Gå til innhold

850.000 i studiegjeld. Kan ikke betale


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette er så rart..

Du er økonom, dere kjøper et alt for dyrt hus uten bad, og i stedet for å ta det inn i lånet med en gang (viste dere ikke at det ikke var bad da dere kjøpte?) så tar dere 600 000 i forbrukslån??

Du har ikke helt virkelighetsoppfatning TS. Du skriver at dere er pliktoppfyllende, nei det er dere ikke, dere er stikk motsatt faktisk. Du skriver også at dere egentlig har økonomi til det, men det har dere heller ikke. 

Jeg nekter å tro på at en økonom kan ta så mange dumme avgjørelser, dette må være tull.

Anonymkode: 375e3...e54

  • Liker 21
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Årsak til oppussing var rett og slett at det ikke var bad i huset - kun et lite bad i tredje etasje. Og vi er 6 i familien. Så vi gjorde om et rom i første etg. til bad. 

Anonymkode: 5f7f4...f8b

Da må man enten leve med ett bad på seks personer - som er fullt mulig! - eller la være å kjøpe huset. For da har man ikke råd til huset. 

Anonymkode: 34cf7...f47

  • Liker 14
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Hei.

Har 850.000 i studiegjeld. Har utsatt avdrag i det lengste, og har enda 10 måneder igjen med avdragsfrihet. Når dette er over, blir det over 6000 i måneden. Jeg kan ikke betale. 

Kjøpte hus med mannen for et år siden. Måtte i tillegg ta opp 600.000 i forbrukslån for å finansiere nytt bad, diverse andre oppgraderinger som *måtte* gjøres og div. annen gjeld. Har nå ca. 50.000 i boutgifter pr. måned inkl. forbrukslån. Lever ellers på et minimum. Har grei inntekt på ca. 1.500.000 i året brutto. 4 barn, hvorav 2 ungdommer. 

Hva ville DU gjort? Solgt hus og kjøpt billigere? Stått i det til bedre tider? Finnes det alternativer etter avdragsfrie måneder er brukt mtp. studielån? Vil for alt i verden beholde hus og hjem pga. barna. 

Takk for innspill.

Anonymkode: 5f7f4...f8b

Er du helt 🤯? Når du har så stor gjeld kjøper du ikke hus og tar opp forbrukslån på en kvart mill for å pusse opp badet!!

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grüner skrev (4 minutter siden):

Er du helt 🤯? Når du har så stor gjeld kjøper du ikke hus og tar opp forbrukslån på en kvart mill for å pusse opp badet!!

Og får fire barn😂

Anonymkode: 60771...457

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Nei, tør ikke siden vi har tatt opp forbrukslånet etter boliglånet. Vil ikke framstå uberegnelig. Selvom jeg selvsagt innser at vi har gjort en feil. Må bare holde oss flytende til forbrukslånet er nedbetalt. Er økonom så jeg har god innsikt i dette og innrømmer glatt at dette var dumt. Nå er gjort gjort og vi må brannslukke.

Vi får inn ca. 100.000 ekstra på leieinntekt pr. år. Tenker at vi kan refinansiere allerede i sommer om vi kommer med 100.000. Spurte kundebehandler i forbrukslån-banken, og eneste tilbakemelding var at vi måtte søke om refinansiering når disse pengene var innbetalt. Så jeg vet ikke om dette er mulig. 

Anonymkode: 5f7f4...f8b

Hva er dere redd for at banken skal gjøre? De kan jo ikke gjøre noe verre enn å nekte dere høyere boliglån mot nedbetaling av forbruksgjelda. De kan selvfølgelig bli nedlatende og irriterte - men det må dere tåle.

Har man først «fucka det fullstendig opp» så må man nesten være ærlig om det, så at det muligens kan komme en løsning på bordet.

