AnonymBruker Skrevet 28. august #21 Del Skrevet 28. august svartkatt skrev (4 timer siden): Jobber i arkiv. Det betyr ikke at alle arkiver tar inn uføre, og likedan med andre yrker som blir nevnt. Hvor og hva du kan jobbe med kommer an på deg, hva du kan og hvor mye du kan. Jeg fikk jobb gjennom Nav, og ansatt etter noen år. Im en ikke får hjelp fra Nav er det vel bare å prøve seg fram selv.. Arkiv, kan jeg spørre litt dumt om hva det går ut på? Skjønner at det sikkert er selvforklarende, men finnes det så mye fysisk arkiv lenger? Og er det utdanning på det? Er arkivar noe? Høres ut som noe helsen min kunne taklet kanskje, er derfor jeg er nysgjerrig. (orker ikke kommentarer fra andre om at spørsmålet er dumt og at jeg er dum, hold det for dere selv) Anonymkode: 3d3dd...64c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august #22 Del Skrevet 28. august AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg vet da det (er selv ufør), men temaet dreier seg likevel om jobb. Hvis du tenker at det ikke forekommer hets i dette underforumet, så tro igjen. Anonymkode: 53af9...199 Jo men det er jo likevel helse det er snakk om når spørsmålet går på hvilke jobber klarer folk litt av selv om de er syke. Eller har jeg misforstått? Anonymkode: 3d3dd...64c 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august #23 Del Skrevet 29. august AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg vet da det (er selv ufør), men temaet dreier seg likevel om jobb. Hvis du tenker at det ikke forekommer hets i dette underforumet, så tro igjen. Anonymkode: 53af9...199 Har jeg sagt med et eneste ord at det ikke forekommer i dette underforumet? Nei det har jeg ikke, men det er verre i det andre. Og det vet du lik så godt som meg om du bare tenker deg litt om. Anonymkode: ad8c4...78f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august #24 Del Skrevet 29. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Har jeg sagt med et eneste ord at det ikke forekommer i dette underforumet? Nei det har jeg ikke, men det er verre i det andre. Og det vet du lik så godt som meg om du bare tenker deg litt om. Anonymkode: ad8c4...78f Er dette noe å starte en krangel om?? Pust med magen Anonymkode: f4035...d91 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august #25 Del Skrevet 29. august Tusen takk for alle svar! Så spennende å høre om hva dere gjør, og at det er såpass forskjellige ting. Jeg håper jeg klarer å få en fot innenfor et sted. Bor i en relativt liten by, det setter også noen begrensninger for hva jeg kan finne av jobber. TS Anonymkode: 82eff...e2c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august #26 Del Skrevet 29. august AnonymBruker skrev (18 timer siden): Jeg jobber som influencer Anonymkode: 447cd...d2a Hva gjør du da, nærmere bestemt? Legger ut videoer og sånn? Om hva?😊 TS Anonymkode: 82eff...e2c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august #27 Del Skrevet 29. august kommodevaran skrev (20 timer siden): Er ufør av psykiske årsaker (så tåler fint fysisk krevende jobber), og har de siste årene jobbet som avløser i fjøs. De fleste som er avløsere har jo flere fjøs som de tar på rundgang, slik at det blir en fulltidsjobb av det. Jeg har kun ett fjøs, og jobber mellom 6 og 10 dager i måneden. Før dette hadde jeg sommerjobb på turistsenter i noen år. Var mye jobb fra juni til august, bittelitt jobb i september og oktober, og så hadde jeg resten av året på å komme meg igjen og fokusere på meg selv. Og før dette igjen hadde jeg lik null arbeidsevne (har kommet seg litt de siste årene, med andre ord), men passet hunder i blant, hjalp til litt i stallen til en venninne, osv. Å ja. Som avløser ja, er du veldig praktisk anlagt? Hvilken gård er det snakk om, hva driver de med der?:) TS Anonymkode: 82eff...e2c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august #28 Del Skrevet 29. august lillebamsemums skrev (18 timer siden): ikke ufør, men jobber deltid. men jobben min kan jeg tenke meg at passer fint til noen som ønsker å komme seg litt ut. Jobber som kjøkken assistent to dager i uken på en leirskole. Oppgavene er enkle og man må ikke være super sosial. Vi er tre stykker på jobb, da en kokk og to assistenter. Kommer en gruppe barn som skal veiledes til å rydde spisesalen. assistentene fyller på mat og passer på at alt går fint under måltid. Så oppvask og rydding etter måltidet. Høres fint ut:) TS Anonymkode: 82eff...e2c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august #29 Del Skrevet 29. august AnonymBruker skrev (15 timer siden): Hvordan har dere fått jobb? Anonymkode: 83fcc...9fb Det er jeg også nysgjerrig på:) TS Anonymkode: 82eff...e2c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august #30 Del Skrevet 29. august Jeg er 60 % ufør og jobber i eget firma. Mannen min har mange hode kontakter i sin jobbkrets så det er slik jeg har kommet inn i arbeidslivet. Jeg har nå kontrakt med bare et firma, så jeg leies inn til å gjøre litt småjobber. Ofte er det kjedelig arbeid som de faste ansatte er overkvalifisert for. Så jeg syns det er veldig greit. Jeg kommer å går som jeg vil etter formen. Anonymkode: b37a1...4fb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
svartkatt Skrevet 29. august #31 Del Skrevet 29. august AnonymBruker skrev (17 timer siden): Arkiv, kan jeg spørre litt dumt om hva det går ut på? Skjønner at det sikkert er selvforklarende, men finnes det så mye fysisk arkiv lenger? Og er det utdanning på det? Er arkivar noe? Høres ut som noe helsen min kunne taklet kanskje, er derfor jeg er nysgjerrig. (orker ikke kommentarer fra andre om at spørsmålet er dumt og at jeg er dum, hold det for dere selv) Anonymkode: 3d3dd...64c Det er et år studie hvertfall.. jeg har ikke det selv. To av kollegene mine tar det nå i tillegg til full jobb, på nett. Det er daglig arkiv. Der er det trolig mest digitalt nå. Har ikke peiling. I historiske arkiver er det både digitalt og fysisk. Mest fysisk, men det eldste blir digitalisert, og alt blir historisk etterhvert. Allslags dokumenter, protokoller, i mapper og bokser som må ordnes og føres inn i kataloger på data. Vi har også fotografier, lysbilder og mye mer. Også er det fremfinning til forskere, private og andre som vil se på eller undersøke diverse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august #32 Del Skrevet 29. august Jeg jobber deltid som politisk rådgiver. Det er stort sett hjemmekontor, og veldig fritt, med unntak av noen få deadlines. Anonymkode: 945ce...1cf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august #33 Del Skrevet 29. august AnonymBruker skrev (10 timer siden): Er dette noe å starte en krangel om?? Pust med magen Anonymkode: f4035...d91 Nei det er det ikke, men når noen kommer med påstander om meg som ikke er sant så sier jeg ifra. Og jeg trenger ikke å puste med magen da pulsen min er helt normal 😊 Anonymkode: ad8c4...78f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august #34 Del Skrevet 29. august AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Nei det er det ikke, men når noen kommer med påstander om meg som ikke er sant så sier jeg ifra. Og jeg trenger ikke å puste med magen da pulsen min er helt normal 😊 Anonymkode: ad8c4...78f Det er da ingen som har kommet med noen påstander om deg? Anonymkode: 53af9...199 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august #35 Del Skrevet 30. august Jeg er ufør. Men med hjelp av data,eget firma som jeg kan arbeide fysisk med mitt handikap så går det greit. To hjerneslag her,sliter med språk og gangen. Har da litt hodekapasitet igjen så drar da inn 2.5Mill før skatt i året. Anonymkode: 0f1fe...f9d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august #36 Del Skrevet 30. august AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg er ufør. Men med hjelp av data,eget firma som jeg kan arbeide fysisk med mitt handikap så går det greit. To hjerneslag her,sliter med språk og gangen. Har da litt hodekapasitet igjen så drar da inn 2.5Mill før skatt i året. Anonymkode: 0f1fe...f9d Da ryker vel trygden. Anonymkode: 07765...b04 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kommodevaran Skrevet 2. september #37 Del Skrevet 2. september AnonymBruker skrev (På 29.8.2024 den 8.04): Å ja. Som avløser ja, er du veldig praktisk anlagt? Hvilken gård er det snakk om, hva driver de med der?:) TS Anonymkode: 82eff...e2c Jobber i melkefjøs. Har også hatt noen helgejobber i fjøs der de driver med sau, hest og gris. Jeg er vel ikke så veldig praktisk anlagt egentlig 😅 fikk jobben gjennom en bekjent, hadde nesten ingen erfaring med kyr på det tidspunktet, men har mye hesteerfaring, så det var ikke såååå stor forskjell. Fikk grundig opplæring den første måneden, i melking, rutiner ved vask av utstyr, bruk av ulike maskiner for fôring, osv. Begynte å ta vakter alene etter noen uker, og det er jo himla mye som kan gå skeis i et fjøs (kuer som blir syke eller skal kalve, vann som fryser om vinteren, maskiner som plutselig ikke funker, ting som går i stykker), men bonden jeg jobber for er alltid tilgjengelig på telefon og kan prate meg gjennom løsninger på ulike problemer, kommer ned i fjøset og hjelper meg hvis det har skjedd noe veldig komplisert og han er hjemme, eller sender en nabo hvis han selv er bortreist. Så det er alltid hjelp å få. I starten var jeg usikker og ringte for alt mulig rart, nå er det svært sjeldent jeg trenger hjelp. Det har vært mye "learning by doing", og etter hvert lærer man seg jo hvordan man skal takle ulike problemstillinger, og kan bruke tidligere erfaringer for å prøve å finne løsninger på nye problemer som dukker opp. Jeg har kanskje muligens blitt litt mer praktisk anlagt av å ha denne jobben, blitt litt mindre redd for å gjøre feil, for jeg har lært at det meste kan uansett løses på en eller annen måte 🙂 Det ville kanskje vært litt høyere forventninger til hva jeg kan løse selv om jeg hadde hatt f.eks. agronomutdanning fra før, men selv erfarne agronomer kan jo komme borti ting de ikke aner hvordan de skal fikse. I landbruket er det såpass stort behov for avløsere, og såpass få avløsere tilgjengelig i forhold til etterspørsel, at mange bønder med glede ansetter avløsere med lite erfaring og som kanskje må holdes en del i hånda i starten, slik at de selv endelig skal få mulighet til å få seg noen fridager selv etter hvert. Der jeg jobber hadde de vært uten avløser i over et år da de plutselig ramlet over meg, så det sier jo litt om hvor vanskelig det kan være å få tak i folk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå