Gå til innhold

850.000 i studiegjeld. Kan ikke betale


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

22 minutter siden, AnonymBruker said:

Kjære TS

Jeg rota til alt økonomisk over en lengre periode, jeg visste jeg handlet dumt, men greide ikke se andre løsninger der og da. Det gikk mot tvangsauksjon, og til slutt måtte jeg ta hodet opp av sanda og ringe banken. Etter 2 mnd er alt refinansiert, og vi sitter igjen med en bedre hverdagsøkonomi enn på lenge. Ring banken og be om hjelp. De vil ditt beste.

Og til dere perfekte her på kg; livet treffer oss på så mange forskjellige vis. En tar dårlige valg i perioder, men det gjør en ikke til et dårlig menneske.

Lykke til❤️

Anonymkode: 99d27...250

Bankene er ikke din venn som ønsker deg alt godt. De ser etter den løsningen de tjener best på. Tvangssalg er ikke bra for noen. Men de hjelper deg dersom de tjener penger på det, ikke for å være snille. 

Anonymkode: 6adda...aa4

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Dette er så rart..

Du er økonom, dere kjøper et alt for dyrt hus uten bad, og i stedet for å ta det inn i lånet med en gang (viste dere ikke at det ikke var bad da dere kjøpte?) så tar dere 600 000 i forbrukslån??

Du har ikke helt virkelighetsoppfatning TS. Du skriver at dere er pliktoppfyllende, nei det er dere ikke, dere er stikk motsatt faktisk. Du skriver også at dere egentlig har økonomi til det, men det har dere heller ikke. 

Jeg nekter å tro på at en økonom kan ta så mange dumme avgjørelser, dette må være tull.

Anonymkode: 375e3...e54

Helt enig. Dette var hårreisende lesing!

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg blir bare SÅ irritert av denne tråden, at det er mulig at voksne mennesker med inntekt setter seg i en slik situasjon fatter jeg ikke. Dere har levd totalt bevisstløst. Mulig hele tråden bare er tull.

Ryddig privatøkonomi er god omsorg for familien og barna. Det er ikke noe spørsmål engang om at studielånet skal og må betales. Det BLIR tvangssalg hvis det ikke veldig snarlig går rundt, det er helt reelt. Du må skjønne at du nå med en gang må jobbe mer, og tjene mer, så alt av lån betales som det skal. Dere har forventninger til en levestandard og et forbruk som leder rett til fattigdom hvis dere ikke snart tjener nok til at det går rundt.

Anonymkode: 88782...ef6

Dette. 

Jeg klarer ærlig talt ikke å forstå at noen som skal tjene 1,5 mill i året har SÅ liten økonomisk innsikt som det skisseres her. Å ikke forstå hva man skal gjøre i en slik situasjon heller, gjør at jeg bare rister på hodet. 

Det er jo åpenbart at man enten får ny takst på huset for å se om evnt prisstigning på bolig kan gjøre at man kan refinansiere noe av forbrukslånet, jobber ekstra, eller selger huset. 

Anonymkode: eff99...6f9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint skal det værra om hele ræven er løs....

Herreminhatt så teit. Du får selge unna da. Når man er så stormannsgal.

Anonymkode: 4d0d8...aa4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir helt sjokkert over hele situasjonen, og håndteringen av den. 
Huset må selvsagt selges. Dere hadde ikke råd til det i utgangspunktet. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Vi har allerede fått ny takst på bolig og ja - det har økt med det samme som forbrukslånet. Men likevel er vi i  minus totalt sett. Håper vi klarer å holde oss flytende til vi har klart å betale ned forbrukslånet. Har som plan å si opp leieboer i hybel og leie ut sesongbasert. Bor på en ettertraktet plass sommerstid så vi har troen på at det kan være penger i korttidsutleie tross skatt. 

Anonymkode: 5f7f4...f8b

Dårlig idé. Dagens faste leieinntekt kan gi dere mer boliglån, det vil nok ikke usikker korttidsutleie gjøre. 

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

 

Hva ville DU gjort?

Anonymkode: 5f7f4...f8b

Solgt huset og begynt å ta klokere valg.

Anonymkode: d81b8...766

  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig at en med så mye utdanning og en såpass god jobb samtidig kan være så stappe de dum at de har satt seg i den situasjonen du er i.

Anonymkode: a84dd...c04

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Vi har allerede fått ny takst på bolig og ja - det har økt med det samme som forbrukslånet. Men likevel er vi i  minus totalt sett. Håper vi klarer å holde oss flytende til vi har klart å betale ned forbrukslånet. Har som plan å si opp leieboer i hybel og leie ut sesongbasert. Bor på en ettertraktet plass sommerstid så vi har troen på at det kan være penger i korttidsutleie tross skatt. 

Anonymkode: 5f7f4...f8b

Dere har vel mer bruk for husleieinntekten hver måned enn kun om sommeren ?

Anonymkode: 25bc6...fcc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med såpass mye oppussing ville jeg begynt med å få ny takst på huset, og forhandle med banken om å få de 600000 inn i boliglånet. Så betale studielånet når du skal det. 

Du vet det sikkert selv, men 600000 i forbrukslån er helt vanvittig. Ikke en avgjørelse som kan forsvares. 

Om overnevnte løsning ikke går bør dere snakke med familie om muligheter for forskudd på arv eller noe slik, eller selge huset. Lån må betales. 

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Kjære TS

Jeg rota til alt økonomisk over en lengre periode, jeg visste jeg handlet dumt, men greide ikke se andre løsninger der og da. Det gikk mot tvangsauksjon, og til slutt måtte jeg ta hodet opp av sanda og ringe banken. Etter 2 mnd er alt refinansiert, og vi sitter igjen med en bedre hverdagsøkonomi enn på lenge. Ring banken og be om hjelp. De vil ditt beste.

Og til dere perfekte her på kg; livet treffer oss på så mange forskjellige vis. En tar dårlige valg i perioder, men det gjør en ikke til et dårlig menneske.

Lykke til❤️

Anonymkode: 99d27...250

Helt enig. Jeg var en av de som tenkte at jeg aldri kom til å rote det til økonomisk , men så skjer det uforutsette ting i livet  og det ene tar med seg det neste. Så det kan faktisk skje ALLE. 

Anonymkode: fa690...910

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Helt enig. Jeg var en av de som tenkte at jeg aldri kom til å rote det til økonomisk , men så skjer det uforutsette ting i livet  og det ene tar med seg det neste. Så det kan faktisk skje ALLE. 

Anonymkode: fa690...910

Nei, ikke alle. 

Anonymkode: 1050a...428

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Helt enig. Jeg var en av de som tenkte at jeg aldri kom til å rote det til økonomisk , men så skjer det uforutsette ting i livet  og det ene tar med seg det neste. Så det kan faktisk skje ALLE. 

Anonymkode: fa690...910

At det kan skje uforutsette ting med alle er jeg helt enig i, men det er jo ikke saken her.

Å beholde ett forbrukslån på 600 000,- fordi man ikke har lyst til å snakke med banken å bake det inn i boliglånet? Det er ikke uforutsett, det er en helt bevisst handling der man velger å ta kostnaden og konsekvensen fordi man er for stolt til å si at man har gjort ett dårlig valg. Å velge kjøpe ett hus uten tilfredsstillende baderom for å så ta opp skyhøyt forbrukslån for å pusse opp, det er ikke noe uforutsett, det er ett bevisst valg. Ja, ett huskjøp kan bli dyrere enn forventet, men man klarer sjekke antall bad før man kjøper...

Anonymkode: b0e5b...1ff

  • Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Årsak til oppussing var rett og slett at det ikke var bad i huset - kun et lite bad i tredje etasje. Og vi er 6 i familien. Så vi gjorde om et rom i første etg. til bad. 

Anonymkode: 5f7f4...f8b

Hvorfor kjøpte dere et hus med en planløsning som ikke passet til dere som skulle bo der?

Anonymkode: 9bd9a...abb

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg nekter å tro at dette er sant. Det må jo være troll. Nekter å tro at folk kan være så dum som dette, og attpåtil kalle seg økonom

Anonymkode: 898b5...b69

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.8.2024 den 19.35):

Hei.

Har 850.000 i studiegjeld. Har utsatt avdrag i det lengste, og har enda 10 måneder igjen med avdragsfrihet. Når dette er over, blir det over 6000 i måneden. Jeg kan ikke betale. 

Kjøpte hus med mannen for et år siden. Måtte i tillegg ta opp 600.000 i forbrukslån for å finansiere nytt bad, diverse andre oppgraderinger som *måtte* gjøres og div. annen gjeld. Har nå ca. 50.000 i boutgifter pr. måned inkl. forbrukslån. Lever ellers på et minimum. Har grei inntekt på ca. 1.500.000 i året brutto. 4 barn, hvorav 2 ungdommer. 

Hva ville DU gjort? Solgt hus og kjøpt billigere? Stått i det til bedre tider? Finnes det alternativer etter avdragsfrie måneder er brukt mtp. studielån? Vil for alt i verden beholde hus og hjem pga. barna. 

Takk for innspill.

Anonymkode: 5f7f4...f8b

Har man så mye i studiegjeld så er det ingen andre ting man må ennå faktisk betale gjelda si. Og kjøpe hus og ta opp forbrukslån for å fikse ting i huset er jo helt hinsides galskap og når dere i tillegg har barn som dere skal ta vare på.

Anonymkode: 9b018...fab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvor mye renter blir egentlig et forbrukslån på 600 000? Det er jo helt psyk mye, når i alle verdens land og rike skal man klare å nedbetale det? Hadde vært minst bekymret for studielånet. mitt studielån ble forresten pauset da jeg studerte igjen, så søk deg inn som student neste år. 

Anonymkode: 565e6...b56

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Helt enig. Jeg var en av de som tenkte at jeg aldri kom til å rote det til økonomisk , men så skjer det uforutsette ting i livet  og det ene tar med seg det neste. Så det kan faktisk skje ALLE. 

Anonymkode: fa690...910

En situasjon som denne kan ikke skje alle, nei. Men alle kan bli syke, miste jobben, bli skilt etc og derfor få dårlig økonomi. Men i TS sitt tilfelle handler det ikke om uheldige omstendigheter, men dårlige valg.

Anonymkode: 34cf7...f47

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Årsak til oppussing var rett og slett at det ikke var bad i huset - kun et lite bad i tredje etasje. Og vi er 6 i familien. Så vi gjorde om et rom i første etg. til bad. 

Anonymkode: 5f7f4...f8b

Det burde dere tenkt på før dere kjøpte et hus med din enorme studiegjeld.

Anonymkode: 9b018...fab

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns trådtittelen er veldig misvisende. Greit at du har et enormt studielån, men det er ikke det som er årsaken til at dere har økonomiske problemer. Det er forbrukslånet på 600000,- 

Anonymkode: aff94...140

  • Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...