Anonymkode: c3f4c...ec5

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Og får fire barn😂

Anonymkode: 60771...457

De fire barna var selvsagt her før dette. Og svært ønsket. Vi har tatt noen sjanser i livet og ønsker selvsagt å ordne opp. Håper og tror at vi kan holde oss flytende til vi får hodet over vannet. Og jeg har troa - men interessant med alle synspunkter her! Og antar at vi kontakter andre banker for refinansiering. 

Anonymkode: 5f7f4...f8b

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg klarer ikke se noe annet realistisk enn å selge huset så fort som mulig. Å beholde det vil koste alt for mye. Bedre å kjøpe noe billigere og starte på nytt, enn å miste alt til banken og sitte igjen med gjeld.

Hvordan klarer folk med så god inntekt å havne i slike kniper? 🧐

Anonymkode: 91e77...fb1

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring Lånekassen og forklar problemstillingen; be om en betalingsavtale. Sjekk også om du har rett til å få slettet noe renter osv. alt ordner seg som regel. 

Anonymkode: 2331c...d38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker said:

Årsak til oppussing var rett og slett at det ikke var bad i huset - kun et lite bad i tredje etasje. Og vi er 6 i familien. Så vi gjorde om et rom i første etg. til bad. 

Anonymkode: 5f7f4...f8b

En familie med 4-6 barn levde nok godt med det badet en gang i tiden.

Tanta mi, med 4 barn, hadde verken toalett inne eller bad. Stod et slags badekar på et rom ved kjøkkenet.

Samboeren min er én av 4 søsken, de hadde et bittelite bad hjemme.

Har man ikke råd, så må man klare seg med det man har.

Anonymkode: 911b6...9f2

  • Liker 11
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Nei, tør ikke siden vi har tatt opp forbrukslånet etter boliglånet. Vil ikke framstå uberegnelig. Selvom jeg selvsagt innser at vi har gjort en feil. Må bare holde oss flytende til forbrukslånet er nedbetalt. Er økonom så jeg har god innsikt i dette og innrømmer glatt at dette var dumt. Nå er gjort gjort og vi må brannslukke.

Vi får inn ca. 100.000 ekstra på leieinntekt pr. år. Tenker at vi kan refinansiere allerede i sommer om vi kommer med 100.000. Spurte kundebehandler i forbrukslån-banken, og eneste tilbakemelding var at vi måtte søke om refinansiering når disse pengene var innbetalt. Så jeg vet ikke om dette er mulig. 

Anonymkode: 5f7f4...f8b

Søk om å øke boliglånet, de legger seg ikke opp i hva du bruker penger på så lenge du er innenfor låneramme og egenkapital krav? Legg inn søknad på nett. Med mindre dere er helt topplånt allerede så går jo det i orden? Og så betaler du ned forbrukslånet.

hvis ikke dette er mulig, DA har dere ikke økonomi til dette huset. 

 

Anonymkode: 9db6c...c3a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dere måtte på ingen måte ta opp 600k i FORBRUKSLÅN ER DU SINNSYK....?!?????

Anonymkode: d63db...095

  • Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ring Lånekassen og forklar problemstillingen; be om en betalingsavtale. Sjekk også om du har rett til å få slettet noe renter osv. alt ordner seg som regel. 

Anonymkode: 2331c...d38

Man får vel ikke betalingsavtaler ved idioti? Er vel forbeholdt uføre, de på AAP, og de som mister jobben osv.? 

Anonymkode: e3452...5af

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan da umulig være økonom🫣 Dere tok opp forbruksgjeld for å betale ned annen gjeld, gjøre oppgraderinger og pusse opp et helt bad? Hadde du ignorert at du hadde et studielån å nedbetale? Det er dumskap på høyt nivå og dere lever over evne. Men virker som du skjønner det selv isåfall.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Grüner skrev (1 time siden):

Er du helt 🤯? Når du har så stor gjeld kjøper du ikke hus og tar opp forbrukslån på en kvart mill for å pusse opp badet!!

600000,- er veldig mye mer enn en kvart million. Hvor fikk du kvart million ifra?

