Gå til innhold

Hva betyr det når katten angriper?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en hannkatt som tidlig på morgenen får Raptus og fyker rundt i huset og er helt vill 😸 Men han pleier også å angripe meg noen ganger. Det kan gå så voldsomt for seg at jeg nesten blir redd. Her en dag skulle jeg finne klær i klesskapet, jeg hadde på meg kunne en t skjorte og hadde bare bein. Så kom pus løpende og prøvde å ta beina mine. Jeg prøvde å komme meg unna, men da prøvde han og hoppe på meg. Var nesten så jeg var presset inn i et hjørne 😸 han hang seg fast på beina mine så jeg begynte å blø. Han la ørene bakover og øynene var kulerunde. Etterpå la han seg i et hjørne og mjauet høyt. Hva betyr dette? Er det lek?  Foreldrene mine har to hunnkatter, men de har aldri gjort sånn.

Anonymkode: d130e...d5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han har nok mye energi som han trenger å få ut. Leker du med han så han får ut litt energi? Er det en fullvoksen katt? Mine kan være ganske rampete innimellom, spesielt hvis det er dårlig vær og de ikke vil være så mye ute. De er også rampete hvis de er sultne og jeg ikke er kjapp nok med maten, da kan han ene ta poten oppetter foten min og småbite meg .. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mefe skrev (1 minutt siden):

Han har nok mye energi som han trenger å få ut. Leker du med han så han får ut litt energi? Er det en fullvoksen katt? Mine kan være ganske rampete innimellom, spesielt hvis det er dårlig vær og de ikke vil være så mye ute. De er også rampete hvis de er sultne og jeg ikke er kjapp nok med maten, da kan han ene ta poten oppetter foten min og småbite meg .. 

Skjønner. Han er fire år.

Jeg leker mye med han, men han blir sånn likevel, mest på morgenen 😸 Ja kan jo kanskje være at han er sulten da han pleier å roe seg etter litt mat.

Ja, puser kan være ordentlig rampete 😸

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere her som har sånne katter? Eller burde jeg bekymre meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Prøv å gi han mat som det første du gjør om morgenen? Kanskje han blir litt blidere når han er mett i magen. Istedenfor at du suller rundt og gjør morgenritualer og kler på deg og slikt, gå rett på kjøkkenet når du har stått opp, gi han mat og gå og gjør det du skal etterpå. 

Forslag bare. Se om han blir mindre aggressiv da. Han tenker kanskje ikke helt klart på tom mage. People can relate 😂

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min liker å leke "gjemsel" av og til. Gjemmer seg under bordet og hopper på meg. Min gjør det med klørne inne heldigvis, men dette høres jo veldig ut som lek 😁

Anonymkode: f8d91...1b5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår hannkatt er også litt sånn. Han er 7 år. Når pupillene blir store og runde, kan han angripe når vi kommer opp trappa, eller han ligger på lur under senga. Det er aldri hardt, men klør eller tenner kan lage hull i huden nesten uten krefter. Jeg tar han bare og løfter han bort. Da roer han seg. Men ungene blir litt redde og tør ikke å ta han ut av rommet sitt. Vår katt er flink til å fange mus, og når han er inne har han konstant tilgang til mat, så det er nok ikke fordi han er sulten. Jeg tror bare han leker. Vi kunne nok ønske at han gjorde det uten klørne ute...

Anonymkode: 5062c...af4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katter som får lov å være ute oppfører seg ikke sånn, tipper du har innekatt, ts?

Anonymkode: 15a2c...615

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Familien min hadde en sånn hankatt. Vi som kjente ham godt, kjente igjen uttrykket i øynene hans når et angrep var i gjære. Folk som var på besøk, derimot, måtte vi av og til advare slik at de stoppet å klappe ham før det var for sent. Han var ikke forsiktig, heller. Enten forsto katten aldri forskjellen mellom lek og alvor, eller så var det noe som gikk i svart for ham. Bitene var i alle fall mye hardere enn jeg har opplevd med andre katter under lek. Og han kunne ta tak rundt beina våre og sparke hardt med baklabbene, med klørne ute. Vi hadde mye arr, bitemerker og stort forbruk av plaster mens denne katten levde. 

Katten vår hadde tilgang på mat 24/7, så han kunne umulig være sulten. Jeg forsto aldri hva de hissige angrepene skyldtes. Familien har hatt flere katter opp gjennom årene, og ingen andre hadde de samme gærningtendensene. 

Og til bedreviteren i innlegget over: vår katt var verken innekatt eller understimulert. 

Anonymkode: 13d63...c84

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Katter som får lov å være ute oppfører seg ikke sånn, tipper du har innekatt, ts?

Jeg burde ha presisert: FRISKE utekatter oppfører seg ikke sånn. Jeg er ikke bedreviter, men har lang erfaring med katter, inkludert i jobbsammenheng. Dersom ts har utekatt, ville jeg sjekket den hos veterinær. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typisk lekeslossing og lekejakt. Bare at de i kampens hete ofte glemmer den der lek-delen av konseptet. 

Det hjelper å skaffe en katt til, da lekesloss de med hverandre i stedet. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Vår er liknende men ikke fullt så gal. 

Han her begynner å hyle i sekstia. Slipper jeg ham ikke ut så går det ut over oss her hjemme. Han fyker litt rundt, roper å hyler, sniker seg innpå og biter meg i føttene.

Jeg har bare tenkt at han kjeder seg og trenger å få utløp av energi. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Million skrev (1 time siden):

Prøv å gi han mat som det første du gjør om morgenen? Kanskje han blir litt blidere når han er mett i magen. Istedenfor at du suller rundt og gjør morgenritualer og kler på deg og slikt, gå rett på kjøkkenet når du har stått opp, gi han mat og gå og gjør det du skal etterpå. 

Forslag bare. Se om han blir mindre aggressiv da. Han tenker kanskje ikke helt klart på tom mage. People can relate 😂

Det skal jeg gjøre 🙂👍

😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Han er ute også. Men han er inne om natten. Han oppfører seg sånn likevel. Han spiser og går ut etterpå. Skal begynne å gi han mat før jeg gjør noe annet og se om det hjelper 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Du har ikkje særleg erfaring med katt ser eg😅 Atferdsproblem kan skje uavhengig av katten er inne eller ute. Men ja, dette er ein veterinærsak. Ein frisk, nøgd katt angriper ikkje menneskjer, uansett årsak.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Han er ute også. Men han er inne om natten. Han oppfører seg sånn likevel. Han spiser og går ut etterpå. Skal begynne å gi han mat før jeg gjør noe annet og se om det hjelper 🙂

Kanskje på tide å få lov å være ute om natten. 

Anonymkode: b7206...049

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du hørt om de to søstrene som bodde i et hus på landet. De hadde katt som var inne om natten. Den ene søstra gifta seg voksent. De dro på bryllupsreise og hun sendte kort hjem

Slipp ut katten. 

😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Kanskje på tide å få lov å være ute om natten. 

Kanskje prøve ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aazy skrev (16 minutter siden):

Du har ikkje særleg erfaring med katt ser eg😅 Atferdsproblem kan skje uavhengig av katten er inne eller ute. Men ja, dette er ein veterinærsak. Ein frisk, nøgd katt angriper ikkje menneskjer, uansett årsak.

Masse erfaring, men det har tydeligvis ikke du. 😅 Innekatter er ofte frustrerte over lite stimuli, det burde du vite. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...