Gå til innhold

Hvorfor skal jeg kjøre på henne gratis?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ville ikke ha sunket ned på hennes nivå.

Du får se om hun kanskje kjøper en ekstra fin gave til deg for å vise at hun setter pris på at du kjører henne.

Alle jeg kjenner gjør det sånn at de bidrar med sitt, og da jevner det seg ut. Rart at hun ba om penger til den kaken, det er en fin anledning til å vise at hun setter pris på at du kjører henne. Det kan hende at hun mener at hun gir tilbake når du spiser feks middag hos henne.

Du kan jo alltids ta en spøkefull tone, og si når du betaler at du trodde dette gikk opp i opp når du kjører henne såpass ofte...

Anonymkode: b5c09...3cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har mange ganger kjørt ei venninne til legen, på butikken osv gratis. Det koster bensin og bom. Har aldri tenkt å ta betaling. 

Forrige helg spurte jeg om hun kunne bake en bløtkake til min 40 årsdagen. Det kunne hun. Men ville ha betalt for ingrediensene . Hun har kanskje ikke en veldig romslig økonomi, men hun er ikke fattig heller. Drar til frisøren hver 6 uke. Er ute med venner og drikker øl iallefall 1 gang i måneden. Reiser til Syden hvert år. Så skjønner ikke helt at hun ikke hadde råd til å betale for kaken.

Nå i kveld ringte hun og spurte om jeg kunne hente henne etter tannlege timen på Torsdag og kjøre henne hjem. Hun skulle skjære i tannkjøttet og fikk da smertestillende og kunne ikke kjøre hjem. 

Blir det frekt å si at jeg vil ha betaling for bom og bensin?

Eller blir det dumt? Når jeg er på besøk til henne så hender det jo at hun serverer noe godt til kaffen eller av og til middag . Og hun er sjelden til meg og får servert noe pga jeg bor i 4 etg uten heis og hun er plaget med knærne 

Anonymkode: 30bd1...676

Kan ikke kjøre hjem selv pga smertestillende etter tannlegen? Fpe du noe hos tannlegen av smertestillende så er det ibux eller paracett. Ingen av de er det varseltrekant på slik at du ikke kan kjøre. Vil også tro at hun kanskje blir bedøvd i tannkjøttet, så hun kommer jo ikke til å merke smerter før etterpå. Og hvorfor kan hun ikke ta buss, evt taxi om det ikke går noe buss? Syns også hun kunne skulle gjort det til lege, butikk osv. Evt bestilt matvarene hjem om hun skal ha mange varer.

Å spørre en sjelden gang om du kan kjøre hadde blitt noe annet, men siden hun spør så ofte så syns jeg hun burde betale for det.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tussi84 skrev (2 minutter siden):

Kan ikke kjøre hjem selv pga smertestillende etter tannlegen? Fpe du noe hos tannlegen av smertestillende så er det ibux eller paracett. Ingen av de er det varseltrekant på slik at du ikke kan kjøre. Vil også tro at hun kanskje blir bedøvd i tannkjøttet, så hun kommer jo ikke til å merke smerter før etterpå. Og hvorfor kan hun ikke ta buss, evt taxi om det ikke går noe buss? Syns også hun kunne skulle gjort det til lege, butikk osv. Evt bestilt matvarene hjem om hun skal ha mange varer.

Å spørre en sjelden gang om du kan kjøre hadde blitt noe annet, men siden hun spør så ofte så syns jeg hun burde betale for det.

En bekjent av meg ble skikkelig dårlig etter et tannlegebesøk. Han hadde betennelse, og måtte gjennom mye før han ble sendt rett til apoteket for å hente ut medisin (husker ikke hva det var). Han var dårlig lenge etterpå, og tror han var veldig fornøyd med at noen ventet på ham og kjørte ham hjem. Ble faktisk sykmeldt, kunne ikke spise på flere uker. Så det er mye ulikt man kan komme ut for hos tannlegen...

Vet ikke hvor alvorlig det var med venninnen til TS, men skjønner godt at hun synes det er greit å slippe å styre med å skaffe taxi eller finne busser. Poenget er jo at hun burde gitt TS noe for det, eller i hvert fall bakt den kaken uten å kreve noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg hadde tatt det opp. Spurt litt hvordan hun tenkte? 

Delt at jeg med glede henter, og kjører og liker å hjelpe til med tjenester og at jeg derfor ble litt i stuss da jeg ba om en tjeneste tilbake og hun ba om penger, at vi kanskje så litt forskjellig på ting. 

Har litt inntrykk og erfaring med at de som ikke har bil faktisk ikke tenker på alt det koster, utover drivstoff. Og da er det kanskje lett å tenke "åja, men drivstoff til butikken blir jo bare maks 30kr! er jo ingenting! Den kaka er 400kr i fyll og pynt". 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- før noen kommenterer det med ikke å kunne spise på flere uker, så klarte han å få i seg flytende næring. Dette fikk han kjøpt på apoteket, i tillegg til at han fikk i seg supper og lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Hadde aldri kjørt på noen gratis.

Jeg hadde ikke kjørt på noen selv om jeg hadde fått betalt for det. Skulle eventuelt vært særdeles godt betalt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

tussi84 skrev (21 minutter siden):

Det vet du faktisk ingenting om.  Jeg får valium hos tannlegen jeg, og skal absolutt ikke kjøre hjem. 

Anonymkode: f4004...1dd

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er rart hvordan noen ikke ser verdien i de tjenester de tar imot, kun motsatt vei.  Det er også mange som prøver å utnytte andre for gratistjenester om de kjenner noen som jobber med noe de har bruk for.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å be om penger for å bake til en 40-års fest (som jeg antar hun var invitert til) er skikkelig smålig. Det gjør man vel for venner? 

Når hun da atpåtil har snyltet både bil og TID. Da hadde jeg blitt gretten. Hadde ikke tatt tiden eller pengene for å kjøre mer. 

Helt merkelig å ikke tilby beksinpenger når man blir kjørt i en slik situasjon 

Hun virker egoistisk 

Anonymkode: 98dee...dc7

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi pleier ikke ta betalt av hverandre for småting, men da går det opp i opp, vi tar med kaker eller salater til hverandres arrangement, sitter på med hverandre osv. Jeg hadde også reagert hvis jeg var deg TS, spandering kan ikke bare gå en vei. 

Anonymkode: 5149c...362

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom hun sitter på og du likevel har ærend samme veien, hadde jeg ikke giddet å styre med betaling. Heller ikke dersom det skjer en svært sjelden gang. Men når det virker som om hun anser deg som hennes private taxisjåfør, og også vil ha betalt for ingrediensene i en skarve kake, hadde jeg tatt betalt for både bom og bensin fra nå av. Hun virker frekk nok til å bli snurt over dette, særlig fordi du har latt deg utnytte av henne over lengre tid og dermed har gitt henne "fine" vaner, men nå setter du foten ned!

Anonymkode: 0a2b2...e4a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ofte kjører du henne, sånn ca?en gang per mnd, eller en gang i uka? En gang i mnd hadde jeg ikke brydd meg om. Men ukentlig er litt mye da, med tanke på hva det koster å ha bil.

Anonymkode: cbeec...def

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde sagt fra i det hun ba om penger for bløtkaka. "Nå har jeg kjørt mye på deg, det koster mye i bensin, jeg foretrekker et vennskap der vi kan gjøre slike tjenester for hverandre uten å regne på krona"

Om du plutselig ber om kjørepenger er det bare passiv-agressivt, og mulig hun ikke kobler hendelsene en gang, så blir det dårlig stemning. 

Anonymkode: 93f1c...52b

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvor ofte kjører du henne, sånn ca?en gang per mnd, eller en gang i uka? En gang i mnd hadde jeg ikke brydd meg om. Men ukentlig er litt mye da, med tanke på hva det koster å ha bil.

Anonymkode: cbeec...def

Personlig hadde jeg mye heller bakt en kake en gang i året, enn å kjøre noen hver måned. Det tar mye mindre av min tid. 

Anonymkode: 93f1c...52b

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det vet du faktisk ingenting om.  Jeg får valium hos tannlegen jeg, og skal absolutt ikke kjøre hjem. 

Anonymkode: f4004...1dd

Jeg får lystgass og skal heller ikke kjøre. Så den delen kan godt stemme.

Men hadde nok tatt en prat om gjensidighet.

Anonymkode: 57a58...035

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg har mange ganger kjørt ei venninne til legen, på butikken osv gratis. Det koster bensin og bom. Har aldri tenkt å ta betaling. 

Forrige helg spurte jeg om hun kunne bake en bløtkake til min 40 årsdagen. Det kunne hun. Men ville ha betalt for ingrediensene . Hun har kanskje ikke en veldig romslig økonomi, men hun er ikke fattig heller. Drar til frisøren hver 6 uke. Er ute med venner og drikker øl iallefall 1 gang i måneden. Reiser til Syden hvert år. Så skjønner ikke helt at hun ikke hadde råd til å betale for kaken.

Nå i kveld ringte hun og spurte om jeg kunne hente henne etter tannlege timen på Torsdag og kjøre henne hjem. Hun skulle skjære i tannkjøttet og fikk da smertestillende og kunne ikke kjøre hjem. 

Blir det frekt å si at jeg vil ha betaling for bom og bensin?

Eller blir det dumt? Når jeg er på besøk til henne så hender det jo at hun serverer noe godt til kaffen eller av og til middag . Og hun er sjelden til meg og får servert noe pga jeg bor i 4 etg uten heis og hun er plaget med knærne 

Anonymkode: 30bd1...676

På høy tid at du begynner å bli litt mer «kostbar»

Folk som bare skal ha, men aldri yter noe tilbake er toppen av frekkhet.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ALLE som svarer overser det ts skriver til slutt, nemlig at venninnen til ts serverer av og til middag, eller kaffe med noe til, når ts er hos henne. Hun er sjelden hos ts pga problemer med å komme seg opp i leiligheten, så den serveringen er enveis. Nå skal hun endelig komme og få servering i ts’ 40-årslag, men da må hun ta med kaka selv 😅

Neida, jeg tenker at bilkjøring og servering går opp i opp, og at kaka er en sak for seg . Men det er helt feil å framstille det som om det er en som gir og en som får, i dette tilfellet gir de begge to. Det er ikke gratis å ha folk på middag eller kaffebesøk heller, og på samme måte som man ofter tid på å kjøre, krever et besøk for mange av oss tid til å rydde, kjøre over støvsuger, tørke over bad og handle inn pluss stelle i stand kaffe/mat. 

Anonymkode: f754e...b0b

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...