Anonymkode: aff94...140

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring banken. Ordne ny takst. Øk boliglånet for å fjerne forbrukslånet. Ikke gjør flere dumme ting. 

Anonymkode: 6e9b4...821

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Dette er så rart..

Du er økonom, dere kjøper et alt for dyrt hus uten bad, og i stedet for å ta det inn i lånet med en gang (viste dere ikke at det ikke var bad da dere kjøpte?) så tar dere 600 000 i forbrukslån??

Du har ikke helt virkelighetsoppfatning TS. Du skriver at dere er pliktoppfyllende, nei det er dere ikke, dere er stikk motsatt faktisk. Du skriver også at dere egentlig har økonomi til det, men det har dere heller ikke. 

Jeg nekter å tro på at en økonom kan ta så mange dumme avgjørelser, dette må være tull.

Anonymkode: 375e3...e54

Det er ikke slik at økonomier ikke kan gjøre dumme valg. Jeg er sikker på at om trådstarter skulle gitt råd til noen så hadde hun advart mot akkurat de valgene hun selv har tatt. Men det er ikke alltid slik at man selv klarer å følge rådene man gir til andre.  

Minner meg på psykologen og motivasjonstaleren Jordan Peterson. Doktorgrad i Psykologi og foreleste ved Harvard, men valgte å løse problemene sine ved å dope seg ned på avhengighetsskapende medisiner. Man kan være verdens største ekspert og likevel ikke klare å etterleve rådene man gir til andre. 

Anonymkode: 1aab6...59b

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Idiot.

Anonymkode: 972d7...474

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det er ikke slik at økonomier ikke kan gjøre dumme valg. Jeg er sikker på at om trådstarter skulle gitt råd til noen så hadde hun advart mot akkurat de valgene hun selv har tatt. Men det er ikke alltid slik at man selv klarer å følge rådene man gir til andre.  

Minner meg på psykologen og motivasjonstaleren Jordan Peterson. Doktorgrad i Psykologi og foreleste ved Harvard, men valgte å løse problemene sine ved å dope seg ned på avhengighetsskapende medisiner. Man kan være verdens største ekspert og likevel ikke klare å etterleve rådene man gir til andre. 

Anonymkode: 1aab6...59b

Det er sant, men dette er så ille at det faktisk overgår det meste altså. 

Det handler ikke bare om å ikke greie å etterleve rådene man gir til andre, men som økonom burde hun vite hvordan dette går rett i dass. Det er forskjell på å selvmedisinere seg, og det å kjøpe et hus, ta opp forbruksgjeld når man vet at huset blir tvangssolgt dersom SI overtar krav. TS har brukt mange utsettelser allerede hvis hun bare har 10 igjen, dette kom ikke som julekvelden på kjerringa.

1. Kjøpe et alt for dyrt hus, som ikke tilfredsstiller familiens behov.

2. Ikke snakke med banken om "nødvendige" oppgraderinger, men ta opp forbrukslån som har en svimlende rente (bør en økonom kunne,) samtidig som hun aktivt utsetter lånekassen hver.eneste.måned og vet at det nærmer seg slutt på avdragsfrihet.

3. Vil ikke ta kontakt med banken for å sjekke om å bake inn i lånet, fordi det er flaut. 

4. Mener at hun var pliktoppfyllende som tok forbrukslån for å betale, mener at hun "egentlig" har økonomi, osv.

Dette handler ikke bare om å ikke etterleve egne råd, men å mangle totalt grunnleggende økonomisk forståelse, noe som er ganske håpløst til å være økonom. 4 barn også, også rævkjører man så til de grader uten evne til å finne løsninger. Som økonom bør man også vite hvordan dette løses. Det minner meg litt om hun i Luksusfellen som betalte ned studielånet med forbruksgjeld for å bli kvitt det. Det går ikke an å være økonom og handle slik som dette.

 

Anonymkode: 375e3...e54

  • Liker 11
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...