Gå til innhold

Ungdom, skolesvømming, mensen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg har alltid brukt tampong under mensen. Husker at jeg deltok på svømming uten at det var et stort problem. Er det ikke litt uhygienisk å bare bruke bind, særlig de første dagene hvor man ofte har større blødning? Det kan jo lukte og komme blodflekker på klærne 

Anonymkode: 8aa15...31b

Uhygienisk? Man skifter da bind og vasker klær. Jentungen her sliter med alle menstruasjonsprodukter (ekstremt følsom for ubehag) og bruker ofte ikke bind engang når hun er hjemme. Det går noen truser de dagene hun blør som mest, men jeg har vaskemaskin så det er temmelig uproblematisk. 

Anonymkode: 233b9...536

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Uhygienisk? Man skifter da bind og vasker klær. Jentungen her sliter med alle menstruasjonsprodukter (ekstremt følsom for ubehag) og bruker ofte ikke bind engang når hun er hjemme. Det går noen truser de dagene hun blør som mest, men jeg har vaskemaskin så det er temmelig uproblematisk. 

Anonymkode: 233b9...536

Kjøp menstruser. De føles som vanlige truser. 😊

Anonymkode: 13ea6...497

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som noen skriver, alle kan ikke bruke tampong. Selv de aller minste var umulige å få inn før etter jeg hadde hatt sex første gang (og da drev jeg ikke med svømming på skolen lenger). 
Da jeg gikk på skolen, var det forresten ikke uvanlig å «sitte» i gymmen (på benken langs veggen) fordi man ikke ville dusje i fellesdusj med mensen. Litt pinlig å sitte der som «mensjente» på utstilling foran gutta i klassen 😂

Anonymkode: c73a1...4b9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tampong, men kun hvis hun er komfortabel med å bruke dette selv. Jeg ville aldri ha tvunget noen, for jeg synes det er ubehagelig å bruke de selv. Angående miljøgifter, så er det ikke bevist at stoffene tas opp av kroppen. En tampong en sjelden gang på svømming vil uansett utgjøre en så forsvinnende liten mengde at det ikke vil ha noe å si i den store sammenhengen. Skal man være redd for slikt, så kan man heller ikke gå på svømming fordi det potensielt kan være skadelig å puste inn lufta i svømmehallen. 

Anonymkode: c1e19...9a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jeg har alltid brukt tampong under mensen. Husker at jeg deltok på svømming uten at det var et stort problem. Er det ikke litt uhygienisk å bare bruke bind, særlig de første dagene hvor man ofte har større blødning? Det kan jo lukte og komme blodflekker på klærne 

Nei, det er ikke uhygienisk, det er en myte. På samme måte som med tampong, så skiftes bindene jevlig. Det blir ikke mere bakterievekst eller lukt i et bind enn i en tampong i løpet av et par timer. Flekker på klærne pga at det blør gjennom, kan man få med tampong også. 

Anonymkode: c1e19...9a5

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forundret.. skrev (16 timer siden):

Ok. 

Jeg har ikke prøvd slike selv, men jeg har registret at det er forskjellige "styrker" på dem. Og trodde derfor at det var noen for også dem som blør mye.

Ja, det er for de som blør mye, men "mye" er relativt. Kommer det mye blod så holder ikke disse trusene de første dagene, det renner over fortere enn trusene absorberer. 

Anonymkode: c9d34...b15

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...

Annonse

Svømmelærer her. Her må foresatte eller eleven sjølv sende mld tio meg på Teams eller Visma. Så må dem enten ha med svømmetøy eller gymtøy, så får dem litt "trening" på sidelinja, mens resten har vanlig svømming

Anonymkode: 82957...6e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en datter som trener mye på skolen og klubb og aldri misser økter pga mensen, MEN om det er på mensens 1-2 dag så føler hun seg ikke komfortabel at tampong holder så tør ikke delta. Skolen har forståelse. Hun går i 10. trinn og har hatt mensen ett år. 

Har enda mer forståelse for at mye yngre jenter ikke er fortrolig med tampong og svømming.   En ting er å sette inn/ta ut, en annen er å føle at det er nok både under svømming og så er det fellesdusj, og så om det blir flekker på klær/håndklær.  Mye man kan ha frykt for at skal gå galt. 

Anonymkode: 6391b...13a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke man skal måtte bruke tampong om man ikke ønsker det selv. 

Anonymkode: 9c56a...9e7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er godt voksen, og makter enda ikke bruke tampong, jeg har prøvd, men jeg blir dårlig bare av tanken.

Så å tvinge unge jenter å måtte bruke tampong mot sin vilje, og det kun for en svømmetime, får det faktisk til å vrenge seg for min del. 

La de nå få fri akkurat de timene det der står på, så får de heller gjøre alternativt skolearbeid, foreldre får heller kontakte lærer og forklare problemstillingen, så jentene slipper selv. 

Anonymkode: 530c4...188

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.8.2024 den 9.43):

Er det ikke litt uhygienisk å bare bruke bind, særlig de første dagene hvor man ofte har større blødning? Det kan jo lukte og komme blodflekker på klærne 

Uhygienisk? Tror du virkelig at man blir syk av å bruke bind, eller har du misforstått hva ordet betyr? Man bytter selvsagt lenge før man får farlig bakterievekst i trusa, bla siden det sosiale stigma med lukt kommer lenge før den tid. Samme med å blø igjennom, og litt blodflekker inne tøyet har heller aldri drept noen.

Anonymkode: 7b0de...09e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må de ha svømming i 8 klasse og de deler det opp at jenter har ene halvår og guttene har andre halvår. Nå er det jentene sin tur og vi undrer oss litt over hvordan det blir for det er få av jentene som bruker tampong slik vi har forstått og det må faktisk være valgfritt om man skal bruke det. Kan ikke tvinge barna til å bruke tampong.

Hvordan blir det da med karakterer når de ikke deltar? Noen som vet? Blir kanskje en liten digresjon men.

Anonymkode: 535ad...4c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min datter driver med konkurransesvømming. Hun går i sjette og bruker tampong. Men det er fordi hun ikke vil misse treninger og stevner. Det lille ubehaget hun har er en mye mindre ulempe enn å få dårlige tider på stevner. Men hvis hun ikke hadde ønsket det, ville hun ikke ha brukt det. Man skal ikke tvinges.

Anonymkode: 0d002...5c4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Min datter driver med konkurransesvømming. Hun går i sjette og bruker tampong. Men det er fordi hun ikke vil misse treninger og stevner. Det lille ubehaget hun har er en mye mindre ulempe enn å få dårlige tider på stevner. Men hvis hun ikke hadde ønsket det, ville hun ikke ha brukt det. Man skal ikke tvinges.

Anonymkode: 0d002...5c4

Men da har hun fått litt trening med vann og hvordan tamponger oppfører seg i vann. Er nok ikke ubehag med tamponger som ofte er problemet, men faren for å bli flau over en eller annen lekkasje/tampong falle ut mer enn eventuelt ubehag. 

Anonymkode: 6391b...13a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i et konkurransemiljø i svømming og der har veldig mange jenter mange ukentlige svømmeøkter fra de er 8-9. Aldri noe problem. Men skjønner at det for vanlige jenter er digg å sitte på rumpa i stedet for å trene 😅

Anonymkode: 66cdf...1fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.8.2024 den 9.43):

Kommer nok an på hva man er vant med. Jeg syntes det var ekkelt å bruke bind både pga følelsen den gav i trusa samt lukten, foretrakk tamponger 😊 Men nå har jeg hatt hormonspiral i 10 år og har ikke blødd på like lenge 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 27.8.2024 den 17.36):

Hva er mest vanlig blant jentene å gjøre i de første åra med mensen og svømming på skolen? 

I min tid var det uaktuelt å ha svømming under mensen, så en fjerdedel av jentene var alltid borte fra svømminga. Men usikker på hva som er vanligst nå? 

Liker egentlig ikke tanken på å kjøpe tampong til henne før hun aktivt spør om det bl.a. mtp alt av miljøgifter som er funnet i dem.. og menskopp ser jeg for meg er vanskelig å mestre for en 11-12åring. 

(Nytter ikke å si at hun kan høre med venninne sine om hva de gjør, hun snakker bare ikke om slike ting)

Anonymkode: 8a89c...836

Jeg sender bare melding til lærer at datteren min ikke kan ha svømming. Enkelt og greit. 

Anonymkode: cddf0...e19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg er i et konkurransemiljø i svømming og der har veldig mange jenter mange ukentlige svømmeøkter fra de er 8-9. Aldri noe problem. Men skjønner at det for vanlige jenter er digg å sitte på rumpa i stedet for å trene 😅

Herrehatt for en dustete kommentar. "Digg å sitte på rumpa i steder for å trene". Du er liksom så flink og praktelev du da, som er i konkurransemiljø 😂 

Datteren min trener 3 dager i uken, kamper og har 3-4 gymtimer i uken. Likevel så står hun over svømming altså når hun har mensen. Herregud så lat hun er. Nei nå skal jeg tvinge henne til å bruke tampong altså. 🤦‍♀️ 

Anonymkode: cddf0...e19

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bare sa fra til gymlæreren, så fikk vi sitte på benken istedet. Det var ikke noe kryssforhør eller konsekvenser, men heller ikke noe alternativt opplegg. Vet ikke hvordan det er nå, men jeg synes det er trist om det gjøres en stor sak utav det. Jeg syntes selv at mensen var HELT!!! krise på den alderen, og hadde skulket skolen istedet om det var strengere. 

Skal sies at det satt mange jenter på den benken i hver svømmetime, og det ble mer utover ungdomsskolen. Jeg løy på meg noen røde dager jeg også, både i gym og svømming. Det er så mange ulemper og så mye dritt med mensen, at den eneste fordelen der benyttet jeg meg av med god samvittighet... Det var forøvrig ingen av oss som ikke kunne svømme når vi var i den alderen. 

Anonymkode: 78a1a...584

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dummeste utsagnet jeg har hørt. Så du mener da en ska tvinge et barn/ungdom til å bruke tampong. Er faktisk voksene og som ikke klarer å bruke det.

Og her hadde de delt klassene i 2 så skulle du få mensen ja da sendte en mld til lærer og en fikk være med de som drev i gymsalen, så de fikk ikke uansett sitte på ræva som du sier.

Ikke en gang da jeg gikk på skolen fikk vi det, hadde vi ikke svømming  da var det annet opplegg vi måtte gjøre, løping, styrketrening osv

Anonymkode: 9052f...f04

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...