilbake, og avsluttet dialogen, uten å la meg sveve med en vond ettersmak. Brent barn skyr ilden. Og selvsagt går dette utover den neste jeg evt. skulle interessere meg for å ha en dialog med. Ufruktbart, ubehagelig og ekkelt.

Jeg ville aldri gjort dette overfor en kvinne, men det er åpenbart helt ok for norske kvinner å agere slik overfor menn?

Det er egentlig kjernen i problemstillingen jeg tok opp.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk for et langt svar med fine perspektiver.

Og nettopp her skriver du det. Helt korrekt. Kanskje det ikke hadde noe med meg å gjøre en gang, og det hadde kostet så lite å skrevet noe høflig tilbake, og avsluttet dialogen, uten å la meg sveve med en vond ettersmak. Brent barn skyr ilden. Og selvsagt går dette utover den neste jeg evt. skulle interessere meg for å ha en dialog med. Ufruktbart, ubehagelig og ekkelt.

Jeg ville aldri gjort dette overfor en kvinne, men det er åpenbart helt ok for norske kvinner å agere slik overfor menn?

Det er egentlig kjernen i problemstillingen jeg tok opp.

Åja, ja det er jeg enig i. 

Det er jo bra du ikke gjør, men mange andre menn gjør ja. Ikke en kvinne oppførsel, men person oppførsel.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...