AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #1 Del Skrevet 27. august 2024 Jeg sliter med å åpne en flaske Mudin med barnesikring. Jeg prøvde flere ganger med alt jeg hadde, men leste i et forum at det kunne være noe feil med flasken og kjøpte ny. Den klarer jeg heller ikke åpne. Jeg har lett etter hjelpemidler, spurt NAV som visst ikke tilbyr det, og er fortvilet. Jeg får lyst å si noe stygt til dere som har skapt et behov for barnesikring, men gråter i stedet. Jeg føler meg så hjelpesløs, så dum. Hendene mine er såre, avløpet tett og lukter vondt og jeg er på randen til å gi opp. Jeg har nok problemer i livet mitt som det er, og hver gang funksjonsnedsettelsene mine skaper begrensninger, føler jeg at det er bevis på at jeg ikke duger. Men hvorfor er det jeg som må føle at jeg ikke duger og ikke de som hindrer meg i å kunne utføre slike enkle ting som å åpne en barnesikring? Anonymkode: 23873...748 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #2 Del Skrevet 27. august 2024 https://enklereliv.no/hjelpemidler/flaske-og-pilleglasapner/ Kunne denne vært til hjelp for deg? Anonymkode: 23daf...61b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #3 Del Skrevet 27. august 2024 Det finnes ting som hjelper med å åpne flaskeåpnere. Får du noe hjelp av ergoterapeut eller lignende? Du har rett på 2000 kr hvert 4. år for å kjøpe småhjelpemidler. Se søknad om småhjelpemidler. Du kan også ha rett på praktisk bistand nettopp for å åpne sånne ting. Forstår at det er dritt å ikke få til alt altså, men tenker at barnesikring er kjempeviktig. Har selv et barn med nedsatt håndfunksjon som har BPA. Det går an å ta kontakt med en leverandør som hjelper med å skrive søknad til kommunen. Anonymkode: afa21...735 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #4 Del Skrevet 27. august 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): https://enklereliv.no/hjelpemidler/flaske-og-pilleglasapner/ Kunne denne vært til hjelp for deg? Anonymkode: 23daf...61b Jeg sjekket i de gjenværende butikkene, men de hadde ikke inne på Byporten da jeg var der. Glmte man kunne kjøpe på nett. Frakt koster mer enn hjelpemiddelet Anonymkode: 23873...748 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #5 Del Skrevet 27. august 2024 Jeg er også funkis og bruker en medisin med sånt lokk. Spør alltid naboene om å åpne det. Har en sånn skru-dings-håndtak-greie, men klarer det likevel ikke. Tar med meg dingsen og pilleboksen til naboen som får det til med en gang. Anonymkode: 1bb69...6a4 3 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #6 Del Skrevet 27. august 2024 Jeg er ikke funksjonshemmet, men jeg bruker ofte et hjelpemiddel for skrukorker og -lokk. Arvet en slags stor "tang" beregnet for slikt, heldigvis. Anonymkode: 554e3...ac7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #7 Del Skrevet 27. august 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg er også funkis og bruker en medisin med sånt lokk. Spør alltid naboene om å åpne det. Har en sånn skru-dings-håndtak-greie, men klarer det likevel ikke. Tar med meg dingsen og pilleboksen til naboen som får det til med en gang. Anonymkode: 1bb69...6a4 Har ikke så godt forhold til naboene ennå Anonymkode: 23873...748 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Traktor Skrevet 27. august 2024 #8 Del Skrevet 27. august 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg sliter med å åpne en flaske Mudin med barnesikring. Jeg prøvde flere ganger med alt jeg hadde, men leste i et forum at det kunne være noe feil med flasken og kjøpte ny. Den klarer jeg heller ikke åpne. Jeg har lett etter hjelpemidler, spurt NAV som visst ikke tilbyr det, og er fortvilet. Jeg får lyst å si noe stygt til dere som har skapt et behov for barnesikring, men gråter i stedet. Jeg føler meg så hjelpesløs, så dum. Hendene mine er såre, avløpet tett og lukter vondt og jeg er på randen til å gi opp. Jeg har nok problemer i livet mitt som det er, og hver gang funksjonsnedsettelsene mine skaper begrensninger, føler jeg at det er bevis på at jeg ikke duger. Men hvorfor er det jeg som må føle at jeg ikke duger og ikke de som hindrer meg i å kunne utføre slike enkle ting som å åpne en barnesikring? Anonymkode: 23873...748 Det er bedre at du ikke får åpnet denne flasken enn at et barn drikker innholdet ved et uhell og blir skadet for livet. 9 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #9 Del Skrevet 27. august 2024 Traktor skrev (4 minutter siden): Det er bedre at du ikke får åpnet denne flasken enn at et barn drikker innholdet ved et uhell og blir skadet for livet. Jo så klart, men det er fortvilende å slite med banale ting i livet. Anonymkode: 23873...748 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hareena Skrevet 27. august 2024 #10 Del Skrevet 27. august 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg sjekket i de gjenværende butikkene, men de hadde ikke inne på Byporten da jeg var der. Glmte man kunne kjøpe på nett. Frakt koster mer enn hjelpemiddelet Anonymkode: 23873...748 Så fordi at frakt koster mer enn hjelpemiddelet, så vil du ikke ut med 158 kr for å bli selvhjeulpen? 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #11 Del Skrevet 27. august 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Har ikke så godt forhold til naboene ennå Anonymkode: 23873...748 Da er jo dette en kjempefin mulighet🙂 Anonymkode: 1bb69...6a4 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #12 Del Skrevet 27. august 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Jeg sjekket i de gjenværende butikkene, men de hadde ikke inne på Byporten da jeg var der. Glmte man kunne kjøpe på nett. Frakt koster mer enn hjelpemiddelet Anonymkode: 23873...748 Hva så? Om du tenker deg om er vi mange som må betale fordi kroppen ikke fungerer helt som den skal. Samboeren min bruker tusenvis av kroner på briller og linser per år, hvis ikke er han hjelpeløs fordi synet er så dårlig. Selv har jeg dårlig rygg og bruker tusenvis av kroner i året på kiropraktor og fysioterapeut for å i det hele tatt kunne gå på jobb. Hadde gladelig betalt noen hundrelapper for å kjøpe en dings som hjalp meg i hverdagen også. Skjønner selvsagt at det er kjipt å ha en funksjonsnedsettelse og at du har behov for å klage over det, og det er helt greit. Men kjøp nå den dingsen, så har du ett mindre problem her i verden. Anonymkode: 9ec77...70d 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #13 Del Skrevet 27. august 2024 Hareena skrev (12 minutter siden): Så fordi at frakt koster mer enn hjelpemiddelet, så vil du ikke ut med 158 kr for å bli selvhjeulpen? Jo da, det bare føles så utrolig urettferdig at det skal være så dyrt å være født slik jeg er Anonymkode: 23873...748 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Søgni Skrevet 27. august 2024 #14 Del Skrevet 27. august 2024 Grunnen til at du ikke får slike småhjelpemidler av Nav lenger, er at de er lette å få tak i på det normale markedet. Slik du allerede har fått tips om. Du kan søke Nav om støtte på 2.000,- til småhjelpemidler hvert 4. år (tror jeg), og da kan du jo bruke det du beskriver til å begrunne denne søknaden. Å tilpasse seg et antatt behov hos majoritetsbefolkningen hele tiden, i alt man gjør, er både utmattende, slitsomt og gjør at man kan miste mestringsfølelsen i eget liv. Jeg leser deg ikke som at du ønsker at barn skal forgiftes, men som at du er frustrert. Og det kan man bli. Ei heller syns jeg det er rimelig å sammenligne din opplevelse og din frustrasjon over å måtte kjøpe ting for å fungere normalt i eget liv med å måtte kjøpe briller og linser. Jeg har en funksjonsnedsettelse med behov for en del hjelpemidler og behov for briller i tillegg, og det er ingen tvil om hva som er mest frustrerende. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #15 Del Skrevet 27. august 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hva så? Om du tenker deg om er vi mange som må betale fordi kroppen ikke fungerer helt som den skal. Samboeren min bruker tusenvis av kroner på briller og linser per år, hvis ikke er han hjelpeløs fordi synet er så dårlig. Selv har jeg dårlig rygg og bruker tusenvis av kroner i året på kiropraktor og fysioterapeut for å i det hele tatt kunne gå på jobb. Hadde gladelig betalt noen hundrelapper for å kjøpe en dings som hjalp meg i hverdagen også. Skjønner selvsagt at det er kjipt å ha en funksjonsnedsettelse og at du har behov for å klage over det, og det er helt greit. Men kjøp nå den dingsen, så har du ett mindre problem her i verden. Anonymkode: 9ec77...70d Jeg bruker briller selv, så jeg vet hvor mye sånt koster. Poenget mitt er at jeg synes det er urettferdig. Jeg bestilte den dingsen, men da kan dere faen meg holde barna deres unna slike ting. Det er så dårlig gjort at foreldre som har barn med all mulighet til å krabbe, løfte ting og spise ting de ikke skal skal få tilrettelegging, mens jeg må søke dispansasjon fra kommunen for hvert bidige hjelpemiddel og har måttet hele livet. Anonymkode: 23873...748 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #16 Del Skrevet 27. august 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg bruker briller selv, så jeg vet hvor mye sånt koster. Poenget mitt er at jeg synes det er urettferdig. Jeg bestilte den dingsen, men da kan dere faen meg holde barna deres unna slike ting. Det er så dårlig gjort at foreldre som har barn med all mulighet til å krabbe, løfte ting og spise ting de ikke skal skal få tilrettelegging, mens jeg må søke dispansasjon fra kommunen for hvert bidige hjelpemiddel og har måttet hele livet. Anonymkode: 23873...748 Ta deg sammen. Hva er verst? At et uheldig barn er nysgjerrig og får tak i etsende væske som potensielt kan ta livet av det, eller at du må søke dispensasjon fra kommunen? Anonymkode: 9ec77...70d 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #17 Del Skrevet 27. august 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg bruker briller selv, så jeg vet hvor mye sånt koster. Poenget mitt er at jeg synes det er urettferdig. Jeg bestilte den dingsen, men da kan dere faen meg holde barna deres unna slike ting. Det er så dårlig gjort at foreldre som har barn med all mulighet til å krabbe, løfte ting og spise ting de ikke skal skal få tilrettelegging, mens jeg må søke dispansasjon fra kommunen for hvert bidige hjelpemiddel og har måttet hele livet. Anonymkode: 23873...748 Beklager å si det, men livet er faktisk veldig urettferdig. Det virker som du ikke har noen problemer med det mentale om ikke annet. Kan du søke etter en person som kan hjelpe deg med slikt på frivillig basis? Røde kors, frivillighetssentralen og liknende har kan ha slike tilbud. Du nevnte byporten? Du bor i Oslo med andre ord? Da er det nok mange organisasjoner du kan kontakte for å høre om de har noe for deg. Anonymkode: b9c7b...09d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #18 Del Skrevet 27. august 2024 Du kan da bare ringe på hos naboen. Jeg brakk håndleddet en gang og da spurte jeg dama i kassa på butikken om å åpne brusen min. Ikke værre en det Anonymkode: c6f9f...1e9 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #19 Del Skrevet 27. august 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ta deg sammen. Hva er verst? At et uheldig barn er nysgjerrig og får tak i etsende væske som potensielt kan ta livet av det, eller at du må søke dispensasjon fra kommunen? Anonymkode: 9ec77...70d Jo da, men det er utrolig frustrerende. Fortvilende når man føler man ikke duger i samfunnet - atter en gang Anonymkode: 23873...748 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #20 Del Skrevet 27. august 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jo da, men det er utrolig frustrerende. Fortvilende når man føler man ikke duger i samfunnet - atter en gang Anonymkode: 23873...748 Jeg forstår det veldig godt, men du kommer ingen vei med å være bitter og synes synd på deg selv. Vi har alle vårt å stri med, noen dessverre mer enn andre, men livet er og blir urettferdig og det får vi ikke gjort noe med. Anonymkode: 9ec77...70d 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå