Gå til innhold

Arv etter besteforeldrene hvor kun et av barna deres lever


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 28.8.2024 den 19.22):

Men mine viktigste spm;

Hva ligger en slik pris på?

Anonymkode: 14ad8...4c4

Det varierer veldig fra sak til sak, men min erfaring er at gjennomsnittet er cirka 150 000 kroner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 28.8.2024 den 22.56):

Nå skal ikke jeg uttale meg om odel, for det har jeg ikke peiling på. 
 

Men dersom det er flere eiendommer som har blitt drevet under ett, så regnes det sannsynligvis som en landbrukseiendom. Denne kan ikke deles opp (du kan ikke selge de ulike bruksnummerne hver for seg). Det regnes sannsynligvis som en eiendom og må selges sammen.

Anonymkode: 32c1e...69a

Jo det kan deles opp. Nettopp vært gjennom et slikt oppgjør,  drevet under ett i snart 50 år. Flere ulike teiger og formål blant annet "til annet øyemed." LNF område.  

Anonymkode: b12b8...3aa

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jo det kan deles opp. Nettopp vært gjennom et slikt oppgjør,  drevet under ett i snart 50 år. Flere ulike teiger og formål blant annet "til annet øyemed." LNF område.  

Anonymkode: b12b8...3aa

Det kan gjøres, men ikke alltid kommunen tillater det. 

Anonymkode: 3769f...74b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din avdøde forelder hadde krav på minimum pliktdelsarv fra hver av foreldrene sine som vil si ca 1,8 mill fra hver av dem. Forutsett nok verdier i boet og uavhengig av testament blir det da din minimumssum. 1.8millx2. Pass på at din onkel eller tante ( leste ikke så nøye) ikke bidrar eller påvirker den gamle til å svekke boet. Mange er i besittelse av frekkhetens nådegave for at andre skal få minst mulig.

 

Anonymkode: b12b8...3aa

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Din avdøde forelder hadde krav på minimum pliktdelsarv fra hver av foreldrene sine som vil si ca 1,8 mill fra hver av dem. Forutsett nok verdier i boet og uavhengig av testament blir det da din minimumssum. 1.8millx2. Pass på at din onkel eller tante ( leste ikke så nøye) ikke bidrar eller påvirker den gamle til å svekke boet. Mange er i besittelse av frekkhetens nådegave for at andre skal få minst mulig.

 

Anonymkode: b12b8...3aa

Spørsmålet her er at boet kan være relativt lite verd pga odel og åsete som skal gå til onkelen. En advokat som kan dette med arv av odelsgårder må på banen. 

Anonymkode: a5450...ec9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...