Gå til innhold

Arv etter besteforeldrene hvor kun et av barna deres lever


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Så mine besteforeldrene eier 3 ulike gårder. Blitt drevet under 1 gård i 40 år. Men har ulik gards/bruksnummer.

Farfar har gått bort slik at det kun er farmor som lever. Sammen hadde de 3 sønner. 2 er død, inkludert min far. 

Min far har ett barn (meg), onkel 2 barn og onkelen 3 har 1 barn.

Den ene gjenlevende onkelen min tror han skal arve alt av gårdene, hus og innbo.

 

For å sikre at det ikke skjer, hva må vi gjøre? 

Kan onkel skrive over all arv på seg selv om vi ikke er oppmerksomme eller finnes det lover som må følges som sikrer en rettferdig fordeling?

Jeg ser for meg at det blir store konflikter den dagen farmor faller fra.

Jeg er direkte og eneste livsarving etter pappa, og har da rett på 1/3 del av verdier? 

Jeg er ikkje interessert i å arve innbo, hus eller gård. 

Kan jeg da kreve en pengekompensasjon dersom de andre arvingene til besteforeldrene mine ønsker hver sin gård, hus osv? Hvordan går jeg frem for å kreve dette basert på verdiene pp hus/gård? Jeg er sikker på onkel vil klamre til seg så mye han kan.

Hvis jeg ønsker en vurdering av verdiene, for å få en rettferdig arv, betaler jeg dette alene eller sammen med de andre arvingene?

Hvis jeg ønsker å få bobestyrer, vil hele den regningen falle på meg eller kan den trekkes av arveoppgjøret som jeg får? Evt dele regningen på 3?

 

Hva er egentlig saksgangen når arv slik som i mitt tilfelle skal fordeles rettferdig? 

 

Dersom jeg alene må stå fot markedsverdi-vurdering og opprette bobestyrer, har jeg ikke sjangs til å betale dette. Er ufør og syk 

Anonymkode: 14ad8...4c4

Når din bestemor dør, så krever du offentlig skifte. 
Du skal Arve din far sitt lodd. 
Når noen dør, så kommer skifteretten på banen, så du skal få sitt og de andre sitt. 
Skriv aldri under på noe papir som du ikke forstår innholdet i, uansett hva som blir deg fortalt. 
 

Men, dette sagt, din farmor kan i live gi bort ting, men sitter nå i uskiftet bo, så hun har begrenset råderett. 
Du kan heller ikke bestemme hva du skal Arve, dette må dere komme til enighet om. 

Anonymkode: 05b86...022

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vil tro kona står som eier. Det må hun jo i og med at ingen har overtatt

Anonymkode: 73246...b13

Men hun sitter nå i uskifte med arven etter farfar. 

Anonymkode: a5450...ec9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da er spørsmålet hvem som er nr 2 på odel, hvis det er din levende onkel får han alle rettigheter med odel når du sier den fra deg. 

Om du selv må selge eiendom kommer helt an på. Jeg tror dette må bli et offentlig skifte med advokat med peiling på odel. 

Anonymkode: a5450...ec9

Så hvis jeg sier ifra meg odelen, vil den ikke gå til mine små m/umyndige barn? Den kan 'lett' overdras til onkel.

 

Reagerte på noen som skrev ovenfor at jeg får min del av innbo/eiendom og selv har ansvar for å selge? Stemmer dette? Man kan ikke dele opp eiendommer på en rettferdig måte? Hvem får huset? Hvem får skogen? Hvem får det falleferdige huset på gård nr2?

Vil bare vite om jeg kan kreve en verdivurdering vurdering på alt,,og så kan onkel kjøpe sin del?

 

Anonymkode: 14ad8...4c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men hun sitter nå i uskifte med arven etter farfar. 

Anonymkode: a5450...ec9

Da står hun jo som eier. Hvorfor snakker du ikke med henne? 

Anonymkode: 73246...b13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Når din bestemor dør, så krever du offentlig skifte. 
Du skal Arve din far sitt lodd. 
Når noen dør, så kommer skifteretten på banen, så du skal få sitt og de andre sitt. 
Skriv aldri under på noe papir som du ikke forstår innholdet i, uansett hva som blir deg fortalt. 
 

Men, dette sagt, din farmor kan i live gi bort ting, men sitter nå i uskiftet bo, så hun har begrenset råderett. 
Du kan heller ikke bestemme hva du skal Arve, dette må dere komme til enighet om. 

Anonymkode: 05b86...022

Kommer skifteretten på banen automatisk? 

Hvem betaler for feks bobestyrer?

Og jeg kan altså ikke kreve min 1/3 som penger? Så for meg en takst på alt, så kjøper onkel ut det han vil? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så hvis jeg sier ifra meg odelen, vil den ikke gå til mine små m/umyndige barn? Den kan 'lett' overdras til onkel.

 

Reagerte på noen som skrev ovenfor at jeg får min del av innbo/eiendom og selv har ansvar for å selge? Stemmer dette? Man kan ikke dele opp eiendommer på en rettferdig måte? Hvem får huset? Hvem får skogen? Hvem får det falleferdige huset på gård nr2?

Vil bare vite om jeg kan kreve en verdivurdering vurdering på alt,,og så kan onkel kjøpe sin del?

 

Anonymkode: 14ad8...4c4

Man deler vanligvis ikke opp gårder, det må søkes for å dele fra skog og hus osv. Og det er ikke garantert, lite trolig faktisk, at det godkjennes. 

Anonymkode: 73246...b13

  • Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da står hun jo som eier. Hvorfor snakker du ikke med henne? 

Anonymkode: 73246...b13

Hun vil ha 0 med det å gjøre. Ikke før hun dør 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg synes ikke det virker rimelig at du skal få penger og de andre skal få byrden med å selge verdiene.

Anonymkode: b555b...1c0

Så om onkel vil ha hytta, står vi andre fritt til å selge resten?

Anonymkode: 14ad8...4c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så hvis jeg sier ifra meg odelen, vil den ikke gå til mine små m/umyndige barn? Den kan 'lett' overdras til onkel.

 

Reagerte på noen som skrev ovenfor at jeg får min del av innbo/eiendom og selv har ansvar for å selge? Stemmer dette? Man kan ikke dele opp eiendommer på en rettferdig måte? Hvem får huset? Hvem får skogen? Hvem får det falleferdige huset på gård nr2?

Vil bare vite om jeg kan kreve en verdivurdering vurdering på alt,,og så kan onkel kjøpe sin del?

 

Anonymkode: 14ad8...4c4

Hvis du har barn (og barnebarn?) går odelen selvfølgelig nedover i hvert av dine slektsledd fra eldste + eldste barn, så neste osv. før den går opp til onkel, men hvis ingen av dem vil ha odelen går den til mellomste bror. Hvis en av dine barn vil ha odelen må dere absolutt, definitivt ha advokat, da blir det kompliserte greier. Odelsgårder overdras uansett til odelstakst, som er lavere enn markedsverdi. 

Anonymkode: a5450...ec9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vibbedilla90 skrev (2 minutter siden):

Hun vil ha 0 med det å gjøre. Ikke før hun dør 

Ja, men da er det ikke noe å tenke på før den dagen hun er borte da. Legg det vekk. 

Anonymkode: 73246...b13

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Odelsrett er i praksis en førsterett til å kjøpe til en spesielt gunstig pris (åsete-takst). Du kan si fra deg odelen, slik at andre kan kjøpe gården istedenfor. Hele boet deles i tre, hvordan de tre sønnene eller deres arvinger får hver sin tredjedel. Dersom den med nest best odel ønsker å overta gården(e) så kan de få det, men verdien av dem blir tatt av deres del av arven. Det kan la seg gjøre å skille eiendommene fra hverandre igjen, men det er vel ofte kommunen som må godkjenne dette. Din farmor kan råde over sitt mens hun lever, men hun kan ikke forringe verdien av din farfars del av boet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor snakker du ikke med en advokat? Du har jo tusen spørsmål. 

Anonymkode: 4a754...c0f

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Da står hun jo som eier. Hvorfor snakker du ikke med henne? 

Anonymkode: 73246...b13

Hun kan ikke forringe boets verdi når hun sitter i uskifte. 

Anonymkode: a5450...ec9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvis du har barn (og barnebarn?) går odelen selvfølgelig nedover i hvert av dine slektsledd fra eldste + eldste barn, så neste osv. før den går opp til onkel, men hvis ingen av dem vil ha odelen går den til mellomste bror. Hvis en av dine barn vil ha odelen må dere absolutt, definitivt ha advokat, da blir det kompliserte greier. Odelsgårder overdras uansett til odelstakst, som er lavere enn markedsverdi. 

Anonymkode: a5450...ec9

Hva om barna mine kun er 5 og 6 år igjen jeg ikke vil ha odelen,?

Anonymkode: 14ad8...4c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hun kan ikke forringe boets verdi når hun sitter i uskifte. 

Anonymkode: a5450...ec9

Hvis det er en odelsgård kan hun selvfølgelig gi gården til den som vil ha den. Det er jo vanlig. 

Anonymkode: 73246...b13

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trolltunge skrev (29 minutter siden):

Du skal arve din fars andel. Onkel kan ikke trikse med arven når farmor dør. Iallefall ikke på lovlig vis. 

Farmor kan skrive over alt på onkelen så lenge det ikke går utover pliktdelsarv 

Anonymkode: a6743...ccc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men er du sikker på at det er odel på gården?

Anonymkode: 051ab...eec

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men er du sikker på at det er odel på gården?

Anonymkode: 051ab...eec

Ja, på den ene. De 2 andre har ikkje. Men gårdene har blitt drevet under ett i alle år.

Anonymkode: 14ad8...4c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, på den ene. De 2 andre har ikkje. Men gårdene har blitt drevet under ett i alle år.

Anonymkode: 14ad8...4c4

Tror ikke du får gjort noe før hun er borte. Du kan spørre henne om hun vil gi vekk odelsgården nå for å forhindre krangel når hun er død. Vil hun ikke sette seg ned og snakke med dere så får dere ikke gjort noe nå. Man kan ikke fordele arven før hun er død og har lite rettigheter til å sjekke ting og. 

Den dagen dere skal fordele arv så kontakt både advokat og landbrukskontor. Det hjelper ikke at gårdene har blitt drevet sammen hvis det ikke er noe offentlig dokument om at de er EN enhet. Hva slags drift er det på gårdene da? 

Anonymkode: 73246...b13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men mine viktigste spm;

 

Kmmer skifteretten på banen automatisk når farmor dør? Må noen kontakte dem?

Hvem betaler for feks bobestyrer? Kan det dekkes av et fremtidig arveoppgjør eller betales på forhånd??  Det er jo så dyrt. Hvis jeg ønsker bobestyrer, må jeg ta hele regningen alene? 

Hva ligger en slik pris på?

Og jeg kan altså ikke kreve min 1/3 av arm som penger? Jeg så for meg en takst på alt, så kjøper onkel ut det han vil og resten selges og fordeles mellom arvinger? 

Er det kun en offentlig skifte som  med sikkerhet avgjør en reel og rettferdig  verdivurdering  av hus,hytte, skog og dermed gir føringer for hvordan vi fordeler verdiene jevnt? 

Anonymkode: 14ad8...4c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...