Gå til innhold

Hva skal til for å bli begravd ved Nidarosdomen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Dette er et helt random spørsmål som slo meg etter en sightseeing jeg hadde ved Nidarosdomen for en stund siden. Hvordan kan man bli begravd der? Er det nok å simpelt har nok penger til en gravplass + begravelse der? Eller må man være en spesielt anerkjent person eller være partner/familie med en anerkjent person? 

Anonymkode: 9c319...9a9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

I utgangspunktet blir man begravet på den kirkegården man sokner til. Har man tilknytning til er annet sted (feks der du vokste opp, eller der slekta kommer fra), søker du, og som regel blir det innvilget så lenge det er plass. Og så er det noen steder som kun tar i mot urner ja. 

Anonymkode: cea3f...0d2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er ikke plasseringen av den kirken der litt amøbe? Burde den ikke være på den haugen hvor det hvite huset står? På toppen der? På andre siden av broen?

Jeg var der i 2019, og ble veldig skuffet over kirken der. 

Anonymkode: 9b894...7a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Er ikke plasseringen av den kirken der litt amøbe? Burde den ikke være på den haugen hvor det hvite huset står? På toppen der? På andre siden av broen?

Nidarosdomen sies å være bygd over Olav den helliges grav. Som ble antatt å være i den lille kirken som lå der den gangen. På den andre siden lå Elgeseter kloster.

Trondheim sentrum bestod av en klynge lave tømmerhus (pluss en haug småkirker), så katedralen var nok veldig imponerende da. Jeg synes den er det ennå. :) 

Sånn vokste kirken fram over århundrene: 

Skjermbilde 2024-03-18 172610.png

Endret av every woman
  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det hvite huset 😂 Aka Kristiansten Festning. Nei, du. Stedet der Festningen står var vel bondelandet i store deler av Nidarosdomens byggetid. Kunne ikke ha ei diger kirke utenfor bymurene. 

Anonymkode: 37a1f...9ad

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Ble du skuffet over Nidarosdomen? Da er du jammen ikke lett å gjøre til lags 😅

Anonymkode: cea3f...0d2

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En fordel om du har prøvd å kristne Norge, da er du sikret plass! 

Anonymkode: 2bcf7...8b9

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Det hvite huset 😂 Aka Kristiansten Festning. Nei, du. Stedet der Festningen står var vel bondelandet i store deler av Nidarosdomens byggetid. Kunne ikke ha ei diger kirke utenfor bymurene. 

Anonymkode: 37a1f...9ad

Åh, haha 😂 DET hvite huset, ja! Jeg tenkte på et annet hvitt hus. Festningen ble jo bygd på 1680-tallet, og da hadde de vært "ferdig" med Nidarosdomen lenge. :) 

Endret av every woman
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 hours ago, AnonymBruker said:

På grunn av plasseringen? 🤯

Anonymkode: f60eb...021

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
every woman skrev (På 28.8.2024 den 20.51):

Nidarosdomen sies å være bygd over Olav den helliges grav. Som ble antatt å være i den lille kirken som lå der den gangen. På den andre siden lå Elgeseter kloster.

Trondheim sentrum bestod av en klynge lave tømmerhus (pluss en haug småkirker), så katedralen var nok veldig imponerende da. Jeg synes den er det ennå. :) 

Sånn vokste kirken fram over århundrene: 

Skjermbilde 2024-03-18 172610.png

1150-versjonen hadde mest sjel.

Anonymkode: c9aaf...594

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...