AnonymBruker Skrevet 27. august #1 Del Skrevet 27. august Dette er et helt random spørsmål som slo meg etter en sightseeing jeg hadde ved Nidarosdomen for en stund siden. Hvordan kan man bli begravd der? Er det nok å simpelt har nok penger til en gravplass + begravelse der? Eller må man være en spesielt anerkjent person eller være partner/familie med en anerkjent person? Anonymkode: 9c319...9a9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august #2 Del Skrevet 27. august Enkelt Google-søk: For nytt urnegravsted på Domkirkegården/Vår Frue kirkegård - må en ha bostedsadresse i Nidaros Domkirke og Vår Frue sokn Tolker det til at en ikke gravlegger kister der lenger. Anonymkode: fe929...49f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august #3 Del Skrevet 27. august I utgangspunktet blir man begravet på den kirkegården man sokner til. Har man tilknytning til er annet sted (feks der du vokste opp, eller der slekta kommer fra), søker du, og som regel blir det innvilget så lenge det er plass. Og så er det noen steder som kun tar i mot urner ja. Anonymkode: cea3f...0d2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august #4 Del Skrevet 28. august Er ikke plasseringen av den kirken der litt amøbe? Burde den ikke være på den haugen hvor det hvite huset står? På toppen der? På andre siden av broen? Jeg var der i 2019, og ble veldig skuffet over kirken der. Anonymkode: 9b894...7a3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
every woman Skrevet 28. august #5 Del Skrevet 28. august (endret) AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Er ikke plasseringen av den kirken der litt amøbe? Burde den ikke være på den haugen hvor det hvite huset står? På toppen der? På andre siden av broen? Jeg var der i 2019, og ble veldig skuffet over kirken der. Anonymkode: 9b894...7a3 Nidarosdomen sies å være bygd over Olav den helliges grav. Som ble antatt å være i den lille kirken som lå der den gangen. På den andre siden lå Elgeseter kloster. Trondheim sentrum bestod av en klynge lave tømmerhus (pluss en haug småkirker), så katedralen var nok veldig imponerende da. Jeg synes den er det ennå. Sånn vokste kirken fram over århundrene: Endret 28. august av every woman 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august #6 Del Skrevet 28. august AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Er ikke plasseringen av den kirken der litt amøbe? Burde den ikke være på den haugen hvor det hvite huset står? På toppen der? På andre siden av broen? Jeg var der i 2019, og ble veldig skuffet over kirken der. Anonymkode: 9b894...7a3 Det hvite huset 😂 Aka Kristiansten Festning. Nei, du. Stedet der Festningen står var vel bondelandet i store deler av Nidarosdomens byggetid. Kunne ikke ha ei diger kirke utenfor bymurene. Anonymkode: 37a1f...9ad 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august #7 Del Skrevet 28. august AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Er ikke plasseringen av den kirken der litt amøbe? Burde den ikke være på den haugen hvor det hvite huset står? På toppen der? På andre siden av broen? Jeg var der i 2019, og ble veldig skuffet over kirken der. Anonymkode: 9b894...7a3 Ble du skuffet over Nidarosdomen? Da er du jammen ikke lett å gjøre til lags 😅 Anonymkode: cea3f...0d2 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august #8 Del Skrevet 28. august En fordel om du har prøvd å kristne Norge, da er du sikret plass! Anonymkode: 2bcf7...8b9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
every woman Skrevet 28. august #9 Del Skrevet 28. august (endret) AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Det hvite huset 😂 Aka Kristiansten Festning. Nei, du. Stedet der Festningen står var vel bondelandet i store deler av Nidarosdomens byggetid. Kunne ikke ha ei diger kirke utenfor bymurene. Anonymkode: 37a1f...9ad Åh, haha 😂 DET hvite huset, ja! Jeg tenkte på et annet hvitt hus. Festningen ble jo bygd på 1680-tallet, og da hadde de vært "ferdig" med Nidarosdomen lenge. Endret 28. august av every woman 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august #10 Del Skrevet 28. august 4 hours ago, AnonymBruker said: Jeg var der i 2019, og ble veldig skuffet over kirken der. Anonymkode: 9b894...7a3 På grunn av plasseringen? 🤯 Anonymkode: f60eb...021 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august #11 Del Skrevet 31. august every woman skrev (På 28.8.2024 den 20.51): Nidarosdomen sies å være bygd over Olav den helliges grav. Som ble antatt å være i den lille kirken som lå der den gangen. På den andre siden lå Elgeseter kloster. Trondheim sentrum bestod av en klynge lave tømmerhus (pluss en haug småkirker), så katedralen var nok veldig imponerende da. Jeg synes den er det ennå. Sånn vokste kirken fram over århundrene: 1150-versjonen hadde mest sjel. Anonymkode: c9aaf...594 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå