AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #1 Del Skrevet 28. august 2024 Jeg oppdaget i forrige uke at jeg har betalt bompenger på min gamle bil som jeg solgte for 2 år siden, da jeg tydeligvis hadde en bomavtale på denne (fjernet brikken, men avtalen fulgte bilen, noe jeg ikke visste OG jeg fikk ikke logget meg inn på bomselskapets sider da det sto jeg ikke var abonnement🙃), jeg kontaktet nåværende eier og hen var positiv til å betale tilbake pengene de har passert gjennom bommen for iløpet av de to årene. Jeg sendte alle papirer, regninger, passeringer og alt som avtalt over telefon på tekstmeldinger. Hen sa de skulle vippse meg for det som var betalt og betale den store regningen som kom nå i forrige uke selv. kontaktet de igjen igår og idag, men de har sluttet å svare meg, men jeg ser de leser meldingene mine pga lesebekreftelse tidspunkt. Hva kan jeg gjøre? Jeg er en fattig student som ikke har råd til å betale for andres utflukter.. Anonymkode: a847f...6c8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #2 Del Skrevet 28. august 2024 Hvis du ikke stod som abonnement pg heller ikke som eier, så hadde jeg klaget til bomselskapet først og fremst. Gir det et par dager tid. Kanskje de ikke var klar over størrelsen på summen. Anonymkode: e88d9...cdb 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #3 Del Skrevet 28. august 2024 9 minutter siden, AnonymBruker said: Hvis du ikke stod som abonnement pg heller ikke som eier, så hadde jeg klaget til bomselskapet først og fremst. Gir det et par dager tid. Kanskje de ikke var klar over størrelsen på summen. Anonymkode: e88d9...cdb Takk for svar, har selvfølgelig klaget til bomselskapet, men de gir seg ikke. De sier jeg må ordne opp med nåværende eier selv, de er fastsatt på at jeg hadde en avtale der selv om jeg ikke fikk logget meg inn med hverken Mail eller telefonnummer… Anonymkode: a847f...6c8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #4 Del Skrevet 28. august 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Takk for svar, har selvfølgelig klaget til bomselskapet, men de gir seg ikke. De sier jeg må ordne opp med nåværende eier selv, de er fastsatt på at jeg hadde en avtale der selv om jeg ikke fikk logget meg inn med hverken Mail eller telefonnummer… Anonymkode: a847f...6c8 Da sier du at du først betaler når du får logget inn hos dem. Anonymkode: e88d9...cdb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #5 Del Skrevet 28. august 2024 Personen må jo i grunn ha vært klar over dette, da det ikke har dukket opp noen regninger. Hvor stor sum er det snakk om? Regner jo med at personen ikke bor på en plass med mye bomstasjoner, da de da sikkert ville skaffet brikke selv. Har summen blitt trukket fra din konto automatisk? Er ikke alltid jeg klarer å følge nøye med hver måned selv, men dersom det er 2 år med en del regninger, så synes jeg det er rart du ikke har oppdaget noe. Da bør du absolutt bli flinkere til å ha kontroll. Synes dog det er rart at du ikke får logget inn dersom det utstedes faktura på din bruker. Tror du kan ha en sak hos bomselskapet dersom det er tilfellet at du ikke har hatt mulighet til å endre avtalen. Anonymkode: bd408...588 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #6 Del Skrevet 28. august 2024 10 minutter siden, AnonymBruker said: Da sier du at du først betaler når du får logget inn hos dem. Anonymkode: e88d9...cdb I wish, regningene dukker opp uansett. Prøvde alt jeg kunne, men nei, dette må jeg ordne opp selv.🙃 trist Anonymkode: a847f...6c8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #7 Del Skrevet 28. august 2024 Just now, AnonymBruker said: Personen må jo i grunn ha vært klar over dette, da det ikke har dukket opp noen regninger. Hvor stor sum er det snakk om? Regner jo med at personen ikke bor på en plass med mye bomstasjoner, da de da sikkert ville skaffet brikke selv. Har summen blitt trukket fra din konto automatisk? Er ikke alltid jeg klarer å følge nøye med hver måned selv, men dersom det er 2 år med en del regninger, så synes jeg det er rart du ikke har oppdaget noe. Da bør du absolutt bli flinkere til å ha kontroll. Synes dog det er rart at du ikke får logget inn dersom det utstedes faktura på din bruker. Tror du kan ha en sak hos bomselskapet dersom det er tilfellet at du ikke har hatt mulighet til å endre avtalen. Anonymkode: bd408...588 Vi kjører mye bom selv, så får automatisk opp faktura på vipps eller i nettbanken. Har rett og slett bare gått ut ifra at det har vært våre passeringer 100-400kr her å der. Forrige uke fikk jeg en regning på 1800kr og jeg skjønte noe ikke stemte, satt på telefon med bomselskapet lenge for å prøve å ordne opp, men dette måtte jeg fikse selv. Helt enig med deg at det er endel på min kappe iogmed at jeg ikke har funnet det ut før nå. Og helt ærlig så driter jeg i om jeg ikke får tilbake det jeg har betalt, men den fakturaen på nærmere 1800kr er jeg ikke så gira på å betale pga noen nordlendinger har tatt seg en oslotur…. Og når hun har lovt over telefon og på tekstmelding at de skal ordne opp, så blir jeg ekstra skuffet og irritert når de ikke gjør det og plutselig ikke svarer meg mer! Anonymkode: a847f...6c8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #8 Del Skrevet 28. august 2024 Det er ikke snakk om så mye, overkant av 4000kr, men det er ufattelig mye penger for meg som er student.. Anonymkode: a847f...6c8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #9 Del Skrevet 28. august 2024 Anonymkode: a847f...6c8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #10 Del Skrevet 28. august 2024 Virker som at på lovens side så er jeg ansvarlig som har en bomavtale, eller misforstår jeg? Anonymkode: a847f...6c8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #11 Del Skrevet 28. august 2024 Når hun har lovt meg å betale tilbake på tekstmelding, har jeg noe å gå på da? Da har vi jo en «skriftlig» avtale? Eller? Anonymkode: a847f...6c8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #12 Del Skrevet 28. august 2024 Nei, det tror jeg ikke. Dette er nok dessverre ditt ansvar. Anonymkode: 71ab9...124 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #13 Del Skrevet 28. august 2024 Takk for svar, blir å kontakte Forbrukerrådet å forhøre meg der også. Anonymkode: a847f...6c8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TBL12 Skrevet 28. august 2024 #14 Del Skrevet 28. august 2024 (endret) Dette er uheldigvis ikke noe nytt. Ved at du over tid har betalt regninger som utstederselskapet av AutoPASS avtalen har sendt kan ikke avtalen regnes som sagt opp. Å forsøke å logge seg inn uten å lykkes vil neppe regnes oppsigelse av avtalen. Avtalen er først avsluttet når utstederselskapet er informert om det via nettside, telefon, eller annen måte. Nå har du et krav mot kjøper av bilen. Den alminnelige foreldelsesfristen er 3 år, så du er godt innenfor denne fristen med be om betaling. Ingen kan påstå de trodde bilen var unntatt bompenger. Nå kan kjøper av bilen være litt treg med å betale, men i utgangspunktet har du rett å kreve disse pengene betalt. Det som er viktig er om regningen inneholder både dine egne og kjøper av den gamle bilen din passeringer. Da må du sortere disse, og kreve betalt for de passeringer som ikke er dine. Kjøper har ikke lyst å betale for dine passering, og motsatt. https://dinside.dagbladet.no/motor/dette-ma-du-huske-ved-bilsalget/77678035 https://flytpass.no/autopass-avtale/kjopt-eller-solgt-kjoretoy Sitat Har du fått faktura på passeringer tilhørende ny eier? Som kunde er du selv ansvarlig for passeringer belastet din avtale frem til oppsigelse er mottatt av Flyt og registrert i AutoPASS Samvirke. Dette kan ta inntil 5 virkedager. Du kan enkelt avslutte eller pause din brikke på MinSide, i Bilista eller ved å benytte vårt kontaktskjema. Passeringer som er belastet din avtale frem til registrert oppsigelse vil være ditt ansvar som kunde å betale. Passeringer kan dessverre ikke flyttes eller viderefaktureres, vi anbefaler eventuelt å ta kontakt med ny eier for å gjøre opp dere i mellom. Eierinformasjon kan du finne ved å søke på bilnummer på Statens Vegvesen sine hjemmesider. Ny eier er solidarisk ansvarlig for passeringer, men det er du som kunde som er betalingsansvarlig som avtaleinnehaver. Endret 28. august 2024 av TBL12 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #15 Del Skrevet 28. august 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Når hun har lovt meg å betale tilbake på tekstmelding, har jeg noe å gå på da? Da har vi jo en «skriftlig» avtale? Eller? Anonymkode: a847f...6c8 Ja en skriftlig avtale er bindende. Anonymkode: cd2b2...f77 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #16 Del Skrevet 28. august 2024 Du kan vel lage en faktura og sende til henne. Hvis hun ikke betaler så kan den tvangsinnkreves. https://www.politiet.no/tjenester/namsmann-og-forliksrad/utleggsforretning/begjare-utleggsforretning/faktura-eller-skriftlig-melding/#process-step-content-QEzlYdIYjk2MHhTtF734Zg Du kan kanskje prøve å sende en vennlig melding der du etterlyser betalingen hun lovte deg. Så skrive at hvis ikke det blir betalt til deg innen en viss dato, så vil du sende faktura og om den må tvangsinnkreves kommer du til å kreve henne for de ekstra kostnadene med det. Anonymkode: cd2b2...f77 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TBL12 Skrevet 28. august 2024 #17 Del Skrevet 28. august 2024 Tips er - gi det litt tid. Det er 2 år siden bilen ble solgt - og det er oppdaget for kort tid siden. Send en oversikt over passeringer som kjøper skal betale for. Hent ut listen over passeringer fra det selskap som du benytter, Flyt, Fremtind Service eller SkyttelPASS. Da kan en hente ut liste i excel format, og enkelt lage en ryddig liste som summeres. Oppgi egnet betalingsmåte, Vipps eller kontonummer og en frist. Generelt sett, gjør en det på en ryddig måte, så er det gode sjanser at kjøper også opptrer ryddig. For å snu på det. Sett det var kjøper som kontakter selger, og krever penger for noe som er galt med bilen. Da vil det på samme måten være ønsket en god forklaring på hva som er årsaken til kravet, med dokumentasjon som understøtter omfanget av kravet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #18 Del Skrevet 28. august 2024 https://www.tv2.no/broom/ett-ar-etter-at-bilen-var-levert-inn-kom-bomring-regningen/10032200/ Anonymkode: aa9e8...0bc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå