AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #41 Skrevet 28. august 2024 Warrior skrev (24 minutter siden): Du føler deg truffet. Jeg vet hva jeg prater om, du må lese deg opp. Det er veldig åpenbart at du ikke vet hva du prater om. Og selvsagt har jeg lest meg opp på egen diagnose, og også lært å forstå den med hjelp av psykolog. Anonymkode: a39f0...f6e
Warrior Skrevet 28. august 2024 #42 Skrevet 28. august 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er veldig åpenbart at du ikke vet hva du prater om. Og selvsagt har jeg lest meg opp på egen diagnose, og også lært å forstå den med hjelp av psykolog. Anonymkode: a39f0...f6e Lykke til i livet.
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #43 Skrevet 28. august 2024 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Hei! Jeg er en kvinne på 28 som ble diagnostisert med emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse da jeg var 17. Det startet da jeg var tolv og begynte å få vrangforestillinger og paranoia. Den gangen på BUP fikk jeg diagnosen. Jeg måtte legges inn fra tidlig alder da jeg mistet helt grepet om virkeligheten å ble paranoid og redd. Da jeg var innlagt den gangen opplevde jeg personalet og behandler som utålmodige og irritert. Jeg fikk ofte beskjed om at jeg måtte skjerpe meg og ta meg sammen. For tre år siden tok min nye psykiater fatt i det jeg led med, og jeg fikk ny diagnose bipolar type en. Jeg har siden da vært innlagt to ganger. Og behandlingen fra personalet på døgnposten er helt annerledes. Nå blir jeg møtt med tålmodighet og respekt, noe jeg aldri fikk da jeg hadde borderlinediagnosen. Denne opplevelsen har gjort meg trist. At de med borderline møtes med utålmodighet og irritasjon ovenfor plagene mine. Det er utrolig vondt at det skal eksistere et hierarki over mennesker som trenger hjelp. Det kan hende at jeg har vært uheldig med behandlingssted. Jeg mener de med diagnosen bør møte samme respekt som det jeg gjorde da jeg fikk diagnosen bipolar. Hva er deres erfaringer? Anonymkode: 5a0d3...c4b Kjenner du virkelig alle? Anonymkode: b0b17...462
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #44 Skrevet 28. august 2024 Jeg har mild borderline (hvis diagnosen stemmer, min helt nye fastlege har stilt spørsmålstegn). Jeg har nesten bare gode erfaringer med psykologene jeg har vært hos, og min nye fastlege. De har møtt meg med åpenhet og respekt. Men diagnosen ble stilt på ganske kort tid, så legen min lurer på om den kanskje ikke er helt riktig. Anonymkode: 75323...512 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #45 Skrevet 28. august 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Dette er faktisk noe av det jævligste jeg har lest. Det er utrolig skadelig og tragisk at det finnes slike holdninger. Anonymkode: 56939...844 Godt mulig at det er noe av det jævligste du har lest men, det er likevel sant! Mennesker med borderline personlighetsforsyrrelse som i tillegg har den "riktige" personligheten i bunn plager vettet av andre mennesker med viten og vilje! Du må gjerne syntes det er en forferdelig og grusom holdning, men det er ikke bare en holdning, det er sannheten! Dette er en gruppe mennesker som ikke har lært seg riktig følelseregulering. Deres strategi (gjelder ikke alle men, de fleste) blir da å true, manipulere, skrike og generelt gjøre alt de kan komme på for å få viljen sin, bortsett fra å oppføre seg normalt. Dette klarer de å gjøre men, de velger å ikke gjøre det fordi de, i likhet med småbarn har lært seg til at folk gir etter og blir utslitt bare de roper høyt nok. De fleste personer med denne forstyrrelsen vil da bruke dette for alt det er verdt hele tiden, fordi det funker jo. Og det som er mest skadelige her er når folk som deg mener at mennesker med eupf skal bli tatt i med silkehansker. Man må stille harde krav til dem! Nå er det selvfølgelig sånn at ingen har fått den diagnosen fordi de har blitt sånn av seg selv i et vakuum, så det er klart at det ligger mye vondt historie bak enhver person med denne lidelsen. Man, skal jo selvfølgelig ikke forhåndsdømme på diagnose alene. Men når den eneste behandlingen for eupf som har noe effekt er atferdsterapi. En terapiform som i korte trekk går ut på å ignorere dårlig oppførsel og rose god oppførsel. Det er satt på spissen slik man oppdrar hunder. Så er det klart at man forhåndsdømmer litt. De er jo bare mennesker de som jobber i helsevesenet også. Anonymkode: 52eb7...0cf 2
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #46 Skrevet 28. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Godt mulig at det er noe av det jævligste du har lest men, det er likevel sant! Mennesker med borderline personlighetsforsyrrelse som i tillegg har den "riktige" personligheten i bunn plager vettet av andre mennesker med viten og vilje! Du må gjerne syntes det er en forferdelig og grusom holdning, men det er ikke bare en holdning, det er sannheten! Dette er en gruppe mennesker som ikke har lært seg riktig følelseregulering. Deres strategi (gjelder ikke alle men, de fleste) blir da å true, manipulere, skrike og generelt gjøre alt de kan komme på for å få viljen sin, bortsett fra å oppføre seg normalt. Dette klarer de å gjøre men, de velger å ikke gjøre det fordi de, i likhet med småbarn har lært seg til at folk gir etter og blir utslitt bare de roper høyt nok. De fleste personer med denne forstyrrelsen vil da bruke dette for alt det er verdt hele tiden, fordi det funker jo. Og det som er mest skadelige her er når folk som deg mener at mennesker med eupf skal bli tatt i med silkehansker. Man må stille harde krav til dem! Nå er det selvfølgelig sånn at ingen har fått den diagnosen fordi de har blitt sånn av seg selv i et vakuum, så det er klart at det ligger mye vondt historie bak enhver person med denne lidelsen. Man, skal jo selvfølgelig ikke forhåndsdømme på diagnose alene. Men når den eneste behandlingen for eupf som har noe effekt er atferdsterapi. En terapiform som i korte trekk går ut på å ignorere dårlig oppførsel og rose god oppførsel. Det er satt på spissen slik man oppdrar hunder. Så er det klart at man forhåndsdømmer litt. De er jo bare mennesker de som jobber i helsevesenet også. Anonymkode: 52eb7...0cf Selvsagt er ikke dette «sannheten». Dette er din personlige påstand og oppfatning. Tenker du skal legge ved seriøse kilder med studier, før du kommer med så alvorlige påstander. Anonymkode: a39f0...f6e 5
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #47 Skrevet 28. august 2024 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Selvsagt er ikke dette «sannheten». Dette er din personlige påstand og oppfatning. Tenker du skal legge ved seriøse kilder med studier, før du kommer med så alvorlige påstander. Anonymkode: a39f0...f6e Eller ennå lettere. Folk kan selv begynne å lese faglitteratur om temaet. Så bør man lese forskning og litteratur skrevet av psykiatere, ikke av psykologer. Anonymkode: 52eb7...0cf
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #48 Skrevet 28. august 2024 Diagnostisert med borderline i voksen alder selv. Opplever at jeg ble møtt med det samme, og fikk avsluttet behandling etter kun ett år på DPS med begrunnelse om at de mener det ikke er hensiktsmessig og at jeg ikke blir bedre, Ble diagnostisert med borderline, engstelig unnvikende personlighetsforstyrrelse, ptsd og uspesifisert affektiv lidelse. Umulig og få snakke med offentlig psykolog igjen via fastlegen, avslag på avslag med samme begrunnelse. Anonymkode: dca0c...64e
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #49 Skrevet 28. august 2024 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Mennesker med borderline er seg selv bevisst og fulstendig klar over sin egen oppførsel og egne handlinger. Mennesker med bipolar lidelse er mer unnskyldt da de ikke rår over væremåten sin på samme måte. Det er meget uheldig når folk blir feildiagnotisert med borderline og blir behandlet deretter når de egentlihar lider av noe annet. Nå sier ikke jeg at det er riktig å behandle mennesker dårlig uansett hva de lider av. Og det er klart at borderlinere har store plager og et stort symptomtrykk, men når vi VET med 100% sikkerhet at mennesker med borderline kan ta seg sammen hvis de vil, men velger å være jævlige så blir man ufattelig sliten av dem. Anonymkode: 52eb7...0cf Å mene at man bare kan ta seg sammen fra en alvorlig og kompleks psykisk lidelse forteller at du ikke ser på psykiske lidelser som noe reelt. Det inngår ikke i borderline å være jævlig mot andre fordi man ønsker det, da begynner vi å gå i retning av sadisme. At symptomene våre er slitsomme for andre er det ingen tvil om, men at vi gjør det på pur faen er en ganske syk ting å mene. Manglende selvinnsikt er også dessverre helt normalt når man har personlighetsforstyrrelser og for så vidt andre psykiske lidelser og, selv om du tror det motsatte. Anonymkode: 116d9...cb0 1 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå