Gå til innhold

Vanlig at det ikke følger med 2 ladekabler til Kia?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en ny Kia E-niro fra en forhandler i 2021. Det fulgte da bare med en ladekabel og husker jeg måtte kjøpe den andre kabelen selv. 
Nå har det seg slik at jeg skal selge Kia’en, men husker ikke hvilken av ladekablene som fulgte med bilen og hvilken jeg kjøpte selv 😅

Den ene er en type 2, tror jeg det heter, og den andre er en sånn nød-lader (?), med stikk-kontakt i ene enden. 

Noen her med peiling på hvilken av de laderne som nok sannsynligvis var den som fulgte med Kia’en? 🤔

Er det vanlig at det kun er en av de som følger med når man kjøper elbil? Husk at dette var i 2021. 

Anonymkode: 5d6f0...269

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du også fikk installert ladestasjon i prisen så vil jeg tro at du fikk med type 2.

Men tenker du å bare gi med den ene? Hva skal du med den andre?

Anonymkode: e4e1d...56e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Om du også fikk installert ladestasjon i prisen så vil jeg tro at du fikk med type 2.

Men tenker du å bare gi med den ene? Hva skal du med den andre?

Anonymkode: e4e1d...56e

Nei fikk ikke installert ladestasjon i prisen. Bilen ble kjøpt i Kristiansand, jeg bor i Finnmark. Jeg kjøpte selv inn ladestasjon-boks og kotaktet elektriker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke bare selge med begge? Jo mer som følger med jo mer attraktiv er bilen. Men når det er sakt så trenger du ikke selge med noen av de hvis du vil, du kan til og med fjerne hjula og selge uten de, alt så lenge du opplyser om det i annonsen.

Anonymkode: 3417c...753

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk med type 2 CCS ladekabel da vi kjøpte vår EV Niro i fjor, så mest sannsynlig fikk du óg med type 2😊

Anonymkode: 35a6c...74d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kabel som har en nytte for de fleste idag er type 2 kabelen. Legg ved både type 2 og nødlader er det beste, disse kablene har ingen stor kostnad lengre, og må regnes som forbruksvare om de brukes regelmessig. 

Bil jeg kjøpte i 2012 hadde bare nødlader, i 2019 og 2023 følge det med både type 2 og nødlader. Nødlader har jeg benyttet to ganger siden 2019.. De er ikke anbefalt å benytte disse, men de kan være nyttige noen ganger. 

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Vi fikk med type 2 CCS ladekabel da vi kjøpte vår EV Niro i fjor, så mest sannsynlig fikk du óg med type 2😊

Anonymkode: 35a6c...74d

CCS er hurtiglading, der er ladekabel fastmontert på ladestasjon.

<i>Bilde: Kjersti Magnussen</i>

Endret av TBL12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Type 1 og type 2 følger med i utgangspunktet. Det blir smålig å ikke selge bilen med begge kablene og vil potensielle kjøpere få til å lure på hvor ellers du har spart småbeløp.

Anonymkode: f2482...4e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Type 1 og type 2 følger med i utgangspunktet. Det blir smålig å ikke selge bilen med begge kablene og vil potensielle kjøpere få til å lure på hvor ellers du har spart småbeløp.

Anonymkode: f2482...4e2

Begrepene er forvirrende.

Mode 1 vil si normal- eller saktelading fra vanlige stikkontakter som typen Schuko, som er den vanlige husholdningskontakten, uten "boksen" som er finnes på alle "nødladekaber" idag.

Mode 2 er med "boksen" montert på en kabel som lader fra en stikk kontakt.

Mode 3 er normal lading fra en ladestasjon. 

Mode 4 er hurtiglading.

Type 1 er kontakten i bilen. Den benyttes av tidlige modeller fra Asia. Typisk Leaf og Kia. Hurtiglading skjer da via egen CHAdeMO kontakt.

Type 2 benyttes av alle moderne elbiler. Da benyttes samme kontakt, men med to ekstra kontakter under til hurtiglading. Hurtiglading omtales Combined Charging System, CCS.

Kontakten benyttes også i ladebokser.

https://www.ladestasjoner.no/lading/kode-mode/

Er enig i at begge kablene kan følge med. 😇

Endret av TBL12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.8.2024 den 8.29):

Jeg kjøpte en ny Kia E-niro fra en forhandler i 2021. Det fulgte da bare med en ladekabel og husker jeg måtte kjøpe den andre kabelen selv. 
Nå har det seg slik at jeg skal selge Kia’en, men husker ikke hvilken av ladekablene som fulgte med bilen og hvilken jeg kjøpte selv 😅

Den ene er en type 2, tror jeg det heter, og den andre er en sånn nød-lader (?), med stikk-kontakt i ene enden. 

Noen her med peiling på hvilken av de laderne som nok sannsynligvis var den som fulgte med Kia’en? 🤔

Er det vanlig at det kun er en av de som følger med når man kjøper elbil? Husk at dette var i 2021. 

Nødlander kjøper du selv, lader til bruk i lydboks følger bilen. 
Men når laderen er fra 2021 så bør du la den gå med bilen og heller kjøpe ny til ny bil.

Anonymkode: 77372...af1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med nødlader er jo at det tar så uhyre lang tid å lade. I tillegg har jeg kjempet mot sikringsskapet hver gang. 

Anonymkode: 054e4...a87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nødlader er gjerne 8 - 10 Ampere. 

230 x 8 = 1,8 kW som tilsvarer 8 - 9 km pr time. Ønsker en å lade 100 km tar det et halvt døgn.

Men, som navnet tilsier, den brukes når man ikke har alternativer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge deler fulgte med min bil. 
Nødlader har jeg brukt når jeg har besøkt venner en helg, da kommer jeg meg til og fra uten å hurtiglade. 

Anonymkode: fe49b...fcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Begge deler fulgte med min bil. 
Nødlader har jeg brukt når jeg har besøkt venner en helg, da kommer jeg meg til og fra uten å hurtiglade. 

Anonymkode: fe49b...fcc

Slik jeg har oppfattet er det riktig bruk av nødladeren 😇

Om en benytter den hjemme, på hytta jobb eller andre steder en er regelmessig er det ikke godkjent bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...