Gå til innhold

Smash-burgerne mine blir tørre.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg prøver å lage smash-burgere hjemme. Men jeg har to problemer. Jeg sliter med å få skikkelig stekeskorpe(det blir enten for lite stekeskorpe eller ender med å bli brent) og jeg sliter med at de blir tørre. Jeg har 20 prosent fett i burger-deigen, jeg steker på full styrke med jernpanne. Jeg presser burgeren ned i stekepanna alt jeg kan. 

Noen som har tips om hva jeg gjør feil? 

Anonymkode: b1a75...6e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Justerer ikke varmen.

Ja, må være høy for å få stekeskorpe. Så litt lavere for å bli gjennomstekt, uten å bli svidde, eller tørre. 

Anonymkode: 25afd...15e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hei, jeg prøver å lage smash-burgere hjemme. Men jeg har to problemer. Jeg sliter med å få skikkelig stekeskorpe(det blir enten for lite stekeskorpe eller ender med å bli brent) og jeg sliter med at de blir tørre. Jeg har 20 prosent fett i burger-deigen, jeg steker på full styrke med jernpanne. Jeg presser burgeren ned i stekepanna alt jeg kan. 

Noen som har tips om hva jeg gjør feil? 

Anonymkode: b1a75...6e9

Hæ? Enten ikke stekeskorpe, eller brent? Sorry, men da er det bare du som ikke klarer å følge med.

Og de blir tørre om de ligger for lenge i panna.

Anonymkode: 3d6ba...067

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

TS

Anonymkode: b1a75...6e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er så tynne at de nesten ikke skal stekes. 

Anonymkode: a4eb2...248

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

De er så tynne at de nesten ikke skal stekes. 

Anonymkode: a4eb2...248

Takk.

TS

Anonymkode: b1a75...6e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Meowmere said:

Hvor varm er panna før du har de nedi?

Jeg hadde panna på full guffe og latt den stå en stund slik at panna blir så varm som mulig.

TS

Anonymkode: b1a75...6e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.8.2024 den 19.54):

Hei, jeg prøver å lage smash-burgere hjemme. Men jeg har to problemer. Jeg sliter med å få skikkelig stekeskorpe(det blir enten for lite stekeskorpe eller ender med å bli brent) og jeg sliter med at de blir tørre. Jeg har 20 prosent fett i burger-deigen, jeg steker på full styrke med jernpanne. Jeg presser burgeren ned i stekepanna alt jeg kan. 

Noen som har tips om hva jeg gjør feil? 

Anonymkode: b1a75...6e9

Du har ikke høy nok varme. 20% fett er helt ok, men hva lager du burgeren av? Bruker du kjøttdeig, så er den ofte så fin Kværner at det bare blir mush. Husk å salte før du lager "pattiene" så hjelper det å binde det hele sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, K.B. said:

Du har ikke høy nok varme. 20% fett er helt ok, men hva lager du burgeren av? Bruker du kjøttdeig, så er den ofte så fin Kværner at det bare blir mush. Husk å salte før du lager "pattiene" så hjelper det å binde det hele sammen.

Takk for svar. Jeg kjøpte faktisk kjøttdeig fra slakteren fordi det var den eneste måten jeg fikk høy 20 prosent fett. 

Hva mener du med "mush"? 

Jeg salter pattiene. 

TS

Anonymkode: b1a75...6e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger virkelig ikke full styrke. Steker mine burgere på 30% varme i ca. 20 minutter, de blir så fine så. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, ThereGoesBob said:

Du trenger virkelig ikke full styrke. Steker mine burgere på 30% varme i ca. 20 minutter, de blir så fine så. 

Lager du smash-burgere? 

Anonymkode: b1a75...6e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Takk for svar. Jeg kjøpte faktisk kjøttdeig fra slakteren fordi det var den eneste måten jeg fikk høy 20 prosent fett. 

Hva mener du med "mush"? 

Jeg salter pattiene. 

TS

Anonymkode: b1a75...6e9

Hvor fint er kjøttdeigen Kværnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, K.B. said:

Hvor fint er kjøttdeigen Kværnet?

Den ser omtrent slik ut:
e0da4327-753c-423f-8638-7ed01d44de74.jpe

Anonymkode: b1a75...6e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, K.B. said:

Hvor fint er kjøttdeigen Kværnet?

Hva ment du med "mush"?

Anonymkode: b1a75...6e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du bearbeider kjøttet for mye? Du skal bruke så lite krefter som mulig på å forme dem.

Anonymkode: a4eb2...248

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Den ser omtrent slik ut:
e0da4327-753c-423f-8638-7ed01d44de74.jpe

Anonymkode: b1a75...6e9

Ok, det burde være mulig å bruke. Jeg ser mange dobbelt kverner kjøttet og da mister de all konsistens, Mush om du vil..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Kanskje du bearbeider kjøttet for mye? Du skal bruke så lite krefter som mulig på å forme dem.

Anonymkode: a4eb2...248

Skjønte ikke helt hva du mente her? Jeg bruker MYE krefter på å få burgerne flate og presset hardt ned i stekeplata.

1 minutt siden, K.B. said:

Ok, det burde være mulig å bruke. Jeg ser mange dobbelt kverner kjøttet og da mister de all konsistens, Mush om du vil..

Takk! 

Anonymkode: b1a75...6e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/27/2024 at 7:54 PM, AnonymBruker said:

Hei, jeg prøver å lage smash-burgere hjemme. Men jeg har to problemer. Jeg sliter med å få skikkelig stekeskorpe(det blir enten for lite stekeskorpe eller ender med å bli brent) og jeg sliter med at de blir tørre. Jeg har 20 prosent fett i burger-deigen, jeg steker på full styrke med jernpanne. Jeg presser burgeren ned i stekepanna alt jeg kan. 

Noen som har tips om hva jeg gjør feil? 

Anonymkode: b1a75...6e9

Du kan prøve å "smashe" burgerne på forhånd siden litt av saftigheten forsvinner om man gjør det i panna.. Dette er vanligvis ikke nødvendig/ utradisjonelt, men i ditt tilfelle skader det ikke å prøve..

Bruk olje som tåler høy varme, og eksperimenter litt rundt det du gjør for å se om det blir bedre.. Klarer virkelig ikke å se det gale med det du allerede gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Bigote said:

Du kan prøve å "smashe" burgerne på forhånd siden litt av saftigheten forsvinner om man gjør det i panna.. Dette er vanligvis ikke nødvendig/ utradisjonelt, men i ditt tilfelle skader det ikke å prøve..

Bruk olje som tåler høy varme, og eksperimenter litt rundt det du gjør for å se om det blir bedre.. Klarer virkelig ikke å se det gale med det du allerede gjør.

Tusen takk. 

TS

Anonymkode: b1a75...6e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...