Gå til innhold

Arv etter besteforeldrene hvor kun et av barna deres lever


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Og siste som:

Barna mine er i barnehagen. Hvis jeg ikke vil ha odelen, går den til min onkel (nesteldste barn til mine besteforeldre. Min far var eldste, og jeg er hans eldste barn).

Anonymkode: 14ad8...4c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men mine viktigste spm;

 

Kmmer skifteretten på banen automatisk når farmor dør? Må noen kontakte dem?

Det må sendes i skjema når noen dør og da koples skifteretten inn. 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvem betaler for feks bobestyrer? Kan det dekkes av et fremtidig arveoppgjør eller betales på forhånd??  Det er jo så dyrt. Hvis jeg ønsker bobestyrer, må jeg ta hele regningen alene? 

Kan dekkes av boet . Hvis bare en arving krever off. skifte må denne dekke utgifter til bobestyrer. 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva ligger en slik pris på?

Og jeg kan altså ikke kreve min 1/3 av arm som penger? Jeg så for meg en takst på alt, så kjøper onkel ut det han vil og resten selges og fordeles mellom arvinger? 

Nei, du kan ikke det. Det er ikke sikkert alt er salgbart heller. Så dere må dele boet og så selge hver for dere. Et arveoppgjør er ikke snarveier, det tar tid og energi. 

Er det kun en offentlig skifte som  med sikkerhet avgjør en reel og rettferdig  verdivurdering  av hus,hytte, skog og dermed gir føringer for hvordan vi fordeler verdiene jevnt? 

Dere mister litt kontrollen og kan ikke ha så mye mening om hvem som skal ha hva. Derfor er privat skifte bedre. 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Anonymkode: 14ad8...4c4

 

Anonymkode: 73246...b13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Mim far var eldst, jeg er hans eneste barn. 

 

TS

Anonymkode: 14ad8...4c4

Da har du odel. Nr 2 på odel kan kjøpe det av dere andre arvinger.  Når du sier det er 3 gårdsbruk så vil jeg tro de er slått sammen til 1 bruk,med  flere bruksnr. Å er det det vil det selges som 1 enhet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er også noen regler om arv etter din farfar nå, selv om din farmor og farfar er gift. om de ikke har noe testament så skal deler av gården allerede nå fordeles. i prosent. om hun er med eier så eier din farmor 50% og farfar 50%. Da arver hun 25% (totalt 75%) også skal de siste 25% gå til deg, din onkel og din siste onkels barn. siden dere er neste i rekken. 

Men ville kontaktet en advokat nå, og ikke når hun evt dør. Så alle papirer osv er klart før hun går bort.

Ofte har gårder odel, som du skriver om. Og der er det ofte egne sær avtaler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er odel på gården, så er det den med best odel som kommer best ut her vil jeg tro, det blir vel barnet til eldste sønn, om eldste sønn er død, og ikke onkel om han er yngre en eldste sønn.  Odelstakstene er generelt noe lave. 

Her må en vere obs, odelsloven er litt kinkig, en kan, med best odel, også ta over gården på odel FØR bestemor dør her, om ho får alderstrygd og eventuelt barnebarn med best odel er over 18. Det er jo også endel krav til størrelsen og om det er drift på gården om det i det hele er odel

Dette er i bunn og grunn advokatmat i all forvirringen.  Kjenner til etpar tilfeller der yngre sønn går hjemme og i realiteten drifter bruket og dermed tror att han skal ta over, fordi eldste søster med best odel etter de nye lovene som kom, faktisk aldri har blitt spurt bare i ly av å vere kvinne, - og balubaen når ho kommer hjem og vil ta over bruket har blitt en liten vekker kan du si. 

Anonymkode: 43fcc...fbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så mine besteforeldrene eier 3 ulike gårder. Blitt drevet under 1 gård i 40 år. Men har ulik gards/bruksnummer.

Farfar har gått bort slik at det kun er farmor som lever. Sammen hadde de 3 sønner. 2 er død, inkludert min far. 

Min far har ett barn (meg), onkel 2 barn og onkelen 3 har 1 barn.

Den ene gjenlevende onkelen min tror han skal arve alt av gårdene, hus og innbo.

 

For å sikre at det ikke skjer, hva må vi gjøre? 

Kan onkel skrive over all arv på seg selv om vi ikke er oppmerksomme eller finnes det lover som må følges som sikrer en rettferdig fordeling?

Jeg ser for meg at det blir store konflikter den dagen farmor faller fra.

Jeg er direkte og eneste livsarving etter pappa, og har da rett på 1/3 del av verdier? 

Jeg er ikkje interessert i å arve innbo, hus eller gård. 

Kan jeg da kreve en pengekompensasjon dersom de andre arvingene til besteforeldrene mine ønsker hver sin gård, hus osv? Hvordan går jeg frem for å kreve dette basert på verdiene pp hus/gård? Jeg er sikker på onkel vil klamre til seg så mye han kan.

Hvis jeg ønsker en vurdering av verdiene, for å få en rettferdig arv, betaler jeg dette alene eller sammen med de andre arvingene?

Hvis jeg ønsker å få bobestyrer, vil hele den regningen falle på meg eller kan den trekkes av arveoppgjøret som jeg får? Evt dele regningen på 3?

 

Hva er egentlig saksgangen når arv slik som i mitt tilfelle skal fordeles rettferdig? 

 

Dersom jeg alene må stå fot markedsverdi-vurdering og opprette bobestyrer, har jeg ikke sjangs til å betale dette. Er ufør og syk 

Anonymkode: 14ad8...4c4

Din onkel kan  ha odels rett

Siden han er eneste gjenlevende barn

Her er litt om odelsrett

https://www.norsklandbruk.no/dette-sier-odelsloven-om-arv-og-fortrinnsrett-til-landbrukseiendom/s/5-152-72283

Det kan være at det er skrevet noe testamente.  

Iht odel osv kan det være kompliserte greier. Så jeg vil  anbefale deg å få ordnet med en advokat. Det kan koste deg mer å ikke ha det  for å si det sånn.

Vi hadde advokat iht vårt arveoppgjør. Og tror vi betalte  totalt ca 7000kr. Vi hadde en felles da. Så den advokaten fikset alt. Og fant ut at det var en forsikring på 300.000kr vi ikke hadde fått ut,  uten å kreve den. Såmed 7000kr tjente vi bare på den ene tingen 300.000kr. 

Så spar deg opp til ca 10.000kr nå. Så slipper du å bli lurt. En slik advokat kan du også dele med de andre arvingene din onkel har tenkt å lure. Og da blir jo ikke kostnaden så stor. 

Vi ble enige om dette før den vi arvet var død. Og det var fint å være enige om det på forhånd. For da var ikke det noe å krangle om.  Ingen kan nekte deg å ha din egen heller da. Men best om en jobber for flere.  Både økonomisk og felles løsning. 

En annen familie  som hele livet  har vært i tottene på hverandre. Brukte også advokat.  Der gikk alt glatt igjennom.  Fordi alt ble skrevet og bestemt  med advokaten. Og da ble det ikke rom for krangel.

Nå høres det vel ut som din onkel ikke har tenkt å dele noe. Så da er det beste for dere andre å ha en felles. 

Arv skal deles opp  3. En del til hver av barna til dine besteforeldre.  Untatt det som gjelder odels retten. 

Den kan jeg ikke veldig godt.  Men det er der du får mest svar.  

Min far kommer fra en stor gård.  Med 5 barn. Der endte en opp med alt og de andre fikk verdier for ca 100.000kr hver. Men der tror jeg det var noe avtaler etc på forhånd. 

Anonymkode: cb352...260

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Og siste som:

Barna mine er i barnehagen. Hvis jeg ikke vil ha odelen, går den til min onkel (nesteldste barn til mine besteforeldre. Min far var eldste, og jeg er hans eldste barn).

Anonymkode: 14ad8...4c4

De er da ikke i stand til å påberope seg odel

Anonymkode: a5450...ec9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Og siste som:

Barna mine er i barnehagen. Hvis jeg ikke vil ha odelen, går den til min onkel (nesteldste barn til mine besteforeldre. Min far var eldste, og jeg er hans eldste barn).

Anonymkode: 14ad8...4c4

Barnebarn har ikke odelsrett. 

Anonymkode: 73246...b13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Hva om barna mine kun er 5 og 6 år igjen jeg ikke vil ha odelen,?

Anonymkode: 14ad8...4c4

Du må lese deg opp eller søke råd hos advokat. Meld deg eventuelt inn i Norges bondelag og be om juridisk rådgivning der ift hva odel innebærer. 

Kort forklart er det både bo og driveplikt på en landbrukseiendom/gård med odel. Om det ikke er odel eller boplikt på stedet vil det likevel være driveplikt på eventuell jord da all jord er drivepliktig jamfør Jordlovens § 8. Så om du skal overta en eiendom med slikt ansvar har du altså en jobb å gjøre. Du kan selvsagt la barna overta din arv, men det følger likevel med samme ansvar/plikter. Om du da lar barna stå som eiere fremfor deg selv innebærer det likevel at du/dere må bo på gården og drive gården fremover. Alternativt kan du søke om fritak fra bo- og driveplikt, men med de begrunnelsene som fremkommer her er det helt usannsynlig at dette blir innvilget.

Hvorfor er det ikke i din interesse at slektsgården beholdes i familien og driftes av den som er mest interessert og også best egnet? Det er ikke snakk om verdier tilsvarende fritidseiendom hvis det er konsesjon (bo- og driveplikt) på stedet. Du må rett og slett endre synet ditt på hva gården/gårdene er verdt i økonomisk vinning hvis det faktisk foreligger "heftelser" på eiendommen/-e i form av bo- og driveplikt. Det er en grunn til at dette er strengt regulert her i landet og det er ikke mulig å komme som byjente og tro at man bare kan overta en slik eiendom uten belastningen/jobben som følger med. Videre kan du heller ikke kreve at fordi om du ikke ønsker å arve det som tilfaller deg, skal onkelen din (som jeg oppfatter allerede har lagt ned i mye jobb og trolig også har sterk tilknytning til gården/-e) belastes med utgifter for å sikre at du får størst økonomisk vinning av arven du ikke er spesielt interessert i. Råder deg til å være takknemlig for hva enn som tilfaller deg, før du så vurderer hva du vil/kan beholde av arven. Videre må du selv finne ut reell markedsverdi og også ta kostnaden i.f.m. dette før du eventuelt selger til din onkel eller andre utenforstående. Mulig det er enklest å la din onkel komme med et tilbud og vurdere dette uten å sjekke ut mer rundt verdier, men som du selv sier risikerer du at din onkels bud er lavere enn takst fra takstmann eller bud over takst på åpent marked fra "rette kjøper". Likevel må du forstå at det selvsagt ikke er din onkel sitt ansvar å bidra økonomisk til at du skal få høyest mulig pris dersom det er han som er den mest aktuelle kjøperen? Utgiftene med å finne ut av pris er det flott om han tilbyr seg å dele, men dette kan du altså ikke kreve. Mange gjør dette ved å hyre inn hver sin takstmann til å vurdere eiendommen/-e og så finner man medianverdien av de to takstene som foreligger. Er spriket svært stort kan man vurdere en tredje takst for å få et bredere vurderingsgrunnlag.

Jeg undrer meg også over hvor liten plass barna til din avdøde onkel har i denne prosessen. De stiller i samme kategori som deg i.f.t. å være neste ledd i arverekken etter sin far. Om du har odel stiller du selvsagt særskilt, men det synes for meg at det bare er å se vekk fra denne odelen dersom du ikke kan/vil overta gården og driften/ansvaret som følger med. Om man sier fra seg odelen blir også fordelingen av arven endret. Du har ikke rett på enorme verdier fordi om du har odel, men du har prioritert rett til å overta stedet, Dette med odel er komplisert og du må skaffe deg mer innsikt i.f.t. det.

Helt til slutt vil jeg gjøre oppmerksom på at selv om din farmor sitter i uskiftet bo er det ikke sikkert at det ikke foreligger et testamente. Din farfar og farmor kan ha klargjort testamente for lenge siden før farfaren din gikk bort. Hvis din farmor opplever at det er grobunn for konflikter mellom etterkommere på grunn av et slikt testamente forstår jeg at hun velger å ikke ville si noe om dette til alle involverte. Vit likevel at dine besteforeldre er i sin fulle rett til å skjevfordele arv, men jamfør dagens arvelov har hvert av barne rett på pliktdelsarven sin. Alt over dette kan de velge at din onkel får arve. Usikker på om du har tenkt tanken, men jeg tenker umiddelbart at dersom din onkel har bodd i hovedhuset og også drevet gården i en årrekke kan det være det ligger en motivasjon bak nettopp dette? Han vet muligens allerede at det er han som skal overta gården dersom dette med odelsretten ikke legger en stopper for det? Alternativt kan det foreligge avtaler der din far har sagt fra seg odelen, evt kan det være lagt planer for hvordan du kan bli løst ut fra odelsretten. Jeg bare tenker litt rundt dette nå og ser det finnes mange muligheter. Jeg forstår i alle fall svært godt at dine besteforeldre ønsker at stedet skal bli i slekta, noe jeg videre forstår at din onkel også har et sterkt ønske om.

Penger er ikke alt her i verden, men klart du skal få det du har rett på. Mer enn det du har rett på kan du selvsagt håpe på, men du kan aldri kreve et øre mer enn din rettmessige arv i penger eller verdier. Lykke til 😊

 

Anonymkode: 13a9c...50a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Og siste som:

Barna mine er i barnehagen. Hvis jeg ikke vil ha odelen, går den til min onkel (nesteldste barn til mine besteforeldre. Min far var eldste, og jeg er hans eldste barn).

Anonymkode: 14ad8...4c4

Hvorfor blander du inn at barna dine er i barnehagen? Spiller ingen rolle for oss hvor barna dine er. Og hvorfor skriver du noen innlegg som anonym og andre med brukernavn? Det er ikke tillatt i følge reglene her inne. 

Og hvorfor ser du helt bort i fra barna til den siste onkelen? Virker som at de ikke eksisterer for deg og at det bare er penger og din del av arven som er viktig.

Anonymkode: a5135...fac

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør kontakte advokat, ikke KG.

Anonymkode: c6ffd...c6a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Barnebarn har ikke odelsrett. 

Anonymkode: 73246...b13

Jo, barnebarn har odelsrett, men ikke oldebarn og ts sine barn er oldebarna til dagens eier. Da har de ikke odelsrett.

Anonymkode: a5135...fac

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her var det mye rart. Odelsrekkefølgen er slik;

Du

dine barn

din fars eldste bror

hans barn

din fars yngste barn

hans barn.

Odelsrettenen følger enkelt sagt det enkelte ledd så langt det går. Hadde du hatt barnebarn og oldebarn ville de gått foran dine onkler i arverekkefølgen.

Du kan fraskrive deg odelen, men det kan ikke uten videre gjøres på vegne av dine barn. Overformynderiet må godkjenne. Det går som oftest helt greit.

Husk at dersom dine barn ville overtatt odelsgården, så er det slik at 3. generasjon har odelsrett, men kan likevel ikke løse ut gården til åsetestakst.

Nå vet ikke jeg hvilken type eiendom dette er, men ta f.eks kontakt med Skogeigarlaget e.l annen medlemsorganisasjon som er naturlig for typen gård. De har advokater som kan dette på rams og som kan hjelpe deg.

 

Anonymkode: b746c...f44

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal ikke jeg uttale meg om odel, for det har jeg ikke peiling på. 
 

Men dersom det er flere eiendommer som har blitt drevet under ett, så regnes det sannsynligvis som en landbrukseiendom. Denne kan ikke deles opp (du kan ikke selge de ulike bruksnummerne hver for seg). Det regnes sannsynligvis som en eiendom og må selges sammen.

Anonymkode: 32c1e...69a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvorfor blander du inn at barna dine er i barnehagen? Spiller ingen rolle for oss hvor barna dine er. Og hvorfor skriver du noen innlegg som anonym og andre med brukernavn? Det er ikke tillatt i følge reglene her inne. 

Og hvorfor ser du helt bort i fra barna til den siste onkelen? Virker som at de ikke eksisterer for deg og at det bare er penger og din del av arven som er viktig.

Anonymkode: a5135...fac

Det er relevant at barna er i barnehagen, fordi mindreårige ikke uten videre kan fratas odelsrett.

TS lot ikke som hn var en annen i innlegget, så sannsynligvis er det et tilfelle av glemt å huke av ab-knappen. 

Barna til den siste onkelen kommer etter levende onkel og levende onkels barn i odelsrekkefølgen, og siden levende onkel ønsker å overta odel, så er de ikke relevant i denne sammenhengen. 

Morsom type, du. 

Anonymkode: a5450...ec9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er relevant at barna er i barnehagen, fordi mindreårige ikke uten videre kan fratas odelsrett.

TS lot ikke som hn var en annen i innlegget, så sannsynligvis er det et tilfelle av glemt å huke av ab-knappen. 

Barna til den siste onkelen kommer etter levende onkel og levende onkels barn i odelsrekkefølgen, og siden levende onkel ønsker å overta odel, så er de ikke relevant i denne sammenhengen. 

Morsom type, du. 

Anonymkode: a5450...ec9

Hun hadde allerede skrevet alderen på barna i tråden og trenger derfor ikke å skrive at de er i barnehagen. Det riktige ville vel uansett være å skrive at de går i barnehagen, ikke at de er der. Oldebarn har heller ikke odelsrett, så det er ikke relevant heller. Når det gjelder brukernavnet, så har hun da tydeligvis glemt det i mange innlegg og ikke bare i ett. 

Anonymkode: a5135...fac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Hun hadde allerede skrevet alderen på barna i tråden og trenger derfor ikke å skrive at de er i barnehagen. Det riktige ville vel uansett være å skrive at de går i barnehagen, ikke at de er der. Oldebarn har heller ikke odelsrett, så det er ikke relevant heller. Når det gjelder brukernavnet, så har hun da tydeligvis glemt det i mange innlegg og ikke bare i ett. 

Anonymkode: a5135...fac

Det forhindrer ikke at folk spør om igjen, og ts vet tydeligvis ikke det. Det er da også relativt fort gjort, reglen er for å unngå at man fremstiller seg som to ulike personer. 

Anonymkode: a5450...ec9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vibbedilla90 skrev (På 28.8.2024 den 19.06):

Kommer skifteretten på banen automatisk? 

Hvem betaler for feks bobestyrer?

Og jeg kan altså ikke kreve min 1/3 som penger? Så for meg en takst på alt, så kjøper onkel ut det han vil? 

1. Dødsfall meldes av en lege til folkeregisteret, som melder fra om dødsfallet til tingretten hvor den døde bodde. 

Hvis den døde har skrevet et testament og levert dette til oppbevaring til tingretten, skriver tingretten til alle arvingene om dødsfallet og testamentet. Hvis avdøde ikke har skrevet et testament og levert dette til oppbevaring i tingretten beror det på den enkelte tingrett om dødsfallet meldes skriftlig til alle arvingene, eller om disse selv må kontakte tingretten for å få informasjon. Det finnes veiledning på nettet, f.eks.

https://www.domstol.no/no/dodsfall-arv-og-skifte/

https://www.skatteetaten.no/person/folkeregister/dodsfall/ 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2019-06-14-21?q=arv

2. Kostnadene med arveoppgjøret skal dekkes av midlene til avdøde. Dette gjelder for eksempel takst, megler og bostyrer. Dette står i lov om arv og dødsboskifte § 122, som sier:

"§ 122.Dekning av boets og arvelaterens forpliktelser

Arvingene skal sørge for at boets og arvelaterens forpliktelser dekkes under skiftet, med mindre forpliktelsen er bortfalt ved dødsfallet eller ved proklama.

Forpliktelsene bør dekkes i denne rekkefølgen:

a. begravelsesomkostningene
b. skifteomkostningene og andre massekrav
c. fortrinnsberettigede krav etter dekningsloven §§ 9-3 og 9-4
d. andre krav.

Er eiendelene i boet ikke tilstrekkelige til å dekke alle forpliktelsene i boet, eller er dette uklart, skal forpliktelsene dekkes i rekkefølgen som følger av annet ledd.

§ 144 om forsinkelsesrente og mellomrente gjelder tilsvarende."

Så kostnadene med et offentlig skifte, først og fremst salær til den advokaten som tingretten nevner opp til å gjennomføre arveoppgjøret, skal ikke betales bare av den som krever offentlig skifte, men i praksis av alle arvingene siden det formelt sett er dødsboet som betaler, og dødsboets netto går til arvingene 

3. Du kan kreve arven din utbetalt kontant. Du er ikke pliktig å overta f.eks. en fast eiendom hvis du ikke ønsker det. Dette står i arvelova § 104, som sier at "Enhver arving kan kreve at eiendeler i boet som ikke blir overtatt etter første ledd eller etter §§ 108, 113 eller 114, blir solgt." 

Endret av CAPS LOCK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok å vite rettighetene sine, men stopp der. Ikke gå over din families døde kropper for pengenes del. Det ødelegger hele deg som mennske, du blir en zombie.

Anonymkode: 44d1c...f04

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...